Minulla on tulossa kahden viikon lomautus elokuussa töistä. Nyt TE-toimistosta
laitettiin viestiä, jossa oli puhelinaika. Mikä tarkoitus tällä puhelulla on? Olin siis ilmoittautunut työnhakijaksi, jotta saan ansiosidonnaisen lomautuksen ajaksi.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Et muutenkaan tule saamaan juuri mitään. Työttömyyden alkuun määrätään 7 arkipäivän karenssi. Se kuluu työajan suhteessa ts. Ole 2 vkoa lomalla eli sulla on 2 viikon täysi palkka tulossa.
Se ei ole karenssi, vaan omavastuuaika. Karenssi on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen toki saanut jo lomautusilmoituksen työnantajalta, sain sen jo ennen kesäloman alkua. Ap
Sinne työkkäriin ilmoittaudutaan silti vasta ensimmäisenä työttömyysjakson päivänä. Et saa päätöstä yhtään sen nopeammin, vaikka olisit ilmoittautunut jo viime vuonna, jos sitä yritit tavoitella
Käsitin, että ilmoittautumisen täytyy tapahtua viimeistään ensimmäisenä lomautuspäivänä, mutta aiemminkin sen voi tehdä. Halusin vain hoitaa sen alta pois, ei ollut mitään muuta agendaa. Ei tullut mieleenkään, että tulisi tämän takia joku puhelinaika. Ap
Mutta joka tapauksessa sinun pitää silloin ensimmäisenä lomautuspäivänä käydä siellä työkkärin järjestelmässä kuittaamassa, että lomautus on alkanut.
Päivärahaa haet jälkikäteen. Ensimmäinen jakso lienee edelleen kaksi ensimmäistä työttömyys/lomautusviikkoa. Ja hakemuksen voi laittaa aikaisintaan kolmannen lomautusviikon ensimmäisenä päivänä. Omavastuuaika lasketaan ensimmäisestä palkattomasta päivästä, mikäli olet silloin ilmoittautunut te-palvelun järjestelmään. Tähän ei millään tavalla vaikuta se, kuinka monta kertaa olet ennen varsinaisen lomautuksen alkua siellä TE-palvelun järjestelmässä käynyt.
Se on niin kuin joku outo tietokonepeli. Sinne pitää se rasti käydä laittamassa ruutuun, kun se ruutu ilmestyy sinne. Jos et laita heti, kun se on mahdollista, menetät rahaa. Ja tässä tapauksessa ihan oikeaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen toki saanut jo lomautusilmoituksen työnantajalta, sain sen jo ennen kesäloman alkua. Ap
Sinne työkkäriin ilmoittaudutaan silti vasta ensimmäisenä työttömyysjakson päivänä. Et saa päätöstä yhtään sen nopeammin, vaikka olisit ilmoittautunut jo viime vuonna, jos sitä yritit tavoitella
Käsitin, että ilmoittautumisen täytyy tapahtua viimeistään ensimmäisenä lomautuspäivänä, mutta aiemminkin sen voi tehdä. Halusin vain hoitaa sen alta pois, ei ollut mitään muuta agendaa. Ei tullut mieleenkään, että tulisi tämän takia joku puhelinaika. Ap
Mutta joka tapauksessa sinun pitää silloin ensimmäisenä lomautuspäivänä käydä siellä työkkärin järjestelmässä kuittaamassa,
Okei, enpäs tätäkään tiennyt eli täytyy käydä sitten ensimmäisenä lomautuspäivänä tekemässä vielä tuo kuittaus. Ap
Mulla loppui soppari 31.5. ja uusi alkaa 6.8.
Ei työnhakuvelvoitetta kesäksi.
Ihan rutiinipuhelu, joka tulee kaikille lomautetuille. Siinä puhutaan läpi mm. lomautusajankohta, oletko opiskelija, onko sinulla (ollut) omaa toiminimeä tai yritystä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppui soppari 31.5. ja uusi alkaa 6.8.
Ei työnhakuvelvoitetta kesäksi.
Eikö aikaisempina kesinä ole kuitenkin kesätyöttömillä ollut työnhakuvelvoite? On hyvä asia, jos se on poistunut, koska osa kesätyöttömyyksistä on laittomia. Eli työnantaja rikkoo lakia, jos katkaisee työsuhteen perusteettomasti lomakauden ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta joka tapauksessa sinun pitää silloin ensimmäisenä lomautuspäivänä käydä
Tämäkin asia tulee käydyksi läpi siinä TE-toimiston puhelussa.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa. Siis lomautetuille soitellaa TE-toimistosta? Miksi? Lomautus on väliaikainen ratkaisu, ja jos vielä tyyliin lyhyr aika. Hohhoijaa...
Lomautus ei välttämättä ole lyhyt aika, lomautus voi myös jatkua myöhemmin. Nämä asiat TE-virkailija käy lomautetun kanssa läpi. Kuten ap:n tapauksessa - vaikuttaa siltä, että kaikki asiat ei ole hänelle täysin selviä vaikka ne TE:n sivuilla on selitettynä.
Vierailija kirjoitti:
Minä työllistyn 31.7. ja yritän kysellä pitääkö minun hakea työpaikkoja tarkastelujaksolla joka alkaa 15.7. eikä kukaan edes vastaa sieltä.
Ihan naurettavaa tämä on, kun eihän se rekry edes ehdi päättyä sitten noista työpaikoista ja minä vain häiritsen turhaan prosessia.
Tiskin pitää. Tämä asia käydään läpi kun TE soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lomautetuksi joutuu juuri siksi, että työnantaja säästää eikä nimenomaan maksa mitään.
Sitten jos menette te-listoille, ne vaativat teidät heti töihin tai kuulustelukierroksia loputtomasti. Ellette poista itseänne listoilta. Lomautus ei ole siis lomautus, vaan työ. Ennen on voinut olla eri käytännöt.
Höpö höpö, lyhyt lomautus vaatii sen että täppäät työnhaku päällä täpän, ei siitä konkreettista työtarjousta seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto soittaa joka tapauksessa ja tekee työllistymissuunnitelman.
Onko tämä nykyään normikäytäntö? Ap
Kyllä. Jotta voit saada ansiosidonnaista, pitää hakea kokoaikaista työtä. Välttämättä lyhyessä lomautuksessa ei määrätä haettavien paikkojen määrää, eli ei tule raportointivelvollisuutra, mutta työttömyyskassalle tehtävää lausuntoa varten te-keskus haastattelee puhelimitse.
Jos lomautus kestää yli kolme kuukautta niin sitten vasta tulee työnhakuvelvoite.
Voi olla näin. Kuitenkin te-toimiston lausunto tarvitaan, jotta työttömyyskassa voi maksaa lomautuksen ajalta an
Tämä on totta, mutta ehdottomasti pitää ilmoittautua työttömäksi, sillä jos lomautus jatkuu myöhemmin tulee karenssipäivät kuitatuksi jo tällä lomautuksella.
Mulla 3 viikkoa heinäkuussa. Sanoivat, että eivät tee näin lyhyelle ajalle työllistymissuunnitelmaa, mutta käskivät olla yhteydessä, jos tulee kysyttävää. En vastannut, kun soittivat, niin tämä siis tuli tekstiviestinä.
Voiko muuten ansiosidonnaista hakea ensimmäisellä kerralla 3-4 viikon jaksossa? Mulla onko ärsyttävästi sen verran tuo lomautuksen pituus ja kun omavastuu on 7 päivää, niin ei paljon kiinnosta sen 3 päivän takia eka hakea erikseen ja sitten venailla kahta eri päätöstä erikseen. Mieluummin haen tuon alle kuukauden pätkän yhdellä kertaa lomautuksen loputtua. Ja mulla siis varmuudella lomautus kestää tuon ajan nyt lomakaudella ja työt jatkuu heinäkuun lopulla normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiseen pelleilyyn suomella on varaa.
Miten muuten tämä lisää kustannuksia kuin ehkä puhelinlaskun verran? Virkailija on töissä joka tapauksessa, joten palkkakulut eivät muutu.
No niitä virkailijoita ei tarvitse niin paljon jos lopetetaan tuollainen tyhjä tuottamaton työ. Valtiolle tulisi kolme kertaa halvemmaksi maksaa noillekin virkailijoille työttömyyskorvaus kotiin kuin että ovat nyt muka tärkeissä viroissa töissä.
Mikä farssi tämä keskustelu. Työttömyysturvan ja ansiosidonnaisen ehdot on tiukat, koska molempiin käytetään valtion rahoja. Ja sen pitääkin olla juuri tästä syystä. Juuri tästä syystä tämä palsta on mennyt huonoakin huonommaksi kun keskusteluun osallistuvat ei edes kommentoi alkuperäistä asiaa vaan ymmärrystasonsa mukaisesti jotain aiheen tiimoilta.
Vierailija kirjoitti:
Ite olin toukokuussa 2 viikkoa lomatettuna, en saanut latiakaan, kiitos omavastuu aika. Onneksi silloin taisi olla kesän parhaat kelit :) , ja nyt tuo omavastuuaika on sentään lusittu, vuoden voimassa, eli jos esim tulee syksyllä taas lomautus, niin silloin jottain liitosta sentään saa , mutta onhan tuo täysin pers eestä! Esim minä olen 30h tekijä, (osa-aikainen) joita kaupan alalla on suurin osa. Minäkin työelämässä ollut jo yli 30 v. Mutta juu : 10 päivää menee 30 h tekijöillä tuohon 2 viikon omavastuu aikaan (= liiton mukaan EI karenssi). Ja 10 päivää on käytännössä 2 viikkoa..hienoa hei..
Ei tuo ole liiton mielipide, tuo on suoraa laista (työttömyysturvalaki).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta joka tapauksessa sinun pitää silloin ensimmäisenä lomautuspäivänä käydä siellä työkkärin järjestelmässä kuittaamassa,
Mistä keksit, että ekana lomautuspäivänä pitää erikseen kuitata, että lomautus alkoi? Kyllä se etukäteen annettu tieto riittää, että lomautus alkaa xx.8. ja päättyy yy.8., ei sinne tarvitse tuon takia uudestaan kirjautua, tieto on tallentunut.
Mistä keksit, että järjestelmä edellyttää ajantasaisen kirjautumisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta joka tapauksessa sinun pitää silloin ensimmäisenä lomautuspäivänä käydä
Ei todellakaan tarvitse, tuo on kirjoittajalta pelkkää mutua! Voit ilmoittaa lomautuksen alkavaksi tulevaisuudessa eikä ko. päivänä tarvitse käydä sitä erikseen kuittaamassa.
Mikä farssi tämä keskustelu. Työttömyysturvan ja ansiosidonnaisen ehdot on tiukat, koska molempiin käytetään valtion rahoja. Ja sen pitääkin olla juuri tästä syystä. Juuri tästä syystä tämä palsta on mennyt huonoakin huonommaksi kun keskusteluun osallistuvat ei edes kommentoi alkuperäistä asiaa vaan ymmärrystasonsa mukaisesti jotain aiheen tiimoilta.
Sinä vain olet tyhmä, kun et ymmärrä, että isommista asioista saa ja pitää demokratiassa keskustella. Sen sijaan että noudattaa typeriä pykäliä orjallisesti miettimättä yhtään, mikä on fiksua ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Voiko muuten ansiosidonnaista hakea ensimmäisellä kerralla 3-4 viikon jaksossa? Mulla onko ärsyttävästi sen verran tuo lomautuksen pituus ja kun omavastuu on 7 päivää, niin ei paljon kiinnosta sen 3 päivän takia eka hakea erikseen ja sitten venailla kahta eri päätöstä erikseen. Mieluummin haen tuon alle kuukauden pätkän yhdellä kertaa lomautuksen loputtua. Ja mulla siis varmuudella lomautus kestää tuon ajan nyt lomakaudella ja työt jatkuu heinäkuun lopulla normaalisti.
Voi hakea.
Ite olin toukokuussa 2 viikkoa lomatettuna, en saanut latiakaan, kiitos omavastuu aika. Onneksi silloin taisi olla kesän parhaat kelit :) , ja nyt tuo omavastuuaika on sentään lusittu, vuoden voimassa, eli jos esim tulee syksyllä taas lomautus, niin silloin jottain liitosta sentään saa , mutta onhan tuo täysin pers eestä! Esim minä olen 30h tekijä, (osa-aikainen) joita kaupan alalla on suurin osa. Minäkin työelämässä ollut jo yli 30 v. Mutta juu : 10 päivää menee 30 h tekijöillä tuohon 2 viikon omavastuu aikaan (= liiton mukaan EI karenssi). Ja 10 päivää on käytännössä 2 viikkoa..hienoa hei..