Lääkärit leimaavat kaikki oireet mt-ongelmiksi
https://www.is.fi/terveys/art-2000010549870.html
Tässä taas yksi tarina. Potkut tulisi antaa kaikille noille "lääkäreille".
Kommentit (289)
Opiskelijoille on YTHS. Siellä on hammashoitokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Niin muka-oli minunkin endometrioosini yli 15 vuotta stressivatsa, joka johtui isän kuolemasta kun olin 14...
- Näköhermontulehdus oli täyttä kuvittelua, mitä nyt sitten likvorit pilvissä ja jouduin tiputukseen.
Minun endometrioosi diagnosoitiin ärtyväksi suoleksi ja nyt se on jo niin levinnyt että hedelmällisyys on uhattuna.
N27
Ärtyvä suoli diagnosoidaan kai aina, jos muuta ei löydetä. Ns. roskakoridiagnoosi.
Onhan niitä luulosairaitakin toki, mutta esimerkiksi minä olen rampannut moneen kertaan lääkärillä jo parikymppisestä asti, että miksi olen näin väsynyt. Mulla verikokeissa on aina näkynyt että punaverisolut on pieniä ja kevyitä, ja vasta 25 vuoden päästä alettiin puhua raudanpuutteesta ja varastoraudasta jne. ja kappas, mulla on ollut raudanpuute, vaikka hb oli viitteissä. Samoin löytyi sitten b12, folaatin ja deen todella paha puute, mutta muutama vuosi on mennyt, olen saanut neljä kertaa rautaa suoneen, mutta siinä se, noille muille puutoksille ei ole tehty mitään, ja olo on kuin puolikuolleella, jokainen asia mitä tekee vaatii pinnistelyä. Sanotaan vaan että syö niitä purkista, mutta kun en pysty kun suolisto ei kestä kun on ibs. Totta helvetissä söisin vaikka kourallisen päivässä niitä pillereitä muuten, jos olisi pieninkin mahdollisuus että olo paranee.
Lääkärit eivät vaan suostu katsomaan ihmistä kokonaisuutena. Teettävät kalliita turhia tutkimuksia, mullakin jopa keuhkot kuvattu, vaikka helpointa olisi ollut hoitaa vaan nuo puutokset pois jo kymmeniä vuosia sitten. Ja minun kaltaisiani ihmisiä on todella, todella paljon, luultavasti miljoona suomalaista joilla on joku puute johon ei kukaan lääkäri kiinnitä mitään huomiota tai hoida kunnolla, ja se aiheuttaa sitten muita sairauksia. Kuten deen puute saa elimistön tekemään kolesterolia, kaikki suomalaiset jotka eivät matkusta paljon aurinkoisissa maissa tai syö kunnolla deetä purkista, ovat deen puutteisia, ja kappas vaan, ihmetellään miksi suomalaisilla on korkea kolesteroli.
Vaadi b12 pistoksina. Puutos voi aiheuttaa pysyvää haittaa! Toivottavasti syytä puutoksille on tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämmöistä tämä on. Ihan sama vaikka oireet ovat näkyviä, niin ei tutkita tai hoideta, jos olet nuori nainen. Kaikki on vain psykosomaattista, aka uusi termi hysterialle.
Jep. Minulla ahdistuksesta muka johtuneet sydänoireet korjaantuivat rautalisällä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka yllättävää, että jälleen kerran naisen somaattiset oireet kuitattiin mielenterveysongelmiksi.
Naisen? Leimaahan ne miesten oireitakin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin olen saanut apua fyysisiinkin oireisiin vaikka vanha masennusdiagnoosi. Hyvin herkästi otettu sydänfilmi, verikokeet, laitettu lähete lonkkaleikkaukseen jne. Terveystalon työterveydessä.
Työterveys on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahin oli ehkä tuo BB Ninon tapaus. Hänhän lopulta kuoli fyysiseen sairauteensa mielisairaalassa.
Tuo tapaus on kyllä yksi törkeimmistä mitä olen viime aikoina lukenut. Suututtaa niin että näkee punaista.
Moni kuolee mielisairaalassa somaattisen puolen sairauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nuorten mt-ongelma keskustelu käynnistyi jo Marinin kaudella. Lisää psykiatreja ja kaikki leimataan jatkossa mt-ongelmaisiksi ja suljetaan laitoksiin:)? Uusi uljas maailma.
Älä höpise. Psykiatreista on valtava pula. Suuri määrä on jäänyt eläkkeelle. Ja edelleen jäämässä eläkkeelle
Psykiatria erikoistumisalana, ei kiinnosta nuoria lääkäreitä. Siksi psykiatreista on pulaa. Heitä ei riitä edes alan sairaalohin, puhumattakaan yksityisvastaanotoista.Eikä lääkäreillä ole mitään kristallipalloa, josta katsoa mikä potilasta vaivaa.
On potilaan omakin asia viitsiä selittää oireensa selkeästi.
Ja lääkärit tuntevat kyllä ne vitearvot. Ei ole olemassakaan henkilöä, jonka kaikki arvot ovat
Höpöhöpö. Naisia hoidetaan enemmän kuin miehiä.
Parempi olisi alkaa tutkimaan, ettei vain ole kysymys mistään vakavasta kuten syövästä, koska sehän on usein hengenvaarallsta kun diagnoosi viivästyy. Nykyään kuitenkin on tapana kuitata oireet jollain, mikä on lääkärille helppoa ja kätevää kuten mt-ongelmilla, potilasturvallisuudesta ei niin väliä. Kyllä pitäisi alkaa terveydenhuollossa tiukemmin vaatia, että lääkärit täyttävät viralliset standardit työssään.
Juuri niin ei voi tehdä kun yhteiskunnalla ei olisi ikinä varaa tutkia jokaisen kohdalla mahdollisia harvinaisia sairauksia. Vaikka olisi kuinka kivaa niin rahat ei riitä. Siksipä on priorisoitava ja mentävä todennäköisyydet edellä. Toki kun ramppaa riittävästi samasta syystä lääkärissä, niin aletaan sitten tutkimaan pintaa syvemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi alkaa tutkimaan, ettei vain ole kysymys mistään vakavasta kuten syövästä, koska sehän on usein hengenvaarallsta kun diagnoosi viivästyy. Nykyään kuitenkin on tapana kuitata oireet jollain, mikä on lääkärille helppoa ja kätevää kuten mt-ongelmilla, potilasturvallisuudesta ei niin väliä. Kyllä pitäisi alkaa terveydenhuollossa tiukemmin vaatia, että lääkärit täyttävät viralliset standardit työssään.
Juuri niin ei voi tehdä kun yhteiskunnalla ei olisi ikinä varaa tutkia jokaisen kohdalla mahdollisia harvinaisia sairauksia. Vaikka olisi kuinka kivaa niin rahat ei riitä. Siksipä on priorisoitava ja mentävä todennäköisyydet edellä. Toki kun ramppaa riittävästi samasta syystä lääkärissä, niin aletaan sitten tutkimaan pintaa syvemmälle.
Miten todennäköistä oikeasti on että siellä rsmppaa päivät pääksytysten ihan vaan hulluja???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa tapauksissa kyse onkin mt-ongelmista eli todennäköisyydet puolella. Aika moni luulosairas ramppaa lääkärin puheille säännöllisesti, varsinkin jos lasku menee yhteiskunnan tai työnantajan piikkiin.
No minä esimerkiksi ramppasin hulluna lääkärillä endometrioosini kanssa. Siellä rampataan kun lääkärikunta vielä on sellaista, että se ei ala kumoamaan kollegan diagnoosia eli jos ketjun alussa joku mokaa, sitä mokaa sitten toistetaan, ettei vaan astuta kollegan varpaille.
Yksittäiset omakohtaiset tarinat ovat aina kiehtovia ja mielenkiintoisia, mutta lääkärit pelaavat aika paljon todennäköisyyksillä. Ensin poissuljetaan yleisimmät sairaudet/syyt, jotka usein liittyvät epämääräisissä oireissa mt-ongelmiin. Sitten kun poissuljettu ne, siirrytään tutkimaan harvinaisempia sairauksia.
Perusverenkuva ehkä otetaan ja sitten, jos se on suurin piirtein kunnossa niin saa mielialalääkereseptin, koska "olet selvästi masentunut". Vaikka potilas sanoisi olevansa vain väsynyt, eikä koe itseään masentuneeksi. Sellaista se monelle on. Julkisella puolella on ilmeisesti tiukat ehdot, että mitä verikokeita ja muita tutkimuksia lääkäri saa teettää. Sen takia sama lääkäri voi olla parempi työskennellessään yksityispuolella.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kidutettiin vuosia käsiekseemassa, pompottelivat tk-lääkärit toinen toisilleen varmaan koska kukaan ei halunnut talloa toistensa varpaille ja myöntää että koko ajan on väärin hoidettu ja ohjeistettu niin vaiva pääsi siksi kroonistumaan, olinhan lisäksi hyvä veronmaksaja, ja sairauden diagnosointi olisi tarkoittanut työn lopettamista tai ainakin vaihtamista, tällä hoidon tasolla kyllä olenkin jo hyvin lähellä niitä mt- ongelmia!!! En tajua tätä toimintaa ja potilaan kyseenalaistamista ollenkaan, moniko meistä on muka hakenut apua johonkin kuviteltuun vaivaan?!?! Ei ihme että hoitokanavat on tukossa kun apua ei saa!
Saman vaivan takia saa usein rampata monta kertaa lääkärissä. Pahimmillaan vuosikausia. Silloinkin, kun luulisi asian hoituvan yhdellä tai kahdella käyntikerralla (ainakin yksityisellä onnistuu). Miten voi olla näin tehotonta ja samalla valitetaan resurssipulaa? Saahan siitä toki laskuttaa useamman kerran sitten...
Vierailija kirjoitti:
Niin, no jos mitään vikaa ei näy missään kokeissa niin minkäs sitten lääkärinä itse tekisitte.
Konsultoisin toista lääkäriä?
Lukisit jutun ensin, oli otettu ekg monta kertaa oli otettu verikokeita jne. Eli oli etsitty syytä mitä ei löytynyt. Harvemmin noin paljon ihmisiä tutkitaan edes
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa tapauksissa kyse onkin mt-ongelmista eli todennäköisyydet puolella. Aika moni luulosairas ramppaa lääkärin puheille säännöllisesti, varsinkin jos lasku menee yhteiskunnan tai työnantajan piikkiin.
Lääkärin ennakkoluuloko siinä puhuu? Päinvastoin suomalainen on sellainen, joka sinnittelee ja lähtee lääkäriin vasta kun on aivan pakko. Itsellänikin on tällä hetkellä ainakin 5 erilaista terveysvaivaa, mutta itsekseni niitä hoitelen. Ihottumaa, kipua ja sen sellaista.
Minulla on jo useampi vaiva, joiden takia olen käynyt lääkärissä. Turhaan. Onneksi eivät (kai) ole kovin vakavia. Alkaa kyllä usko horjua lääketieteeseen, kun apua ei saa tai edes oireiden syy selviä.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti lääketiede ei ole 100% eksakti tiede ja suurin osa lääkäreistä pyrkii toimimaan potilaiden parhaaksi. Diagnoosit ja sairaudet perustuvat todennäköisyyksiin, jotka perustuvat tutkimuksiin. Ainoa tutkimus, millä sepelvaltimouden ahtauma voidaan todeta varmasti on varjoainekuvaus, jossa katetri työnnetään sepelvaltimoihin. Toimenpiteeseen liittyy riski vakaviin komplikaatioihin. Jos on 30v nuori, jolla on rintakipuja tai muuta vastaavaa, mutta ekg ja labrat eivät näytä merkkejä sydämen sairaudesta, on aika korkea kynnys lähteä tekemään sepelvaltimoiden varjoainekuvausta varsinkaan ensisijaisena tutkimuksena. Ikävää, että kyseisessä tapauksessa meinasi käydä huonosti, mutta pitää olla melkoinen fakiirilääkäri terveyskeskuksessa, joka laittaa nuoren potilaan ilman kummempia seurauksia invasiivisiin tutkimuksiin, kun kaikki todennäköisyydet ovat sydäntapahtumaa vastaan ja oireet voisivat tässä tapauksessa hyvinkin selittyä muilla tekij
Ei ehkä ensimmäisenä tehdä kuvausta, mutta eikö edes silloin kun oireet pahenevat ja käsissä on kovaa kipua? Oireet jatkuneet pitkään ja liikunta ei auta niihin. Lähisuvussa on geenivirhe, joka altistaa veritulpille. Olisiko se voitu tutkia?
Mitä ne lääkärit nyt ihmisiä psykiatriselle lähettävät? Ovathan nämä psykiatrit itsekin usein hoidon tarpeessa kuten tämä Ullanlinnan lääkäri. Hullut hoitavat muita hulluja ja niitä, joilla sitten onkin ihan fyysisiä sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kidutettiin vuosia käsiekseemassa, pompottelivat tk-lääkärit toinen toisilleen varmaan koska kukaan ei halunnut talloa toistensa varpaille ja myöntää että koko ajan on väärin hoidettu ja ohjeistettu niin vaiva pääsi siksi kroonistumaan, olinhan lisäksi hyvä veronmaksaja, ja sairauden diagnosointi olisi tarkoittanut työn lopettamista tai ainakin vaihtamista, tällä hoidon tasolla kyllä olenkin jo hyvin lähellä niitä mt- ongelmia!!! En tajua tätä toimintaa ja potilaan kyseenalaistamista ollenkaan, moniko meistä on muka hakenut apua johonkin kuviteltuun vaivaan?!?! Ei ihme että hoitokanavat on tukossa kun apua ei saa!
Saman vaivan takia saa usein rampata monta kertaa lääkärissä. Pahimmillaan vuosikausia. Silloinkin, kun luulisi asian hoituvan yhdellä tai kahdella käyntikerralla (ainakin yksityisellä onnistuu). Miten voi olla näin tehotonta ja samalla va
Yksityisellä yleislääkäri passittaa myös helposti psykiatriselle. Erikoislääkäri yleensä ymmärtää ottaa oikeat kokeet.
Yksityisellä yleislääkäri passittaa myös helposti psykiatriselle. Erikoislääkäri yleensä ymmärtää ottaa oikeat kokeet.
Kertaakaan ei ole tällaista tapahtunut. Sen sijaan terveyskeskuksessa melkein aina väitetään jonkin kivun tms. syyksi psyykkistä.
Ketipinorista olen lukenut että aiheuttaa itsetuhoisuutta. Mutta sehän onkin varmaan halpa konsti lyhentää jonoja. (Sarkasmia)