Miksi ihmisten on vaikea ymmärtää, että toiset kärsii hellesäällä?
Ja saadaan suunnilleen jotkut raivarit, jos joku kehtaa valittaa ihanasta helteestä.
Mä voin todella huonosti hellepäivinä vaikka olisin sisätiloissa. Huimaa ja pyörryttää, tuskanhiki nousee jatkuvasti pintaan, pään ympärillä tuntuu puristava vanne enkä pysty ajattelemaan enkä oikein hengittämäänkään. Olo on vaan ihan kauhea eikä siinä vaiheessa halua kuulla kenenkään viisasteluja siitä, että "nyt pitää nauttia!".
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaanmatkaajien ei pitäisi helteestä valittaa. Itse ovat ilmastomuutoksen reissailuillaan aiheuttaneet.
Minua tästä ei ainakaan voi syyttää, kun olen käynyt ulkomaanmatkalla tasan kerran elämässäni ja sekään ei ollut oma valintani.
Ap
Jos on hyvä yleiskunto eikä liikakiloja, helteistä ei ole haittaa! Jos on ylipainoa ja rapakunnossa, voi miettiä, voisiko itse tehdä asialle jotain turhan valittamisen sijasta.
Suomessa kuolee joka kesä helteiden takia useita satoja ihmisiä, vanhuksia kyllä, mutta he kuolevat ennenaikaisesti.
Heidänkin pitäisi varmaan olla iloisia?
Kovat helteet rasittavat kehoa ja lisäävät kuolleisuutta pitkäaikaissairailla ja vanhuksilla. Kodeissa voi olla paremmat tuulettimet kuin joissain vanhusten palvelutaloissa. Käsittääkseni pitkinä hellejaksoina on selvä piikki kuolleisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvä yleiskunto eikä liikakiloja, helteistä ei ole haittaa! Jos on ylipainoa ja rapakunnossa, voi miettiä, voisiko itse tehdä asialle jotain turhan valittamisen sijasta.
Riippuu kuule ihan siitä millaisia kroonisia sairauksia on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun tai kenenkään muunkaan pitäisi kuunnella sinun negatiivista märinääsi? Juu, toiset kärsivät kivuista ja toiset jostain muusta, ikävä juttu mutta en minä sille mitään voi. Minä nautin kesästä ja lämmöstä, kohta on taas edessä yli puoli vuotta kestävä kylmä, ikävä, pimeä ja masentava kausi. Miksi sinun kaltaisesi negatiiviset valittajat yrittävät kaikin keinoin pilata nämä muutamat valoisat ja lämpimät kuukaudetkin valituksellanne.
Ole hiljaa ja mene vaikka pimeään maakellariin odottamaan talvea.
Itsehän olet juuri kuvaamasi kaltainen negatiivinen valittaja, kun haukut talviaikaa yli puoli vuotta kestäväksi, ikäväksi ja masentavaksi kaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 30 ei tervettä ihmistä vielä pitäisi häiritä. Ihminen on lähtöisin oloista, missä on keskimäärin 27 astetta lämmintä.
Ylipainon pudottaminen, riittävä juominen jne. kuntoon, jos ei jo ole.
Helteellä ei toki pidä ahkeroida. Pitää otta chillisti.
Aiemmin uutisoitiin, että +26 on jo sellainen, että aivotoiminta hidastuu, reaktiokyky ei ole niin hyvä, rasittaa tervettäkin sydäntä enemmän.
Juominen on toki tärkeää, mutta monen täytyy tehdä töitä kesäisinkin, ei voi valita, mm. päikyt, kun tenavan vanhemmat chillaa, niin jonkun muun täytyy juosta sen lapsosen perässä helteessäkin.
Ihan puppua. Suurin osa maailman ihmisistä elää vyöhykkeellä, jossa on jatkuvasti yli +26 lämpötiloja. Ei ole japanilaisten aivotoimintaa hidastanut, vaikka siellä on kesäkuukausien keskilämpötilat +26 yläpuolella.
Oikeasti ihmisen sydäntä rasittaa kylmyys, mikä nostaa verenpainettakin. Suomalaisia kuolee kylmyyden seurauksiin yli kymmenkertaisesti verrattuna kuumuuteen. Tästä vaan ei uutisissa mainita ikinä mitään.
Aika harvassa ovat nuo yli +25 päivät meillä. Esim. Märkä iho viilentää kehoa, vaikka märällä vaatteella. Etelän matka yli 30 asteen aurinkoiseen lämpöön, en lähtisi vaikka maksettaisiin. Joku 35 on jo kidutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Mun painoindeksi on alle 20 ja treenaan 5 kertaa viikossa, jopa helteillä vaikka silmissä sumenee. Eipä ole ollut vaikutusta lämmönsietokykyyn.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 30 ei tervettä ihmistä vielä pitäisi häiritä. Ihminen on lähtöisin oloista, missä on keskimäärin 27 astetta lämmintä.
Ylipainon pudottaminen, riittävä juominen jne. kuntoon, jos ei jo ole.
Helteellä ei toki pidä ahkeroida. Pitää otta chillisti.
Aiemmin uutisoitiin, että +26 on jo sellainen, että aivotoiminta hidastuu, reaktiokyky ei ole niin hyvä, rasittaa tervettäkin sydäntä enemmän.
Juominen on toki tärkeää, mutta monen täytyy tehdä töitä kesäisinkin, ei voi valita, mm. päikyt, kun tenavan vanhemmat chillaa, niin jonkun muun täytyy juosta sen lapsosen perässä helteessäkin.
Maailmassa on paljon maita, missä on aina yli 26 astetta. Niissä asuu paljon ihmisiä, ja ihan tehokkaasti tekevät töitä. Minä luulen, että suomalaiset ei vaan ole tottuneet helteisiin eikä osaa varautua niihin. Esimerkiksi suurin osa Suomessa myytävistä vaatteista on tosi kuumia, tai sitten niissä ei ole paljon mitään kangasta, jolloin ne ei suojaa riittävästi auringolta. Kunnollisia kevyitä ja auringolta suojaavia hellevaatteita on vaikea löytää. Harvassa paikassa myydään edes coolmaxista tehtyjä alusasuja, jotka viilentävät ihon lämpötilaa. Suurimmassa osassa suomalaisia koteja ei ole mitään viilennysjärjestelmääkään. Rakennusalan lainsäädännön pitäisi tässä asiassa seurata nopeammin aikaa ja vaatia ainakin uusiin taloihin viilennysmahdollisuus.
Mun työpaikalla on niin kuuma kesäisin ja ilmankin helteitä, että kaikki kyllä siellä ymmärtää. Ei yhden yhtäkään vähättelijää.
Toki sielläkin osa kestää muita paremmin, mutta yksikään ei vähättele ongelmaa.
Oma kehoni ei autoimmuunisairauden takia juurikaan osa poistaa ylimääräistä lämpöä joten saan lämpöhalvauksen paljon nopeammin kuin tavikset. Se ei ole mielipide vaan terveysriski.
Miksi ketään pitäisi kiinnostaa?
Miksi sinun on niin vaikea ymmärtää, ettei ketään kiinnosta sinun täysin normaaliin elämään kuuluva "kärsimyksesi"?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ketään pitäisi kiinnostaa?
Avasit kuitenkin ketjun.
Täällä helteet kestää niin vähän aikaa ettei niihin ehdi sopeutua. Taisi olla pari viikkoa mitä se sopeutuminen vähintään vaatisi.
sama kylmässä, talvi tuntuu aluksi tosi kylmältä ja sitten siihen sopeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kuolee joka kesä helteiden takia useita satoja ihmisiä, vanhuksia kyllä, mutta he kuolevat ennenaikaisesti.
Heidänkin pitäisi varmaan olla iloisia?
Kuinka moni kuolee työnteon aiheuttaman kuormituksen takia ennenaikaisesti. Työnteko pitää kieltää, jotta ihmiset ei kuole sen takia ennenaikaisesti.
Ps. Miksi se mummo ja pappakato kuitenkin eskaloituu siinä joulun alla enimmäisten kunnon pakkasten saapuessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin. Mun painoindeksi on alle 20 ja treenaan 5 kertaa viikossa, jopa helteillä vaikka silmissä sumenee. Eipä ole ollut vaikutusta lämmönsietokykyyn.
Ap
Ei saa treenata helteessä! Siihen voi oikeasti kuolla, ihan hyväkuntoinenkin ihminen. Kreikassa tänä vuonna useita traagisia esimerkkejä, miten ihmiset ovat yliarvioineet oman suorituskykynsä ja lämmönsietokykynsä. Helteellä voi treenata ilmastoidulla kuntosalilla tai käydä uimassa.
Minua häiritsee helle sen takia, että asunnossani tulee liian kuuma. Max 21 astetta olisi sopiva lämpötila, nyt täällä on 24-25 astetta yötä päivää. Ilman siirrettävää ilmastointilaitetta täällä olisi 30 astetta.
Päinvastoin, liikunnalliset yleensä kestää lämpimämpääkin keliä. Kyllä ne on ne sohvalla makoilijat jotka valittaa miten tulee hiki kanavaa kääntäessä. Suomen kelit ei ole ikinä niin kuumia että ei olisi kiva liikkua ulkona, paljon kivampi vaikka juoksulenkilläkin käydä kun sen voi tehdä shortsit jalassa.