Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huoh, sääntö-Suomi iskee jälleen. Palautetuista pulloista pitäisi nyt muka maksaa veroa!

Vierailija
11.07.2024 |

"pullonpalautustulot ovat veronalaista tuloa. Tämä pätee kuitenkin vain pulloihin, joita on kerännyt muilta. Itse ostamiensa pullojen panteista ei tarvitse veroja maksella."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010551811.html

Kyllä minä rinnastan maassa lojuvan pullon metsämarjoihin, eli verovapaata tuloa.

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että nykyisin tulee tällaisia ihmeellisiä juttuja milloin mistäkin.

Eihän tämä mikään uusi käytäntö ole, se on ollut jo pitkään voimassa. Ilmoitin kerran yhden löytämäni pullon veroilmoituksessa, mutta muistaakseni verottaja ei sitä verottanut lainkaan.

Vierailija
102/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä nykyään edes löydy mistään tölkkejä. On niin paljon kerääjiä. Otti pattiin kun näin yksi päivä miehen bränikällä sähköskuutilla tonkimassa roskiksesta tölkkejä. Jos on varaa sähköskuuttiin, niin sun ei tarvii kerätä tölkkejä. Jättäis ne meille, joilla on oikeasti taloudellisesti tiukkaa. Tyyliin pitäisi löytää edes euron edestä jotain että saisi paketin uunilenkkiä syötäväkseen. 

Sä elät jo muutenkin muitten rahoilla ja se on vain huonoa taloudenpitoa sulta, jos et avustuksista saa makkarapakettia ostettua. Mene töihin.

Ei ole huonoa taloudenpitoa, että olen odottanut yhtä Kelan päätöstä ikuisuuden, että saan edes jotain tuloa. Minä en voi sitä päätöstä nopeuttaa vaikka kuinka olen yrittänyt. 

Vaikka ja mitä. Olen ollut töissä ja saanut ihan palkkatuloa, jos sitä haet. Olen myös sairastunut vakavasti ja joutunut sairaspäivärahoille. Ei näihin asioihin voi aina itse vaikuttaa. Tällä hetkellä en saa mitään tuloa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei palautetuista pulloista ei pidä maksaa veroja, jos ne pullot on itse ostanut, mutta jos keräät muiden kuin taloutesi ostamia pulloja niin kyse on veronalaisesta tulosta.

KAIKKI tulot ovat veronalaisia ellei laissa erikseen niin säädetty, pullopantteja ei ole erikseen säädetty verovapaaksi.

Kumma että täällä on taas lauma puolustelemassa veronkieroa ihme tekosyillä, mutta jos minä jättäisin pääomatuloni verottajalle ilmoittamatta (ihan sama asia), niin samat henkilöt olisivat naama punaisena huutamassa ja möyhkäämässä sikasijoittajasta ja veronkiertäjästä...

Ja kyllä, ilmoitan kaikki tuloni sentilleen, jopa joulukuun korkotuloni 8cnt...

Pankki tai muu koronmaksaja ilmoittaa maksamansa korot verottajalle, et sinä voisi niitä pimittää. Palautuksista ei kukaan ilmoita yhtään mihinkään eikä edes tiedä, kuka ne palautti. Jos ni

Minulla tulee korkotuloja ulkomaille, joka ei todellakaan ilmoita yhtään mitään Suomen verottajalle. Aivan hyvin voisin pimittää nämä korkotulot, kuten voisin myös pimittää myös sinne tulevat osingot ja siellä tekemieni osakekauppojen voitot.

Vierailija
104/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä nykyään edes löydy mistään tölkkejä. On niin paljon kerääjiä. Otti pattiin kun näin yksi päivä miehen bränikällä sähköskuutilla tonkimassa roskiksesta tölkkejä. Jos on varaa sähköskuuttiin, niin sun ei tarvii kerätä tölkkejä. Jättäis ne meille, joilla on oikeasti taloudellisesti tiukkaa. Tyyliin pitäisi löytää edes euron edestä jotain että saisi paketin uunilenkkiä syötäväkseen. 

Sä elät jo muutenkin muitten rahoilla ja se on vain huonoa taloudenpitoa sulta, jos et avustuksista saa makkarapakettia ostettua. Mene töihin.

Ei ole huonoa taloudenpitoa, että olen odottanut yhtä Kelan päätöstä ikuisuuden, että saan edes jotain tuloa. Minä en voi sitä päätöstä nopeuttaa vaikka kuinka olen yrittänyt. 

Koska olen jo käyttänyt puskurirahastoni viime vuoden puolella, kun sairauden ja eron takia talouteni romahti. Mitään mahdollisuuksia ei ole ollut kerätä vielä uutta puskuria. 

Vierailija
105/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää linjaukset koskee kai lähinnä tilanteita, joissa esim. Baarin työntekijä saa vähän extraa palauttamalla pullot työnantajan puolesta. Sitten myöhemmin kun baariin tehdään verotarkastus niin huomataan, että työntekijä on edeltävän 10 vuotta palautellu pulloja 1000€/vuosi eli saanu pimeesti 10t€. 

Ollaan varmaan samaa mieltä, että tällaisessa tilanteessa toi tulisi huomioida palkan lisänä eli ansiotulona? 

En tiedä mutta arvaan, että tästä juuri on kysymys. Baarin omistaja saa pullo- ja tölkkijätteensä kätevästi hoidettua ja joku vähän kivempi alainen saa ekstraa. Jos mennään by the book, omistajan pitäisi maksaa työntekijälle palkka tuosta palautukseen menneestä ajasta ja tulouttaa saatu raha yrityksen kirjanpitoon. Pullot ja tölkit ovat rahanarvoista tavaraa ja siinä mielessä yrityksen omaisuutta, eivät työntekijän.

Ei tässä nyt varmasti tarkoiteta ihmisiä, jotka keräävät jätettä festareilta tai noukkivat hylättyjä purkkeja pusikoista. Hehän tekevät palveluksen ja kukapa sitä toimintaa valvoisi.

Vierailija
106/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jos jotenkin pärjäätte itse taloudellisesti, niin älkää ottako pulloja ja tölkkejä mukaanne vaan jättäkää ne maahan. On monia ihmisryhmiä, jotka tarvitsevat pientä lisätuloa pantillisten tölkkien keräilystä. Työttömiä, opiskelijoita, sairaita, eläkeläisiä. 

Vierailija
107/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ja mitä. Olen ollut töissä ja saanut ihan palkkatuloa, jos sitä haet. Olen myös sairastunut vakavasti ja joutunut sairaspäivärahoille. Ei näihin asioihin voi aina itse vaikuttaa. Tällä hetkellä en saa mitään tuloa. 

Kylläpäs pystyy vaikuttamaan. Siihen että sairastuuko vaiko ei voi olla vaikea vaikuttaa mutta sellaiseen MAHDOLLISUUTEEN että sairastuu voi ENNAKOLTA VARAUTUA.

Vierailija
108/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta pantin saaminen takaisin ei voi olla tuloa, siitäkään huolimatta ettei ole itse maksanut panttia alunperin.

Hämmästelen myös niitä, jotka ilmoittavat pulloista saadut pantit veroilmoituksessa tuloina. Miksi ihmeessä?

koska osa ihmisistä ovat REHELLISIÄ, eivät kusipäisiä valehtelijoita.

Kuulostaa aika tyhmältä maksaa siitä 15 centin pantista veroa, kun samaan aikaan kyseisen verotuksen säätänyt valtiovalta nostaa nostaa niin verottomia (esim. kulukorvaukset, päivärahat) kuin verollisia etuuksia (palkat, palkkiot, lisäpalkkiot, sopeutumisrahat, muut etuudet kuten taksi- ja matkakortit) minkä ehtii. Osa korvauksista on sellaisia, että ne saa vaikkei tekisi mitään asian eteen tai vaikkei edes olisi kuluja. Tällaiset ihmiset syyllistävät sitten sitä pihtiputaan mummoa joka kuskaa ojasta löytyneen kusisen tölkin 2 km päässä sijaitsevaan kauppaan.  

Vierailija
109/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka pullosta on maksettu ostettaessa vero. Onpa tyhmä idea.  Ahneudella ei ole loppua.

Vierailija
110/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole huonoa taloudenpitoa, että olen odottanut yhtä Kelan päätöstä ikuisuuden, että saan edes jotain tuloa. Minä en voi sitä päätöstä nopeuttaa va

Sittenhän sun pitää ottaa yhteyttä kuntasi sosiaalitoimistoon, jos kerran olet oikeutettu toimeentulotukeen. Siihen ei muutama tölkki sinne tai tänne tuo muutosta.

Vierailija
111/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs pystyy vaikuttamaan. Siihen että sairastuuko vaiko ei voi olla vaikea vaikuttaa mutta sellaiseen MAHDOLLISUUTEEN että sairastuu voi ENNAKOLTA VARAUTUA.

Sairauteni ei ole sellainen, että itse pystyisi vaikuttamaan millään tapaa puhkeaako se vai ei. Sinä vaikutat harvinaisen yksinkertaiselta tapaukselta. Harmi ettei idiotismiinkaan voi vaikuttaa. 

Vierailija
112/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole huonoa taloudenpitoa, että olen odottanut yhtä Kelan päätöstä ikuisuuden, että saan edes jotain

Miten kauan saat 40€ kupongilla ostetut ruuat, pesuaineet, siivoustarpeet ym riittämään? Voin kertoa, että näillä hinnoilla ei kovin kauaa. Kun budjetti on noin pieni, niin muutamalla tölkilläkin on iso vaikutus talouteen. 

Vierailija
113/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairauteni ei ole sellainen, että itse pystyisi vaikuttamaan millään tapaa puhkeaako se vai ei. Sinä vaikutat harvinaisen yksinkertaiselta tapaukselta. Harmi ettei idiotismiinkaan voi vaikuttaa. 

et siis osaa lueakaan. kuten sanoin siihen että sairastuuko vaiko ei välttämättä pysty vaikuttamaan. Mutta pystyt ennakolta VARAUTUMAAN että näin tulee käymään. Eli vaikkapa SÄÄSTÄMÄLLÄ JA SIJOITTAMALLA PUSKURIA KUN ON VIELÄ TERVE.

Eli on aivan paskapuhetta etteikö sairastumisen mahdollisuuten voi etukäteen varautua taloudellisesti.

Vierailija
114/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis nyt puoli vuotta ollut ilman mitään tuloja ja odotellut vain Kelan päätöstä? Ei kuulosta kovin uskottavalta.

Vierailija
115/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole huonoa taloudenpitoa, että olen odottanut yhtä K

Se kuponkiko on sun ainoa tulonlähteesi?

Vierailija
116/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis nyt puoli vuotta ollut ilman mitään tuloja ja odotellut vain Kelan päätöstä? Ei kuulosta kovin uskottava

Häh? Missä sanoin että olen ollut puoli vuotta ilman tuloja? Sanoin vain että jouduin käyttämään puskurirahastoni jo viime syksynä. Sen jälkeen tulot ovat olleet niin pienet ja vaihtelevat, että en ole voinut kerätä uutta puskuria vaan olen elänyt kädestä suuhun ja tällä hetkellä minulla ei ole mitään tuloja. En nyt muutenkaan ymmärrä miksi minun pitäisi jotenkin puolustella itseäni sinulle. Ihmisillä on erilaisia vaikeita elämäntilanteita ja sinun pitää nyt vaan hyväksyä se. 

Vierailija
117/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä koskee myös perheen sisäisiä pullopalautuksia. Jos lapsesi on ostanut ja juonut cokiksen, et voi palauttaa sitä tölkkiä yhdessä perheen muiden palautuspullojen kanssa kauppaan ja pitää hyvityksen itselläsi rikkomatta lakia.

Oletko ihan tosissasi?

Vierailija
118/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis nyt puoli vuotta ollut ilman mitään tuloja ja odotellut

Koska sinä arvostelet muita pullonkerääjiä, tietämättä mitään heidän taustoistaan ja elämäntilanteestaan. Miksi sinä olisit sen oikeutetumpi niitä keräämään, kun joku muu? Pidä mölyt mahassasi, niin en sano enää mitään.

Vierailija
119/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne on ihan vapaata riistaa kenelle vaan, samoin kuin alennetut tuotteetkin kaupoissa. 

Jos haluat ehtiä ensin tonkimaan roskiksista tölkkejä, herää varhain. 

Vierailija
120/129 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullonpalatusautomaateille pitää saada vahva tunnistautuminen sekä kasvontunnistus, ettei vaan tulla paluttaan pulloa esim. toisen pankkitunnuksilla. Lisäksi voi syöttää kuitit itse ostetuista pulloista skanneriin todisteena verottomuudesta, kaikki muut on verollista tuloa, josta mätkyt sitten verotuksessa. Näin loppuis se alituinen pullojen veroton palauttaminen alkuunsa?