Huoh, sääntö-Suomi iskee jälleen. Palautetuista pulloista pitäisi nyt muka maksaa veroa!
"pullonpalautustulot ovat veronalaista tuloa. Tämä pätee kuitenkin vain pulloihin, joita on kerännyt muilta. Itse ostamiensa pullojen panteista ei tarvitse veroja maksella."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010551811.html
Kyllä minä rinnastan maassa lojuvan pullon metsämarjoihin, eli verovapaata tuloa.
Kommentit (129)
Nää linjaukset koskee kai lähinnä tilanteita, joissa esim. Baarin työntekijä saa vähän extraa palauttamalla pullot työnantajan puolesta. Sitten myöhemmin kun baariin tehdään verotarkastus niin huomataan, että työntekijä on edeltävän 10 vuotta palautellu pulloja 1000€/vuosi eli saanu pimeesti 10t€.
Ollaan varmaan samaa mieltä, että tällaisessa tilanteessa toi tulisi huomioida palkan lisänä eli ansiotulona?
Vierailija kirjoitti:
Meillä koko perhe, minä, mies ja teini, kerätään vuoden ajan itse ostamiamme pulloja varastoon ennen kuin ne palautetaan. Määrällisesti 200-300 euroa tulee, eli kyse on enemmän kuin yhdestä jätesäkistä. Joka vuosi kun niitä palautetaan, niin joku kokee oikeudekseen tulla änkyröimään verojen maksusta ja harmaasta taloudesta ja kuinka käräyttää verottajalle. Siinä on mukava sitten heittää kun saa puheenvuoron, että on mulla näistä kuitit verottajalle antaa, vai näytänkö huutajalle ne ensin.
Kaikki oman elämänsä karenit vois kyllä käyttää aikansa johonkin paljon hyödyllisempään.
Tuossa toiminnassa ei ole mitään järkeä. Moneen kertaan säiliö ilmoittaa, että on täynnä ja järkevämpää olisi pienemmissä osissa palauttaa. Hirveä paskamyrsky syntyy teidän jätteistä ja lisää pulloja tulee toisiltakin kuluttajilta.
Ja miten verottaja sen pystyy syynäämään, onko kaupassa käytetty pullokuitti peräisin itse ostetuista vai kerätyistä pulloista? Eihän pulloja edes tarvitse palauttaa siihen kauppaan, mistä on ne ostanut! Täysin turhia tällaiset jutut, joita ei pystytä valvomaan mitenkään.
Nova että nuo kaikki keräilijät ei ookkaan pummeja vaan hyviä veronmaksajia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä koko perhe, minä, mies ja teini, kerätään vuoden ajan itse ostamiamme pulloja varastoon ennen kuin ne palautetaan. Määrällisesti 200-300 euroa tulee, eli kyse on enemmän kuin yhdestä jätesäkistä. Joka vuosi kun niitä palautetaan, niin joku kokee oikeudekseen tulla änkyröimään verojen maksusta ja harmaasta taloudesta ja kuinka käräyttää verottajalle. Siinä on mukava sitten heittää kun saa puheenvuoron, että on mulla näistä kuitit verottajalle antaa, vai näytänkö huutajalle ne ensin.
Kaikki oman elämänsä karenit vois kyllä käyttää aikansa johonkin paljon hyödyllisempään.
Tuossa toiminnassa ei ole mitään järkeä. Moneen kertaan säiliö ilmoittaa, että on täynnä ja järkevämpää olisi pienemmissä osissa palauttaa. Hirveä paskamyrsky syntyy teidän jätteistä ja lisää pulloja tulee toisiltakin kuluttajilta.
Hyvin usein käy niin, että pienen kaupan ainoaan automaattiin palautetaan kassikaupalla pulloja. Mikä siinä on niin vaikeaa viedä pulloja sitä mukaa, kun niitä tulee? Tunnen itseni aina vastavirtaan uivaksi kummajaiseksi, kun saatan joskus palauttaa vain yhden pullon. Tekisi mieli salaa sujauttaa se ainokainen pullo tällaisen megapalauttajan kassiin ja jatkaa matkaa, jos en olisi niin pihi, että haluaisin pantin itselleni.
Nykyään tölkkien pantit on 0,15 senttiä kipale
10 tölkkiä on 1 euro 50 senttiä
100 tölkkiä on jo ruhtinaalliset päivän ruoka rahat eli 15 euroa!
En ole laskenut mahtuuko 100 tölkkiä 300 litran jätesäkkiin mutta huomautan että puhutaan niin tolkuttomasta määrästä tölkkejä että jos saa kerättyä tuon edes 15 euroa niin hyvä niin.
En ole kateellinen jos tuosta ei tarvitse maksaa veroja varsinkin kun näkee näiden sankarien dyykkaavan koirankakkaroskiksia paljain käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa toiminnassa ei ole mitään järkeä. Moneen kertaan säiliö ilmoittaa, että on täynnä ja järkevämpää olisi pienemmissä osissa palauttaa. Hirveä paskamyrsky syntyy teidän jätteistä ja lisää pulloja tulee toisilta
joissakin firmoissa noita kertyy nurkkiin. Ihan rakennustyömaallakin.
Vierailija kirjoitti:
Nää linjaukset koskee kai lähinnä tilanteita, joissa esim. Baarin työntekijä saa vähän extraa palauttamalla pullot työnantajan puolesta. Sitten myöhemmin kun baariin tehdään verotarkastus niin huomataan, että työntekijä on edeltävän 10 vuotta palautellu pulloja 1000€/vuosi eli saanu pimeesti 10t€.
Ollaan varmaan samaa mieltä, että tällaisessa tilanteessa toi tulisi huomioida palkan lisänä eli ansiotulona?
Eli noin 412 pulloa per kuukausi eli 13 pulloa per päivä? Kai tuo realistista on... en tiedä koska en kiertele baareja.
Ulkosuomalaisena olen ihan äimänkäkenä tästä. Paljonko niitä panttipulloja pitää kerätä, että saa satasen kasaan. Saako kasaan edes kymppiä tai kahtakymppiä ja pitäs ilmoittaa verovirastoon. Voi hemmetti sentään. Miksi Suomessa ei voi olla kuten muissakin maissa joku verovapaa summa tienata pari kolme sataa kuussa lisää tuloihinsa. Se saattaisi helpottaa montaa pienituloista taloutta tai yksiasuvaa. Aikamoista pilkun nuhhintaa on panttipullojen kerääminen ja maksaa niistä hilusista vielä veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauankohan pitäisi lähetellä kuukausittaisia ilmoituksia 0,15-3 € pullonpalautus tuloista Verotoimistoon, että veronalaisuus poistuisi?
Toi olis hyvä. Jokainen pullo automaattiin yksitellen ja kymmeniä kuitteja verottajalle. Jokaisessa kuitissa 10 senttiä. Kaiken lisäksi kauppa yleensä kerää sen kuitin sinne kassalle, niin miten edes lähetät mitään tositteita?
pitää vaatia kauppiaalta kirjallinen tosite missä on hänen allekirjoitus. Näitä kauppias voi sitten tehtailla muutama tuhat per päivä.
Se on aina kesäisin kun lehdet alkaa inisemään pulloista pitää maksaa veroa. Kun ei ole muuta kirjoitettavaa
Onkohan kukaan kiinnittänyt huomiota nouseeko tämä aihe otsikoihin juuri heinäkuisin kerran vuodessa?? Kenties uutispulaa loma-aikoina??
Suomalaiset on niin tyhmiä, että heti kun näkevät tollasen kirjoituksen lehdessä... ne menee verotoimistoon ja heittää lompakon virkailijalle ottakaa niin paljon kun tarvitsette. Vähän kuin jotkut mummelit ja papappelit kaupassa heittää lompakon kassalle ota siitä kaikki mitä haluat.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kukaan kiinnittänyt huomiota nouseeko tämä aihe otsikoihin juuri heinäkuisin kerran vuodessa?? Kenties uutispulaa loma-aikoina??
Syksyllä taas flunssa aihe.
Luulin että veroja maksetaan vasta tietyn summan ylittävästä tulosta,olikohan jotain 11000€. Vai miten toi menee,ainakin joskus itsellä jäi tulot alle tuon ja ei menny veroa. Aika monta pulloa saa kerätä tuohon .
"Hyvin usein käy niin, että pienen kaupan ainoaan automaattiin palautetaan kassikaupalla pulloja. Mikä siinä on niin vaikeaa viedä pulloja sitä mukaa, kun niitä tulee? Tunnen itseni aina vastavirtaan uivaksi kummajaiseksi, kun saatan joskus palauttaa vain yhden pullon. Tekisi mieli salaa sujauttaa se ainokainen pullo tällaisen megapalauttajan kassiin ja jatkaa matkaa, jos en olisi niin pihi, että haluaisin pantin itselleni."
Sinun tapauksessasi minä pyytäisin vuoroa. Ei ole iso homma niiltä toisilta antaa vuoroa toiselle, jos sillä on vain muutama pullo. On se myös kovin itsekästä, jos ei huomioida toisia, jos itsellä on pulloja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään tölkkien pantit on 0,15 senttiä kipale
10 tölkkiä on 1 euro 50 senttiä
100 tölkkiä on jo ruhtinaalliset päivän ruoka rahat eli 15 euroa!
En ole laskenut mahtuuko 100 tölkkiä 300 litran jätesäkkiin mutta huomautan että puhutaan niin tolkuttomasta määrästä tölkkejä että jos saa kerättyä tuon edes 15 euroa niin hyvä niin.
En ole kateellinen jos tuosta ei tarvitse maksaa veroja varsinkin kun näkee näiden sankarien dyykkaavan koirankakkaroskiksia paljain käsin.
Ei niitä pulloja ja tölkkejä enää löydy edes mistään. Keräilijöitä on niin paljon ja yleensä juojat vie ne mukanaan. Kun viimeksi kokeilin 9 h hommasta sain euro tai kaks.
Vierailija kirjoitti:
Ulkosuomalaisena olen ihan äimänkäkenä tästä. Paljonko niitä panttipulloja pitää kerätä, että saa satasen kasaan. Saako kasaan edes kymppiä tai kahtakymppiä ja pitäs ilmoittaa verovirastoon. Voi hemmetti sentään. Miksi Suomessa ei voi olla kuten muissakin maissa joku verovapaa summa tienata pari kolme sataa kuussa lisää tuloihinsa. Se saattaisi helpottaa montaa pienituloista taloutta tai yksiasuvaa. Aikamoista pilkun nuhhintaa on panttipullojen kerääminen ja maksaa niistä hilusista vielä veroa.
Suomessa on monimutkainen säännöstö ja byrokratia. Vaatimustaso. Usein kaikkia köyhiäkin epäiltiin rikolliseksi tai varkaaksi, vaikka kaikki eivät ole rikollisainesta todellakaan.
Fiksuinta on laittaa roskiksen tai muun tason päälle ei missään nimessä roskikseen tai pusikkoon. Yksi porukka taisi jopa pussittaa tölkkinsä.
Paras oli kyllä kun tölkkikassin kanssa kävelin, vastaan tuli nuorimies, joka hörppäsi oluttölkin tyhjäksi ja ojensi sen suoraan käteeni, kun oletin että ruttaa ja heittää yli puolimetriseen heinikkoon. Otin tölkin ja kiitin häntä, lähinnä sitä ettei rutannut ja heittänyt, mutta ohituksen jälkeen kaksi hieman hämmennyksissä olevaa ihmistä käveli vastakkaisiin suuntiin. 😎👍