Miksi ihmisten on vaikea ymmärtää, että toiset kärsii hellesäällä?
Ja saadaan suunnilleen jotkut raivarit, jos joku kehtaa valittaa ihanasta helteestä.
Mä voin todella huonosti hellepäivinä vaikka olisin sisätiloissa. Huimaa ja pyörryttää, tuskanhiki nousee jatkuvasti pintaan, pään ympärillä tuntuu puristava vanne enkä pysty ajattelemaan enkä oikein hengittämäänkään. Olo on vaan ihan kauhea eikä siinä vaiheessa halua kuulla kenenkään viisasteluja siitä, että "nyt pitää nauttia!".
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan itseaiheutettu ongelma, siihen kärsimykseen on ratkaisuja vaikka kuinka.
Ai niinkö? Tulin juuri Etelä-Euroopasta. Siellä paikalliset ovat sisällä päivällä kun ulos ei voi mennä. Jaat varmaan heillekin ratkaisusi? Kuinka nauttia +40 helteestä istumatta sisällä ilmastointilaitteen alla? Itseaiheutettua joo.
Suomalaiset pläsät valittaa Italian villapaitakelistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niinkö? Tulin juuri Etelä-Euroopasta. Siellä paikalliset ovat sisällä päivällä kun ulos ei voi mennä. Jaat varmaan heillekin ratkaisusi? Kuinka nauttia +40 helteestä istumatta sisällä ilmastointilaitteen alla? Itseaiheutettua joo.
No siinähän se ratkaisu jo on. Nautin sisällä viileästä ilmasta kuten nautin sateella siitä että on katto suojana ja talvella siitä että talo on lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Ompa ihana heinäkuu kun ei ole 30 asteen helteitä ennustuksissa. Olisipa ne poissa koko loppukesän. 🥳
Korkeintaan 20 astetta on ihan riittävä. Ehkä kaupunkissa asuvalle täyteentatskatulle tukkansa mustaksi maalannelle kroks-mammelille
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun tai kenenkään muunkaan pitäisi kuunnella sinun negatiivista märinääsi? Juu, toiset kärsivät kivuista ja toiset jostain muusta, ikävä juttu mutta en minä sille mitään voi. Minä nautin kesästä ja lämmöstä, kohta on taas edessä yli puoli vuotta kestävä kylmä, ikävä, pimeä ja masentava kausi. Miksi sinun kaltaisesi negatiiviset valittajat yrittävät kaikin keinoin pilata nämä muutamat valoisat ja lämpimät kuukaudetkin valituksellanne.
Ole hiljaa ja mene vaikka pimeään maakellariin odottamaan talvea.
Ole itse hiljaa talvella äläkä pilaa toisten iloa syksystä ja talvesta.
Vierailija kirjoitti:
Joku +25 on ihan ok, mutta sitä en ymmärrä, miksi suomalaiset väkisin tunkevat Etelä-Eurooppaan +40 -asteen lämpötiloihin? Sieltä sitten tullaan takaisin hätäkyydillä maastopalojen ja sydäreiden takia, kroppa palaneena ja kuivuneena.
Etelä-Euroopasta tullaan mieluummin lomalle tänne, kun on niin mukavan kohtuullinen lämpö.
Viime vuoden vastaavassa keskustelussa joku neropatti sanoi, että mitä vingut, ollaanhan saunassakin +100 -asteessa. Kyllä vain, mutta ei 24/7 ilman mitään mahdollisuutta päästä kuumuutta pakoon.
Minusta 20-25 -astetta on Suomen kesälle just hyvä lämpö ja välillä saa myös sataa, että kasvit ja eläimet saavat vettä.
Turkkilaisilta oli kyselty tulisivatko tänne kesällä +20 asteeseen.
on kuulema liian kylmä kun kesä alkaa kun on 30-35 lämmintä.
Paljon vaikuttaa saako asunnon viileäksi ja nukuttua. Jos yöt on huonot, päivätkin on. Mä olin ennen aina auringossa, mut 50v täytettyäni en enää kestänytkään kuumuutta. Onneksi koti on viileä ja pahimmat helteet pysyn siellä.
Alle 30 ei tervettä ihmistä vielä pitäisi häiritä. Ihminen on lähtöisin oloista, missä on keskimäärin 27 astetta lämmintä.
Ylipainon pudottaminen, riittävä juominen jne. kuntoon, jos ei jo ole.
Helteellä ei toki pidä ahkeroida. Pitää otta chillisti.
Vierailija kirjoitti:
Joku +25 on ihan ok, mutta sitä en ymmärrä, miksi suomalaiset väkisin tunkevat Etelä-Eurooppaan +40 -asteen lämpötiloihin? Sieltä sitten tullaan takaisin hätäkyydillä maastopalojen ja sydäreiden takia, kroppa palaneena ja kuivuneena.
Etelä-Euroopasta tullaan mieluummin lomalle tänne, kun on niin mukavan kohtuullinen lämpö.
Viime vuoden vastaavassa keskustelussa joku neropatti sanoi, että mitä vingut, ollaanhan saunassakin +100 -asteessa. Kyllä vain, mutta ei 24/7 ilman mitään mahdollisuutta päästä kuumuutta pakoon.
Minusta 20-25 -astetta on Suomen kesälle just hyvä lämpö ja välillä saa myös sataa, että kasvit ja eläimet saavat vettä.
Jos vaikka tykkää käydä lomillaan vähän muuallakin kuin naapurikaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun tai kenenkään muunkaan pitäisi kuunnella sinun negatiivista märinääsi? Juu, toiset kärsivät kivuista ja toiset jostain muusta, ikävä juttu mutta en minä sille mitään voi. Minä nautin kesästä ja lämmöstä, kohta on taas edessä yli puoli vuotta kestävä kylmä, ikävä, pimeä ja masentava kausi. Miksi sinun kaltaisesi negatiiviset valittajat yrittävät kaikin keinoin pilata nämä muutamat valoisat ja lämpimät kuukaudetkin valituksellanne.
Kylmästä ja pimeästä pitäminen on ihan valinta. Koska kylmää ja pimeää on Suomessa suurimman osan aikaa vuodesta on tyhmää kitistä siitä. Se ei myöskään tuota fyysistä kipua kuten kova kuumuus, koska pukeutumalla oikein voi aina suojata itseään kylmältä, mutta liialta paahteelta ei suojaa oikein mikään kun vaatteita ei voi loputtomiin vähentää ja nesteitäkin voi saada liikaa.
Ennemmin kannattaisi kysyä itseltään, että miksi tekee kylmästä ja pimeästä itselleen ongelman? Ylös, ulos ja lenkille kylmään on parasta siedätystä jne. bla bla bla...
- eikö olekin ärsyttävää? Tätä epäempaattisten tyyppien jankkaaminen on.
Ulkomaanmatkaajien ei pitäisi helteestä valittaa. Itse ovat ilmastomuutoksen reissailuillaan aiheuttaneet.
Suomessa on onneksi kylmä ilmasto läpi vuoden ja vain muutamia lämpöisiä päiviä...
Vierailija kirjoitti:
Lämmöstä valittajat kuvittelevat että auttavat jotenkin itseään valittamalla, uhriutumalla ja syyttämällä muita. Taustalla on pakko olla mielenterveysongelmia.
Täällä on edelleen mielipiteenvapaus. Ja toisin kuin mielikuvittelet, helteestä kärsimisen syy on lähes aina fyysinen sairaus/rajoite.
Ne on niitä laiskoja terassilla löhöäjiä tai sohvalla makoilijoita, jotka ei ymmärrä miten vaarallista helle voi olla, jos joutuu tehdä töitä esim. ulkona tai ilmastoimattomassa tilassa.
Ei osaa ollenkaan asettua toisen asemaan. Itsekin olen joskus sanonut, että helle aiheuttaa mulle migreeniä, niin työkaveri sanoi, että "Ei. blaablaablaa....". Eli täysin kieltää minun kokemuksen :D
Itse pyöräilen kotiin ja tällä mies hakee autolla ja katsoo loppupäivän netflixiä kesät talvet, minä tykkään liikkua.
Liikunnalliset tykkää vähän viileämmästä säästä yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Alle 30 ei tervettä ihmistä vielä pitäisi häiritä. Ihminen on lähtöisin oloista, missä on keskimäärin 27 astetta lämmintä.
Ylipainon pudottaminen, riittävä juominen jne. kuntoon, jos ei jo ole.
Helteellä ei toki pidä ahkeroida. Pitää otta chillisti.
Aiemmin uutisoitiin, että +26 on jo sellainen, että aivotoiminta hidastuu, reaktiokyky ei ole niin hyvä, rasittaa tervettäkin sydäntä enemmän.
Juominen on toki tärkeää, mutta monen täytyy tehdä töitä kesäisinkin, ei voi valita, mm. päikyt, kun tenavan vanhemmat chillaa, niin jonkun muun täytyy juosta sen lapsosen perässä helteessäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset pläsät valittaa Italian villapaitakelistä.
Paikalliset siellä nimenomaan ovat sisällä viileässä. Turistit liikkuvat ulkona kun kerran ovat sinne tulleet. Itse en ollut lomalla siellä, en menisi tietenkään jos ei olisi pakko. Ulkona ei voi tehdä mitään. Käykää siellä itse ja tulkaa viisastelemaan sitten. Epäilen että vähättelijät eivät ole itse kokeneet. Siksihän ne turistit siellä kuolevat kun eivät ymmärrä että noilla asteilla ei mennä ulos vähän reippailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä laiskoja terassilla löhöäjiä tai sohvalla makoilijoita, jotka ei ymmärrä miten vaarallista helle voi olla, jos joutuu tehdä töitä esim. ulkona tai ilmastoimattomassa tilassa.
Ei osaa ollenkaan asettua toisen asemaan. Itsekin olen joskus sanonut, että helle aiheuttaa mulle migreeniä, niin työkaveri sanoi, että "Ei. blaablaablaa....". Eli täysin kieltää minun kokemuksen :D
Itse pyöräilen kotiin ja tällä mies hakee autolla ja katsoo loppupäivän netflixiä kesät talvet, minä tykkään liikkua.
Pidän ihmisiä jotka eivät osaa asettua toisen asemaan todella yksinkertaisina. Itse varmaan näpäyttäisin työkaveriasi liikkumattomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmästä ja pimeästä pitäminen on ihan valinta. Koska kylmää ja pimeää on Suomessa suurimman osan aikaa vuodesta on tyhmää kitistä siitä. Se ei myöskään tuota fyysistä kipua kuten kova kuumuus, koska pukeutumalla oikein voi aina suojata itseään kylmältä, mutta liialta paahteelta ei suojaa oikein mikään kun vaatteita ei voi loputtomiin väh
Ihminen lajina sopeutuu kylmään paremmin kuin kuumaan, eli se on ihan totta, että jos kärsii kylmästä, niin ylös ulos ja lenkille, niin elimistö tottuu.
Mutta negatiiviset valittajat ei voi, kun laiskuus ja väninä on kivempaa :D
Vierailija kirjoitti:
Tulee juostua viikossa kymmeniä kilsoja hellepäivinäkin, aamut ja illat on liikuntaa varten ja päivällä voi nauttia mukavasta kelistä.
sen hetken kun ne täällä kestää.
Voi olla että jos on aina ollut Suomessa, niin elimistö ei ole koskaan joutunut sopeutumaan kovin kuumiin oloihin, ja lämmönsäätelyjärjestelmällä kestää kauemmin ennen kuin löytää helteeseen sopivan tilan. Kylmässä ilmassahan ihmisen iho pyrkii pidättämään lämpöä mahdollisimman paljon kehon sisällä, ja kuumassa taas iho pyrkii luovuttamaan lämpöä kehosta pois. Helteellä tarkoitan nyt siis sellaista yli 35 astetta. Varsinkin ihmisen ruumiinlämmön 37 astetta ylittävät lukemat ovat useimmille tukalia. Mutta onhan se täysin mahdollista, että jos joku on tottunut vain alle 25 asteen lämpötiloihin, niin yli 25 astetta tuntuu jo tukalalta.
Iän myötä lämmönsäätelyjärjestelmä joka tapauksessa heikkenee ja vanhukset kärsivät kuumuudesta yleensä enemmän. Siihen kannattaa kyllä suhtautua ihan vakavasti. Monissa kuumissa maissa ihmiset kuolevat nuorempina kuin Suomessa. Helleaalto myös näkyy kuolemantapausten kasvamisena.
Suomalaiset valittaa ihan joka asiasta.