Puolison tilanne hoitokotitilanteessa
Osaakohan joku kertoa miten tällaisessa tilanteessa menee?
Puolisoni on joutumassa (pääsemässä) muistihäiriöisenä hoitokotiin.
Tiedän, että hoitmaksuihin menee 80% eläkkeestä ja se 20% käytetään lääkkeisiin ym menoihin (oman isän kohdalla hoidin näitä asioita).
Miten kun meillä on iso omakotitalo, josta toki ok kuluja aika paljon. Itse olen sairaseläkeläisenä pientituloinen, enkä pysty maksamaan talon kuluja.
Puolisolla on edunvalvoja Ja edunvalvojahan miettii vain edunvalvottavan asioita. Otetaako puolison elämäntilannetta mitenkään huomioon? Ei varmaankaan? Eli olisiko sitten talon myynti se seuraava askel ja onko tämä asia, jonka edunvalvoja päättää?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Ap on pelkkä paskalle haiseva trolli.
Hänen kommenteistaan huomaa, että pelleilee, eikä todellisuudessa tiedä asiasta mitään.
Ja miksei ap hoitanut puolisoaan itse kotona? Silloin hänellä ei olis taloudellista hätää.
Ja toisekseen, minkä ikäinen ap ja puolisonsa ovat?
Lopeta lässytys aå. Olet se kuuluusa tarina- täti. Taas masnisessa tilassa
Olen itse sairas, en pysty toimimaan hoitajana. Onneksi olen saanut täältä konkreettista apua tuossa hoitomaksuasiassa. Kiitos niistä vinkeistä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mies saa talon myyntirahat, jos talo miehesi nimissä. Menet itse vuokralle. Miten myynti menee, ole yhteydessä muistiyhdistykseen ja/tai DDV.
Myynnin ja lakipuolen hoitaa puolison edunvalvoja.
Edunvalvoja edustaa holhottavaansa kaikissa asioissa.
Eiks nyt kannattais odottaa että ev myy talon. Sitten eroat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota ero ja tehkää ositus. Erohan teille käykännössä tuleekin.
Tätä olen miettinyt kyllä. Ja mielenkiintoista, että muutama hoitaja ja lääkärikin ehdotti samaa 👀
Ap
Voi hitto, mikä valehtelija tämä nainen on.
Lääkärit ja sairaanhoitajat eivät puutu tälläisisiin asioihin. Heillä ole aikaa tälläiseen, Eikä osaamista.
. Tälläiset asiat hoitaa sosiaslipuoli ja oikeusapu tarvittaessa.
Hoitokideissa ei edes ole lääkäreitä.
Onko tämä ap hullu?
Klovnilta, paskan puhujalta vaikuttaa kyllä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Eiks nyt kannattais odottaa että ev myy talon. Sitten eroat.
Meinaan että "työ on tehty", ja erossa saat talon myynnistä osasi. Elät niillä rahoilla ja näytät henkistä persettä mukuloille, jotka teidät suorastaan hylänneet.
Vierailija kirjoitti:
Voi hitto, mikä valehtelija tämä nainen on.Lääkärit ja sairaanhoitajat eivät puutu tälläisisiin asioihin. Heillä ole aikaa tälläiseen, Eikä osaamista.
Onko tämä ap hullu?
Olin itsekin ällistynyt, että sekä lääkäri että hoitaja tuota ehdotti. Ehkä liittyi siihen, että tuolloin mies sai raivarin lääkärin vastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen miettinyt kyllä. Ja mielenkiintoista, että muutama hoitaja ja lääkärikin ehdotti samaa 👀
Ap
Voi hitto, mikä valehtelija tämä nainen on.Lääkärit ja sairaanhoitajat eivät puutu tälläisisiin asioihin. Heillä ole aikaa tälläiseen, Eikä osaamista.
Onko tämä ap hullu?
Hoitokodeissa käy lääkärit. Heidän kanssaan voi jutella edunvaltuutuksen hakemisesta, siihen kun tarvitaan lääkärintodistus. Niin minä tein oman vanhemman kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap on pelkkä paskalle haiseva trolli.
Hänen kommenteistaan huomaa, että pelleilee, eikä todellisuudessa tiedä asiasta mitään.
Ja miksei ap hoitanut puolisoaan itse kotona? Silloin hänellä ei olis taloudellista hätää.
Ja toisekseen, minkä ikäinen ap ja puolisonsa ovat?
Lopeta lässytys aå. Olet se kuuluusa tarina- täti. Taas masnisessa tilassa
Hoitaisitko itse aggressiivista muistisairasta kotona?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mistään syystä lääkäri ehdottaisi avioeroa. Kumman asiat sillä hoituisi sinun vai puolison?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies saa talon myyntirahat, jos talo miehesi nimissä. Menet itse vuokralle. Miten myynti menee, ole yhteydessä muistiyhdistykseen ja/tai DDV.
Siis hoivakoti saa ne rahat. Tällä lailla juuri junaillaan ihmisten omaisuudet voittoa tavoitteleville suurfirmoille.
Taloa ei tarvitse myydä. Hoivan maksut menevät tulojen mukaan, ei kiinteän omaisuuden. Jos se myydään, talletuksissakin on hoivalle tuloraja, joten ei kunta kaikkea pysty haukkaamaan. Vuokrata ei kannata, koska ne rahat ovat tuloa ja turhaan korottavat hoivamaksuja.
Tämä on minusta jo saivartelua. Jos ap:llä ei ole varaa maksaa talon hoitokustannuksia eli talosta on hoivakodissa asuvalle puolisolle pelkkiä kuluja, niin t
Edunvalvoja ei saa myydä kiinteää omaisuutta, ilman oikeuden lupaa.
EI pidä paikkaansa. DVV:n lupa riittää.
Normaalisti DVV:n luvan saa helposti, jos talon myynti on päämiehen etu. Tässä tilanne on kuitenkin vähän toinen, kun talo on myös puolison asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita Muistihäiriöyhdistykseen, niin ohjaavat sinut juristin juttusille. Älä suostu mihinkään tai allekirjoita mitään ennen kuin olet aivan varma asiasta. Onko teillä lapsia, jotka haluaisivat turvata sinua ja ilmeisesti yhdessä puolisosi kanssa omistamaanne taloa?
Kaksi lasta, kyttäävät omaa osuuttaan perinnöstä. He eivät halua turvata minun tulevaisuuttani. Heitä kiinnostaa vain mitä he saavat, toki vasta saavat perintönä.
Ap
Käytä varallisuus omaan hyvinvointiisi. Perintöä ei ole mikään pakko jättää. Olkoon opetukseksi ahneille.
Tämä.
Jos ei ole avioehto rouva saa osituksessa puolet omaisuudesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myynnin ja lakipuolen hoitaa puolison edunvalvoja.Edunvalvoja edustaa holhottavaansa kaikissa asioissa.
Ei edusta vaan ainoastaan raha-asioissa. Laajennettu edunvalvonta on eri asia.
Otsikossa "puolison tilanne" ja ap mölisee omasta tilanteestaan.
Avopuoliso on heikoilla nyt ja aina.
Ap:lle talon kustannuksista. Suurin kustannuserä on yleensä lämmitys. Jos pystyt puolisosi papereista päättelemään, mitä se on maksanut, sinulla on jo aika hyvä käsitys kustannuksista. Mikä lämmitysjärjestelmä talossa on?
Näin itse 150-neliöisessä talossa Espoossa asuvana toteaisin, että yleensä 500-600 €/kk riittää omakotitalon kustannuksiin, jos mitään isompia korjauksia ei tarvitse tehdä.
Taloudellisesti sinun ei kannata erota miehestäsi, koska jos pysyt naimisissa, tulet saamaan leskeneläkettä merkittävän määrän koko loppuelämäsi sitten, kun puolisosi kuolee. Jos esim. sinun eläkkeesi on noin 1000 €/kk ja puolisosi eläke noin 4000 €/kk, niin leskeneläkkeesi olisi yli 1900 €/kk.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole avioehto rouva saa osituksessa puolet YHTEENLASKETUSTA omaisuudesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole avioehto rouva saa osituksessa puolet YHTEENLASKETUSTA omaisuudesta
Molemmat saavat oman omaisuutensa, ja varakkaampi antaa köyhemmälle tasinkoa.
Sirpa kylmissään hoitokodissa. Setänne painaa teinejä paatilla.
Pojat hokkikamoja kuivaa ja velliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita Muistihäiriöyhdistykseen, niin ohjaavat sinut juristin juttusille. Älä suostu mihinkään tai allekirjoita mitään ennen kuin olet aivan varma asiasta. Onko teillä lapsia, jotka haluaisivat turvata sinua ja ilmeisesti yhdessä puolisosi kanssa omistamaanne taloa?
Kaksi lasta, kyttäävät omaa osuuttaan perinnöstä. He eivät halua turvata minun tulevaisuuttani. Heitä kiinnostaa vain mitä he saavat, toki vasta saavat perintönä.
Ap
Miksi vasta sitten? Miksi olet noin aggressiivinen omia kapsiasi kohtaan?
Sinuna antaisin oman puoliskoni talosta ennakkoperintönä heille, samoin voi ehkä tehdä miehesi. Vältätte isot verot.
Pidätät itsellesi elinikäisen hallintaoikeuden, joten saat jäädä asumaan, mutta talo ei enää ole sinun toimeentuloasi leikkaavaa varallisuutta.
Minkä hemmetin oman puoliskoni?? Talo on ainoastaan miehen nimissä ja näin ollen ainoastaan miehen omaisuutta. Monella ihmisellä on tosi outo käsitys että omaisuus avioliitossa on jotenkin yhteistä. Ei se ole, vaan omaisuus on sen kenen se on. Ei AP voi lahjoitella talosta mitään osuuksia sem enempää kun hän voi lahjoittaa naapurin Reiskan talon jollekin.
Edunvalvoja ei saa myydä kiinteää omaisuutta, ilman oikeuden lupaa.