Finnairin lennolla syntyi vauva. Nainen ei tiennyt olevansa raskaana
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pipo vauvalle tehtiin sideharsoista. On ollut varmaan aika mieleenjäävä kokemus mysö lennon matkustajille.
Mikähän muuten merkataan lapselle syntymäpaikaksi? Tuskin passissa aikanaan tulee lukemaan Airbus 321.
Syntymäpaikaksi merkitään aina äidin kotipaikka eli se kunta missä asuu synnytyshetkellä. Mullakin lukee syntymäpaikkana paikkakunta jolla ei mun syntyessä ollut edes synnytyssairaalaa ja olen oikeasti syntynyt naapurikaupungissa.
Itse olen syntynyt Helsingissä kätilöopistolla, mutta syntymäkunnaksi on merkitty Sipoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi matkustajana kamalaa kuunnella lennolla jotain synnytyskirkumista.
Hölmö, ei kaikki kirku ,kun synnyttää. Olen synnyttänyt kolme, eikä ikinä ole tarvinnut kirkua! Kyllä se vauva ilmankin sieltä putkahtaa maailmaan.
Hoono soomi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alati syövät, vatsanväänteitä päivittäin, hurja ylipaino, tiedän tämmöisen terveysalalla työskentelevän, joka ei tiennyt olevansa raskaana. Ei voi olla totta!
Onhan niitä niin timmejä urheileviakin joilla se vatsa ei kasva niin timmien lihaksien takia. Ja vaikka tietäisi olevansa raskaana,niin vatsaa ei ole vaikka syntyy jo.
Kyllä mun työkaveri, pitkä ja hoikka nainen, oli raskaana ja suurin osa työkamuista sai tietää vasta sitten kun hän jäi äitiyslomalla. Muut jotka tiesivät osasivat pitää salaisuuden. Meidän työasut oli sellaisia löysähköjä takkeja + housut. Mullakin loksahti suu auki kun hän sanoi että jää äitiyslomalle. Sanoin ettei voi olla totta ja hän näytti sitten minulle sellaisen pienen ja soman masun. Hänelle syntyi sitten terve "pitkä" ja hoikka tyttövauva.
Pariisiin menossa ollut lento, mietin onko ollut ihan suomalainen synnyttäjä ja minkä ikäinen.. voi siis totta kai ollakin kantasuomalainen, mutta naisena (en toki ole itse synnyttänyt) en vaan voi käsittää, miten ei voi ymmärtää olevansa raskaana, ellei sitten ole tosi nuori. Tai jos on esim. lapsi"morsian" joka ei ymmärrä, mitä hänelle on tehty. Vähän off topic, mutta tietyissä kulttuureissa on ihan normaalia naittaa pikkulapsi itseään paljon vanhemmalle miehelle. Vaikka lapsi asuisi toisessa maassa, hänet saatetaan lennättää miehen luokse, tai vastaavasti mies hakea lapsen. Ystävä on purserina (ulkomailla, ei Finnairilla) ja hän sanoo että tietyillä reiteillä näkee usein näitä kaapuun puettuja lapsia, jotka matkustavat huomattavasti itseään vanhemman miehen kanssa. On kuulema ihan ilmiselvää, ettei ole mikään isä-tytär matka kyseessä. Että sinällään ymmärtäisin, jos on ollut nuori kyseessä ja ei vaan ole tajunnut omaa tilaansa, mutta jos on aikuinen nainen niin en voi ymmärtää miten ei voi tajuta olevansa raskaana. Vaikka ei lihoisikaan raskauden aikana, mutta eikö vauvat lähes aina potki tai liiku edes jonkin verran? Senhän näkee ihostakin, kun se potkii. Vai miksikä ne niitä luulee, ilmavaivoiksi? Vai onko sitten kuitenkin tiennyt raskaudesta, mutta ollut esim. vakavia mt-ongelmia ja tavallaan kieltänyt sen itseltään ihan viimeiseen asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pipo vauvalle tehtiin sideharsoista. On ollut varmaan aika mieleenjäävä kokemus mysö lennon matkustajille.
Mikähän muuten merkataan lapselle syntymäpaikaksi? Tuskin passissa aikanaan tulee lukemaan Airbus 321.
Syntymäpaikaksi merkitään aina äidin kotipaikka eli se kunta missä asuu synnytyshetkellä. Mullakin lukee syntymäpaikkana paikkakunta jolla ei mun syntyessä ollut edes synnytyssairaalaa ja olen oikeasti syntynyt naapurikaupungissa.
Itse olen syntynyt Helsingissä kätilöopistolla, mutta syntymäkunnaksi on merkitty Sipoo.
Se on syntymäKOTIkunta eli ilmeisesti olet vanhempiesi kanssa asunut Sipoossa, jolloin merkintä on Sipoo.
Ihmettelijöille: itse en olisi tiennyt olevani raskaana, ellen mieheni kanssa olisi yrittänyt raskautta ja siten tehnyt testejä. Oireita ei ollut, kuukautiset ovat aina olleet niukat ja raskauden aikana oli pieniä tiputteluvuotoja (olisi mennyt vaikka stressin häiriinnyttämän kuukautiskierron piikkiin) en kokenut pahoinvointia, rintojen arkuutta, olen erittäin hoikka mutta maha ei kasvanut enempää kuin vaikka ison pizzan syötyäni, enkä himoinnut outoja ruokia tms. Kävimme ottamassa raskauskuvat 8.kuukaudella ja niissä pullistan mahaa ulospäin, jotta edes näyttäisin raskaana olevalta.
Onneksi tämän naisen synnytys meni hyvin, kivs tarina kerrottavaksi lapselle isompana.
Vierailija kirjoitti:
Pariisiin menossa ollut lento, mietin onko ollut ihan suomalainen synnyttäjä ja minkä ikäinen.. voi siis totta kai ollakin kantasuomalainen, mutta naisena (en toki ole itse synnyttänyt) en vaan voi käsittää, miten ei voi ymmärtää olevansa raskaana, ellei sitten ole tosi nuori. Tai jos on esim. lapsi"morsian" joka ei ymmärrä, mitä hänelle on tehty. Vähän off topic, mutta tietyissä kulttuureissa on ihan normaalia naittaa pikkulapsi itseään paljon vanhemmalle miehelle. Vaikka lapsi asuisi toisessa maassa, hänet saatetaan lennättää miehen luokse, tai vastaavasti mies hakea lapsen. Ystävä on purserina (ulkomailla, ei Finnairilla) ja hän sanoo että tietyillä reiteillä näkee usein näitä kaapuun puettuja lapsia, jotka matkustavat huomattavasti itseään vanhemman miehen kanssa. On kuulema ihan ilmiselvää, ettei ole mikään isä-tytär matka kyseessä. Että sinällään ymmärtäisin, jos on ollut nuori kyseessä ja ei vaan ole tajunnut omaa tilaansa, mut
Eli aina, kun ihmisen keho ei toimi kuten suurimmalla osalla, niin on vähintään joku mt-sairaus?
Vierailija kirjoitti:
Olisi matkustajana kamalaa kuunnella lennolla jotain synnytyskirkumista.
Olen synnyttänyt kolme lasta helposti ja nopeasti, ei ole tarvinnut huutaa eikä kirkua, en tarvinnut edes minkäänlaista kivunlievitystä. Parin tunnin kuluttua synnytyksestä kävin suihkussa yksin, siitä sain moitteet kätilöltä, ei olisi kuulemma saanut yksin nousta ja kävellä suihkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alati syövät, vatsanväänteitä päivittäin, hurja ylipaino, tiedän tämmöisen terveysalalla työskentelevän, joka ei tiennyt olevansa raskaana. Ei voi olla totta!
Onhan niitä niin timmejä urheileviakin joilla se vatsa ei kasva niin timmien lihaksien takia. Ja vaikka tietäisi olevansa raskaana,niin vatsaa ei ole vaikka syntyy jo.
Aivan saatanan sekaisin täytyy olla väittääkseen että hyvässä kunnossa olevat vatsalihakset aiheuttaisivat sen ettei raskausvatsa näy. :') Sehän johtuu taaksepäin kallistuneesta kohdusta mikä on harvinainen ominaisuus, suurimmalla osalla naisista kohtu kallistuu eteenpäin.
En usko, ettei ole tiennyt raskaudestaan. Vaikka raskaus ei ole näkynyt ja kuukatisiakin on ollut niin aivan varmasti hänellä on ollut tuntemuksia, joiden takia itsestään huolta pitävä nainen olisi käynyt lääkärissä. Tästä ei ole epäilystäkään.
Vierailija kirjoitti:
Minut käännytettiin pari vuotta sitten äitipolilta pois, kun menin synnyttämään. Vatsaa ei ollut lainkaan, olen urheilullinen 170 /54 yli 30v nainen ja raskaus pysyi hyvin piilossa. Kun väitin synnyttäväni enkä suostunut lähtemään, soittivat lääkintävaksit paikalle ja ohjeistivat viemään sisätautipäivystyksen kautta psykiatrian polille. Synnytin sisätautipolilla, vieressä elvytettiin jotain infarktipotilasta verhon takana.
Ei ne asiantuntijatkaan ymmärrä, että joku on raskaana, jos se ei näy.
Pari vuotta sitten ?!? Etkö käynyt lainkaan äitiysneuvolassa? Eikö sinun terveystiedoissa Kannassa ole mitään merkintöjä vai oletko kieltänyt kaikkien kirjausten näkymisen. Jos olet niin tässäpä sitten hyvä syy miksi niiden tietojen kannattaa olla näkyvissä ettei tarvitse turvautua vain potilaan puheisiin.
No, oli miten oli, tämä tarina on mielikuvituksen tuotetta.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti miut matkustajat saa terapiaa ja kriisiapua.
Tässä muuten hyvä syy miksi en julkisia liikennevälineitä käytä.
Niin, sä käytät aina omaa yksityislentokonetta.
Ainakin aikoinaan tapoihin kuului, että lentokoneessa syntynyt sai loppuelämäkseen ilmaiset matkat ao. lentoyhtiöllä. En tiedä päteekö vielä
Vierailija kirjoitti:
Minut käännytettiin pari vuotta sitten äitipolilta pois, kun menin synnyttämään. Vatsaa ei ollut lainkaan, olen urheilullinen 170 /54 yli 30v nainen ja raskaus pysyi hyvin piilossa. Kun väitin synnyttäväni enkä suostunut lähtemään, soittivat lääkintävaksit paikalle ja ohjeistivat viemään sisätautipäivystyksen kautta psykiatrian polille. Synnytin sisätautipolilla, vieressä elvytettiin jotain infarktipotilasta verhon takana.
Ei ne asiantuntijatkaan ymmärrä, että joku on raskaana, jos se ei näy.
Joskus terveydenhuoltohenkilökunta on vaan niin noloja. Mutta eikö ollut neuvolakorttia näyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli hyvä tuuri, että lennolla oli mukana brankkari, joka tilanteeseen koulutuksen saaneena avusti synnytyksessä.
Sivistäkää vähän, mikä tai kuka on brankkari?
Palomies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mutta jos sattuu syntymään Yhdysvaltain ilmatilassa tai vesialueella, saa Yhdysvaltain kansalaisuuden. Kotipaikkakuntaa se ei muuta.
HS on täydentänyt juttuaan muiden matkustajien kommenteilla:
Lennolla myös matkustajana ollut Joel Pyykkönen kertoo nähneensä tilanteen.
Pyykkönen istui koneen takaosassa. Hän havahtui tilanteeseen, kun henkilökunta yhtäkkiä ryhtyi tiedustelemaan, olisiko koneessa paikalla lääkäriä. Pyykkösen läheltä nousi pystyyn reipas suomalainen mies.
Kaveri tosiaan oli palomies.
Palomiehen lisäksi apuun oli rientänyt nainen, joka kertoi olevansa psykiatri, Pyykkönen jatkaa.
Vauva oli ilmeisesti tavallaan syntynyt jo ennen kuin avustavat henkilöt pääsivät edes toimeen.
Pyykkösen mukaan synnytys sujui mallikkaasti ja henkilökunta hoiti tilanteen hienosti. Kaikki osapuolet pysyivät rauhallisina.
Lennon laskeuduttua Pyykkösen mukaan koneeseen saapui paikallista lääkintähenkilökuntaa tarkastamaan tilanteen.
Finnairin lento oli Pyykkösen mukaan lähes loppuunmyyty. Hän kertoo myös, että tuoreen äidin seurueeseen kuului puoliso ja pieni lapsi. Perheenjäsenten kansalaisuudesta Pyykkösellä ei ollut tietoa.
Käsittääkseni asuvat Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Ketä on isä?
Isä ja perheen toinen lapsi olivat mukana lennolla. Kone oli matkalla Helsingistä Pariisiin.
Perhe asuu Helsingissä.
Lukekaa uutinen ensin ja kommentoikaa vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino kuitenkin kasvaa raskausaikana vähintään 15 kg. Luulisi edes sen huomaavan.
En usko minäkään tätä juttua. Jos on itse tiennyt olevansa raskaana, niin todennäköisesti on käynyt neuvolassa ja terveystiedoissa on merkintä raskaudesta.