Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisten on vaikea ymmärtää, että toiset kärsii hellesäällä?

Vierailija
14.07.2024 |

Ja saadaan suunnilleen jotkut raivarit, jos joku kehtaa valittaa ihanasta helteestä.

Mä voin todella huonosti hellepäivinä vaikka olisin sisätiloissa. Huimaa ja pyörryttää, tuskanhiki nousee jatkuvasti pintaan, pään ympärillä tuntuu puristava vanne enkä pysty ajattelemaan enkä oikein hengittämäänkään. Olo on vaan ihan kauhea eikä siinä vaiheessa halua kuulla kenenkään viisasteluja siitä, että "nyt pitää nauttia!".

Kommentit (293)

Vierailija
61/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kuolee joka kesä helteiden takia useita satoja ihmisiä, vanhuksia kyllä, mutta he kuolevat ennenaikaisesti.

Heidänkin pitäisi varmaan olla iloisia?

Kyllä, niin kuolee, ja muissakin maissa kuolee helteellä enemmän ihmisiä kuin muulloin. Eikä pelkästään vanhuksia. Ei osata suojautua vaan lähdetään lenkille helteessä. Täällä pohjoisessa ollaan opittu paremmin suojautumaan kylmää vastaan. 

Vierailija
62/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kyllä kiinnosta kuunnella kenenkään valitusta siitä jos Suomessa on parina viikkona vuodesta lämmintä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kyllä kiinnosta kuunnella kenenkään valitusta siitä jos Suomessa on parina viikkona vuodesta lämmintä. 

Täällä on kyllä lämmintä useammin kuin parin viikon ajan. Tiedät sen hyvin itsekin.

Vierailija
64/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen lajina sopeutuu kylmään paremmin kuin kuumaan, eli se on ihan totta, että jos kärsii kylmästä, niin ylös ulos ja lenkille, niin elimistö tottuu.

Mutta negatiiviset valittajat ei voi, kun laiskuus ja väninä on kivempaa :D

Höpöhöpö!

Ihminen on kotoisin Afrikasta ja ihminen on yksi niistä harvoista nisäkkäistä, jotka pystyy jäähdyttämään itseään hikoilemalla, mikä onkin tehnyt ihmisestä täysin ylivoimaisen tällä planeetalla. Afrikassa on jopa alkuperäiskansoja, jotka metsästävät juoksemalla karvaturrit lämpöhalvaukseen helteellä.

Vierailija
65/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä helteet kestää niin vähän aikaa ettei niihin ehdi sopeutua. Taisi olla pari viikkoa mitä se sopeutuminen vähintään vaatisi. 

sama kylmässä, talvi tuntuu aluksi tosi kylmältä ja sitten siihen sopeutuu. 

Nopeimmat voi sopeutua parissa viikossa, mutta monilla voi kestää 3-4 viikkoa. Eli joka tapauksessa liian pitkä aika, jotta suomalainen ehtisi sopeutua ulkomaanloman tai suomalaisen hellejakson aikana. 

Vierailija
66/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseksi kyllä ihmiset ymmärtää että jotkut kärsii kuumasta. Mutta mitä kuvittelit muiden voivan tehdä asialle? Ulina on ärsyttävää.

Vierailija
67/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaanmatkaajien ei pitäisi helteestä valittaa. Itse ovat ilmastomuutoksen reissailuillaan aiheuttaneet.

No tämä nyt on suurinta valetta sitten koronarajoitusten. Kuinka tyhmä voi ihminen olla?

Se että sinä, esi-isäsi ja jälkeläisesi syntyi on suurin syy ilmanstonmuutokselle.

Vierailija
68/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on mahdoton tuota ymmärtää koska itse en kärsi hellesäällä, vaan nautin siitä suunnattomasti. Ihan sama kuin että itse pidät valtavasti jostain ruuasta, joka on taas jonkun muun mielestä niin pahaa ettei sitä pysty syömään. Mahdotonhan sitä on ymmärtää. Se että minä en ymmärrä helteistä kärsiviä, ei tee minusta millään tavalla pahaa ihmistä.

Vierailija
69/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää yrittää viilentää kehoa kaikin keinoin helteillä tuulettimien lisäksi, kylmää märkää pyyhettä niskaan tai vartalon ympärille tai mitä nyt ikinä keksiikään. Keksikää vinkkejä ap:lle :)

Vierailija
70/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä kesän pakahduttava helle että talven paukkupakkaset ovat molemmat tasavertaisesti takapuolesta.

Vierailija
71/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun talvikaudet tropiikissa, missä on 30-40 astetta lämmintä. Vietän kesät Suomessa. Ymmärrän kuitenkin oikein hyvin, että Suomen ilmastoon tottunutta ahdistaa Suomen kesän lämpötilat, vaikka minusta kaikki alle 30 asteen lämpötilat tuntuvat mukavan viileiltä. Jos haluatte kysyä vinkkejä helteeseen, voin vastata. 

Vierailija
72/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on hyvä yleiskunto eikä liikakiloja, helteistä ei ole haittaa! Jos on ylipainoa ja rapakunnossa, voi miettiä, voisiko itse tehdä asialle jotain turhan valittamisen sijasta.

Vai niin. Mun painoindeksi on alle 20 ja treenaan 5 kertaa viikossa, jopa helteillä vaikka silmissä sumenee. Eipä ole ollut vaikutusta lämmönsietokykyyn.

Ap

Mäkin oon juossut 29 asteen ilmalla hellemaassa illalla kun muuten en päässyt koko päivänä lenkille. Oon myös juossut lenkin 20 asteen pakkasella. Oon tehnyt myös töitä kuumassa ja kylmässä. En silti jaksa liian kuumaa tai kylmää ja kumpikin rasittaa kehoa eri tavoin.

Pullamössöt "nauttivat" upeista keleistään aina sisätiloissa, eivät ikinä lenkillä. No se käy mulle kun mitä huonompi keli niin sitä mukavampaa on kun saa mennä rauhassa. Kesällä pullamössö nauttii helteestä ilpin äärellä, syksyllä sohvalla kynttilöitä poltellen ja talvella katselee ulos asuntonsa ikkunasta, ilpin huutaessa lisää lämpöä nurkkiin.

Vierailija
73/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kovista pakkasista sitten valittaa? Ei nekään kestä kuin muutaman viikon jos sitäkään. Minä rakastan paukkupakkasia, mutta koen silti empatiaa niitä kohtaan jotka eivät tykkää, eikä ole koskaan tullut mieleenkään kieltää valittamista saati sitten käskeä heitä nauttimaan.

Vierailija
74/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun talvikaudet tropiikissa, missä on 30-40 astetta lämmintä. Vietän kesät Suomessa. Ymmärrän kuitenkin oikein hyvin, että Suomen ilmastoon tottunutta ahdistaa Suomen kesän lämpötilat, vaikka minusta kaikki alle 30 asteen lämpötilat tuntuvat mukavan viileiltä. Jos haluatte kysyä vinkkejä helteeseen, voin vastata. 

Kerro ihmeessä. Etenkin miten sisätiloissa pärjää, kun koko ajan on kuuma.

Vierailija
75/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä jatkuvaa valitusta.

Kun on olemassa viilennyslaitteet, ilpit ja tuulettimet mutta kun ei nekään käy kun maksaa ja niistä kuuluu ääntä.

Suomessa harvoin edes on mitään +30 lämpötiloja ja silti valitetaan ihankuin elettäisi jossain aavikolla ympäri vuoden. 

Vierailija
76/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiselle ihanteellinen lämpötila on 14 astetta

Suomalaiset pärjäävät parhaiten leudossa lämpötilassa. Tutkijoiden mukaan kuuma lämpötila nostaa suomalaisten kuolleisuutta suhteellisesti enemmän kuin kylmä. Kylmän ja kuuman sietokyvyssä on havaittavissa myös alueellisia eroja.

https://yle.fi/a/3-5419077

Vierailija
77/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on hyvä yleiskunto eikä liikakiloja, helteistä ei ole haittaa! Jos on ylipainoa ja rapakunnossa, voi miettiä, voisiko itse tehdä asialle jotain turhan valittamisen sijasta.

Vai niin. Mun painoindeksi on alle 20 ja treenaan 5 kertaa viikossa, jopa helteillä vaikka silmissä sumenee. Eipä ole ollut vaikutusta lämmönsietokykyyn.

Ap

Ei saa treenata helteessä! Siihen voi oikeasti kuolla, ihan hyväkuntoinenkin ihminen. Kreikassa tänä vuonna useita traagisia esimerkkejä, miten ihmiset ovat yliarvioineet oman suorituskykynsä ja lämmönsietokykynsä. Helteellä voi treenata ilmastoidulla kuntosalilla tai käydä uimassa. 

Kreikassa on ollut yli 40 asteen lämpötiloja, täällä hädin tuskin hellerajan yli. Ei näissä keleissä vielä kannata lämpötilasta kehittää mitään tekosyitä treenaamattomuudelle. 

Vierailija
78/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kärsii helteistä jo pelkästään sääkarttaa katsomalla. Jo viikkoa ennen kuin lämpö edes saapuu aletaan asennoitumaan negatiivisesti tulevaan. En ymmärrä miksi elämästä pitää tehdä niin vaikeaa itselleen. 

Vierailija
79/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä jatkuvaa valitusta.

Kun on olemassa viilennyslaitteet, ilpit ja tuulettimet mutta kun ei nekään käy kun maksaa ja niistä kuuluu ääntä.

Suomessa harvoin edes on mitään +30 lämpötiloja ja silti valitetaan ihankuin elettäisi jossain aavikolla ympäri vuoden. 

Ilmalämpöpumppua ei voi joka taloon asentaa. Jos voisi, se olisi jo täällä. Ilmastointilaite täällä on, mutta kyllä, se hurisee liian kovaa niin ettei sitä voi pitää päällä kuin vai silloin kun on kodista poissa. Tuuletin on yhtä tyhjän kanssa koska se ei laske lämpötilaa.

Vierailija
80/293 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sitten hyvin onnellinen kun suomessa on todella harvoin yli +30 astetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän