Miksi jotkut ihmiset toljottaa suu auki ja näyttävät siltä kuin eivät olisi ihmistä koskaan aiemmin nähneet?
Tuijotetaan näkyvästi suu ammollaan ja pää kääntyy 180 astetta kuin pöllöllä. Mikä teitä niin kiinnostaa muissa ihmisissä?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan nepsyitä
Ei me nepsyt olla niitä jotka tuijottaa, vaan niitä, joita tuijotetaan.
Minä tuijotan tai ainakin näytän siltä, koska tic-oireet
Niin tic-oireet mitä?????? Miksi jätät lauseen kesken?
Tatuoidut ja neontukkanaiset ansaitsevat tulla tuijotetuiksi.
Se on outoa. Ehkä se on zombilaumaa ja meidän pitää muuttaa Kanarialle pakoon.
Minua ei maalla tuijottamiset häiritse, koska väkeä on vähän, jolloin tuijottajiakin on vähän, mutta Helsingissä se on ahdistavaa, koska väkeä on paljon joilloin tuijottajiakin on paljon. Sitä tollotusta ei vaan pääse pakoon, muuta kuin oman kodin tai työpaikan sisälle.
Mun kaveri kertoi, että kun hän meni siskonsa kanssa paikalliseen lähiöpubiin, oli siellä joku vaki juoppoporukka joka tuijotti heitä hiljaa koko sen ajan kun he istuivat siellä.
Väittäisin että on toljotettavaa, jos toljotetaan. Minua ei koskaan toljoteta, hukun massaan. Mitäpä jos riisut hulluja vermeitä, lävistyksiä rytkyjä vähemmäksi, takaan ettei toljoteta😜
Vierailija kirjoitti:
Maalla tuijotellaan. Helsingin ihmisvilinässä ei kukaan kerkee tuijotteleen.
Arvaahan toisenkin kerran missä tapahtui tilanteeni kun ehdotin syöpäsairaana kalju kuvaani toljottajalle lähettää....
Plus kokoinen ystäväni on tullut erakoksi juurikin kaikkien tuijottelijoiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla neonväriset hiukset ja lävistyksiä naamassa?
Ei ole
https://www.kaleva.fi/oululaisen-kaupunkikatse-on-omalaatuinen/2277020
Oululaiseen katselukulttuuriin liittyy ulkopuolisia ihmetyttäviä piirteitä. Vastaantulijaa saatetaan tuijottaa antaumuksella, mutta toisaalta katsekontaktia vältellään erikoisin tavoin.
"Oulussa esimerkiksi bussissa ihmiset eivät osaa luontevasti katsoa toisiaan, vaan kääntävät äkkijyrkästi päänsä", kuvaa tohtori Taina Kinnunen Oulun yliopiston taideaineiden ja antropologian laitoksesta. "Monet kai kuvittelevat, että todellinen kaupunkilaisuus on töykeyttä."
Antropologin mielestä Oulussa ei vielä osata "hallittua kaupunkikatsetta", toisin kuin esimerkiksi Helsingissä. Soveliaan kaupunkikatseen hallitseminen on Kinnusesta suoraan yhteydessä kaupunkikulttuurin kehittymisasteeseen.
"Hallitussa kaupunkikatseessa on kaksi puolta. Se tarkoittaa lyhyitä katsahduksia, joilla ihmiset osoittavat, että ovat huomioineet toisensa. Silti he pystyvät julkisessa tilassa hetkessä vetäytymään omaan yksityisyyteensä", Kinnunen selittää. Oululaisittain toljottamaan ei metropoleissa jäädä.
Psykologiassa on tutkittu, minkä mittainen katsekontakti on sopiva. "Se riippuu tietysti kulttuurista, ympäristöstä ja persoonasta", sanoo psykologian professori Jari Hietanen Tampereen yliopistosta. "Ei kuitenkaan tarvitse katsoa pitkäänkään, jotta katse koetaan yleisesti epämiellyttäväksi. Toisen ihmisen katsominen vaatii herkkyyttä aistia toisen reaktioita ja arvioida tilannetta."
Oulusta kotoisin oleva Kinnunen jakaa yleisen kokemuksen siitä, kuinka kaupungissa kulkiessa vastaantulija jää katsomaan ihmetyttävän pitkään. "Se tuntuu oudolta. New Yorkissa vastaava kadulla töllistely tulkittaisiin uhkaukseksi tai hulluudeksi."
Ihmistä ei ole normaalisti hyväksyttyä katsoa kuten objektia, jolla ei ole tunteita. "Suoraan kohti katsottaessa meissä herää voimakkaita minätietoisuuteen liittyviä tuntemuksia. Tuijotettaessa alamme heti miettiä, miksi toinen tuijottaa. Olomme muuttuu kontekstista ja katsojan kasvonilmeistä riippuen nopeasti imarrelluksi, tai vaivautuneeksi ja epävarmaksi", professori Hietanen selvittää.
Mulle on sattunut näin kassalla, ja välillä muuallakin. Kassalla jälkeeni tullut mieshenkilö tuijotti silleen että "kukahan toikin on???" suu auki. Silloin oli hilkulla etten tokaissut että saatanaako tuijotat?
Raivostuttavaa.
Mä näytän nykyään kieltä aina kun huomaan, että joku tuijottaa sekuntitolkulla (sen tuijotuksen kyllä pystyy näkemään, vaikka ei kohdistaisikaan katsettaan tuijottajaan päin). Pää on kääntynyt aina tämän jälkeen pois.
Yleensä lapset ja vanhat ihmiset tuijottaa vieraita ihmisiä. Se on ihan luonnollista heille, haluavat tietää mitä tapahtuu eivätkä huomaa itse olevansa mitenkään outoja. Suodaan se heille.
Näitä on vielä pikkukaupungeissa enemmän. naurattaa kyllä xD
Jälkeenjääneitä villi-ihmisiä, jotka ilmeisesti elävät kiven alla. Menevät samaan kastiin kuin ihmiset, esimerkiksi naapurit tai kaupassa asioivat asiakkaat, jotka eivät osaa vastata tervehdykseen, tai kiitä, tai edes tiedosta olemassaoloasi yhdelläkään eleellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalla tuijotellaan. Helsingin ihmisvilinässä ei kukaan kerkee tuijotteleen.
Helsingissä ainakin tuijotetaan. Jäin kerran seurueestani jälkeen sitomaan kengännauhaa ja katsoin (huom. minäkin tuijotin), kun eräskin mies jäi tuijottamaan seurueeni perään ja törmäsi liikennemerkkiin täysillä. Yhdelläkään meidän seurueesta ei ole tatuointeja, räväkkää hiusväriä tai pellepukeutumista. Olimme vain ryhmä nuoria ihmisiä.
Joku sairas pervo joka jäi toljottamaan laumaa nuoria naisia?
Nuorten naisten toljottaminen on pervoa vain jos toljottaja on toinen nainen.
Se että mies tykkää katsoa nuoria naisia on maailman luonnollisin asia ja syy miksi lajimme on edelleen olemassa.
Jos on kaunis nainen, suu jää auki monella.
Mua toljotti kerran seuraavaksi tuleva kaupan kassalla. Sellainen ärsyttävä tuijotus niinkuin olisi katsonut mun olevan jotenkin jälkeenjäänyt yms, teki mieli kysyä että s a a t a n a a k o tuijotat?
Mulla on tuollainen naapuri, istuu pihalla aina ja toljottaa kun tulen töistä kotio. En tiedä mitä hittoa... ? xD Ja se toljottaa vissiin ihan jokaista ihmistä. Mulla on aurinkolasit niin selvästi huomaan että toljottaa.
Näihin tuijottelijoihin törmää jatkuvasti...vastaan kävellessäkin tuijotetaan kuin ei olisi ihmistä ennen nähty.