Minulla on tulossa kahden viikon lomautus elokuussa töistä. Nyt TE-toimistosta
laitettiin viestiä, jossa oli puhelinaika. Mikä tarkoitus tällä puhelulla on? Olin siis ilmoittautunut työnhakijaksi, jotta saan ansiosidonnaisen lomautuksen ajaksi.
Kommentit (124)
Ja olen toki saanut jo lomautusilmoituksen työnantajalta, sain sen jo ennen kesäloman alkua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja meni siis lainauksen sisään tuo kysymykseni, mutta kysytään tässä uudestaan: ei kai voi olla niin, että edellyttävät minun hakevan töitä kesälomallani ennen varsinaisen lomautuksen alkua? Ap
Eivät voi. Vasta knu se virallinen työttömyys alkaa.
Älä välitä tuosta örvelöstä.
"Nyt ei muuta kuin jaksuhalit sitten kun näin kävi stressaamaan. Tai voit harkita ihan töihin menemistä jos tuntuu niin pahalta jos työkkärin työntekijä ei aidosti välitäkään juuri sinusta. "
Alunperinhän kerroitkin työkkärin soittelijoiden inhoavan soitteluaan. Halusit siis sillä selittelyllä itse jotenkin päteä? Vai mikä noiden sun vastaustesi motiivi oli? Nyt tultiin kuitenkin takaisin tässä kehäpäätelmässä, jota olet tässä aamupäivän aikana rakennellut
Vierailija kirjoitti:
Et muutenkaan tule saamaan juuri mitään. Työttömyyden alkuun määrätään 7 arkipäivän karenssi. Se kuluu työajan suhteessa ts. Ole 2 vkoa lomalla eli sulla on 2 viikon täysi palkka tulossa. Näin ollen karenssi kuluu 50% vauhdilla eli 14 päivää... minä nimittäin vietin juuri 7 päivän karenssin ja sanoivat ettei se riitä. 2 viikon töistä tulee palkkaa ko. Kuussa eli se jatkaa karenssi puolelle eli rahaa ei ole tulossa vasta kuin ensikuun haussa
Ei se ole karenssi vaan omavastuu aika.
Vierailija kirjoitti:
"Nyt ei muuta kuin jaksuhalit sitten kun näin kävi stressaamaan. Tai voit harkita ihan töihin menemistä jos tuntuu niin pahalta jos työkkärin työntekijä ei aidosti välitäkään juuri sinusta. "
Alunperinhän kerroitkin työkkärin soittelijoiden inhoavan soitteluaan. Halusit siis sillä selittelyllä itse jotenkin päteä? Vai mikä noiden sun vastaustesi motiivi oli? Nyt tultiin kuitenkin takaisin tässä kehäpäätelmässä, jota olet tässä aamupäivän aikana rakennellut
Lue se eka viesti uudelleen niin ehkä huomaat omassa kehässäsi että jo siinä puhutaan laista ja sen inhoamisesta. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Ja olen toki saanut jo lomautusilmoituksen työnantajalta, sain sen jo ennen kesäloman alkua. Ap
Sinne työkkäriin ilmoittaudutaan silti vasta ensimmäisenä työttömyysjakson päivänä. Et saa päätöstä yhtään sen nopeammin, vaikka olisit ilmoittautunut jo viime vuonna, jos sitä yritit tavoitella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinne työkkäriin ilmoittaudutaan silti vasta ensimmäisenä työttömyysjakson päivänä. Et saa päätöstä yhtään sen nopeammin, vaikka olisit ilmoittautunut jo viime vuonna, jos sitä yritit tavoitella
Hän vain haluaa hoitaa asioita pois alta. Niin kuin normaalit ihmiset tekee. Ikinä kuullut mistään normaalista????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitin, että ilmoittautumisen täytyy tapahtua viimeistään ensimmäisenä lomautuspäivänä, mutta aiemminkin sen voi tehdä. Halusin vain hoitaa sen alta pois, ei ollut mitään muuta agendaa. Ei tullut mieleenkään, että tulisi tämän takia joku puhelinaika. Ap
Trolli tämä on, ei kannata ruokkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsitin, että ilmoittautumisen täytyy tapahtua viimeistään ensimmäisenä lomautuspäivänä, mutta aiemminkin sen voi tehdä. Halusin vain hoitaa sen alta pois, ei ollut mitään muuta agendaa. Ei tullut mieleenkään, että tulisi tämän takia joku puhelinaika. Ap
Kyllä. Ymmärsit oikein. Voit tehdä ilmoittautumisen etukäteen, ei ole pakko vaan vasta ekana työttömyyspäivnä. Mutta ilmoittautuminen työttömäksi ei ole sama asia kuin ansiosidonnaisen hakeminen. Sitä et voi hakea etukäteen. Aina jälkikäteen. Koska voihan teoriassa olla mahdollista, että saatkin esim. kesätyötä tai muuta pätkää tuolle tai osalle ajasta.
70 tässä. Nyt ei tule muuta mieleen, kuin asiakastietojen oikeellisuuden varmistaminen heidän järjestelmäänsä. Sinänsä lapsellista vedätystä koko ketju, jos olet jokin trolli. Aihe on kumminkin tärkeä ja monien arjessa mukana tuolla oikeassa aikuisten maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
No mä jäin määräaikaisesta työstä työttömäksi kesäkuun loppupuolella ja lapsi syntyy elo- tai syyskuussa. Mullekin tehtiin silti työllistymissuunnitelma vanhan tilalle ja siihen kuuluu neljän työpaikan haku per kuukausi. Mulla työt on hyvinkin fyysisiä joten...
Kohdallasi noudatettiin lakia! Sinulla olisi ollut kaikki mahdollisuudet ilmoittaa, että et hae etuutta, jolloin työttömän velvollisuuksiakaan ei olisi ollut.
Ongelmahan on se, että moni raskaanaoleva tekee töitä äitiysloman alkuun asti eikä työttömille ole erikseen määritelty pitempää vapaata.
Vierailija kirjoitti:
70 tässä. Nyt ei tule muuta mieleen, kuin asiakastietojen oikeellisuuden varmistaminen heidän järjestelmäänsä. Sinänsä lapsellista vedätystä koko ketju, jos olet jokin trolli. Aihe on kumminkin tärkeä ja monien arjessa mukana tuolla oikeassa aikuisten maailmassa.
Mistä ihmeestä tulee ajatus, että olisin trolli? Osa vastaajista ihmettelee, miksi TE-toimisto muka soittelisi ja toinen puoli vastaajista sanoo, että he toimivat ihan lain mukaan. Paljon ristiriitaista tietoa, eikä itsellenikään asia ole selvä, ja siksi tätä kyselin. Edellisen kerran elämässäni olen ollut lomautettuna korona-aikana, ja silloin kukaan ei soitellut mistään. No eiköhän asiat selviä sitten kun soittavat. Mitään hätäähän minulla ei ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä työllistyn 31.7. ja yritän kysellä pitääkö minun hakea työpaikkoja tarkastelujaksolla joka alkaa 15.7. eikä kukaan edes vastaa sieltä.
Ihan naurettavaa tämä on, kun eihän se rekry edes ehdi päättyä sitten noista työpaikoista ja minä vain häiritsen turhaan prosessia.
Jos sinulla ei ole aikaisempia "laiminlyöntejä" työnhakuvelvoitteessa, saat korkeintaan selvityspyynnön ja huomautuksen, jos et enää hae töitä tässä välissä. Eli ei vaikuta tukiisi. Selvityspyyntökin tulisi vasta jälkeen päin, eli sitten, kun olet jo kokopäivätyössä. Jos se selvityspyyntö tulee, voit kirjoittaa siihen, että aloitit työt ennen työnhakuvelvoitejakson päättymistä.
Selvityspyynnöt lähettää yleensä se järjestelmä, ei ihminen. Selvityksen kai sentään lukee ihminen. Lyhyt ja ytimekäs vastaus on paras silloin, kun järjestelmän reagointiin on selkeä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit tehdä ilmoittautumisen aikaisemmin, mutta vasta työttömyyden/lomautuksen alkamispäivästä alkavat työttömän/lomautetun velvollisuudet. Työkkärissä tulet virkailijoiden listalle vasta ensimmäisenä lomautuspäivänä eikä sinulle tehdä maksavaa lausuntoa ennen kuin tilanteesi on varmistettu.
Työnhakuvelvoitteesta sovitaan sen virkailijan kanssa puhelun aikana. Työnhakuvelvoite ei voi alkaa ennen sitä puhelua, mutta periaatteessa se voi alkaa jo ennen virallisen lomautuksen alkua, jos puhelu tulee ennen sitä. Mutta siitäkin voi yrittää sopia virkailijan kanssa, että pidät loman ensin lomana, ja vasta sitten aloitat työnhaun. Mutta sehän sitten riippuu ihan urean määrästä virkailijan aivoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole uusi käytäntö. Olen kesätyötön. Mulle soitettiin te-toimistosta ja puheluun meni aikaa 5 minuuttia. Ihan vain vahvistavat, että tiedot kirjautuvat oikein ja tekevät kassalle (tai Kelaan) selvityksen, jota ilman et voi työttömyysetuutta hakea.
Eikä tullut mitään hakuvelvoitettakaan, kun on tiedossa milloin työt jatkuu.
Tää on muuten laitonta, tästä saa etenkin kuntakokeilukunnat kohta sakkoja, koska eivät noudata lakia. Vaikka uusi työpaikka olisi tiedossa, on työhakuvelvoite kirjattava ja sitä noudatettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä työllistyn 31.7. ja yritän kysellä pitääkö minun hakea työpaikkoja tarkastelujaksolla joka alkaa 15.7. eikä kukaan edes vastaa sieltä.
Ihan naurettavaa tämä on, kun eihän se rekry edes ehdi päättyä sitten noista työpaikoista ja minä vain häiritsen turhaan prosessia.
Jos sinulla ei ole aikaisempia "laiminlyöntejä" työnhakuvelvoitteessa, saat korkeintaan selvityspyynnön ja huomautuksen, jos et enää hae töitä tässä välissä. Eli ei vaikuta tukiisi. Selvityspyyntökin tulisi vasta jälkeen päin, eli sitten, kun olet jo kokopäivätyössä. Jos se selvityspyyntö tulee, voit kirjoittaa siihen, että aloitit työt ennen työnhakuvelvoitejakson päättymistä.
Selvityspyynnöt lähettää yleensä se järjestelmä, ei ihminen. Selvityksen kai sentään lukee ihminen. Lyhyt ja ytimekäs vastaus on paras silloin, kun järjestelmän reagointiin on selkeä syy.
Tiedän jo nyt, että tulen olemaan todella työn touhussa ainakin tämän syksyn, koska työ on vaativaa akateemista asiantuntijatyötä, siksi haluaisin vaan tämänkin selväksi ennen kuin työt alkavat.
Ja hain ihan normisti ne neljä työpaikkaa tarkastelujaksolla 15.6. - 14.7. koska se oli täysjakso, enkä ollut vielä saanut kirjallista työsopimusta käteeni, vaikka työstä sinällään sovittiin jo toukokuun lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Työnhakuvelvoitteesta sovitaan sen virkailijan kanssa puhelun aikana. Työnhakuvelvoite ei voi alkaa ennen sitä puhelua, mutta periaatteessa se voi alkaa jo ennen virallisen lomautuksen alkua, jos puhelu tulee ennen sitä. Mutta siitäkin voi yrittää sopia virkailijan kanssa, että pidät loman ensin lomana, ja vasta sitten aloitat työnhaun. Mutta sehän sitten riippuu ihan urean määrästä virkailijan aivoissa.
Ok kiitos tästä tiedosta. Ap
Siellä pidetään kuulusteluista.