Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on tulossa kahden viikon lomautus elokuussa töistä. Nyt TE-toimistosta

Vierailija
13.07.2024 |

laitettiin viestiä, jossa oli puhelinaika. Mikä tarkoitus tällä puhelulla on? Olin siis ilmoittautunut työnhakijaksi, jotta saan ansiosidonnaisen lomautuksen ajaksi.

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiseen pelleilyyn suomella on varaa.

Miten muuten tämä lisää kustannuksia kuin ehkä puhelinlaskun verran? Virkailija on töissä joka tapauksessa, joten palkkakulut eivät muutu.

No niitä virkailijoita ei tarvitse niin paljon jos lopetetaan tuollainen tyhjä tuottamaton työ. Valtiolle tulisi kolme kertaa halvemmaksi maksaa noillekin virkailijoille työttömyyskorvaus kotiin kuin että ovat nyt muka tärkeissä viroissa töissä. 

Tätä varten vaadittaisiin merkittävä lakimuutos. Uskon että jotain muutosta onkin tulossa, tämä uusi laki muutti tilannetta typerämmäksi. Mutta nämä tapahtuu niin hitaasti. 1.1.2025 työllisyyspalveluiden järjestelmisvastuu siirtyy kunnille joten se varmasti tuo jotain uutta. Tosin lakisääteisiä velvollisuuksia ei silti voi kiertää, sieltä kaikki siis lähtee. 

Vierailija
62/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä työllistyn 31.7. ja yritän kysellä pitääkö minun hakea työpaikkoja tarkastelujaksolla joka alkaa 15.7. eikä kukaan edes vastaa sieltä.

Ihan naurettavaa tämä on, kun eihän se rekry edes ehdi päättyä sitten noista työpaikoista ja minä vain häiritsen turhaan prosessia.

Saitko tehtäväksi lukea työttömän henkilön oikeudet ja velvollisuudet? Saitko tiedoksi osoitteen työmarkkinatori.fi?

Usko tai älä, saisit vastauksen sieltä tai jos se on liian helppoa, niin suoraa laista.

Työttömien uusavuttomuus yllättää uudestaan ja uudestaan.

Eihän kyse ole siitä, ettenkö osaisi sitä tehdä, vaan siitä, että se on täysin älytöntä.

Siis mikä on täysin älytöntä? Vastauksen saaminen heti vai vasta joskus ensi viikolla?

Äsken kerroit, että yrität kysellä, pitääkö töitä hakea myös 15.7 - 31.7. välisenä aikana ja nyt olet sitä mieltä, että jokin on täysin älytöntä. Siis mikä on 'se', mihin viittaat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaiseen pelleilyyn suomella on varaa.

Miten muuten tämä lisää kustannuksia kuin ehkä puhelinlaskun verran? Virkailija on töissä joka tapauksessa, joten palkkakulut eivät muutu.

No niitä virkailijoita ei tarvitse niin paljon jos lopetetaan tuollainen tyhjä tuottamaton työ. Valtiolle tulisi kolme kertaa halvemmaksi maksaa noillekin virkailijoille työttömyyskorvaus kotiin kuin että ovat nyt muka tärkeissä viroissa töissä. 

Tätä varten vaadittaisiin merkittävä lakimuutos. Uskon että jotain muutosta onkin tulossa, tämä uusi laki muutti tilannetta typerämmäksi. Mutta nämä tapahtuu niin hitaasti. 1.1.2025 työllisyyspalveluiden järjestelmisvastuu siirtyy kunnille joten se varmasti tuo jotain uutta. Tosin lakisääteisiä vel

Uutta on se, että työllisyysmäärärahat vähenevät ja entistä useampi työtön jää ilman euroja, koska ei ole aikaa tarkistaa tilannetta ja tehdä lausuntoja.

Vierailija
64/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto soittaa joka tapauksessa ja tekee työllistymissuunnitelman.

Onko tämä nykyään normikäytäntö? Ap

Kyllä. Jotta voit saada ansiosidonnaista,  pitää hakea kokoaikaista työtä. Välttämättä lyhyessä lomautuksessa ei määrätä haettavien paikkojen määrää, eli ei tule raportointivelvollisuutra, mutta työttömyyskassalle tehtävää lausuntoa varten te-keskus haastattelee puhelimitse.

Jos lomautus kestää yli kolme kuukautta niin sitten vasta tulee työnhakuvelvoite.

Voi olla näin. Kuitenkin te-toimiston lausunto tarvitaan, jotta työttömyyskassa voi maksaa lomautuksen ajalta ansiosidonnaista. Ja lausuntoa varten pitää ilmoitta

On näin, mieheni oli keväällä 2,5 kk lomautettuna, soittivat te-toimistosta kuten heidän kuuluukin tehdä mutta ei aiheuttanut toimenpiteitä  kun lomautus ei kestänyt kolmea kuukautta.

Vierailija
65/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan nyt ei kannata tuosta puhelusta paineita ottaa. Lain mukaan se vain on käytävä. Lakia tästä saa syyttää. Yhtä vähän työntekijä siitä pitää kuin asiakkaatkaan. Miodollisuutena se kannattaa ottaa.

Miten niin se soittaja ei pidä soittelusta? Mulle sieltä soittaa välillä todella mukava naisihminen, ihan kiva hänen kanssaan on rupatella. Nyt sitten tulet kertomaan että se soittelu onkin hänelle vastenmielistä?

Olen työkkärissä töissä niin jotain tästä satun tietämään. Työntekijät ei pidä tuosta laista joka pakottaa tekemään typeriä ja turhia asioita. Asiakkaista työntekijät pitää. He ei vaan tykkää siitä että joutuvat asiakkaita joskus kohtelemaan siten miten eivät kokisi hyväksi, mm turhin puheluin (ei kaikki ole turhia mutta osa on kuten tämänkin aloituksen

En ole kokenut kertaakaan mitään epämiellyttävää työttömyyteen liittyen. Joten jos voisit referoida hiukan, mikä on niin epämiellyttävää, että sitä täytyy oikein jonkun keittiöpsykologin voimin liennyttää? En siis edes tiennyt, että heidät on pakotettu olemaan mukavia. Jotenkin tämä tieto saattaa aiheuttaa pahoinvointia seuraavaksi kun virkailija soittaa 

Kiitos nyt taas tästäkin tiedosta. Käskivätkö ne te-toimistolta myös jakamaan näitä epämiellyttäviä tietoja? 

Vierailija
66/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä työllistyn 31.7. ja yritän kysellä pitääkö minun hakea työpaikkoja tarkastelujaksolla joka alkaa 15.7. eikä kukaan edes vastaa sieltä.

Ihan naurettavaa tämä on, kun eihän se rekry edes ehdi päättyä sitten noista työpaikoista ja minä vain häiritsen turhaan prosessia.

Saitko tehtäväksi lukea työttömän henkilön oikeudet ja velvollisuudet? Saitko tiedoksi osoitteen työmarkkinatori.fi?

Usko tai älä, saisit vastauksen sieltä tai jos se on liian helppoa, niin suoraa laista.

Työttömien uusavuttomuus yllättää uudestaan ja uudestaan.

Missä siellä lukee, että jos työllistyy 31.7. ja tarkastelujakso alkaa 15.7. niin hakeeko työllistyvä kahta paikkaa? Kun eihän hän ole työtön kuin puolet tarkastelujaksosta.

Sanooko laki, että työnhakuvelvollisuus puolittuu, jos työnhakujakso puolittuu vai tunteeko laki vain 1 kk mittaisen tarkastelujakson? Voit katsoa tämän lain perusteluista (laki julkisesta työvoima- ja yrityspalveluista).

Vierailija
67/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa on ongelma? Laita soittopyyntö netin kautta. Jos ei soittoa tule, niin hae työpaikkoja ja kerro että työllistyt  mutta haen työpaikkoja sovitusti, ettei tule karenssia. Päivitä työssäolotietosi viimeisenä työttömyyspäivänä, niin siihen loppuu te-toimiston soittelut. 

Itse en jää puheluja odottelee, teen kuten on sovittu, ettei tule ongelmia. Herkästi niitä tulee, olen nähnyt ja kuullut. 

Työnhakuvelvoite alkaa kun lomautus on kestänyt 3 kk.

Vierailija
68/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä jäin määräaikaisesta työstä työttömäksi kesäkuun loppupuolella ja lapsi syntyy elo- tai syyskuussa. Mullekin tehtiin silti työllistymissuunnitelma vanhan tilalle ja siihen kuuluu neljän työpaikan haku per kuukausi. Mulla työt on hyvinkin fyysisiä joten...

Vierailija
69/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanooko laki, että työnhakuvelvollisuus puolittuu, jos työnhakujakso puolittuu vai tunteeko laki vain 1 kk mittaisen tarkastelujakson? Voit katsoa tämän lain perusteluista (laki julkisesta työvoima- ja yrityspalveluista).

Vaan eipä juuri tätä kerrota niissä asiapapereissa, joista kätkit tietoja etsiä. Eli jauhoit ihan potaskaa.

Vierailija
70/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Tarkoittaako, että sinä soitat sovittuna aikana, vai että virkailija soittaa? Joka tapauksessa sitten selviää. Jos lomautus olisi pitkä, vaikka toistaiseksi, niin silloin ekat 3 lomautuskuukautta menevät ilman työnhakuvelvoitetta ja vasta sen jälkeen alkaa velvoite yhteen paikkaan. Laihaksihan tuo työttömyyskorvaus jää 7 päivän omavastuun jälkeen. 

Vierailija
71/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti tämä on trolli, joka haluaa pohjustaa legendaa, että Suomessa työttömyys vaan pahenee ja tehoton työkkäri kiusaa tai jättää työttömät heitteille.  Näitähän ap pyörittelee jatkuvasti eri aloituksissa ja takoo heti kymmeniä tykkäyksiä kommentteihinsa.

Vierailija
72/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto soittaa joka tapauksessa ja tekee työllistymissuunnitelman.

Onko tämä nykyään normikäytäntö? Ap

Ilmeisesti on. Korona-aika oli poikkeus, jolloin noita ei edellytetty lomautetuilta. 

Aah, no se selittääkin sen miksi mieheni oli lomautettuna 50% työajasta korona-aikana, mutta ei joutunut TE-keskuksen kontrolliin.

Vierailija
73/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys. Tarkoittaako, että sinä soitat sovittuna aikana, vai että virkailija soittaa? Joka tapauksessa sitten selviää. Jos lomautus olisi pitkä, vaikka toistaiseksi, niin silloin ekat 3 lomautuskuukautta menevät ilman työnhakuvelvoitetta ja vasta sen jälkeen alkaa velvoite yhteen paikkaan. Laihaksihan tuo työttömyyskorvaus jää 7 päivän omavastuun jälkeen. 

Nuo on aikoja, jolloin virkailija soittaa. Tosin he ei juuri koskaan edes soita. Olin kevään työttömänä, sain viisi tuollaista puhelinaikaa, eikä kukaan soittanut ksokaan.

Vierailija
74/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti tämä on trolli, joka haluaa pohjustaa legendaa, että Suomessa työttömyys vaan pahenee ja tehoton työkkäri kiusaa tai jättää työttömät heitteille.  Näitähän ap pyörittelee jatkuvasti eri aloituksissa ja takoo heti kymmeniä tykkäyksiä kommentteihinsa.

Liikaa tuntuu sattuvan samankaltaisia kokemuksia, jotka ovat muille työttömille tuntemattomia.  Eikä myöskään oikaisut tunnu menevän perille.

Vierailija
75/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan nyt ei kannata tuosta puhelusta paineita ottaa. Lain mukaan se vain on käytävä. Lakia tästä saa syyttää. Yhtä vähän työntekijä siitä pitää kuin asiakkaatkaan. Miodollisuutena se kannattaa ottaa.

Miten niin se soittaja ei pidä soittelusta? Mulle sieltä soittaa välillä todella mukava naisihminen, ihan kiva hänen kanssaan on rupatella. Nyt sitten tulet kertomaan että se soittelu onkin hänelle vastenmielistä?

Olen työkkärissä töissä niin jotain tästä satun tietämään. Työntekijät ei pidä tuosta laista joka pakottaa tekemään typeriä ja turhia asioita. Asiakkaista työntekijät pitää. He ei vaan tykkää siitä että joutuvat asiakkaita joskus kohtelemaan siten miten eivät kokisi hyväksi, mm turhin puheluin (ei kaikki

Nyt ei muuta kuin jaksuhalit sitten kun näin kävi stressaamaan. Tai voit harkita ihan töihin menemistä jos tuntuu niin pahalta jos työkkärin työntekijä ei aidosti välitäkään juuri sinusta. 

Vierailija
76/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ilmoittauduit sinne nyt jo, jos lomautus on tulossa vasta elokuussa? Yleensä sinne ilmoittaudutaan vasta kun lomautus on astunut voimaan, ensimmäisenä työttömyysjakson päivänä 

Totta hemmetissä ne soitta, ne soittaa kaikille työttömille, lomautettu rinnastetaan työttömään. Voi olla että saat jonkun kevennetyn työnhakuvelvoitteen, mutta muuten kuulut ihan samaan ryhmään muiden kanssa

Minkä takia olet ilmoittautunut? Tämä on se kaikkein oleellisin kysymys?

No siis ajattelin tehdä sen jo nyt, että asia on hoidettu. Liiton kassa vaatii TE-toimiston lausunnon, jotta minulle voidaan maksaa ansiosidonnaista. Ja olen laittanut päivämäärät, jolloin olen lomautettuna, se on kyllä TE-toimistolla tiedossa. Tällä hetkellä olen kesälomalla, ei kai voi olla niin, että työnhakuvelvoitteeni alkaa jo ennen lomautusta? Ap

Vierailija
77/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole uusi käytäntö. Olen kesätyötön. Mulle soitettiin te-toimistosta ja puheluun meni aikaa 5 minuuttia. Ihan vain vahvistavat, että tiedot kirjautuvat oikein ja tekevät kassalle (tai Kelaan) selvityksen, jota ilman et voi työttömyysetuutta hakea.

Eikä tullut mitään hakuvelvoitettakaan, kun on tiedossa milloin työt jatkuu. 

Vierailija
78/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheen teit kun jo nyt ilmottauduit te-toimistoon. Sinne ilmoitetaan vasta kun on lomautus/irtisanomislappu kourassa. Ei ennen. 

Vierailija
79/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virheen teit kun jo nyt ilmottauduit te-toimistoon. Sinne ilmoitetaan vasta kun on lomautus/irtisanomislappu kourassa. Ei ennen. 

Ei kai voi olla niin, että työnhakuvelvoitteeni alkaa jo ennen lomautusta? Olen kesälomalla tällä hetkellä. Ap

Vierailija
80/124 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meni siis lainauksen sisään tuo kysymykseni, mutta kysytään tässä uudestaan: ei kai voi olla niin, että edellyttävät minun hakevan töitä kesälomallani ennen varsinaisen lomautuksen alkua? Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän