Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolison tilanne hoitokotitilanteessa

Vierailija
11.07.2024 |

Osaakohan joku kertoa miten tällaisessa tilanteessa menee?

Puolisoni on joutumassa (pääsemässä) muistihäiriöisenä hoitokotiin.

Tiedän, että hoitmaksuihin menee 80% eläkkeestä ja se 20% käytetään lääkkeisiin ym menoihin (oman isän kohdalla hoidin näitä asioita).

Miten kun meillä on iso omakotitalo, josta toki ok kuluja aika paljon. Itse olen sairaseläkeläisenä pientituloinen, enkä pysty maksamaan talon kuluja.

Puolisolla on edunvalvoja Ja edunvalvojahan miettii vain edunvalvottavan asioita. Otetaako puolison elämäntilannetta mitenkään huomioon? Ei varmaankaan? Eli olisiko sitten talon myynti se seuraava askel ja onko tämä asia, jonka edunvalvoja päättää?

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies saa talon myyntirahat, jos talo miehesi nimissä. Menet itse vuokralle. Miten myynti menee, ole yhteydessä muistiyhdistykseen ja/tai DDV.

Siis hoivakoti saa ne rahat. Tällä lailla juuri junaillaan ihmisten omaisuudet voittoa tavoitteleville suurfirmoille.

Itse asiassa ei saa. 

Hoitomaksuihin menee eläke, siitä se 80%,omaisuuteen ei kosketa. Oman äidin kohdalla myytiin asunto ja rahat oli tilillä, niitä ei viedä hoitomaksuihin. 

Vierailija
42/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni hoitomaksu mitataan tuloista, ei vain eläkkeestä. Meneekös tämä sillä tavalla, että myös talon myynnistä saatava tulo lasketaan jotenkin tuohon hoitomaksuun, kunnes se lähtien 5,000-6000e/kk mitä nuo hoitokodit vähintään veloittavat (jos voivat) tulee maksettua? Nimittäin olen antanut itselleni kertoa, että myös tyhjäksi jääneestä asunnosta saatava vuokratulo laskettaisiin tuon hoitomaksun kattamiseen. Kuten aloittaja totesi, toki jotakin tuloista jätetään omiin kuluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tosi yleistä, että vanhemmilla ihmisillä on talo vain toisen nimissä. Avioliitto ei auta tilannetta yhtään. Ero tosiaan olisi paras ratkaisu, jos haluaa osingolle tämä "ei omistaja".

Vierailija
44/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talon myynti on seuraava asia, koska on miehesi omaisuutta ja kun sinulla ei ole varaa maksaa talon kuluja. 

Olen eri, mutta eikö siis avioliiton elatusvelvollisuus ole enää voimassa, jos henkilö muuttaa hoitokotiin? Avioliitossahan velvollisuus olisi makaa talon kulut ja tarvittaessa elättää puolisoakin (mikäli siis puoliso on pienituloisempi). Nytkö menee hoitokodin intressi voitontavoitteluun jopa tämän edelle?

Jos mies pystyisi itse hoitamaan asioita mutta kun on jo edunvalvottavana

Eli nyt hoivakodin intressi saada voittoa menee iäkkään puolison edelle. Näinhän se tietysti oikeistolaisessa Suomessa menee.

Vierailija
46/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puolisosi tulot on sinua suuremmat, HAKEKAA PUOLISOSI ASIAKASMAKSU PUOLISON JA SINUN KANSSA YHTEISELLÄ TULOLASKELMALLA jolloin puolisosi asiakasmaksu on 42% teidän yhteisistä tuloista. Tällöin puoliso maksaa osan yhteisen asuntonne kuluista. Lue asiakasmaksulaki läpi, siellä on tuolle pykälä. Alueesi sote ei tätä teille ehdota ja yrittää väittää että puolisosi muutti pois kotoa vanhainkotiin. Tappele ja tappele ja valita.

Vierailija
47/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talon myynti on seuraava asia, koska on miehesi omaisuutta ja kun sinulla ei ole varaa maksaa talon kuluja. 

Olen eri, mutta eikö siis avioliiton elatusvelvollisuus ole enää voimassa, jos henkilö muuttaa hoitokotiin? Avioliitossahan velvollisuus olisi makaa talon kulut ja tarvittaessa elättää puolisoakin (mikäli siis puoliso on pienituloisempi). Nytkö menee hoitokodin intressi voitontavoitteluun jopa tämän edelle?

Tämä kiinnostaa itseäkin. Että ollaanko yhteiskunta, jossa perhe pistetään pihalle tällaisessa tilanteessa? Että nimenomaan voidaanko puoliso vaan dumpata?

eri 

Noh, oikeistolaisessa yhteiskunnassa suurfirmojen etu tulee aina ensin. Eikä oikeistolaisessa yhteiskunnassa perheellä ole muuta arvoa kuin että

Eihän sun öyhötys pidä ollenkaan paikkaansa. 

Vierailija
48/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies saa talon myyntirahat, jos talo miehesi nimissä. Menet itse vuokralle. Miten myynti menee, ole yhteydessä muistiyhdistykseen ja/tai DDV.

Siis hoivakoti saa ne rahat. Tällä lailla juuri junaillaan ihmisten omaisuudet voittoa tavoitteleville suurfirmoille.

No mikä mielestäsi olisi vaihtoehto? Vanhuksen hoivakotipaikka maksaa myös kunnallisella puolella n. 7000 euroa kuussa. Kenen se pitäisi maksaa jos ei hoidettavan itse? Veronmaksajienko? Järjestelmä on jo nykyisellään vahvasti subventoitu ja se onkin yksi syy miksi Suomessa ja muissa ikääntyvissä yhteiskunnissa ollaan kusessa.

Vierailija
49/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota ero ja tehkää ositus. Erohan teille käykännössä tuleekin.

Älä ota eroa, jos olet oikeutettu leskeneläkkeeseen.

Tätäkin olen miettinyt.. Tuntuu vaan jotenkin laskelmoivalta ajatella asiaa niin. Eikä toki puolison kuoleman varaan mitenkään laskea, hänhän voi elää vuosikymmeniä, jopa itseäni pidempään. 

Ap

Vierailija
50/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni hoitomaksu mitataan tuloista, ei vain eläkkeestä. Meneekös tämä sillä tavalla, että myös talon myynnistä saatava tulo lasketaan jotenkin tuohon hoitomaksuun, kunnes se lähtien 5,000-6000e/kk mitä nuo hoitokodit vähintään veloittavat (jos voivat) tulee maksettua? Nimittäin olen antanut itselleni kertoa, että myös tyhjäksi jääneestä asunnosta saatava vuokratulo laskettaisiin tuon hoitomaksun kattamiseen. Kuten aloittaja totesi, toki jotakin tuloista jätetään omiin kuluihin.

Raha kannattaa makuuttaa tilillä, silloin saa olla rauhassa. Vuokratulo, muut tuotot voitot lasketaan tuloksi.

Vierailija
51/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies pystyisi itse hoitamaan asioita mutta kun on jo edunvalvottavana

Eli nyt hoivakodin intressi saada voittoa menee iäkkään puolison edelle. Näinhän se tietysti oikeistolaisessa Suomessa menee.

Ei, älä keksi omiasi. 

Vierailija
52/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää soteko sitä oikeisto vasemmisto vääntöänne tähänkin. 

Vierailija
53/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo myydään ja rahat jaetaan ennakkoperintönä sinulle ja lapsille. Vaihtoehtoja on paljon.

Vierailija
54/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita Muistihäiriöyhdistykseen, niin ohjaavat sinut juristin juttusille. Älä suostu mihinkään tai allekirjoita mitään ennen kuin olet aivan varma asiasta. Onko teillä lapsia, jotka haluaisivat turvata sinua ja ilmeisesti yhdessä puolisosi kanssa omistamaanne taloa?

Kaksi lasta, kyttäävät omaa osuuttaan perinnöstä. He eivät halua turvata minun tulevaisuuttani. Heitä kiinnostaa vain mitä he saavat, toki vasta saavat perintönä.

Ap

Huono kasvatus.

Vierailija
55/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä mielestäsi olisi vaihtoehto? Vanhuksen hoivakotipaikka maksaa myös kunnallisella puolella n. 7000 euroa kuussa. Kenen se pitäisi maksaa jos ei hoidettavan itse? Veronmaksajienko? Järjestelmä on jo nykyisellään vahvasti subventoitu ja se onkin yksi syy miksi Suomessa ja muissa ikääntyvissä yhteiskunnissa ollaan kusessa.

Kyllä tämä yhteiskunta kaikilta muilta osin perustuu siihen, että yhteiskunta maksaa kulut ja henkilö itse ehkä jonkin pienen omavastuuosuuden. Samaa periaatetta pitäisi soveltaa myös vanhojen ihmisten kohdalla. Nythän käytännössä siirrätetään ihmisten omaisuutta yhteiskunnalle tai, mikä vielä pahempaa, yksityisille hoivajäteille.

Vierailija
56/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puolisosi tulot on sinua suuremmat, HAKEKAA PUOLISOSI ASIAKASMAKSU PUOLISON JA SINUN KANSSA YHTEISELLÄ TULOLASKELMALLA jolloin puolisosi asiakasmaksu on 42% teidän yhteisistä tuloista. Tällöin puoliso maksaa osan yhteisen asuntonne kuluista. Lue asiakasmaksulaki läpi, siellä on tuolle pykälä. Alueesi sote ei tätä teille ehdota ja yrittää väittää että puolisosi muutti pois kotoa vanhainkotiin. Tappele ja tappele ja valita.

Kiitos!! Tästä on hyötyä, tutkin tuota!

Miehelläni on tosi iso eläke, itselläni pienet tulot.

Ap

Vierailija
57/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ei saa. 

Hoitomaksuihin menee eläke, siitä se 80%,omaisuuteen ei kosketa. Oman äidin kohdalla myytiin asunto ja rahat oli tilillä, niitä ei viedä hoitomaksuihin. 

Ei viedä vielä, mutta tähän saattaa tulla jatkossa muutoksia...

Vierailija
58/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko talo teidän yhteinen vai miehesi?

Miehen talo on.

Ap 

Mitä merkitystä tällä on, mikäli ovat avioliitossa?

Vierailija
59/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa ehdottomasti mennä mukaan Muistiyhdistyksen toimintaan. Sieltä saa neuvoa ja apua.

Vierailija
60/123 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota ero ja tehkää ositus. Erohan teille käykännössä tuleekin.

Tätä olen miettinyt kyllä. Ja mielenkiintoista, että muutama hoitaja ja lääkärikin ehdotti samaa 👀

Ap 

Jos sillä voi turvata edes puolet omaisuudesta, niin tottakai kannattaa. Jos uhkana on, että muuten hoitokoti saa kaiken, niin mieluummin kannattaa pelastaa edes 50%

Ei hoitokoti saa osuutta omaisuudesta ainostaan eläke menee käytännössä kokonaan.