Lääkärit leimaavat kaikki oireet mt-ongelmiksi
https://www.is.fi/terveys/art-2000010549870.html
Tässä taas yksi tarina. Potkut tulisi antaa kaikille noille "lääkäreille".
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahin oli ehkä tuo BB Ninon tapaus. Hänhän lopulta kuoli fyysiseen sairauteensa mielisairaalassa.
Tuo tapaus on kyllä yksi törkeimmistä mitä olen viime aikoina lukenut. Suututtaa niin että näkee punaista.
Moni kuolee mielisairaalassa somaattisen puolen sairauksiin.
En epäile hetkeäkään. Ihmettelen miten voimattomia omaiset ovat ja miksi lääkärit eivät opi? Onko tämä ylempää annettu ohjeistus vai onko koulutus ja mt työ todella näin tyhmien opiskelijoiden varassa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne lääkärit nyt ihmisiä psykiatriselle lähettävät? Ovathan nämä psykiatrit itsekin usein hoidon tarpeessa kuten tämä Ullanlinnan lääkäri. Hullut hoitavat muita hulluja ja niitä, joilla sitten onkin ihan fyysisiä sairauksia.
Psykiatrisella puolella pääosa henkilökunnasta on enemmän hoidon tarpeessa kuin osa potilaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kun viimeksi kävin terveyskeskuslääkärillä viisi koetulosta oli reilust viitearvojen ulkopuolella.
Lääkäri vain sössötti sttä normaaleja ovat.
Kun kysyin että miksi sitten ne viiteeajat ylipäätään on, jos ne ei kuitenkaan ole rajoja, ei vastannut mitään.
Moni lääkäri myös keskustelee vain sen koneensa kanssa eikä potilaan. Ei edes katso päin.
Viitearvot perustuvat todennäköisyyslasketaan ja Gaussin käyrään. Potilaat kyselevät usein vähän koholla olevien transaminaasien perään ja syynä on yleensä ylipainosta aiheutuva rasvamaksa tai alkoholin käyttö. Hoito on laihdutus ja alkoholinkäytön lopetaminen mutta se liian vaikea toteuttaa. Mieluummin halutaan lisää tarpeettomia tutkimuksia kuten ylävatsan ultraääni. Sama pätee kolesteroliarvoihin eli syödään epäterveellisesti mutta ei haluta aloittaa lääkitystä. Miksi kontrolloi
Eikö lääkärin pitäisi kertoa potilaalle hoidon hyödyt ja hoitamatta jättämisen haitat ja motivoida potilasta hoidon aloittamiseen ja siihen sitoutumiseen. Potilaalla toki on oikeus kieltäytyä hoidosta. Jos potilas kysyy miksi arvot ovat viitearvojen ulkopuolella, niin eikö lääkärin tule se hänelle kertoa, eikä vaieta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahin oli ehkä tuo BB Ninon tapaus. Hänhän lopulta kuoli fyysiseen sairauteensa mielisairaalassa.
Tuo tapaus on kyllä yksi törkeimmistä mitä olen viime aikoina lukenut. Suututtaa niin että näkee punaista.
Ei mielisairaalassa tavallisesti niin kauaa olla että ihmisiä kuolisi jatkuvasti. Nykyään ei mielisairaalan osastolle tahdo päästä ennen kuin somaattisen alan lääkäri on tutkinut että oireet eivät johdu muusta kuin psykiatrisesta syystä. Valitettavasti psykiatrisella osastolla jos saa jonkun kohtauksen niin sitä ei aina osata tulkita oikein kun työntekijöillä ei aina ole kokemusta vaikka sydäninfarktin tai keuhkoembolian oireista tai hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttä miten Suomessa on niin paljon mielisairaita. Puoli miljoonaa päästänsä sekaisin olevaa on niin huikea määrä että ihmetyttää.
On menty alidiagnosoinnista ylidiagnosointiin? Ehkä tarkoitit kuitenkin henkilöitä, joilla on jokin mielenterveydenhäiriö, etkä mielisairaita?
Vierailija kirjoitti:
Juu, sama. Mulla nivelten turpoaminen ja kuumotus pistettiin mt-ongelmaksi, ihan oli selvästi näkyvissä sormen nivelessä punoitus ja turvotus, lääkäriin halusin mutta en saanut aikaa ,psykiatrille vaan yritettiin ohjata ja sinne tulikin sitten aika vaikka kieltäydyin!!. Pääsin sitten vihdoin loppujen lopuksi onneksi lääkärille jossa diagnosoitiin reaktiivinen niveltulehdus joka sitten kroonistui eikä lähde ilmeisesti ikinä pois. Luulen että jos olisin päässyt aikaisemmin lääkäriin ja olisi kortisoni aloitettu niin ei olisi tauti kerennyt kroonistua.
Minulla myös kroonistunut kipu. Kun vuosia yritin saada tutkimuksia ja hoitoa.
Tolla tavalla lääkäri saa helposti sen oman palkkansa, mutta ihmisen oireet ei helpotu mielialalääkkeillä ja tarvitaan loppujen lopuksi työkyvyttömyyseläke.
Vierailija kirjoitti:
Tolla tavalla lääkäri saa helposti sen oman palkkansa, mutta ihmisen oireet ei helpotu mielialalääkkeillä ja tarvitaan loppujen lopuksi työkyvyttömyyseläke.
Kun oireita ei hoideta ajoissa niin ne menevät pahemmiksi ja tulee sitten työkyvyttömyyseläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mielisairaalassa tavallisesti niin kauaa olla että ihmisiä kuolisi jatkuvasti. Nykyään ei mielisairaalan osastolle tahdo päästä ennen kuin somaattisen alan lääkäri on tutkinut että oireet eivät johdu muusta kuin psykiatrisesta syystä. Valitettavasti psykiatrisella osastolla jos saa jonkun kohtauksen niin sitä ei aina osata tulkita oikein kun työntekijöillä ei aina ole kokemusta vaikka sydäninfarktin tai keuhkoembolian oireista tai hoidosta.
Unohtui vielä kirjoittaa että monen sairauden ennusteeseen vaikuttavat omat elintavat. Vaikka olisi mielenterveysongelmaa nin suositellaan vapaana ollessa liikkumista, tupakoimattomuutta ja ylipainon välttämistä. Jotkut lääkkeet nostavat painoa paljon ja voivat siten lisätä riskiä sydän- ja verisuonisairauksiin. Omilla elintavoila on kuitenkin merkitystä ja se on jokaisen oma valinta mitä syö.
Valitettavasti jos mieliala on matala niin voi olla että somaattisen sairauden kuten diabeteksen hoito unohtuu eikä jaksa kiinnostaa. Suomessa kuolee joka vuosi lukuisia nuoria happomyrkytykseen (ketoasidoosiin) kun lääkkeet unohtuvat viihteelle lähtiessä. Kenen tästä pitäisi ottaa vastuu jos nuorta itseään ei kiinnosta pätkän vertaa vaan on aivan sama miten menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä erottaakin rahvaan kansan ja sivistyneet toisistaan. Takerrutaan yksittäisten ihmisten tarinoihin kuin puoskarit konsanaan, lääkärit kyllä tietävät pääsääntöisesti mitä tekevät ja mikä on tilastollisesti todennäköistä milläkin oireilla. Eivät he pahuuttaan tee vääriä diagnooseja.
Ei kukaan ole väittänytkään. He on on vain ammattitaidottomia, laiskoja ja kyvyttömiä kohtaamaan potilaan.
Eivät välttämättä ole mitään noista. Julkisella puolella on rajoitettu sitä mitä lääkäri saa tehdä.
Mielisairaaksi diagnosointi liittyy soten säästöaikeisiin ja yksityisellä taas riippuu potilaan maksukyvystä. Mikäli rahaa ei ole, niin suositellaan lähetettä psykiatriselle.
Pyysin ferritiinit, oletin mataliksi. Arvo lähes 400. Valkosoluissa häikkää. Punasoluissa myös. Kilpparit ns viitteissä.
Syöpä, reuma, tulehdustila? Tulehdusarvot normaalit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä erottaakin rahvaan kansan ja sivistyneet toisistaan. Takerrutaan yksittäisten ihmisten tarinoihin kuin puoskarit konsanaan, lääkärit kyllä tietävät pääsääntöisesti mitä tekevät ja mikä on tilastollisesti todennäköistä milläkin oireilla. Eivät he pahuuttaan tee vääriä diagnooseja.
Eivät pahuuttaan vaan tietämättömyyttään. Ei ole vaadittavaa tietotaitoa.
Suurin osa kylläkin välinpitämättömyyttään.
Kiire on varmasti yksi syy.
Vierailija kirjoitti:
Miehille ei tyrkytetä stressiä syyksi niin usein kuin naisille. Jouduin estämään ystävääni että ei aloittanut masennuslääkkeitä mihin sai reseptin, kun oli koko ajan uupunut. Minä tiesin hänen luonteensa ja tiesin että jokin fyysinen oli vikana, eikä hän ollut masennus. Kävi sitten niin että lääkärin mielestä anemia näytettävästi hoituu masennuspillereillä. Voi vi..
Tuo on kyllä uskomatonta, että uupumukseen (ilman masennusta tms.) määrätään noita tunnetusti väsyttäviä mielialalääkkeitä.
Minä olen ihan diagnosoitu mt-tapaus, mutta erittäin toimintakykyinen ja työelämässä johtavassa asemassa. Yhden kerran olen saanut vähän ihmeellistä palvelua lääkäriltä tyylillä selkäkipu johtuu henkisestä puolesta. Annoin asiallista, mutta tiukkaa palautetta suoraan sekä lääkärille itselleen, että työterveyslääkäriaseman palautteeseen. Mitäpä erehtyivät kysymään onnistumisestaan. Tässä tapauksessa minulla siis oli jo magneettkyvassa todettu akuutissa vaiheessa oleva välilevynpullistuma. Oli muuten kipeä.
Ei ole sitä lääkäriä minulle enää tarjottu - ja sitä myöten selkäkipu on selkäkipua, ei stressiä tai muuten viiraa korvien välistä. Ne viiraamiset osaan jo tässä elämänvaiheessa erottaa ja ryhtyä ennakoitiin toimenpiteisiin ts. ymmärrän tilanteeni ja toimin sen mukaan. Mutta ko. lääkärin kohdalla oletan, että hän ei osannut suhtautua tällaiseen diagnoosilla olevaan hulluun tätiin 😂 nuori mies kuitenkin. Se meni ihan kipsiin, kun luki niitä mun papereita koneelta.
Moni ihminen yleensäkin unohtaa, että nimenomaan meitä hulluja on kovissa paikoissa varsin paljon. Ei tätä johtajan hommaa tervepäiset kestä
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan diagnosoitu mt-tapaus, mutta erittäin toimintakykyinen ja työelämässä johtavassa asemassa. Yhden kerran olen saanut vähän ihmeellistä palvelua lääkäriltä tyylillä selkäkipu johtuu henkisestä puolesta. Annoin asiallista, mutta tiukkaa palautetta suoraan sekä lääkärille itselleen, että työterveyslääkäriaseman palautteeseen. Mitäpä erehtyivät kysymään onnistumisestaan. Tässä tapauksessa minulla siis oli jo magneettkyvassa todettu akuutissa vaiheessa oleva välilevynpullistuma. Oli muuten kipeä.
Ei ole sitä lääkäriä minulle enää tarjottu - ja sitä myöten selkäkipu on selkäkipua, ei stressiä tai muuten viiraa korvien välistä. Ne viiraamiset osaan jo tässä elämänvaiheessa erottaa ja ryhtyä ennakoitiin toimenpiteisiin ts. ymmärrän tilanteeni ja toimin sen mukaan. Mutta ko. lääkärin kohdalla oletan, että hän ei osannut suhtautua tällaiseen diagnoosilla olevaan hulluun tätiin 😂 nuori mies kuitenkin. Se meni
Sinä oletkin johtavassa asemassa. Katsovat nimittäin ammattinimikkeen mukaan ja päättävät, ettei syytetä hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin säästötoimenpide.
Aika lyhytnäköinen olisi. Mielialalääkkeet aiheuttavat uusia oireita ja pahimmillaan sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin säästötoimenpide.
Kas kummaa kun julkinen sektori toimi upeasti 90-luvulla. Jonoja ei ollut ja lääkäreillä oli aikaa. Silloin oli vielä omalääkärit. Pääsi kyllä toisenkin lääkärin vastaanotolle, jos tahtoi. Siinä oli hyvinvointivaltion meininkiä.
Niin. Silloin suuret ikäluokat, nuo 1945-1950 syntyneet, olivat vielä töissä lääkäreinä ja hoitajina, nyt he ovat puolestaan terveydenhuollon asiakkaina. Kaikenlainen sairastavuus lisääntyy jyrkästi kun ikää tulee lisää, siinäpä sitä on terveydenhuollolle työsarkaa kerrakseen. Ja kun ihmiset elävät nykyään vanhemmiksi kuin 90-luvulla oli asian laita, niin siitä sitä hoidettavaa tulee vielä vaan lisää.