Olen opettaja ja talouteni alkaa olla todella tiukalla kaikkien hintojen nousujen myötä
Elän ruuhkavuosia. Lapseni harrastavat ja harrastusmaksuja on nostettu roimasti. Ruokalasku kasvaa kasvamistaan vaikka syömme melko samoja perusruokia. Asumiskustannukset nousevat. Aivan kaikki nousee ja palkkani ei.
Pitkällä kesälomallani emme ole käyneet yhdessäkään huvipustossa, elokuvissa emmekä lomamatkalla,
En käytä alkoholia enkä polta tupakkaa.
Olisi mielenkiintoista, jos joku ottaisi kantaa meihin tavallisiin työssä käyviin keskituloisiin ja meidän pärjäämisiin hintojen noustessa aivan joka saralla.
Kommentit (463)
Ihan kuin ap elättäisi yhden ihmisen palkalla koko perheensä. Jos yh niin saa yh lisät ja elarit.
Jos rahat tiukalla niin lapsille ilmaiset tai kaikkein halvimmat harrastukset. Ei ollut ennenkään vähävaraisten lapsilla kalliita harrastuksia.
Kyllähän lapset valkkaavat kalliita harrastuksia kun joku maksaa ja monasti huomannut että lopettavat ne sitten kun pitäisi itse alkaa maksamaan.
Kummasti loppuu kiinnostus kalliiseen harrastukseen jos siihen pitää alkaa tienaamaam rahat omasta persnahasta repien.
Kaikille on elämisen kustannukset noussut ja nousee lisää, eikä entiseen elintasoon ole palaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mainita aloituksessa ammatti? Eri kustannusten nousuja tapahtuu ammatista riippumatta. Itse näen ruokakaupan sovelluksesta, ettei kuukausilaskuni ole juuri muuttunut mutta ruokakorin sisältöni on muuttunut. Sähkölaskuni nyt uuden sopimuksen myötä laskussa, mutta edelleen korkeampi kuin muutama vuosi sitten. Polttoaine on selvästi korkeammalla tasolla, mutta taas mahdollisuuksien mukaan voi omia ajoja valita.
Ja samat muutokset koskevat myös työttömiä ja työkyvyttömiä, pieneläkeläisiä ja matalapalkkaisia työntekijöitä. Meitä kaikkia. Fiksut sopeutuu ja sopeuttaa talouttaan. Hyväpalkkaiset vinkuu taas turhasta. Oli se palkka sitten 3000€ tai 6000€ se on kuitenkin hemmetin paljon enemmän kuin työmarkkinatuki. Ihmiset on joutuneet sopeutumaan myös noin 600€ tuloihin. Sitä sopii miettiä kun tekee mieli valittaa (turhasta).
Huoh, ei kai tässä nyt siitä ollut kyse että kenellä menee kaikista huonoiten. Totta kai työttömillä on vielä vähemmän rahaa käytössä mutta niinhän sen pitää ollakin. Työssä käydään siksi, että siitä saa palkkaa ja on rahaa tehdä jotain muutakin kuin aivan elämisen välttämättömyydet. Oikeasti tässä yhteiskunnassa on jotain vikaa jos palkkojen ostovoima laskee koko ajan eikä suomalaisten keskipalkallakaan pysty enää saamaan kohtuullista elintasoa, 3000€ ei edes ole mikään erityisen hyvä palkka enää juuri ostovoiman hiipumisen vuoksi. Yksinelävä pystyy sillä elämään hyvin, mutta lasten kanssa ei, varsinkaan yksinhuoltaja.Tulevaisuuden kannalta aika kestämätön tilanne jos ihmisillä ei ole varaa hankkia lapsia eikä muutenkaan kuluttaa. En ole opettaja mutta palkka on samaa luokkaa ja nyt jos pitäisi miettiä lastentekoa, jäisi ehkä väliin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin ap elättäisi yhden ihmisen palkalla koko perheensä. Jos yh niin saa yh lisät ja elarit.
Jos rahat tiukalla niin lapsille ilmaiset tai kaikkein halvimmat harrastukset. Ei ollut ennenkään vähävaraisten lapsilla kalliita harrastuksia.
Kyllähän lapset valkkaavat kalliita harrastuksia kun joku maksaa ja monasti huomannut että lopettavat ne sitten kun pitäisi itse alkaa maksamaan.
Kummasti loppuu kiinnostus kalliiseen harrastukseen jos siihen pitää alkaa tienaamaam rahat omasta persnahasta repien.
Kaikille on elämisen kustannukset noussut ja nousee lisää, eikä entiseen elintasoon ole palaamista.
Mutta eikö tässä keskustella myös siitä, onko tämä reilua? Samaan aikaan maailman rikkaimpien omaisuus kasvaa ja keskiluokka köyhtyy. Omaisuus keskittyy yhä harvemmille yksilöille. Tämä on usein johtanut yhteiskunnalliseen epävakauteen ja lopulta esim. vallankumoukseen.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat tottuneet puhumaan ja olemaan äänessä besserwissereinä. Siihen perustuu koko opettaminen.
Sen takia opettajat myös valittavat eniten. Erityisesti siitä uUpuMUksEStA. Eritoten vapaaehtoisesti kahta työtä tekevät tyyliin Tommi Kinnunen.
Niin eli pitäisikö opettajien tehdä kahta työtä vai eikö saa tehdä kahta työtä? Kumpikin vaihtoehto taitaa olla väärin muiden mielestä.
Mistään ammatista ei ihmisillä ole niin paljon mielipiteitä kuin opettajan työstä. Kaikki ovat kokemusasiantuntijoita, kun ovat itse joskus käyneet koulua.
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä tässä moi!
Halusin siis keskustella siitä, että vaikka Suomessa ollaan aiheellisesti huolissaan siitä, miten työttömät ja pienipalkkaiset selviävät hintojen nousujen kanssa taloudessaan niin myös meillä keskipalkansaajilla tekee tiukkaa. Kun me lopetamme kaiken ylimääräisen kuluttamisen (koska siihen meillä ei riitä raha), niin sekään ei tee hyvää yhteiskunnalle. Minä en enää käy esimerkiksi kahviloissa kahvilla vaan keitän kahvini kotona. Pian kaatuu paljon palveluntarjoajien yrityksiä, koska me tavallisetkaan palkansaajat emme pysty palveluita enää ostamaan palkallamme.
Kyllähän tuon nyt jokainen ymmärtää. Kyllä me yhteiskunnan köyhimmätkin joskus käytetään palveluja. Tai käytimme. Mutta ei meidän tarvitse siitä kohua nostaa. Ihan normaalia toimintaa supistaa tarpeettomista. Nythän esimerkiksi netin kirpputorimyynnitkin on romahtaneet. Yksi juuri eilen teki konkurssin. Eikös teille hyväpalkkaisille juuri tullut tai ole tulossa verohelpotuksia kun taas meiltä rutiköyhiltä viedään ruokarahaa 100%. Mikä ongelma tässä nyt hyväpalkkaisella opettajalla on? Kaikki paremmin kuin hyvin.
Minä olen vaka-ope ja yksinhuoltaja. Sain ennen vähäsen asumistukea, joka todellakin auttoi pyörittämään arkea. Nyt se loppuu meiltä kokonaan tässä kuussa.
Käytännössä se on tarkoittanut sitä, että kummankin lapset harrastukset piti lopettaa ja ostamani ruuan laatu on laskenut. Nyt ostetaan halvinta mahdollista, oli terveellistä tai ei, oli ulkomaista tai ei. Työssäkäyntini ei tuo perheelleni enä mitään lisäarvoa, elämä on kituuttamista ilman mitään "juhlaa". Miksi ihmeessä edes vaivaudun töihin? Miksi kouluttautua ja uurastaa? Näitä kysymyksiä pohdin aamuöisin heräillessäni rahanpuutteen tuomaan ahdistukseen.
Toivomme, että koululta järjestettäisiin jotain ilmaisia liikuntakerhoja, tms. Niille olisi nyt todella kysyntää. Kohta toki varmaan ruoka- ja vaatejakelullekin olisi siellä jo kysyntää.
Tuntuu, että hallitus haistattaa meille lähinnä pitkän paskan.
Numero 127.
Miksi sinä olet tilanteessasi? Miksi et itse ponnistele?
Juuri tänään tuli postissa kirje, että sähkösiirron maksut nousevat. Joskus aikoinaan, ennen kuin Caruna myytiin ulkomaille, siirto maksoi noin puolet siitä, mikä sähkön hinta oli. Nyt on siirto huikeasti kalliimpaa kuin itse sähkö. Ja nousee vain. Sähköyhtiön voi kyllä kilpailuttaa, mutta siirtoa ei. Ainoa, millä voi hiukan asiaa auttaa, on aurinkopaneelit katolla, ja meille ne asennetiin tänä kesänä. Seuraavat kuusi vuotta niitä maksellaan pois.
Niinhän se on, että keskituloiset eivät saa alennuksia mistään, kuten työttömät tai yh:t. Lisäksi pitkän opiskeluajan takia myös opintolainaa saattaa olla enemmän ja varallisuutta ja säästöjä kertynyt vähemmän kuin samanikäisillä duunareilla. Itse pyristelin seitsemän vuotta pelkällä opintorahalla, joten opintolainaa ei ole. Meillä on vain yksi lapsi, ja hän on siirtynyt halvempiin harrastuksiin. Ratsastuksen tilalle tuli kansalaisopiston käsityökerho. Meillä ei tähänkään asti ole kahviloissa käyty, mutta elokuvissa olemme käyneet katsomassa lastenleffat silloin kun on ollut alennuspäiviä. Muutoin lainaamme leffat kirjastosta. Kaverisynttäreitäkään ei pidetä enää missään maksullisissa paikoissa vaan kotona. Kesälomamatkoilla käymme noin kolmen vuoden välein. Muina kesinä tyydymme vain huvipuistokäyntiin ja paikallisiin maksuttomiin hulabaloo-tapahtumiin. Olen lapselle tilannut nyt yhden lehden, se on hänelle semmoinen arjen luksus.
Semmoista se on. Kun rahaa on vähemmän, kulutus on pienempää. Se taas ei tee kansantaloudellekaan hyvää.
Mitä kantaa tuohon nyt voisi ottaa. Turhat kulunut minimiin.
Numero 128
Noin ei missään tilanteessa pitäisi olla, että työssä käyvänä aikuisena lapsillesi ei riitä edes harrastusrahaa. Olen pahoillani puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vaka-ope ja yksinhuoltaja. Sain ennen vähäsen asumistukea, joka todellakin auttoi pyörittämään arkea. Nyt se loppuu meiltä kokonaan tässä kuussa.
Käytännössä se on tarkoittanut sitä, että kummankin lapset harrastukset piti lopettaa ja ostamani ruuan laatu on laskenut. Nyt ostetaan halvinta mahdollista, oli terveellistä tai ei, oli ulkomaista tai ei. Työssäkäyntini ei tuo perheelleni enä mitään lisäarvoa, elämä on kituuttamista ilman mitään "juhlaa". Miksi ihmeessä edes vaivaudun töihin? Miksi kouluttautua ja uurastaa? Näitä kysymyksiä pohdin aamuöisin heräillessäni rahanpuutteen tuomaan ahdistukseen.
Toivomme, että koululta järjestettäisiin jotain ilmaisia liikuntakerhoja, tms. Niille olisi nyt todella kysyntää. Kohta toki varmaan ruoka- ja vaatejakelullekin olisi siellä jo kysyntää.
Tuntuu, että hallitus haistattaa meille lähinnä pitkän paskan.
Tämä!!!! Keskiluokan ja tavallisen palkansaajan ponnistelu ei auta enää mitään. Siitä ei enää palkita, mitään ylimääräistä ei saa. Kyllä nyt jumankauta koulutettujen, työssäkäyvien ihmisten KUULUU saada jotain ekstraa uurastamisestaan! Siihen pohjautuu oikeastaan koko länsimainen yhteiskuntajärjestelmä. Hallitus romuttaa nyt koko tämän pohjan ja vie kaikki tukiverkot pois. Kansa köyhtyy.
Numero 130. Voit lähettää kiiroksen Carunan myynnistä Pekka Haavistolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mainita aloituksessa ammatti? Eri kustannusten nousuja tapahtuu ammatista riippumatta. Itse näen ruokakaupan sovelluksesta, ettei kuukausilaskuni ole juuri muuttunut mutta ruokakorin sisältöni on muuttunut. Sähkölaskuni nyt uuden sopimuksen myötä laskussa, mutta edelleen korkeampi kuin muutama vuosi sitten. Polttoaine on selvästi korkeammalla tasolla, mutta taas mahdollisuuksien mukaan voi omia ajoja valita.
Ja samat muutokset koskevat myös työttömiä ja työkyvyttömiä, pieneläkeläisiä ja matalapalkkaisia työntekijöitä. Meitä kaikkia. Fiksut sopeutuu ja sopeuttaa talouttaan. Hyväpalkkaiset vinkuu taas turhasta. Oli se palkka sitten 3000€ tai 6000€ se on kuitenkin hemmetin paljon enemmän kuin työmarkkinatuki. Ihmiset on joutuneet sopeutumaan myös noin 600€ tuloihin. Sitä sopii miettiä kun tekee mieli valittaa (tur
No sitten sitä valitusta sinne päättäjien ja yrittäjien taholle. Meillä on valta päättää mitä haluamme maksaa tuotteista, esim ruoasta. Turhaa täällä on märistä ettei rahat riitä jos ei osaa sopeutua. Aina on ajat muuttuneet ja hinnat nousseet. Hanki lisätuloja jos ei palkka riitä. Tiedän monia joilla on sivutulona yritys, toinen työpaikka, harrastus jolla tienaa, sijoituksia jne. Useimmilla on useita tulonlähteitä. Meidän pitää ajaa isojakin yrityksiä konkurssiin että ymmärtävät ettei ihmiset suostu maksamaan mitä tahansa mistä tahansa. Yrittäjienkin tulee sopeutua elämään vähemmillä miljoonilla (viittaus CM kauppiaisiin).
Vierailija kirjoitti:
Numero 128
Noin ei missään tilanteessa pitäisi olla, että työssä käyvänä aikuisena lapsillesi ei riitä edes harrastusrahaa. Olen pahoillani puolestasi.
Kiitos. En tunne tunne sinua, mutta sanasi oikeasti lämmittivät. Koen tämän myös aivan järkyttävän epäreiluna. Lasten isä maksaa minkä voi, mutta hänen työtilanteensa on hyvin epävakaa juuri nyt (rakennusala). Harrastukset oli pakko lopettaa tai sitten muuttaa niin pieneen asuntoon, ettemme olisi enää kunnolla mahtuneet. Lasten kanssa yhdessä tulimme lopputulokseen, että mielummin tilaa tehdä läksyt ja olla kavereidenkin kanssa jossakin kuin ei tilaa, mutta harrastukset jatkuisivat.
Ihan absurdia olla työssäkäyvänä ja ahkerana ihmisenä tällaisten valintojen edessä. Olin tässä aloittamassa jo erityisopettajan opintojakin (hirveä työvoimapula), mutta ne on nyt pakko unohtaa. En ole pyytänyt muuta kuin normaalia elämää, jossa lapset harrastavat jotain edullista ja kaupasta saadaan jotain luksusta joskus ja jokin reissu tehdään välillä yhdessä. Sellaista tavallista vaan.
Mutta ei nyt sitten enää saada mitään ekstraa, nyt kituutetaan. Miksi ihmeessä opiskella enää mitään, miksi yrittää.
Mutta meidän pääministeri ja muut politiikan apinat ottavat kuohuvaa ja naureskelevat Ruisrockissa. Heitä ei kiinosta paskan vertaa tavallisen ihmisen elämä. Ei todellakaan mikään esikuva. Kyllä se hymy vielä hyytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja samat muutokset koskevat myös työttömiä ja työkyvyttömiä, pieneläkeläisiä ja matalapalkkaisia työntekijöitä. Meitä kaikkia. Fiksut sopeutuu ja sopeuttaa talouttaan. Hyväpalkkaiset vinkuu taas turhasta. Oli se palkka sitten 3000€ tai 6000€ se on kuitenkin hemmetin paljon enemmän kuin työmarkkinatuki. Ihmiset on joutuneet sopeutumaan myös noin 600€ tuloihin. Sitä sopii miettiä kun tekee mieli valittaa (tur
Outoa. Minä elätin yksinhuoltajana lapseni noin 1000€ tuloilla (kaikki tuet laskettuna) ja hyvin pärjättiin. Lapsi harrasti useita urheilulajeja, sai kännykät ja pelikoneet, muotivaatteet ja retket. Miten se ei onnistu nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Numero 130. Voit lähettää kiiroksen Carunan myynnistä Pekka Haavistolle.
Tuollaista on hoettu kansalle kokoajan, itsekin olen ollut tuossa uskossa, kunnes hiukan selvitin asiaa. Jyrki Katainen ja kokoomus oli se pääpiru. Ketä ylätti? Kokoomus haluua yksityistää kaiken, siinäpä sitten maksellaan, odotetaan nyt mielenkiinnolla, kenelle meidän pohjavedet myydään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajille maksetaan vuodessa 10 kuukautta palkkaa mutta se on jaettu 12:lle kuukaudelle. Kuka tahansa voisi itse tehdä myös näin vaikkapa ykistyisyrittäjänä.
Halusin nostaa esiin yhteiskunnassa keskipalkkaisena pidetyn ammatin ja että nämä valtavat korotukset jokaiseen tuotteeseen ja asiaan saavat meidät lopettamaan kuluttamisen. Ei ole mitä kuluttaa. Mitään ei jää säästöön.
ap
Opettajien keskipalkka on parempi kuin suomalaisten keskipalkka.
Lisäksi opettajan tunti on 45 minuuttia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan opettajakoulutuksen valintakriteereissä jotain vikaa? Sinne tuntuu valikoituvan ihmisiä, jotka rasittuvat työstä tosi herkästi. Kyllähän työelämä on sellaista nykyään joka alalla, että ihminen rasittuu. Harvalla on kuitenkaan niin pitkiä lomia, ihan kelpo palkkaa ja lisäksi käytännössä varmaa työpaikkaa kuten opettajilla.
Tutkijat ovat eri mieltä kanssasi eri ammattien stressaavuudesta
The teaching profession is considered more stressful than other occupations, impacting both teachers physical and psychological well-being (Johnson et al., 2005), which has consequences for both themselves and their students.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306453023000069#:~:…).
Ja siksi asiaa on myös
Eli et siis lukenut tai ymmärtänyt lukemaasi? Artikkelissa mainittiin lähde ja työssähän mitattiin juuri kortisoliarvoa jota mm. verrattiin henkilön itsensä kokemaan stressiin jne. Koska huutelet puun takaa niitä näitä, tässä sulle lähde:
https://www.researchgate.net/publication/237398278_The_Experience_of_Wo…
https://www.lancaster.ac.uk/staff/taylorpj/papers/JMP2005.pdf
Meille otettiin yhtenä vuotena määräaikaiseksi sijaiseksi tyyppi, joka ei todellakaan tehnyt yhtään mitään. Tuli vain sinne luokkaan jutustelemaan, opetus laahasi rinnakkaisluokkia pahasti jäljessä, ei pitänyt kokeita jne. Vanhemmat alkoivat valittaa. Lopulta työsopimus purettiin jo ennen joulua. Siinäpä oli urakkaa muilla opettajilla, kun joutuivat ottamaan hänen luokkansa niskoilleen ja vetämään tiukkaan tahtiin puolessa vuodessa koko vuoden opetusmäärän.