Minulla on tulossa kahden viikon lomautus elokuussa töistä. Nyt TE-toimistosta
laitettiin viestiä, jossa oli puhelinaika. Mikä tarkoitus tällä puhelulla on? Olin siis ilmoittautunut työnhakijaksi, jotta saan ansiosidonnaisen lomautuksen ajaksi.
Kommentit (124)
TE-toimisto soittaa joka tapauksessa ja tekee työllistymissuunnitelman.
Vierailija kirjoitti:
Joku on ymmärtänyt jotain väärin, en tiedä ,kuka. Lomautuksen aikana harva onnistuu löytämään muuta työtä.
Hakuvelvollisuus on kuitenkin, jotta voi saada ansiosidonnaista.
Jollekin paperinpyörrittäjälle täytyy saada duunia siellä työkkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä nykyään normikäytäntö? Ap
Ilmeisesti ansiosidonnainen on vastikkeellinen raha ja työttömyysraha myös. Jos et poista itseäsi te-listoilta ja numeroasi, myös estä, tulee soittoa. Ja haluavat nähdä sua ja kuulustella. Ja vaativat töihin? Eivät tunne sellaista asiaa kuin loma, sitähän ei ole virastoissa. Ilmeisesti työnantajasi ei maksa lomautusta, mikäs lomautus se sellainen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jotta voit saada ansiosidonnaista, pitää hakea kokoaikaista työtä. Välttämättä lyhyessä lomautuksessa ei määrätä haettavien paikkojen määrää, eli ei tule raportointivelvollisuutra, mutta työttömyyskassalle tehtävää lausuntoa varten te-keskus haastattelee puhelimitse.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ansiosidonnainen on vastikkeellinen raha ja työttömyysraha myös. Jos et poista itseäsi te-listoilta ja numeroasi, myös estä, tulee soittoa. Ja haluavat nähdä sua ja kuulustella. Ja vaativat töihin? Eivät tunne sellaista asiaa kuin loma, sitähän ei ole virastoissa. Ilmeisesti työnantajasi ei maksa lomautusta, mikäs lomautus se sellainen on.
Virastoissa työskentelevät tuntevat kyllä loman, joka on heillä vuodessa vähintään 6 viikkoa. Sinulla menee loma ja lomautus nyt iloisesti sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
VuosiLOMA ja lomautus ovat kaksi eri asiaa. Lomautusta ei maksa työnantaja.
Tällaiseen pelleilyyn suomella on varaa.
Ja lomautetuksi joutuu juuri siksi, että työnantaja säästää eikä nimenomaan maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti on. Korona-aika oli poikkeus, jolloin noita ei edellytetty lomautetuilta.
Minä työllistyn 31.7. ja yritän kysellä pitääkö minun hakea työpaikkoja tarkastelujaksolla joka alkaa 15.7. eikä kukaan edes vastaa sieltä.
Ihan naurettavaa tämä on, kun eihän se rekry edes ehdi päättyä sitten noista työpaikoista ja minä vain häiritsen turhaan prosessia.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiseen pelleilyyn suomella on varaa.
Miten muuten tämä lisää kustannuksia kuin ehkä puhelinlaskun verran? Virkailija on töissä joka tapauksessa, joten palkkakulut eivät muutu.
Naurettavaa. Siis lomautetuille soitellaa TE-toimistosta? Miksi? Lomautus on väliaikainen ratkaisu, ja jos vielä tyyliin lyhyr aika. Hohhoijaa...
Et muutenkaan tule saamaan juuri mitään. Työttömyyden alkuun määrätään 7 arkipäivän karenssi. Se kuluu työajan suhteessa ts. Ole 2 vkoa lomalla eli sulla on 2 viikon täysi palkka tulossa. Näin ollen karenssi kuluu 50% vauhdilla eli 14 päivää... minä nimittäin vietin juuri 7 päivän karenssin ja sanoivat ettei se riitä. 2 viikon töistä tulee palkkaa ko. Kuussa eli se jatkaa karenssi puolelle eli rahaa ei ole tulossa vasta kuin ensikuun haussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virastoissa työskentelevät tuntevat kyllä loman, joka on heillä vuodessa vähintään 6 viikkoa. Sinulla menee loma ja lomautus nyt iloisesti sekaisin.
Ei. Älä takerru tai sekoile itse. Virastot eivät tunne työttömien lomia tai aloittavan työntekijän lomia. Oman lomansa osa tuntee varmasti virastossa. Aloittaja nimenomaan ihmettelee miksi hänelle soitetaan. Aloittaja selvästi kaipasi lomaa tai ilmeisesti jotain rauhaa, koska kysyy heinäkuusta. Ja ammattiliitot ja te ei tunne lomia.
Nykyään työkkäri pistää töihin 9€/pv vaikka olisit sairaslomalla, jollekin tuli työpaikka ilmoituus vaikka oli jo vainaa.
Palkallisia paikkoja ne ei tarjoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja lomautetuksi joutuu juuri siksi, että työnantaja säästää eikä nimenomaan maksa mitään.
Sitten jos menette te-listoille, ne vaativat teidät heti töihin tai kuulustelukierroksia loputtomasti. Ellette poista itseänne listoilta. Lomautus ei ole siis lomautus, vaan työ. Ennen on voinut olla eri käytännöt.
No joku on kirjannut jotain väärin. Ei mulle tullut mitään yhteydenottoa kun olin 1,5 kk lomautettuna. Mulle tosin tuli työhön kutsu ja purettiin lomautus yhteisymmärryksessä.
Joku on ymmärtänyt jotain väärin, en tiedä ,kuka. Lomautuksen aikana harva onnistuu löytämään muuta työtä.