Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit leimaavat kaikki oireet mt-ongelmiksi

Vierailija
14.07.2024 |

https://www.is.fi/terveys/art-2000010549870.html

Tässä taas yksi tarina. Potkut tulisi antaa kaikille noille "lääkäreille".

Kommentit (289)

Vierailija
261/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahin oli ehkä tuo BB Ninon tapaus. Hänhän lopulta kuoli fyysiseen sairauteensa mielisairaalassa. 

Tuo tapaus on kyllä yksi törkeimmistä mitä olen viime aikoina lukenut. Suututtaa niin että näkee punaista. 

Moni kuolee mielisairaalassa somaattisen puolen sairauksiin.

En epäile hetkeäkään. Ihmettelen miten voimattomia omaiset ovat ja miksi lääkärit eivät opi? Onko tämä ylempää annettu ohjeistus vai onko koulutus ja mt työ todella näin tyhmien opiskelijoiden varassa?

Ihmisten annetaan kuolla. 

Vierailija
262/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahin oli ehkä tuo BB Ninon tapaus. Hänhän lopulta kuoli fyysiseen sairauteensa mielisairaalassa. 

Tuo tapaus on kyllä yksi törkeimmistä mitä olen viime aikoina lukenut. Suututtaa niin että näkee punaista. 

En epäile hetkeäkään. Ihmettelen miten voimattomia omaiset ovat ja miksi lääkärit eivät opi? Onko tämä ylempää annettu ohjeistus vai onko koulutus ja mt työ todella näin tyhmien opiskelijoiden varassa?

Kyllä! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielisairaaksi diagnosointi liittyy soten säästöaikeisiin ja yksityisellä taas riippuu potilaan maksukyvystä. Mikäli rahaa ei ole, niin suositellaan lähetettä psykiatriselle. 

👍

Vierailija
264/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tällaista asennevammaisuutta kohtaa paljon terveydenhuoltojärjestelmän piirissä. Eräällä tutulla oli puhjennut umpisuoli, ja hän meni oireineen sairaalaan. Noh hänellä on nuorempana ollut mt-taustaa niin iskivät sitten somaattisista oireista huolimatta psyykepuolelle. Siellä sitten kun tajuttiin mistä oli kyse, oli jo liian myöhäistä ja tämä tuttu valitettavasti menehtyi tuntikausien puhdistusleikkauksesta huolimatta :(

Samantyyppinen asia tapahtui minulle. Oli aiemmin ollut uupumusta, niin minut koitettiin saada psykologille. Syynä olikin kilpirauhasen vajaatoiminta. 

Todella moni kilpirauhassairautta sairastava on saanut ensin masennusdiagnoosin. Voivat kyllä aiheuttaa mielialaoireita, mutta kun niitä muitakin oireita yleensä on...

Minulla oli lamaannuttava väsymys, hiusten lähtöä ja painonnousua. Ei edes masennusta, vaikka sitä kovasti yrittivät aluksi  diagnoosiksi tuputtaa. 

Vierailija
265/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! 

No niinhän minä juuri totesin. Valtio on pisteyttänyt ihmiset sen mukaan, miten tärkeitä tai turhia he ovat valtiolle. Valtio ei ole ihmistä varten, kuten kuuluisi, vaan ihminen on valtion hallintoalamainen. 

Osa ihmisistä saa kyllä aina hoitoa, ja palvelua, joka on aivan viimeisen päälle ja toisessa päässä ovat he, joista halutaan eroon tavalla tai toisella. 

Vierailija
266/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nuorten mt-ongelma keskustelu käynnistyi jo Marinin kaudella. Lisää psykiatreja ja kaikki leimataan jatkossa mt-ongelmaisiksi ja suljetaan laitoksiin:)? Uusi uljas maailma.

Älä höpise.  Psykiatreista on valtava pula.  Suuri määrä on jäänyt eläkkeelle. Ja edelleen jäämässä eläkkeelle

Psykiatria erikoistumisalana, ei kiinnosta nuoria lääkäreitä.  Siksi psykiatreista on pulaa.  Heitä ei riitä edes alan sairaalohin, puhumattakaan yksityisvastaanotoista.

Eikä lääkäreillä ole mitään kristallipalloa, josta katsoa mikä potilasta vaivaa.

On potilaan omakin asia viitsiä selittää oireensa selkeästi.  

Ja lääkärit tuntevat kyllä ne vitearvot.  Ei ole olemassakaan henkilöä, jonka kaikki arvot ovat aina viitearvoissa.

Ne arvot heilahtelevat sinne tänne, terveilläkin ihmisillä.  Kyllä lääkäreille on opiskelussa opetettu viitearvot ja tulkitseminen.

Noita tapauksia sattuu, että väärä diagnoosi. Joskus.  Sille ei voi mitään. Vaikka ei tietenkään saisi sattua.

Eikä lääkäri voi jokaiselle potilaalle määrätä heti, kalliita tutkimuksia. Se on itseasiassa jopa kielletty heiltä. Labra lähetteitä seurataan, tutkimukset ovat kalliita.

Kummallista, ettö suurin osa potilaista on kuitenkin ihan tyytyväisiä terveyskeskuslääkäreihin ja saamaansa apuun.

Eniten valittavat nuoret ja nuoret aikuiset. Ja naiset.

Eli juuri ne, joita ei tutkita eikä hoideta? Ja ihmetellään, että miksi he valittavat?

Vierailija
267/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tolla tavalla lääkäri saa helposti sen oman palkkansa, mutta ihmisen oireet ei helpotu mielialalääkkeillä ja tarvitaan loppujen lopuksi työkyvyttömyyseläke.

No ei todellakaan helpota somaattiset oireet mielialalääkkeillä. 

Vierailija
268/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, no jos mitään vikaa ei näy missään kokeissa niin minkäs sitten lääkärinä itse tekisitte.

Kuuntelisin potilasta tarkemmalla korvalla ja tutkisin lisää. Vai eikö ammattitaito riitä kuin kokeiden tuloksien katsomiseen?

Vierailija
269/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin nuorena useammalla lääkärillä epämääräisien oireiden takia. Psykologia ja mt-ongelmiahan ne ehdotti. Vaivat lähti pois kun pikkuhiljaa aloin kuntoilemaan, eli jokin pahempi lihasjumi tai vastaava siellä on ollut. Vähän aika sitten kävin lääkärissä epämääräisten oireiden takia. Heti otettiin todesta, ja vaikka syytä ei löytynyt (oli onneksi ohimenevää) niin ei edes ehdotetty pään sisäisiä ongelmia.

Toisin sanoen nuoria ei oteta todesta. Vaikka mt-ongelmat ovat yleistyneet niin ei kaikkea voi sen piikkiin pistää, etenkin jos on jo jokin sairaus ollut kuten kyseisellä naisella infarktin jälkeen.

No ei nuoruus kaikkea selitä. Läheiseni +65 v meni lääkäriin kun ei enää pystynyt buranankaan voimalla pukemaan edes sukkahousuja itse, oli niin kipeä ja voimaton. Terveysaseman lääkäri vaan että kuulkaa rouva kun vanhemmiten niitä kaikkia kolotuksia tahtoo tulla. Ja se oli tutkimus sitten siinä.

Pakotin kivusta epätoivoisen läheiseni yksityiselle lääkärille (yksityinen ei ole aina parempi, mutta tällä kertaa oli) Yksityinen sanoi kymmenen minuutin tutkimuksen jälkeen että todennäköisesti teillä on lihasreuma, mutta otetaan vielä labrat. Ja sehän se oli, kortisonilla kivuttomaksi kahdessa päivässä. Anteeksi vaan, mutta kyllä mielestäni ei mikään niin kovin kauhean harvinainen tauti, etteikö terveysaseman lääkäri voisi tuntea ja havaita oireita. Mutta kun ei kiinnosta tutkia. Kun on jo valmiiksi päättänyt mielessään että vanha akka turhasta valittaa. Eikä muuten ole ainoa tapaus, mutta ehkä törkein lähipiirissäni. 

Vierailija
270/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tolla tavalla lääkäri saa helposti sen oman palkkansa, mutta ihmisen oireet ei helpotu mielialalääkkeillä ja tarvitaan loppujen lopuksi työkyvyttömyyseläke.

No ei todellakaan helpota somaattiset oireet mielialalääkkeillä. 

Kivun sietoa nostamaan käytetään toisinaan esim. triptyl. Duloksetiini voi toimia elimistössä kivun sietokyvyn nostamisen lisäksi jopa virtsan karkailuun. Toki se lääke taitaa olla virtsan karkailuun toisella nimellä apteekista ostettavissa. 

Vierailija
271/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyysin ferritiinit, oletin mataliksi. Arvo lähes 400. Valkosoluissa häikkää. Punasoluissa myös. Kilpparit ns viitteissä. 

Syöpä, reuma, tulehdustila? Tulehdusarvot normaalit. 

Ei voi ilman lisätutkimuksia tietää. Syitä on monia.

Vierailija
272/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa töihin ettei tule karenssia. Saatan yhtäkkiä nukahtaa, en pysy hereillä.

Mutta jos lääkärin mielestä terve niin.

Vierailija
273/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen menossa töihin ettei tule karenssia. Saatan yhtäkkiä nukahtaa, en pysy hereillä.

Työkaverit sitten herättelevät ja töitä jatketaan.

Vierailija
274/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no jos mitään vikaa ei näy missään kokeissa niin minkäs sitten lääkärinä itse tekisitte.

Kuuntelisin potilasta tarkemmalla korvalla ja tutkisin lisää. Vai eikö ammattitaito riitä kuin kokeiden tuloksien katsomiseen?

Joskus tarvitaan koepalan otto. 

Vierailija
275/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama oli minulla ja kasa muitakin oireita. Mielenterveyspotilaaksi yrittivät kirjata väkisin. No myöhemmin selvisi mikä sairaus oli kyseessä. 

Vierailija
276/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama oli minulla ja kasa muitakin oireita. Mielenterveyspotilaaksi yrittivät kirjata väkisin. No myöhemmin selvisi mikä sairaus oli kyseessä. 

Itse luin kuvausta eräästä syövästä ja minulla samat oireet + tuo väsymys.

Anbulanssi sitten vie sairaalaan, jos jalat ei enää kanna.

Vierailija
277/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin joskus lääkärissä ja lääkäri ei ollut ihan varma onko ihosyöpää vai ei ja nyt tuo väsymys on jotain järkyttävää. Pelkään, että nukahdan sinne uuteen työpaikkaan.

Vierailija
278/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin joskus lääkärissä ja lääkäri ei ollut ihan varma onko ihosyöpää vai ei ja nyt tuo väsymys on jotain järkyttävää. Pelkään, että nukahdan sinne uuteen työpaikkaan.

Lisäksi on pistelyä, puutumista ja vaikka mitä oireita, mutta kun aina sanotaan ettei mitään ole.

Vierailija
279/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmassa osassa tapauksissa kyse onkin mt-ongelmista eli todennäköisyydet puolella. Aika moni luulosairas ramppaa lääkärin puheille säännöllisesti, varsinkin jos lasku menee yhteiskunnan tai työnantajan piikkiin.

No minä esimerkiksi ramppasin hulluna lääkärillä endometrioosini kanssa. Siellä rampataan kun lääkärikunta vielä on sellaista, että se ei ala kumoamaan kollegan diagnoosia eli jos ketjun alussa joku mokaa, sitä mokaa sitten toistetaan, ettei vaan astuta kollegan varpaille.

Näin se ikävä kyllä on, minullakin on runsaasti kokemusta asiasta. Toki sitten vihdoinkin sain oikean diagnoosin mutta esim ns mt-diagnoosi siellä on ja pysyy vaikka oli väärä. Kyllä sapettaa ja helvetisti.

Vierailija
280/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin joskus lääkärissä ja lääkäri ei ollut ihan varma onko ihosyöpää vai ei ja nyt tuo väsymys on jotain järkyttävää. Pelkään, että nukahdan sinne uuteen työp

Ei tarvitse kuulemma ottaa mitään kokeita.

Jos nukahdan töihin niin saan potkut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän