Tein lapsen koska en jaksa käydä töissä, samoja ajatuksia?
Ajattelin hoitaa lapsen kotona 3-vuotiaaksi ja yrittää tehdä toisen perään, jotta voisin olla mahdollisimman kauan pois työelämästä. Ovatko muut toimineet samoin? Onko töihin paluu mahd 6 vuoden poissaolon jälkeen ollut kamalaa?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Mä sain yllätysvauvan 39v ja oli ihana olla 3v kotona koska olin nuoresta lähtien ollut töissä, vain lomat vapaata. 🍼
No hyi noin vanhana. Tossa iässä mun lapsi on jo täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on pelkässä kotihoidossa kolme vuotta eli nähtävästi eskariin asti niin neivolassa kyllä ollaan huolissaan.
Varmasti suosittelevat osapäivähoitoa.
Niin että saisivat rahaa. Nykyisin ollaan huolissaan kaikesta mikä ei hyödytä yhteiskunnan näkökulmasta, ei mikään ihme että menee jututkin ristiin. Ei ole ymmärrystä lakiasioista tai oikeista ihmisten oikeuksista.
Vierailija kirjoitti:
Mun sisko teki kuten sinä olet suunnitellut, 2 lasta niin että oli 5v kotona, ei valittanut. Muistan kun käimme kaupassa , vauva vaunuissa, toinen seisoi vaunun takana ja ruuat alaosastolla, ajattelin että minusta ei olisi tuohon, itse sain vauvan sitten kohta kun sisko mennyt jo töihin, olin 3v kotona, en tehnyt lisää lapsia enää.
Aika laiskaa porukkaa, mun äiti on hoitanut viittä lasta kotona itekseen. Isällä oli reissutyö. Sanoi kyllä itsekin joskus paljon myöhemmin että mitenköhän hän selvisi, sanoi siksikin että mulla oli vain yksi täystuholapsi. Pärjäsin kyllä tämän kanssa sen kolme vuotta kotona mutta eivät ne ongelmat siihen päättyneet. Sellainen draamaprinsessa että välillä olen nauranut ja itkenytkin samaan aikaan. Jotenkin kaikessa täystuhoisuudessaan niin rakas sekä fiksu tyttö kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Lopulta sulla työ ja lapset. Tsemppiä
Eipä huono asia ollenkaan tämä minimi.
Vierailija kirjoitti:
En "tehnyt" lasta tuosta syystä, tietenkään, mutta myönnän kyllä että nautin tästä kun ei tarvitse käydä töissä eikä ole yhtään ikävä takaisin. Seuraava lapsi suunnitteilla myös pian. Talouspuolen hoitaa meillä mies, en tiedä paljonko nuo tuet on jne.
Muistathan että Jumala suo meidän lapsemme jos suo. :)
Jos työt ahdistaa voi myös irtisanoutua ja jäädä työttömäksi. Tuet on paljon enemmän kuin kotihoidontuki ja ei ole sitä lasta "työnä"
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on pelkässä kotihoidossa kolme vuotta eli nähtävästi eskariin asti niin neivolassa kyllä ollaan huolissaan.
Oma lapsi oli 5-vuotiaaksi asti kotihoidossa ja missään ei oltu huolissaan. Omapa on lapseni ja itse päätän, missä hän on.
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli kotiäitinä vuosia ja töihinpaluu onnistui sillä hän on sote-alalla jossa tarve työntekijöille on suuri. Omalla kohdalla tiedän että en pääse mihinkään töihin jos olen vuosikausia täysin ulkona työelämästä. Vaikka syy olisi hyvä on kilpailu työpaikoista niin kovaa että palkkaava firma valitsee mieluummin sen jolla on tuoretta kokemusta. Todella riskaabelia siis, ellei ole isoa perintöä tai alalla jossa työllisyys käytännössä varmaa.
Muuten olen kyllä ajatellut burn outin hoitoon lasta ja vuoden kotona oloa mutta tiedän että sen jälkeen väsymys olisi varmaan kahta kauheampaa.
Ei se välttämättä ole kamalampaa, vaan voi olla helpompaa. Kannattaa olla kotona vähän yli vuoden, jotta saa kunnon jakson myös vähän helpompaa elämää lapsen kanssa, ei pelkkää pikkuvauva-aikaa. Pieni lapsi muuttaa omia prioriteetteja sen verran, ettei työelämän kuormitus enää pure yhtä pahasti kuin ennen lapsia. Ja aina voi tehdä toisen lapsen sitten, kun on pari vuotta tehnyt töitä välissä.
Minä ainakin pelastuin sillä keinoin burnikselta. Toki puolentoista vuoden perhevapailla per lapsi oli myös negatiivisia vaikutuksia työuraan ja eläkekertymää, mutta ei mitään mahdotonta kumminkaan. Ja nyt on kaksi ihanaa aikuista lasta ja ehjä työura ilman mitään loppuunpalamisia. Suosittelen lämpimästi.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelle mieluummin sen lapsen kohtaloa. Vierität vain elämän surkeutta eteenpäin. Yhtä ankeaa sen jälkeläisesi on käydä tulevaisuudessa töissä.
Tällä menolla on kyllä mutta toisaalta aika paljon ehtii tapahtua tasaantumista nyt jos vaikka ajattelee jossakin 20 vuodessa. Kannattaa tehdä paljon hyviä asioita Suomen hyväksi. Tätä on elämän kiertokulku. Ajatella, että kohta elämäkin jo taittuu kohti vanhuuteen kulkemisen puolelle. Ajatus ei oikein miellytä tällä hetkellä..
Teen fyysisesti rankkaa työtä, mutta täytyy myöntää että kun esikoinen, joka oli helppo kuin mikä, syntyi, niin onhan tämä kotiäitiys kyllä aikamoista suorittamista ja multitaskaamista, jotta päivässä riittää tunnit! Ja ne 24 tuntia täytyy tosiaan lapsi edellä tehdä.
Oman lapsensa ei halua kuolevan. Siksi en ole häntä siihen pakottanut.
Olen käyny burniksen partaalla ja siihen ei kannata lasta hankkia! Lapsi on paljon rankempi kuin silloinen työelämäni oli. Tottakai myös palkitsevampi ja kaiken sen vaivan arvoinen.
Minä olin lapsen kanssa kotona viisi vuotta. Sain vakituisen työpaikan, kun lapsi oli 17-vuotias.
En silti kadu sitä, että olin kotona niin pitkään. Ja varmasti työllistymiseen vaikutti muitakin asioita kuin pitkä kotona olo. Mutta olisin ehkä halunnut tiedostaa paremmin, miten kovan hinnan maksan siitä kotonaolosta.
Kevyen työn kanssa toimii. Kovapalkkaisen työn kylkeen poikiminen voi olla liian rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tahdo töitä tehdä? Jumiudut vain kotiisi ja aivosi toiminta alkaa heikkenemään. Ehkä myös alkoholisoidut ja avioero on luvassa.
Tai ehkä eläisin elämäni onnellisinta ja vapaita aikaa..
Sulla ei selvästikkään ole yhtään lasta. Tule kertomaan sitten, kun eka täyttää kolme, miten meni.
Vierailija kirjoitti:
Kevyen työn kanssa toimii. Kovapalkkaisen työn kylkeen poikiminen voi olla liian rankkaa.
Nimenomaan kovapalkkaiseen työhön lapsi tuo sopivaa vastapainoa. Olen tuo ylempänä kirjoittanut burniksen välttänyt kahden äiti. Pääsin tulolistoille, kun lapset olivat yläkoulussa, ja siellä olen edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et tahdo töitä tehdä? Jumiudut vain kotiisi ja aivosi toiminta alkaa heikkenemään. Ehkä myös alkoholisoidut ja avioero on luvassa.
Töissä käyvä nainen on naiselle susi, ovat niin kateellisia kotiäideille ettei ole tosikaan...
Ite menin opiskelemaan, mutta tapansa kullakin. Töitä tein sen verta että sai huvittelu rahaa, mutta ei tarvinnut olla siellä melkein koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä te elätte? Mitä se kotihoidontuki on kuukaudessa, joku muutama satanen?
Miehen palkalla, kotihoidontuella ja säästöillä. Lisäksi asutaan pienessä edullisessa asunnossa, josta ei ole enää lainaa jäljellä.
mies heittää kohta loisen helvettiin kämpästä.