Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisten on vaikea ymmärtää, että toiset kärsii hellesäällä?

Vierailija
14.07.2024 |

Ja saadaan suunnilleen jotkut raivarit, jos joku kehtaa valittaa ihanasta helteestä.

Mä voin todella huonosti hellepäivinä vaikka olisin sisätiloissa. Huimaa ja pyörryttää, tuskanhiki nousee jatkuvasti pintaan, pään ympärillä tuntuu puristava vanne enkä pysty ajattelemaan enkä oikein hengittämäänkään. Olo on vaan ihan kauhea eikä siinä vaiheessa halua kuulla kenenkään viisasteluja siitä, että "nyt pitää nauttia!".

Kommentit (293)

Vierailija
81/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kyllä kiinnosta kuunnella kenenkään valitusta siitä jos Suomessa on parina viikkona vuodesta lämmintä. 

Saako kovista pakkasista sitten valittaa? Ei nekään kestä kuin muutaman viikon jos sitäkään. Minä rakastan paukkupakkasia, mutta koen silti empatiaa niitä kohtaan jotka eivät tykkää, eikä ole koskaan tullut mieleenkään kieltää valittamista saati sitten käskeä heitä nauttimaan.

Hyvä kysymys. Mulla on helteitä rakastava tuttu joka aina toitottaa miten pitää nauttia kuumasta kun sitä kerrankin on eikä kuulemma saa valittaa. Läpi pitkän talven on itse naama norsunvitulla. Kerran eräs toinen tuttava sanoi vitsillä hänelle että nautitaan nyt näistä pakkasista kun niitä kerran riittää. Välit meni poikki kuulemma lopullisesti :D

Vierailija
82/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sitten hyvin onnellinen kun suomessa on todella harvoin yli +30 astetta.

Mun kodissa on lähes puolet vuodesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa eivät hellesäät vaivaa montako yli 25 asteista päivää tänä vuonna on ollut? Ei ainakaan Helsingissä kovin montaa. Usein kuumasta kärsivät ovat reippaasti ylipainoisia.

Vierailija
84/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan niin että on erilaisia ihmisiä? Toisille lämpö sopii ja toisille ei. Helteellä treenaaminen ei ole järkevää vaikka lämmöstä pitäisikin, etelässäkin pidetään siestaa kuumaan aikaan, vaikka ovat lämpöön tottuneita. 

Vierailija
85/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa eivät hellesäät vaivaa montako yli 25 asteista päivää tänä vuonna on ollut? Ei ainakaan Helsingissä kovin montaa. Usein kuumasta kärsivät ovat reippaasti ylipainoisia.

Usko nyt. Ei ole väliä, kuinka monta hellepäivää on. Sillä on väliä, miten kuumaksi kodin sisälämpötila nousee. Ja se nousee jopa 30 asteeseen.

En ole ylipainoinen, lähellekään.

Vierailija
86/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuolee joka kesä helteiden takia useita satoja ihmisiä, vanhuksia kyllä, mutta he kuolevat ennenaikaisesti.

Heidänkin pitäisi varmaan olla iloisia?

Talvella kylmyyden takia kuolee myös ja liukkailla moni vammautuu. Vanhukset saattavat joutua olemaan kuukausia sisätiloissa. Pitääkö tämän takia kaikkien olla iloisia? Tämmöistä täällä on, ei voi mitään.

Vierailija
87/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi helteen kokemiseen vaikuttaa erittäin paljon se, millaisessa lämpötilassa ja kosteudessa joutuu nukkumaan yöt. Itse en kärsi helteestä ollenkaan silloin, kun olen voinut nukkua ikkuna auki ja yö on ollut viileä, mutta heti jos vaikka metelin takia on joutunut nukkumaan ikkuna kiinni ja heräillyt pitkin yötä kuumuuteen, tulee tuskanhiki melkein aamusta alkaen. Ilmankosteus on myös todella keskeistä siihen, miten kuumuus tuntuu iholla. Nyt kostealla ilmalla on todella tukalaa paikoissa joissa ei tuule.

Helteillä huomaa keillä on ilmalämpöpumppu, koska he kulkevat takki päällä. Kun on ollut kellon ympäri viileässä ja kuivassa ilmassa, kuumuutta ei edes huomaa tuntikausiin. 

Turha kerskua ettei tunne hellettä myös siksi, että mielialalääkitysten tyypillinen sivuvaikutus on se, ettei tunne lämpötiloja. 

Vierailija
88/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset eivät osaa käyttäytyä oikein helteellä ja sitten valittavat kuumuutta. Ei talvellakaan mennä rannalle löhöämään bikineissä. Miksi helteellä siis säntäillään eestaas, kokkaillaan ruokaa uunilla ja pidetääb verhoja auki?

Vierailija
89/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kuumassa maassa ja on kyllä ihanaa mennä lomalle suomeen koska siellä on yleensä ihanan viileää. Ymmärrän silti hyvin suomessakin helteistä kärsiviä.

Sitäpaitsi euroopan helteet ja muut äärisäät vain pahenee ilmastonmuutoksen mukana joten asia on ihan vakava. Suomen talokanta on suunniteltu pakkaseen eikä pitkään helteeseen. Monissa vanhoissa asunnoissa ei ole mitään välineitä kuumuutta vastaan. Rahallahan niitä ostetaan mutta jos on vuokralla ja ei ole sitä rahaa? Köyhät ja vanhat kärsii eniten.

Vierailija
90/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä ei ole kunnolla kesä, jos näitä aloituksia ei ole luettavana :D

Eipä se meidän helteiden ja lämmön rakastaminen vaikuta mitenkään säätilaan. Säätila on mikä on, ei siihen kukaan voi mitenkään maagisesti vaikuttaa. Ei se lämpötila kehumalla nouse. Onhan se harmi, että jotkut eivät tajua AP:n ja kaltaistensa kärsivän liiasta lämmöstä ja kehtaavat hehkuttaa. Toivottavasti te lämmönvihaajat olette hiljaa, silloin kun me kylmästä kärsivät valitamme tuskaisaa oloamme (nivelkivut eivät tunnu kivoilta).

Vierailija
91/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun tai kenenkään muunkaan pitäisi kuunnella sinun negatiivista märinääsi? Juu, toiset kärsivät kivuista ja toiset jostain muusta, ikävä juttu mutta en minä sille mitään voi. Minä nautin kesästä ja lämmöstä, kohta on taas edessä yli puoli vuotta kestävä kylmä, ikävä, pimeä ja masentava kausi. Miksi sinun kaltaisesi negatiiviset valittajat yrittävät kaikin keinoin pilata nämä muutamat valoisat ja lämpimät kuukaudetkin valituksellanne.

Ole hiljaa ja mene vaikka pimeään maakellariin odottamaan talvea.

En itsekään jaksaisi kuunnella negatiivisia ihmisiä kuten "hallitus sitä tai tätä"-märinää. Muuttakoon sinne, missä on hyvä hallitus, vaikka Venäjälle.

Vierailija
92/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset eivät osaa käyttäytyä oikein helteellä ja sitten valittavat kuumuutta. Ei talvellakaan mennä rannalle löhöämään bikineissä. Miksi helteellä siis säntäillään eestaas, kokkaillaan ruokaa uunilla ja pidetääb verhoja auki?

Kuka noin tekee? En minä ainakaan. Sälekaihtimet ovat kiinni koko päivän, ruokaa ei laiteta.

Vierailija
93/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu melko ilmeiseltä että mm. Suomenniemelle on aikain saatossa ajautunut väkeä, joka ei erityisemmin välitä lämpimistä keleistä eikä edes säistä. Siksi lienee luonnollista että kenties jopa valtaosa suomalaisista karsastaa hellesäitä. Ihmeellistä puolestaan on se että hellefanit viitsivät jäädä tällaiseen maahan jossa hellepäiviä on vuodessa keskimäärin luokkaa 20, eteläisimmässä Suomessa tosin "jopa" 30, joskus ylikin?

Vierailija
94/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, en vain jaksaisi kuunnella ainaista säästä valittamista. Lähes joka kesä niitä kuumia päiviä tulee, niihin voi koittaa varautua. 

Sisätiloissa sitä tosiaan vasta huonosti voikin. Yhdelle kaverilleni tuli yllätyksenä, että metsän keskellä olevan järven rannalla on viileämpää kuin hänen kotonaan tai kaupungin kaduilla. 

Vierailija
95/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska suurimmalla osaa ihmisistä ei ole minkäänlaista empatiakykyä.

Tässäpä se tuli. Eihän kukaan voi oikeasti olla esim. millekään allerginenkaan, vaan kaikki sellainen on pelkkää luulosairautta ja huomionhakua, jos samaa vaivaa ei itsellä on.

Vierailija
96/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin ketjussa näköjään jo hoetaan miten etelässä ihmiset on muka tottuneita kuumuuteen. Eivät ole, ne vain istuvat viileissä sisätiloissa kun on kuuma.

Katsoin joku viikko sitten Masterchefiä ja siinä australialaiset kutsuivat karseaksi sääksi 30 asteen lämpötilaa, eli eivät he kestä kuumuutta yhtään suomalaisia paremmin. Ja siellä on ilma varmaan kuivempaa kuin täällä kosteilla helteillä. Kaikilla oli hikiläikät kainaloissa t-paidoissa. 

Vierailija
97/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kyllä kiinnosta kuunnella kenenkään valitusta siitä jos Suomessa on parina viikkona vuodesta lämmintä. 

Saako kovista pakkasista sitten valittaa? Ei nekään kestä kuin muutaman viikon jos sitäkään. Minä rakastan paukkupakkasia, mutta koen silti empatiaa niitä kohtaan jotka eivät tykkää, eikä ole koskaan tullut mieleenkään kieltää valittamista saati sitten käskeä heitä nauttimaan.

Hyvä kysymys. Mulla on helteitä rakastava tuttu joka aina toitottaa miten pitää nauttia kuumasta kun sitä kerrankin on eikä kuulemma saa valittaa. Läpi pitkän talven on itse naama norsunvitulla. Kerran eräs toinen tuttava sanoi vitsillä hänelle että nautitaan nyt näistä pakkasista kun niitä kerran riittää. Välit meni poikki kuulemma lopullisesti :D

Hauska tarina, vaikka tuttusi voisi olla vähän huumorintajuisempi. 

Tästä tuli mieleen kun olen itse näitä talvisin naama norsunvitulla olevia puhtaasti pimeyden ja kylmyyden takia, että johtuisiko suomalainen "resting bitch face" ihan puhtaasti talvesta. Itse ainakin huomasin, kun viime talvi oli poikkeuksellisen pitkä ja kylmä ja hankala, että suupielet alkoivat roikkumaan todella selvästi eikä sille vain voinut mitään. Pimeys vain vei kaiken mahdollisen ilon vaikka mielessä olisi ollut kaikki asiat kohdallaan. Elimistö ei vain siedä sitä pitkää kylmyyttä ja pimeyttä. Nyt kesällä kasvot toimivat taas normaalisti. Talvi on niin tuskallista aikaa. 

Vierailija
98/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ylipainoinen, mutta kovat helteet ja paahde ollut aina tukalaa. Palan todella herkästi ja kuumuus myös provosoi migreenikohtauksia.

Itse tykkään ulkona touhuiluista ja nyt on ollut hyvät kelit siihen. Minulle lomaan kuuluu kaikenlainen touhuaminen, en palaudu sillä, että makoilen rannalla tai riippumatossa. 

Vierailija
99/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi muutaman kuukauden päästä voidaankin valittaa jo sateista ja pimeydestä. Vuodenajat vaihtuu mutta valitus säilyy - taitaa olla osa suomalaisuutta.

Vierailija
100/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun talvikaudet tropiikissa, missä on 30-40 astetta lämmintä. Vietän kesät Suomessa. Ymmärrän kuitenkin oikein hyvin, että Suomen ilmastoon tottunutta ahdistaa Suomen kesän lämpötilat, vaikka minusta kaikki alle 30 asteen lämpötilat tuntuvat mukavan viileiltä. Jos haluatte kysyä vinkkejä helteeseen, voin vastata. 

Kerro ihmeessä. Etenkin miten sisätiloissa pärjää, kun koko ajan on kuuma.

Ok, tässä 5 vinkkiä, mitä normaalisti teen tropiikissa: 1. Tuuletus. Aamulla varhain klo 5 maissa on yleensä viileintä, silloin tuuletetaan asunto, sen jälkeen ikkunat ja verhot kiinni, ettei aurinko paahda. 2. Kehon viilentäminen. Uiminen viilentää kehoa tosi tehokkaasti, vaikutus kestää yleensä pari tuntia. Käyn uimassa joka päivä. Mutta varmaan kylpykin toimii. Australiassa maatiloilla, missä ei ole uima-altaita, ihmiset viilentävät itseään pihalla olevassa kylpyammeessa. Illalla aina viileään suihkuun ennen nukkumaanmenoa. 3. Vaatetus. Väljät, kevyet pellavavaatteet ovat parhaita, myös kevyt ohuen ohut puuvillakangas on mukavaa, mutta unohda trikoiset t-paidat ja farkkushortsit, koska niissä tulee vain hiki. Varsinkin jos pitää mennä ulos asioille tai töihin, niin coolmax-alusvaatteet viilentävät kehoa pari astetta. 4. Kosteuden haihtumisesta tuleva viileys. Kastelen illalla pyyhkeen tai pari ja ripustan kuivaustelineelle sängyn viereen, niiden taakse tuuletin, niin saa viileää ilmaa koko yöksi. 5. Ilmastointi. Minulla on ilmastointi päällä aina välillä, ei koko aikaa, ja lämpötila säädetty noin +27-28 asteeseen, mikä tuntuu ulkolämpötilaan verrattuna mukavan viileältä, mutta ei vielä tee ihan mahdotonta sähkölaskua. Lisäksi tuulettimet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan