Huoh, sääntö-Suomi iskee jälleen. Palautetuista pulloista pitäisi nyt muka maksaa veroa!
"pullonpalautustulot ovat veronalaista tuloa. Tämä pätee kuitenkin vain pulloihin, joita on kerännyt muilta. Itse ostamiensa pullojen panteista ei tarvitse veroja maksella."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010551811.html
Kyllä minä rinnastan maassa lojuvan pullon metsämarjoihin, eli verovapaata tuloa.
Kommentit (129)
Millä logiikalla voit myydä mustikoita verotta, mutta et tyhjiä luonnosta löytyineitä pulloja?
Vierailija kirjoitti:
Se oli sateenkaarihallitus, joka laittoi pullonpalutuksen verolle.
Ei kai sitä kukaan missään kysele, mistä olet pullosi löytänyt vai oletko ihan itse ostanut. En minä ainakaan säilyttele mitään kaupan kuitteja joista näkisi montako pulloa olen kaupasta ostanut
PULLONPALAUTUSTULOJA koetettiin vuonna 2016 saada pois veronalaisesta tulosta. Lakialoitteen teki sdp:n Tytti Tuppurainen. Suomisen mukaan aloite ei kuitenkaan edennyt eduskunnassa.
Aika vastuutonta toimintaa Verohallinnolta. Ei kyllä kannusta ihmisiä keräämään pulloja ja tölkkejä pois ympäristöstä kierrätykseen. Pullojen keräyksen tulot pitäisi määrätä verottomaksi. Se olisi epäsuorasti ekoteko myös Verohallinnolta. Sitä paitsi niistä on maksettu jo verot. Sama kuka sen sinne kauppaan palauttaa.
Toivottavasti eivät mene sorkkimaan pullonpalautussysteemiä. Suomessa palautuu 97 % panttipulloista ja tölkeistä. En usko, että mikään muutos tulosta parantaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan tuo on noin ollut mutta käytännössä sitä ei ole koskaan valvottu yhtään.
Verottaja ei kerro konstejaan, joilla se valvoo pullonpalauttajia. Heko heko. Ovatpas he ovelia.
Eihän niillä ole mitään keinoja, jos rahoja ei laitella tileille.
Vierailija kirjoitti:
Voi v... kun nuo käytännössä putsaavat roskia maasta, eli tekee työn, jota kaupunkien pitäisi itse tehdä... niin kehdataan vaatia vielä veroja maksettavaksi. Päinvastoin, heille pitäisi maksaa, kun siivoavat maisemaa.
Niillehän maksetaan. Montako senttiä/pullo se panttimaksu nyt sitten taas oli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että nykyisin tulee tällaisia ihmeellisiä juttuja milloin mistäkin.
Pullonpalautusrahoista on pitänyt aina maksaa veroa, mutta ei sitä ole valvottu. Tämä asia nostetaan aika ajoin esille. Viimeksi taisi pari vuotta sitten olla mediassa juttua asiasta.
On täysin mahdotonta valvoa, kun palautusrahat maksetaan käteisenä. Ja yhtä mahdotonta on valvoa, mikä on oma panttipullo ja mikä kerätty.
Kunhan taas verottaja uhoaa joistain salaisista valvontakeinoista. Ei niillä ole mitään.
Mutta kun on vaan laki, niin laki on laki. Ja pitää olla illuusio, että lakia voisi jotenkin valvoakin.
No varmaan pullonpalautusautomaatteihin saadaan kohta joku pakollinen tunnistautuminen, Veikkauksen pelien tyyliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos on puolison tai lapsen ostamia pulloja? Saako ne viedä verottomana, kun ovat kuitenkin samaan talouteen kuuluvia ostoksia?
Entä omilleen muuttaneen lapsen tai hänen perheenjäsentensä ostamia pulloja? Lahjaksi saatujen juomien pulloja?
Meillä on isot säilytystilat, ja pitkä matka kauppaan. Pulloja viedään kauppaan yleensä auton peräkontillinen kerrallaan. Kuka niitä muistaa, mikä on itse ostettu, ja minkä on ohikulkija pihaamme heittänyt?
Verottaja voi tehdä jonkinlaisen laskennallisen olettaman siitä, montako prosenttia isosta palautuserästä on saatu kerättynä tai lahjoituksena eikä ostamalla. Vero määrätään sen mukaan. Kuluttaja voi lieventää veroa esittämällä dokumentit jokaisen palautetun tölkin ja pullon aikaisemmasta ostamisesta.
Ennakkoperinnöstä ei tarvitse maksaa veroa
Kolmella tonnilla kolmessa vuodessa saa tyhjiä pulloja viedä vanhempiensa puolesta kauppaan
Jokainen ilmoittaa verotukseen kymmenen sentin pantin,Suomi rikastuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä kukaan missään kysele, mistä olet pullosi löytänyt vai oletko ihan itse ostanut. En minä ainakaan säilyttele mitään kaupan kuitteja joista näkisi montako pulloa olen kaupasta ostanut
PULLONPALAUTUSTULOJA koetettiin vuonna 2016 saada pois veronalaisesta tulosta. Lakialoitteen teki sdp:n Tytti Tuppurainen. Suomisen mukaan aloite ei kuitenkaan edennyt eduskunnassa.
Niin? Itsehän ne oli edellisessä hallituksessa säätäneet palautuspullot veronalaisiksi. Tyypillistä vassuille, nytkin ne on tehneet omasta sote-uudistuksestaan välikysymyksiä
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti eivät mene sorkkimaan pullonpalautussysteemiä. Suomessa palautuu 97 % panttipulloista ja tölkeistä. En usko, että mikään muutos tulosta parantaisi.
EU määrää ja Suomi kilttinä noudattaa sen sijaan, että olisi lobannut oman järjestelmänsä muille maille
Kävisikö riittävä perustulo. Paitsi jos saa muualta rahaa eikä tarvitse tai halua. Juoman ostaessa menee ainakin vero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos on puolison tai lapsen ostamia pulloja? Saako ne viedä verottomana, kun ovat kuitenkin samaan talouteen kuuluvia ostoksia?
Entä omilleen muuttaneen lapsen tai hänen perheenjäsentensä ostamia pulloja? Lahjaksi saatujen juomien pulloja?
Meillä on isot säilytystilat, ja pitkä matka kauppaan. Pulloja viedään kauppaan yleensä auton peräkontillinen kerrallaan. Kuka niitä muistaa, mikä on itse ostettu, ja minkä on ohikulkija pihaamme heittänyt?
Verottaja voi tehdä jonkinlaisen laskennallisen olettaman siitä, montako prosenttia isosta palautuserästä on saatu kerättynä tai lahjoituksena eikä ostamalla. Vero määrätään sen mukaan. Kuluttaja voi lieventää veroa esittämällä dokumentit jokaisen palautetun tölkin ja pullon aikaisemmasta ostamisesta.
Jos palautus on nostettu käteisenä, niin keneen verottaja kohdistaa sen olettaman ja veron?
Alkaako verottaja tutkimaan valvontakameroita? Vai tutkiiko poliisi?
Ensin pitäisi tutkia kaikki kauppojen kassatapahtumat.
Siinäpä sitä puuhaa riittäisikin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sateenkaarihallitus myös sänkysi alla öisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palautus on nostettu käteise
Verottaja keskittyköön siis mieluummin johonkin sentteihin oikeiden veronkiertojen sijaan. Tulokset varmaan tosi hurjia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sateenkaarihallitus myös sänkysi alla öisin?
Siellä ne demarit vahtii jokaista suomalaista, ettei vaan senttikään mene verottajan ohi
Vanha juttuhan tämä on, nousee vain aika ajoin uutiseksi jos ei muutakaan satu olemaan.
Samoin kuin joulupukin palkkion verollisuus. Varmaan taas ennen joulua tästäkin tulee "uutinen".
"Pullonpalautukset otetaan usein vastaan joko suoraan käteisenä tai ne vähennetään kaupasta ostettavien ostosten hinnasta. Suominen ei voi ottaa kantaa siihen, millaisia valvontamenetelmiä Verohallinto käyttää pullo- ja tölkkitulojen valvontaan."
No ei ota kantaa, kun ei ole keinoja, jos raha ei näy tileillä tai ostokuiteissa.
Ja ostokuiteista kauppa ei ilmoittele verottajalle.
Että nämä on ihan höpöhöpöjuttuja. Kunnes tulee joku tunnistautuminen ja automatiikka. Mutta tuskin siinäkään on mitään järkeä, kun sekin maksaa.
Ja valtaosa palautukista olisi siltikin verottomia, "omia" pantteja.
Tämä on ihan järjetön jokavuotinen keskustelunaihe kesätoimittajilta.
Pullonpalautusrahoista on pitänyt aina maksaa veroa, mutta ei sitä ole valvottu. Tämä asia nostetaan aika ajoin esille. Viimeksi taisi pari vuotta sitten olla mediassa juttua asiasta.