Tässä on jo virikehoidon huipentuma!
Kaverini meinaa pitää poikansa hoidossa kun vauva syntyy. Poika on 1v5kk kun vauvan pitäisi tulla. Kuulemma siksi että äiti saa hengähtääkkin välillä ja kun poika vain tylsistyisi kotona.
Uskomatonta, ja sanoin sen ihan suoraankin hänelle.
Kommentit (62)
Toiset pitävät kaikki lapset kotona ja ovat tyytyväisiä (tai vähemmän tyytyväisiä) ja toiset laittavat osan lapsista päivähoitoon. Näin on aina ollut ja tulee aina olemaan, eikä se muuksi muutu, jos ei lakia muuteta. jokaisella on myös omat syynsä, miksi toimii kuten toimii.
Siksi on tosi typerää että jotkut sanovat että mitäs hankit lapsia jos et jaksa. Mutta kaikille ei ole kokemusta lapsista ennen omaa, eli ei voi mistään tietää mitä se sitten on. Ja lapset on kaikki niin erinlaisia, että älkää syyllistäkö, jokainen tekee omat päätöksensä ja mitä se muille kuuluu.
Tietenkään noin pienelle päiväkoti ei ole hyvä paikka, mutta se voi olla parempi paikka kuin todella ongelmallinen perhetilanne. En usko, että kyse on äidin päässä virikehoidosta noin pienellä, niitä ongelmia ei vain kaikki jaksa kaikille selitellä. Jos tosiaan kyse on vain virikehoidosta, silloin äidillä on tietenkin täysin hukassa käsitys tuon ikäisen lapsen tarpeista. (ja onko silloinkaan koti paras paikka?)
Tämä ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen, mutta mahdollisuus viedä lapsi päivähoitoon edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa työelämässä, koska ainakin vielä se on äiti, joka sitä vauvaa kotona hoitaa sen 9 kk:n jälkeen.
Siksi on tosi typerää että jotkut sanovat että mitäs hankit lapsia jos et jaksa. Mutta kaikille ei ole kokemusta lapsista ennen omaa, eli ei voi mistään tietää mitä se sitten on. Ja lapset on kaikki niin erinlaisia, että älkää syyllistäkö, jokainen tekee omat päätöksensä ja mitä se muille kuuluu.
Itse olen kotihoidontuella (eli siis vajaa 300e brutto) ja esikoisesta maksan 233e. Ajatelkaapa tätä!
mutta rankkuus kyllä. Toki ap kaverin kohdalla kun toinen ei ole edes syntynyt niin ei voi tietää millainen vauva sieltä tulee. Mutta mulla ainakin oli niin ruusuiset kuvitelmat siitä alusta että vauvathan vaan nukkuu ja niiden kanssa on niin helppo kulkea missä vain (esikko oli siis hyvä nukkumaan ja nukkui autossakin 3-4h). No kuopus olikin sitten täysin eri kaliiperia että kyllä se yllätti. Ei nukkunut päivällä kuin pieniä pätkiä siellä täällä, ekat 2kk viihtyi hereillä vain sylissä. Autossa oloa inhosi ylikaiken. Että silleen.
Eiköhän ihmiset tiedä ehkäisystä! Ei tulisi niitä liian väsyneitä äitejä ja hirvittävän raskaita pieniä lapsia sinne kotiin. Jos yhden jälkeen ei vanhempi vielä tiedä, millaiset resurssit itsellä on hoitaa pieniä lapsia montaa yhtäaikaa niin ehkäpä todella sen lapsen paikka ei ole siellä sairaalloisessa ympäristössä kotona vaan ihan muualla.
Minä sanoisin aivan samalla tavalla. Eikös täälläkin toitoteta, että jokaisella on oikeus tehdä kuten lystää, joten kai nyt oikeus on omaan mielipiteeseenkin silloin. Voi niitä lapsiraukkoja, jotka tarhantätit kasvattavat. Nimellisesti heillä vain vanhemmat, nyyh!
No huh, huh! Eipä ehkä kypsiä vanhemmiksi, jos ajatellaan, että aina uuden tultua voi edellisen jo sysätäkkin muille. Haloo ihmiset!
Huvittaa jälleen nämä puolustelevat kommentit. Mitenköhän täällä suu vaahdossa hilluttaisiin, jos ap:n kaveri menisikin töihin ja laittaisi tuon ikäisen hoitoon? On se vain hassua, että on täysin hyväksyttävää laittaa esikoinen vauvan alta pois hoitoon, mutta hoitoon laittaminen töihin palaamisen takia ei sitten olekaan hyväksyttävää. Ihan sama asia kuitenkin sen lapsen kannalta. ehkä töihin meno vähän helpompaa kestää.
Toivottavasti edes vähän alkoi miettimään touhujaan. Mitä järkeä pukata muksuja lisää jos tietää jo ennakkoon ettei omat voimavarat riitä niitä hoitamaan? Ovatko nämä ''virikelapset'' biologisten vanhempien lapsia vai yhteiskunnan... Yhteiskunnanhan ne pitää hoitaa, että voidaan tehtailla lisää lapsia ja leikkiä niiden kanssa kotia niin kauan kuin kiinnostaa ja huvittaa. Miksiköhän nämä ''vanhemmat'' eivät kykene tarjoamaan lapsilleen virikkeitä? Turha vedota masennukseen tai sairauksiin. Mikäli virikelapsina ei olisi tarhoissa kuin sairaiden lapsia, niin jo vapautuisi tarhapaikkoja ympäriinsä.
ja ei ole varaa virkavapaaseen.
Juuri nämä mammat, jotka tekee tylsää työtä, vääntävät kakaroita ja vievät isommasta päästä niitä hoitoon, että saavat rauhassa maata kotona vauvan kanssa.
Ja jos noita päivähoitomaksuja nyt kehoituksestasi ajatellaan, niin ihan turha niistä ainakaan on valittaa tuossa tilanteessa. Se raha kun on helppo säästää hoitamalla itse omat lapsensa. Miehesi pitää muutenkin olla todella hyvätuloinen, että joudutte maksamaan ylimmän maksun.
Itse olen kotihoidontuella (eli siis vajaa 300e brutto) ja esikoisesta maksan 233e. Ajatelkaapa tätä!
Ja jos noita päivähoitomaksuja nyt kehoituksestasi ajatellaan, niin ihan turha niistä ainakaan on valittaa tuossa tilanteessa. Se raha kun on helppo säästää hoitamalla itse omat lapsensa. Miehesi pitää muutenkin olla todella hyvätuloinen, että joudutte maksamaan ylimmän maksun.
Suomi taitaa olla täynnä masentuneita ja ylirasittuneita äitejä, kun päiväkodit on täynnään pieniä virikelapsia ja lapsia, joiden äidit on mennyt töihin itsensä, ei esim rahan takia.
Jos kahden pienen lapsen hoitaminen on niin rankkaa, niin KYLLÄ sen toisen voi jättää tekemättä (huolehdi ehkäisystä kunnolla) tai tehdä selvästi myöhemmin.
Turha selitellä, että tehdään kaksi peräkkäin että toiselle olisi kaveri jos kerran nämä kaksi eivät saa edes tutustua toisiinsa kunnolla.
Ja helppohan se on sanoa, kun omien lasten ikäero on ensin 13v ja sitten 4,5v.
äiti jää vauvan kanssa kotiin. Esikoinen kokee tulleensa hylätyksi ja kokee mustasukkaisuutta vauvaa kohtaan. Jos menee tarhaan, koska äiti menee töihin niin kaikki perheen lapset ovat samassa tilanteessa.
ja ei kyllä käynyt mielessäkään, että olisin laittanut vanhemman päivähoitoon!!!
jos kerran sullaon ollut hyvät syyt toimia kuten toimit?
En mäkään ymmärrä näitä "voi voi kun on raskasta" -äitejä jotka vie pienet lapset hoitoon, vaikka ovat itse vaan kotona, ilman että siihen on mitään oikeaa syytä.
Silti olen itse pakkotilanteessa vienyt esikoiseni hoitoon 9kk:n iässä, enkä tunne siitä pätkääkään huonoa omatuntoa.
kun kuopus syntyi. Ja sen voin sanoa, että se oli elin ehto parille ensimmäiselle kuukaudella.
Mutta täällähän saa haukkua ketä tahansa joka eroaa normista surullista siinä on vaan se, että ei tunneta taustoja silti joku saa paskaa niskaansa. Sen verran voin sanoa, että olisin tehnyt kaiken todella mieluusti toisin ja sydäntä särki viedä esikoinen hoitoon, mutta välillä elämä heittää eteen paskat kortit ja niiden mukaan on elettävä.
Anteeksi hermostumiseni, mutta tulkaa sieltä vaaleenpunaisten lasien takaa ja ajatelkaa aina ei kaikki mene oppikirjan mukaan silloin joustaa koko perhe myös se 1,5 lapsi. Hitto, että tuli taas pahamieli.
äiti jää vauvan kanssa kotiin. Esikoinen kokee tulleensa hylätyksi ja kokee mustasukkaisuutta vauvaa kohtaan. Jos menee tarhaan, koska äiti menee töihin niin kaikki perheen lapset ovat samassa tilanteessa.
että töihin meno olisi ehkä helpompi lapsen kannalta.
33
ja vaikka hän on todella rakas, en itse antisosiaalisena jaksa sitä touhottamista. Menee siis hoitoon lähiaikoina, katsoo nyt jos jaksaisin vielä ensi syksyyn. Kävelee jo loistavasti, juoksee, kiipeilee, leikkii..eipä ole mikään "vauva" eli en usko että jalkoihin jää. Ei myöskään vingu turhasta, syö ja nukkuu hyvin.
Anteeksi ettei minusta tullut sellaista äitiä kun piti.