Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help. Osaatteko auttaa. Miten tämä rahanjako menee asuntokauppojen jälkeen? OV

Vierailija
02.02.2007 |

Äitini siis myi vanhempieni omistusasunnon ja kaupat tehdään viikon päästä. Isäni on kuollut ja tuo isäni puoliskon rahat jaetaan mun ja siskoni ja veljeni kesken. Kysyin äidiltäni, että kuinka paljon tuosta saadaan rahaa ja hän sanoi, että kämpästä saadaan 90 000. Eli mun laskelmien mukaan tuosta tulee 45 000, 15 000, 15 000 ja 15 000. Mutta äitini mielestäni me sisarukset saadaan pelkästään 10 000 per naama. Minnes tuosta katoaa se 5000? Äitini selitti vaan jotain, että pitää käydä verotoimistossa (siis hänen) ja tuosta menee verot ym. päältä. Siis mitä helvettiä, eikö ne verot ym. jää meidän kaikkien maksettavaksi???? Eihän niitä tuosta päältä nyt mennä ottamaan. Vai?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kuolinpesän veroasiat ei ole aina niin kauhean selkeitä.

Vierailija
2/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero on kai yleensä jotain 27%. Eli taitaa se noin olla, kuin äitisi sanoi. Sen voi mun käsittääkseni tehdä niinkin, että sun äiti maksaa sulle sen koko 15 000 ja sitten sinä maksat sen veron. Joka tapauksessa se on maksettava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/3 osa eli 30% (27 %) on viidestäoista se viisi!

Vierailija
5/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veroa maksettiin muistaakseni 11 % perittävästä summasta. Ja verot maksetaan tässä vaiheessa, jaetaan kuolinpesä tai ei.

Vierailija
6/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata heitellä mutu-tietoa faktana. Perintöveroa maksetaan tässä tapauksessa se 11% perittävästä omaisuudesta, koska kyseessä on rintaperilliset, jotka maksavat veroa ensimmäisen veroluokan mukaan. Kolmannessa luokassa maksetaan se lähemmäs 30%, oisko 27 tai 28...

Vierailija
7/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

väärässä uskossa kuin 5 ja 7 ja puhuu siksi 5000:sta.

Vierailija
8/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se menee niin, että äidillesi jää puolet eli 45teur, josta hän ei maksa veroa. Teille tulee kullekin 15teur, josta saatte perintöverolaskut verotoimistosta aikanaan. Perintövero rintaperillisellä ei todellakaan ole 27%, niinkuin joku tuossa väitti. Itse maksoin yli 30teur perintöosuudesta veroa n. 2500eur viime vuonna.

Vierailija
9/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tapauksessa maksatte veroa osakkeen myyntivoitosta ja siinä sovelletaan tuota 27 % eli pääomaveroa.

7 tms

Vierailija
10/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin maksatte nyt myyntivoittoveroa perintöosuuden arvon noususta, eli jos asunnon arvo olisi aikanaan ollut vaikka 60,000 eur ja olisitte siitä maksaneet verot (10,000 per nuppi perintöosuudesta siis), niin nyt maksaisitte verot myyntivoitosta eli tuosta 15,000-10,000=5,000 eurosta menisi veroa pääomatuloveroprosentin mukaan. Onkos se nyt sitten 29% vai mitä? Äitisi ei edelleenkään maksa omasta osuudestaan veroa.

Vierailija
11/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukseni saivat 10 000 ja minä sain 8000. Maksoin tuosta muistaakseni n. 500 euroa veroja.

Vierailija
12/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni asuu vielä elossa olevan vanhemman kanssa lapsuuden kodissa. Minä ja veljeni olemme maksaneet perintöverot osuudestammev. Jos asunto myydään nyt, maksamme kaikki mahdollisen myyntivoittoveron. Jos asunto myydään vasta kun toisen vanhemman kuolemasta on kulunut 2 vuotta, niin veljeni ei maksa veroja myyntivoitoista, koska on ollut tuon 2 vuotta kirjoilla ko osoitteessa. Minä maksan joka tapauksessa, koska olen asunut omillani jo vuosia. ELikä tilanteeseen voi vaikuttaa myös se, oleko asunut ko ositteessa silloin 6 vuotta sitten.

Kannattaa tosiaankin käydä ap otse siellä verotoimistossa. Sielläkin voi kyllä saada erilaisa vastauksia. Eli virkailijat ei aina tiedä kaikkea, tämäkin tuli esille kotitalousvähennysasioissa, kun remontoimme kuolinpesää.

Vierailija
13/13 |
02.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani siis hommasivat tuon kämpän siskolleni, kun lähti opiskelmaan. Kun siskoni valmistui eikä tarvinnut enää kämppää, se laitettiin vuokralle ja tuo vuokralainen asui siinä viitisen vuotta. Ja nyt, kun vuokralainen muutti muualle, tuo päätettiin myydä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi