Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolison tilanne hoitokotitilanteessa

Vierailija
11.07.2024 |

Osaakohan joku kertoa miten tällaisessa tilanteessa menee?

Puolisoni on joutumassa (pääsemässä) muistihäiriöisenä hoitokotiin.

Tiedän, että hoitmaksuihin menee 80% eläkkeestä ja se 20% käytetään lääkkeisiin ym menoihin (oman isän kohdalla hoidin näitä asioita).

Miten kun meillä on iso omakotitalo, josta toki ok kuluja aika paljon. Itse olen sairaseläkeläisenä pientituloinen, enkä pysty maksamaan talon kuluja.

Puolisolla on edunvalvoja Ja edunvalvojahan miettii vain edunvalvottavan asioita. Otetaako puolison elämäntilannetta mitenkään huomioon? Ei varmaankaan? Eli olisiko sitten talon myynti se seuraava askel ja onko tämä asia, jonka edunvalvoja päättää?

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talon myynti on seuraava asia, koska on miehesi omaisuutta ja kun sinulla ei ole varaa maksaa talon kuluja. 

Olen eri, mutta eikö siis avioliiton elatusvelvollisuus ole enää voimassa, jos henkilö muuttaa hoitokotiin? Avioliitossahan velvollisuus olisi makaa talon kulut ja tarvittaessa elättää puolisoakin (mikäli siis puoliso on pienituloisempi). Nytkö menee hoitokodin intressi voitontavoitteluun jopa tämän edelle?

Tietenkin on! Hän on siellä hoidossa, ei asumuserossa. Joka tapauksessa miehen edunvalvojalla on velvollisuus huolehtia miehen omaisuuden kustannuksista.

Vierailija
82/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota ero ja tehkää ositus. Erohan teille käykännössä tuleekin.

Tätä olen miettinyt kyllä. Ja mielenkiintoista, että muutama hoitaja ja lääkärikin ehdotti samaa 👀

Ap 

Tästä seuraisi se, että jos teillä ei ole avioehtoa, puolet yhteenlasketusta omaisuudestanne kuuluisi sinulle. Saisit myös itse oman asumistuen, jossa ei huomioida puolisosi tuloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies saa talon myyntirahat, jos talo miehesi nimissä. Menet itse vuokralle. Miten myynti menee, ole yhteydessä muistiyhdistykseen ja/tai DDV.

Siis hoivakoti saa ne rahat. Tällä lailla juuri junaillaan ihmisten omaisuudet voittoa tavoitteleville suurfirmoille.

Taloa ei tarvitse myydä. Hoivan maksut menevät tulojen mukaan, ei kiinteän omaisuuden. Jos se myydään, talletuksissakin on hoivalle tuloraja, joten ei kunta kaikkea pysty haukkaamaan. Vuokrata ei kannata, koska ne rahat ovat tuloa ja turhaan korottavat hoivamaksuja.

Tämä on minusta jo saivartelua. Jos ap:llä ei ole varaa maksaa talon hoitokustannuksia eli talosta on hoivakodissa asuvalle puolisolle pelkkiä kuluja, niin totta kai edunvalvoja pistää talon myyntiin tai vuokralle markkinaehtoiseen hintaan.

Vierailija
84/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ota eroa, jos olet oikeutettu leskeneläkkeeseen.

Tätäkin olen miettinyt.. Tuntuu vaan jotenkin laskelmoivalta ajatella asiaa niin. Eikä toki puolison kuoleman varaan mitenkään laskea, hänhän voi elää vuosikymmeniä, jopa itseäni pidempään. 

Ap

No, jos muistisairauden takia "joutuu" lue pääsee hoitokotiin, niin kyllä ne elinpäivät voi laskea alle viiteen vuoteen.

Vierailija
85/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko talo teidän yhteinen vai miehesi?

Miehen talo on.

Ap 

Onko talo jossain syrjäseudulla vai jossain pk-seudulla? Vanhat talot menevät huonosti kaupan.

Vierailija
86/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ota eroa, jos olet oikeutettu leskeneläkkeeseen.

Tätäkin olen miettinyt.. Tuntuu vaan jotenkin laskelmoivalta ajatella asiaa niin. Eikä toki puolison kuoleman varaan mitenkään laskea, hänhän voi elää vuosikymmeniä, jopa itseäni pidempään. 

Ap

No, jos muistisairauden takia "joutuu" lue pääsee hoitokotiin, niin kyllä ne elinpäivät voi laskea alle viiteen vuoteen.

Tämä on niin totta!! Ihmettelen ettei ap:tä ole yritetty painostaa puolisonsa omaishoitajaksi. Ilmeisesti puolison muistisairaus on edennyt todella nopeasti tai hän on aiheuttanut jo toistuvasti vaaraa itselleen ja lähiympäristölleen. Omassa naapurissani asuu iäkäs muistisairas rouva, josta olen tehnyt viimeisen kahden vuoden aikana useampia huoli-ilmoituksia. Ei ole ollut enää pitkään aikaan ns kotona-asumiskykyinen, mutta niin vaan kotihoito käy useamman kerran päivässä ja toteaa, että ei ole mitään ongelmaa. Vaikka rouva harhaillut useasti ulkona, satuttanut itseään ja kärsii yksinäisyydestä.

Vierailija
87/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies saa talon myyntirahat, jos talo miehesi nimissä. Menet itse vuokralle. Miten myynti menee, ole yhteydessä muistiyhdistykseen ja/tai DDV.

Siis hoivakoti saa ne rahat. Tällä lailla juuri junaillaan ihmisten omaisuudet voittoa tavoitteleville suurfirmoille.

Taloa ei tarvitse myydä. Hoivan maksut menevät tulojen mukaan, ei kiinteän omaisuuden. Jos se myydään, talletuksissakin on hoivalle tuloraja, joten ei kunta kaikkea pysty haukkaamaan. Vuokrata ei kannata, koska ne rahat ovat tuloa ja turhaan korottavat hoivamaksuja.

Tämä on minusta jo saivartelua. Jos ap:llä ei ole varaa maksaa talon hoitokustannuksia eli talosta on hoivakodissa asuvalle puolisolle pelkkiä kuluja, niin totta kai edunvalvoja pistää talon myyntiin tai vuo

Eihän sitä voi vuokrata, koska vuokra menisi pelkkiin hoitomaksuihin. Asunnon omistaja ei hyötyisi mitään ja asunto suotta kuluisi vuokralaisen käytössä. Eikä voi myydäkään väkisin.

Vierailija
88/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sun ehkä kannata erota leskeneläkkeen takia, niin kauan kuin talon myynnistä saadut rahat ei vaikuta hoivamaksuun. Miehesi kuoltua saat puolet rahoista. Ihmiset on keskimäärin vain pari vuotta hoivakodissa.Jos olet oikeutettu eläkkeensaajan asumistukeen, miehesi tulot voivat vaikuttaa siihen. Sun kannattaa laskea, mikä on edullisinta. Miksi lääkärikin kehotti eroamaan? Paljonko talon kulut on keskimäärin kuussa?

Ehdottivat varmaan siksi, että mieheni on aggressiivinen muistihäiriön takia. 

Talon kuluista en ole ihan perillä (vähän hävettää myöntää) kun mies nämä hoiti. Ja siinä vaiheessa kun yritin alkaa hoitaa, mies oli jo sotkenut tilit ja raha kuviot kokonaan. Iso kivitalo, eli oletan, että kuluja vähintään satasia kuussa, ehkä tonni. 

Vierailija
89/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lapset teidän yhteisiä?

Toinen on, toinen on hänen aiemmasta liitostaan. Kumpikaan ei ole kiinnostunut auttamaan hoidossa tai olemaan avuksi. En siis tarkoita, että heidän tarvitsisi olla hoitajana ollut, mutta ovat pesseet kätensä koko prosessin ajan. 

No mikä mahtaa olla syynä, että kohtelevat sinua tai miestäsi tällä tavalla? Yleensä siihen on syynsä jos jälkikasvu ei halua auttaa.

Miehen oma lapsi ei ole ollut isästään kiinnostunut kuin silloin, kun halusi rahaa, heillä ei ole ollut läheinen suhde. 

Yhteinen lapsemme on sitä mieltä, että ongelma on minun ja minun tulee hoitaa mieheni. Hänellä on oma elämänsä, ja kertoo kyllä miten minun tulee asiat ja mieheni hoitaa, mutta ei tarjoudu avuksi. Pitkin hampain on välillä suostunut auttamaan, että pääsen hengähtämään välillä.

Olen todella pettynyt lapsemme reaktioon, hän on aina saanut tukea, rakkautta ja myös rahallista apua. Meillä on ollut hyvät välit miehen sairastumiseen asti, mutta kun mieheni muistiongelmat alkoivat, lapsemme totesi vain, että muistihäiriö on vähän minun syyni (??) ja että minun täytyy vain jaksaa 🙄

Ap 

Vierailija
90/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen talo on.

Ap 

Onko talo jossain syrjäseudulla vai jossain pk-seudulla? Vanhat talot menevät huonosti kaupan.

Helsingissä arvoalueella hieno talo, eli myynnissä ei tulle olemaan ongelmia. 

Ap 

Vierailija
91/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta!! Ihmettelen ettei ap:tä ole yritetty painostaa puolisonsa omaishoitajaksi. Ilmeisesti puolison muistisairaus on edennyt todella nopeasti tai hän on aiheuttanut

Mieheni on ollut aggressiivinen eli vaaraksi minulle. Myös itselleen, on pudonnut pahasti ja luita mennyt poikki. 

Olen ollut ehdoton siinä, että en pysty omaishoitajaksi, koska olen itse sairas enkä pysty fyysisesti enkä psyykkisesti hoitamaan. 

Ap 

Vierailija
92/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen talo on.

Ap 

Ap 

Eikö talon myynti olisi tuossa tilanteessa kaikkien etu? Jos kerran itselläsi ei ole talon lisäksi lainkaan varallisuutta ja eläkkeesi on pieni? 

Vierailija
93/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita Muistihäiriöyhdistykseen, niin ohjaavat sinut juristin juttusille. Älä suostu mihinkään tai allekirjoita mitään ennen kuin olet aivan varma asiasta. Onko teillä lapsia, jotka haluaisivat turvata sinua ja ilmeisesti yhdessä puolisosi kanssa omistamaanne taloa?

Kaksi lasta, kyttäävät omaa osuuttaan perinnöstä. He eivät halua turvata minun tulevaisuuttani. Heitä kiinnostaa vain mitä he saavat, toki vasta saavat perintönä.

Ap

Miksi vasta sitten? Miksi olet noin aggressiivinen omia kapsiasi kohtaan?

Sinuna antaisin oman puoliskoni talosta ennakkoperintönä heille, samoin voi ehkä tehdä miehesi. Vältätte isot verot.

Pidätät itsellesi elinikäisen hallintaoikeuden, joten saat jäädä asumaan, mutta talo ei enää ole sinun toimeentuloasi leikkaavaa varallisuutta.

Vierailija
94/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita Muistihäiriöyhdistykseen, niin ohjaavat sinut juristin juttusille. Älä suostu mihinkään tai allekirjoita mitään ennen kuin olet aivan varma asiasta. Onko teillä lapsia, jotka haluaisivat turvata sinua ja ilmeisesti yhdessä puolisosi kanssa omistamaanne taloa?

Kaksi lasta, kyttäävät omaa osuuttaan perinnöstä. He eivät halua turvata minun tulevaisuuttani. Heitä kiinnostaa vain mitä he saavat, toki vasta saavat perintönä.

Ap

Käytä varallisuus omaan hyvinvointiisi. Perintöä ei ole mikään pakko jättää. Olkoon opetukseksi ahneille.

Sivusta:  Mitä varallisuutta ap:lla on?  Mies omistaa talon!

Kun hoitokodissa oleva puoliso kuolee, lapset perivät hänet.  Ei ap peri mitään.

Ap toki saa osituksessa, mieheltään omaisuutta.  

Mitään muuta ap ei saa.  Ellei puolisoiden välillä ole testamenttia.

Vierailija
95/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen talo on.

Ap 

Ap 

Haha, trolli! 0/5

Vierailija
96/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä se paska tyyppi olikin. Paha äitipuoli, oikeasti Pasi.

Vierailija
97/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on pelkkä paskalle haiseva trolli.

Hänen kommenteistaan huomaa, että pelleilee, eikä todellisuudessa tiedä asiasta mitään.

Ja miksei ap hoitanut puolisoaan itse kotona? Silloin hänellä ei olis taloudellista hätää.

Ja toisekseen, minkä ikäinen ap ja puolisonsa ovat?

Lopeta lässytys aå.  Olet se kuuluusa tarina- täti.  Taas masnisessa tilassa

Vierailija
98/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talon myynti tulee eteen. Kokemuksella.

Siitä päättää edunvalvoja.  Ei ap.  

Ap:n mukaan, mies omistaa talon.

Ja toisekseen, ap on nollatason provoilija.  Tyhmempi kuin saapas!

Vierailija
99/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa voi viettää ja kitua hoitokodissa kymmenenkin vuotta, ainakin naiset.

Vierailija
100/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Käytä varallisuus omaan hyvinvointiisi. Perintöä ei ole mikään pakko jättää. Olkoon opetukseksi ahneille.

Sivusta:  Mitä varallisuutta ap:lla on?  Mies omistaa talon!

Kun hoitokodissa oleva puoliso kuolee, lapset perivät hänet.  Ei ap peri mitään.

Ap:lla ei ole mitään velvollisuutta muuttaa. Hänhän jäisi tyhjän päälle. Perillisten kannattaa maksaa talon kulut, koska ap:lla tulee jatkossakin olemaan asumisoikeus, kun isä kuolee. Kannattaisi sopia jonkinlainen järjestely, jossa perilliset huolehtivat ap:n asumisesta ja kun isä kuolee, lapset saavat lunastaa perintönsä ilman lesken asumisoikeutta.