Miksi ihmisten on vaikea ymmärtää, että toiset kärsii hellesäällä?
Ja saadaan suunnilleen jotkut raivarit, jos joku kehtaa valittaa ihanasta helteestä.
Mä voin todella huonosti hellepäivinä vaikka olisin sisätiloissa. Huimaa ja pyörryttää, tuskanhiki nousee jatkuvasti pintaan, pään ympärillä tuntuu puristava vanne enkä pysty ajattelemaan enkä oikein hengittämäänkään. Olo on vaan ihan kauhea eikä siinä vaiheessa halua kuulla kenenkään viisasteluja siitä, että "nyt pitää nauttia!".
Kommentit (293)
Vierailija kirjoitti:
Vihaan hellettä, silloin en pysty tekemään mitään, en voi urheilla ulkona ja sisällä on tuskaa.
En kuitenkaan käytä aikaani valittamiseen, koska se ei auta mihinkään. Olo on kurja, mutta en oksenna sitä toisten päälle. Se, mitä siedän vielä vähemmän kuin hellettä, on helteestä hehkuttajat. En halua hetkeäkään kuunnella, miten "ihanaa" on, kun on kuuma, ja miten "nyt täytyy nauttia". Vihaan sitä niin, että naamani hehkuu punaisena!
Luulenpa, että on aika paljon meitä, jotka emme valita itse helteestä vaan siitä, miten jotkut yrittävät pakottaa meidät nauttimaan asiasta, joka tuottaa meille silkkaa kärsimystä.
Kun joku sanoo, että "nyt on ihanaa, nyt nautitaan", kun on helle, se tuntuu ihan samalta kuin hän sanoisi: "Ihanaa, että sinä kärsit! Kerrankin juuri sinä saat kärsiä, minä niin nautin siitä!"
Siltikään en valita helteestä, mutta sinua, helteestä hehkuttajaa, en halua kuunnella. Jos mahdol
Arvaa mitä?
Meistä talvenvihaajista tuntuu 10kk vuodesta täsmälleen samalta mutta arvaa saammeko ikinä myötätuntoa??
Kukaan ei koskaan tunnu ymmärtävän miten jatkuva matalapaine ahdistaa ja uuvuttaa ja kylmyys, tuuli ja sade särkee luissa ja lihaksissa 24/7.
Ei säälle mitään voi. Mä kärsin pakkasella, mutta kiinnostaako se ketään? Saanko tukea ja sympatiaa?
Niinpä.
Kunhan ensin löydät sen helteen niin sitten. Vettä on satanu koko kesän, pimeetä kuin peessä.
Itse joudun kestämään pitkiä pakkasjaksoa verenkiertohäiriöisenä ja lisäksi reuman tuoma kylmäallergia.
Paleltuu silmät, kädet ja koko kroppa jäykistyy. Valittaa ei saisi yhtään tästä ihanuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaan hellettä, silloin en pysty tekemään mitään, en voi urheilla ulkona ja sisällä on tuskaa.
En kuitenkaan käytä aikaani valittamiseen, koska se ei auta mihinkään. Olo on kurja, mutta en oksenna sitä toisten päälle. Se, mitä siedän vielä vähemmän kuin hellettä, on helteestä hehkuttajat. En halua hetkeäkään kuunnella, miten "ihanaa" on, kun on kuuma, ja miten "nyt täytyy nauttia". Vihaan sitä niin, että naamani hehkuu punaisena!
Luulenpa, että on aika paljon meitä, jotka emme valita itse helteestä vaan siitä, miten jotkut yrittävät pakottaa meidät nauttimaan asiasta, joka tuottaa meille silkkaa kärsimystä.
Kun joku sanoo, että "nyt on ihanaa, nyt nautitaan", kun on helle, se tuntuu ihan samalta kuin hän sanoisi: "Ihanaa, että sinä kärsit! Kerrankin juuri sinä saat kärsiä, minä niin nautin siitä!"
Siltikään en valita helteestä, mutta sinua, he
Tämä. Vihaan lausetta, "se on vain pukeutumiskysymys". Ei ole. Ahdistun paksuissa vaatteissa. Ahdistun siitä kun pitää olla monta kerrosta vaatteita sisällä ja ulkona. En pysty tekemään juuri mitään ja koko ajan on epämiellyttävä olo. Päätäni alkaa särkeä pakkasella ja mieli on maassa. Ja sitä kestää 10 kuukautta. On ihan eri asia kärsiä lähes koko vuoden kuin muutaman päivän.
Ehkä siksi, että hellettä kestää vain hetken, ja ne jotkut kärsii koko syksyn ja talven, ja osan keväästäkin 🤔
Vierailija kirjoitti:
Ilmastointilaitteet on keksitty. Muutamalla satasella saa siirrettävän laitteen, jolla viilentää yhden huoneen. Poistavat myös kosteutta ilmasta, lämpö ja kosteus yhdessä tuntuvat pahemmalta kuin pelkkä lämpö.
Me kaikki ei voida kököttää neljän seinän sisällä halailemassa ilmastointilaitetta. Oletko koskaan töistä kuullut? Niitä töitä tehdään usein olosuhteissa ja paikoissa, joissa ei ole mahdollisuutta ilmastointiin ja työt tehdään työnantajan määräämissä suojavaatteissa, bikinit eivät ole siis vaihtoehto työvaatteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmastointilaitteet on keksitty. Muutamalla satasella saa siirrettävän laitteen, jolla viilentää yhden huoneen. Poistavat myös kosteutta ilmasta, lämpö ja kosteus yhdessä tuntuvat pahemmalta kuin pelkkä lämpö.
Me kaikki ei voida kököttää neljän seinän sisällä halailemassa ilmastointilaitetta. Oletko koskaan töistä kuullut? Niitä töitä tehdään usein olosuhteissa ja paikoissa, joissa ei ole mahdollisuutta ilmastointiin ja työt tehdään työnantajan määräämissä suojavaatteissa, bikinit eivät ole siis vaihtoehto työvaatteeksi.
Amnatinvalintakysymys. En mimäkään alkanut lastentarhanopettajaksi kun en halunnut seistä ulkona lapsia vahtimassa säässä kuin säässä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa mitä?
Meistä talvenvihaajista tuntuu 10kk vuodesta täsmälleen samalta mutta arvaa saammeko ikinä myötätuntoa??
Kukaan ei koskaan tunnu ymmärtävän miten jatkuva matalapaine ahdistaa ja uuvuttaa ja kylmyys, tuuli ja sade särkee luissa ja lihaksissa 24/7.
Arvaa mitä? Minä helteenvihaaja en talvella hehkuta, miten "nyt kuuluu nauttia" ja "ihanaa, kun on viileää ja kylmää", kuten helteestä hehkuttajat tekevät. Kuten sanoin, en valita helteestä, koska se ei hyödytä mitään. En vain siedä teitä "nyt nautitaan" -tyyppejä. Itse en ole syksyllä, talvella ja keväällä "nyt nautitaan" -tyyppi enkä minkään sään hehkuttaja. Säälle ei mitään voi, valittamiselle tai sille vielä ärsyttävämmälle innokkaalle keuhkoamiselle sen sijaan voi.
Kun kohtaan talven säästä kärsivän, josta tiedän, ettei hän kuulu noihin helteellä hihkujiin, tunnen kyllä myötätuntoa. Tiedän, miten itselle kurja sää voi tuntua ikävältä, ja siksi osoitan empatiaa, vaikka kurjuutta meille aiheuttavatkin ihan päinvastaiset säät. Helle aiheuttaa minulle tuskaa, jollekulle toiselle kylmyys.
Terv. tuo, jolle vastasit
Totta. Reumaatikoilta on kielletty ulkotyö. Nähtävästi näiltä hellevihaajilta pitäisi olla myös.
Ilmastointilaitteet itsessään aiheuttaa päänsärkyä, niskakipua ja kolotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Siltikään en valita helteestä, mutta sinua, helteestä hehkuttajaa, en halua kuunnella. Jos mahdol
Miks aina pitää tehdä jotain?
Ennen oli lämmintä läpi kesän eikä kukaan valittanu kuumuuttaan vaikka tehtiin maataloissa ulkotöitä.
Olisko syy muualla, kipulääkkeet, olut, siideri yms hiottaa.
Kipulääkkeillä saa itselleen hyvän hikikierteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks aina pitää tehdä jotain?
Typerä kysymys, vastaan silti. Pari päivää menee urheilematta, mutta jos on hellettä sanotaanko vaikka viikon tai kaksi tai vielä enemmän, alkaa olla todella tuskaa. Ihminen on liikkuva eläin, neljän seinän sisällä oleskelu ja mitään tekemättömyys on pidemmän päälle haitallista niin mielen kuin fyysisellekin terveydelle.
Inhoan löhöilyä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amnatinvalintakysymys. En mimäkään alkanut lastentarhanopettajaksi kun en halunnut seistä ulkona lapsia vahtimassa säässä kuin säässä joka päivä.
Nykyään on tehtävä niitä töitä mitä saa!
Typerä kysymys, vastaan silti. Pari päivää menee urheilematta, mutta jos on hellettä sanotaanko vaikka viikon tai kaksi tai vielä enemmän, alkaa olla todella tuskaa. Ihminen on liikkuva eläin, neljän seinän sisällä oleskelu ja mitään tekemättömyys on pidemmän päälle haitallista niin mielen kuin fyysisellekin terveydelle.
Inhoan löhöilyä!
Miksi helle estäisi sen urheilun? Mene vaikka uimaan jos hikoileminen pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan löhöilyä!
Miksi helle estäisi sen urheilun? Mene vaikka uimaan jos hikoileminen pelottaa.
Samaa ihmettelen, harrastan juoksua ja aamuisin tulee käytyä lenkillä hellepäiviinä. Porukka on ihmeen sopeutumatonta.
Miten se helteestä valittaminen auttaa? Miksi siitä pitää valittaa???
"Typerä kysymys, vastaan silti. Pari päivää menee urheilematta, mutta jos on hellettä sanotaanko vaikka viikon tai kaksi tai vielä enemmän, alkaa olla todella tuskaa. Ihminen on liikkuva eläin, neljän seinän sisällä oleskelu ja mitään tekemättömyys on pidemmän päälle haitallista niin mielen kuin fyysisellekin terveydelle.
Inhoan löhöilyä!"
Etkä tietenkään voi uida? Erittäin hyvää liikuntaa ja sopii juurikin hellepäivien liikuntamuodoksi.
en siedä yhtään hellettä sairauteni takia. Joten kertokaas paljonko tarvii laihduttaa, mitat: 166 cm/56 kg. Paljonko?
Vierailija kirjoitti:
Miten se helteestä valittaminen auttaa? Miksi siitä pitää valittaa???
En koskaan valita helteestä. Miksi helteestä ja sen "ihanuudesta" pitää keuhkota?
Siltikään en valita helteestä, mutta sinua, helteestä hehkuttajaa, en halua kuunnella. Jos mahdollista, käännän sinulle selkäni sanaakaan sanomatta ja lähden pois.