Miksi ihmisten on vaikea ymmärtää, että toiset kärsii hellesäällä?
Ja saadaan suunnilleen jotkut raivarit, jos joku kehtaa valittaa ihanasta helteestä.
Mä voin todella huonosti hellepäivinä vaikka olisin sisätiloissa. Huimaa ja pyörryttää, tuskanhiki nousee jatkuvasti pintaan, pään ympärillä tuntuu puristava vanne enkä pysty ajattelemaan enkä oikein hengittämäänkään. Olo on vaan ihan kauhea eikä siinä vaiheessa halua kuulla kenenkään viisasteluja siitä, että "nyt pitää nauttia!".
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun tai kenenkään muunkaan pitäisi kuunnella sinun negatiivista märinääsi? Juu, toiset kärsivät kivuista ja toiset jostain muusta, ikävä juttu mutta en minä sille mitään voi. Minä nautin kesästä ja lämmöstä, kohta on taas edessä yli puoli vuotta kestävä kylmä, ikävä, pimeä ja masentava kausi. Miksi sinun kaltaisesi negatiiviset valittajat yrittävät kaikin keinoin pilata nämä muutamat valoisat ja lämpimät kuukaudetkin valituksellanne.
Ole hiljaa ja mene vaikka pimeään maakellariin odottamaan talvea.
Miksi otat noin henkilökohtaisesti sen että joku ei nauti helteistä? Ole itse hiljaa ja mene nauttimaan lämmöstä nyt kun sitä vielä on.
Vierailija kirjoitti:
Ompa ihana heinäkuu kun ei ole 30 asteen helteitä ennustuksissa. Olisipa ne poissa koko loppukesän. 🥳
Korkeintaan 20 astetta on ihan riittävä.
Lapsellista.
Kukaan ei jaksa turhaa mankumista parista päivästä. Antaa ihan super typerän kuvan ihmisestä, jos tämä valittaa helteestä Suomessa. Vuodessa on vain muutama hellepäivä, ja sitäkään ei kestetä. Vaikka ongelma ratkeaisi harrastamalla liikuntaa ja laihduttamalla.
Suurin osa ihmisistä kärsii kylmällä säällä, eikä kukaan jaksa siitä koko aikaa valittaa.
Ai jos joku hehkuttaa ihanaa lämpöä niin siihen EI SAA vastata että itse kärsii? Ei se ole valittamista. Valtaosa ihmisistä todellakin valittaa monta kuukautta syksyn pimeyttä, märkyyttä, talven pimeyttä ja kylmyyttä, lunta ja SE on ihan ok? Siihen jos vastaa että itse nauttii niin saa samat haukut kuin lämmöstä kärsivät? Kukahan se negatiivinen ja valittava on? Ne hellefanaatikot ja suomalaista talvea kestämättömät. Miksi eivät itse mene muualle 8-9 kuukauden ajaksi ja tule vain kesäksi iloitsemaan tänne?
No sydänvaivaiset kärsivät oikeasti. Miksi tuo helle on niin pyhä asia että kaikkien tulisi sitä rakastaa? Itse pidän kesästä, mutta lapsesta asti olen voinut kuumuudesta huonosti. En silti valita mutta katson että minulla on oikeus sanoa rehellisesti ettei se oma juttu ole. Miksi se herättää raivoa muissa? En minä kritisoi heidän nautintoaan tai vihaa kesää, olen mieluummin varjossa ja sisällä ja siihen minulla on oikeus ilman haukkumisia. Muuten toisin kuin ylempänä oleva sanoo, niitä talvesta valittajia todellakin on, ja paljon. Siihen ei saa vastata positiivisesti tai on joku ihme petturi.
Mulla kans helle aiheuttaa kaikenmoista.Se on turha tulla sanomaan että NAUTI kun en nauti :D Fyyiset oireet estää nauttimisen.Nautin sitten muun ajan vuodesta kun helteet :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaan hellettä, silloin en pysty tekemään mitään, en voi urheilla ulkona ja sisällä on tuskaa.
En kuitenkaan käytä aikaani valittamiseen, koska se ei auta mihinkään. Olo on kurja, mutta en oksenna sitä toisten päälle. Se, mitä siedän vielä vähemmän kuin hellettä, on helteestä hehkuttajat. En halua hetkeäkään kuunnella, miten "ihanaa" on, kun on kuuma, ja miten "nyt täytyy nauttia". Vihaan sitä niin, että naamani hehkuu punaisena!
Luulenpa, että on aika paljon meitä, jotka emme valita itse helteestä vaan siitä, miten jotkut yrittävät pakottaa meidät nauttimaan asiasta, joka tuottaa meille silkkaa kärsimystä.
Kun joku sanoo, että "nyt on ihanaa, nyt nautitaan", kun on helle, se tuntuu ihan samalta kuin hän sanoisi: "Ihanaa, että sinä kärsit! Kerrankin juuri sinä saat kärsiä, minä niin nautin siitä!"
Arvaa mitä? Minä pidän helteistä ja vihaan pakkasta, mutta en ikinä kuvittele, että kun joku hehkuttaa omaa iloaan sanomalla "Ihanaa, nautitaan nyt hyvistä hiihtokeleistä!" se olisi henkilökohtaisesti minulle tarkoitettu käsky. Melko itsekeskeinen ajatusmaailma, jos ottaa jokaisesta puolihuolimattomasta tokaisusta itseensä.
Maailma ei pyöri juuri sinun napasi ympärillä. Kukaan ei käske sinun nauttimaan samoista asioista kuin itse, vaikka ääneen ihastelisikin hetken upeutta.
Enemmän kuin pimeää talvea vihaan ankeuttajia ja itsekeskeisiä minäminä-ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans helle aiheuttaa kaikenmoista.Se on turha tulla sanomaan että NAUTI kun en nauti :D Fyyiset oireet estää nauttimisen.Nautin sitten muun ajan vuodesta kun helteet :)
Siis uhataanko sua useinkin aseella, että nyt nautit helteistä tai ei hyvä heilu? Sitten ymmärrän ahdistuksesi. Et ole ketjun pahin kiukuttelija, että pahoittelen, kun vastaan just sun viestiisi, älä ota henkilökohtaisesti. Mutta täällä on todella moni valittanut samaa. On kyse helteestä, pakkasesta, sateesta, kuivasta... mikään ei kelpaa ja muut eivät saa ilmaista iloaan, koska nämä suuttujat ottavat iloiset kommentit henkilökohtaisena hyökkäyksenä, suorastaan käskynä nauttia.
Jos sua ei uhkailla, niin miksi sua ahdistaa se, että muut nauttii? Voin kertoa, että ei ne asioista iloitsevat kirjaimellisesti käske sua, vaikka sanavalinnan saattaa joku umpimieli niin tulkitakin. Saatte jatkossakin nauttia juuri siitä säästä, mistä haluatte, ja saatte ihan samanveroisesti ilmaista iloanne muillekin. Kokeilkaa joskus! Ei aina ole pakko vain valittaa, voi myös ihastella ja kehua!
Koska ilmastointilaitteet on keksitty niin en ota tuota ulinaa vakavasti.
Ostettiin ilmalämpöpumppu vaikka asutaan asossa. Toivon hellettä.
Näin huonoa heinäkuuta en muista vuosikausiin. Onneksi on lento etelään kuun lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Ai jos joku hehkuttaa ihanaa lämpöä niin siihen EI SAA vastata että itse kärsii? Ei se ole valittamista. Valtaosa ihmisistä todellakin valittaa monta kuukautta syksyn pimeyttä, märkyyttä, talven pimeyttä ja kylmyyttä, lunta ja SE on ihan ok? Siihen jos vastaa että itse nauttii niin saa samat haukut kuin lämmöstä kärsivät? Kukahan se negatiivinen ja valittava on? Ne hellefanaatikot ja suomalaista talvea kestämättömät. Miksi eivät itse mene muualle 8-9 kuukauden ajaksi ja tule vain kesäksi iloitsemaan tänne?
Mä teen just noin. Talvi etelässä ja kesät suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Näin huonoa heinäkuuta en muista vuosikausiin. Onneksi on lento etelään kuun lopussa.
Tulin just vkl Suomeen lomalle. 3/4 päivänä satanut... Pks
Ihmiset nyt ei ymmärrä montaa muutakaan asiaa.
Ollaan herkästi kritisoimassa ja vähättelemässä; en minä ainakaan ja siksi sinunkaan ei pidä.
Itse herään eloon auringosta ja lämmöstä. Energia virtaa, en kärsi kuumasta.
Isäni on saman lainen, äitini taas kärsii, samoin vanhempi siskoni. Minä kärsin talvesta, kylmästä, lumesta ja pimeydestä. Olen aina kärsinyt, jo lapsena. Nyt jo pelottaa tuleva syksy :(
Ihmisten on erittäin vaikea hyväksyä yhtään minkäänlaista erilaisuutta.
Tää on jännä juttu, että miksi joistain asioista on muka oikeus valittaa, mutta joistain taas ei?
Kuka ne on määrittänyt mitkä valitukset on "oikeutettuja" ja mitkä taas ei?
Ihmiset EI vaan ole samasta muotista, ihmiset kokee ja tuntee asioita erilailla - ei kaikki vaan pysty pitämään samoista asioista tai elämään samallalailla.
On aivan yhtä suuri oikeus valittaa helteestä, kuin valittaa kylmästä. On aivan yhtä suuri oikeus olla iltavirkku kuin aamuvirkku jne jne
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna oli huonompi. Viime kesänä oli vain kaksi lämmintä viikkoa. Muun ajan satoi ja tuuli kylmästi.
Se on ihan evvk kärsiikö joku nyt helteistä vai ei. En voi siihen vaikuttaa mitenkään. Mä sen sijaan olen tyytyväinen ja nautin niin kauan kun lämpöä riittää.
Miksi teikäläiset tulette helteestä tykkäävien ketjuihin valittamaan? Saatte ihan oikeutetusti kritiikkiä, kun tungette sinne, minne ette kuulu.
Kaikenlainen positiivisuus toki on itse paholaisesta, onhan se kamalaa jos ihmiset ilmaisee olevansa hyvällä tuulella ja iloisia kun aurinko paistaa.