Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen opettaja ja talouteni alkaa olla todella tiukalla kaikkien hintojen nousujen myötä

Vierailija
11.07.2024 |

Elän ruuhkavuosia. Lapseni harrastavat ja harrastusmaksuja on nostettu roimasti. Ruokalasku kasvaa kasvamistaan vaikka syömme melko samoja perusruokia. Asumiskustannukset nousevat. Aivan kaikki nousee ja palkkani ei. 

Pitkällä kesälomallani emme ole käyneet yhdessäkään huvipustossa, elokuvissa emmekä lomamatkalla, 

En käytä alkoholia enkä polta tupakkaa. 

Olisi mielenkiintoista, jos joku ottaisi kantaa meihin tavallisiin työssä käyviin keskituloisiin ja meidän pärjäämisiin hintojen noustessa aivan joka saralla.

Kommentit (463)

Vierailija
281/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit tehdä kesän töitä niin kuin muutkin ihmiset.

Opettajan palkka on jaettu 12 kuukaudelle. vai olikohan se niin, että 10kk on jaettu 12 kuukaudelle.

Meinaat muuten, että opettajalla ei tulisi olla kesälomia?

Vaan määräaikaisten kohdalla näin ei kumma kyllä ole. Ei tule kesällä palkkaa, vaikka lukuvuoden ajan on tehty samat työt kuin vakituiset.

Laitan paremmaksi (se, jonka viestiin vastasit)

Olen vakituinen, mutta minut lomautetaan kesän ajaksi. Juuri hallituksen uuden aivopierun takia lomarahat vaikuttavat tukiin, joten kesäkuulta ei saa enää tukea, heinäkuulta enää ja elokuussa alkaakin työt. Erosin liitosta tästä syystä, sillä jos liitto on niin villas

Niinpä. Opettajat ovat usein Kokoomuksen äänestäjiä, joten tätä ilmeisesti halusivat. 

Vierailija
282/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vaan kuvitella miten tiukilla se on meillä minimisairaseläkkeellä elävillä, joilla on paljon sairastamisen kuluja ja jotka jo valmiiksi elettiin kädestä suuhun. Terveydenhuollon maksujakin on kaiken lisäksi korotettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ajatellut muuttaa USA:n siellä keskiluokkaisella on OECD:n tutkimuksen mukaan  yli 50% parempi nettoelintaso ja siihen on laskettu kaikki verovaroin saadut palvelut mukaan mm. terveydenhuolto ja koulutus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Median_income

Vasemmisto tuhosi suomen talouden, keskiluokkaiset joutuvat maksamaan kaiken kun rikkaitakin on Suomessa äärimmäisen vähän.

Muistahan aloittaa lasten college-säästäminen sitten, kun niitä tulee. Puoli miljoonaa on sopiva summa. Eläkkeelle pääsee, kun säästöjä on tarpeeksi. Useimmilla työnantajilla ei ole eläkerahastoja. Työpaikat keskittyvät, kuten Euroopassa, kasvukeskuksiin, ja kasvukeskuksissa ovat kasvukeskusten vuokrat. Asuntosäästäminen on karannut alemman keskiluokan ulottuvilta. Sairasvakuutus maksaa sekin. Ilman vakuutusta voi murtuneen jalan paikkaamiselle tulla

Yksi kiireellinen helikopterikyyti sairaalaan voi maksaa 100 000 taalaa. Siellä saakin painaa pitkää päivää että pystyy tuon maksamaan.

Vierailija
284/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut sopeuttamaan käytettävissä olevat tulot menoihin. Panemaan asiat tärkeysjärjestykseen, karsimaan tarpeettomimmasta päästä.

Elämänhallinnan perustaitoja.

Vierailija
285/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En toki vittuillut vaan kerroin sinulle mistä tilanteesi johtuu. Jos se sinua ärsyttää, niin toivottavasti se opettaa sinua, että älä tee enää hölmöyksiä ja mieti tulevaisuuttakin, niin et joudu vaikeuksiinkaan. Minulla on kaikki hyvin, kiitos."

No valitettavasti kaikki ihmiset eivät osaa ennustaa poikkeuksellisia globaaleja kriisejä kristallipallosta. Jos sinä osaat, miksi et varoittanut esimerkiksi koronasta tai venäjän hyökkäyksestä pääministeriä? Tai siitä millainen soppa sote tulee olemaan? Annoit noin vain valtiontalouden romahtaa panttaamalla tietoa.

AINA pitää varautua huonoihin aikoihin eli säästää ja elää pienemmällä kuin kuukausitulot. Juuri sen vuoksi että kukaan ei tiedä eikä pysty ennustamaan tulevaa. Mitä tahansa voi tapahtua globaalisti.

Ja mistä tiedät onko varauduttu vai ei. Ei niitä säästöjä kannata alkaa käyttää ennenkuin on pakko? Mulla esim on tuosta sun mielestä typerästä asunnonostosta huolimatta säästössä n. 15 000e. En vain halua alkaa käyttää sitä ennenkuin on ihan pakko. Tällä hetkellä ei ole, koska olen säätänyt kulut minimiin ja selviän maksuista kajoamatta säästöihin.

Toivon silti että palkkani ostovoima riittäisi siihen mihin se ennenkin riitti tai edes suunnilleen siihen. Lisäksi mietin usein miten itseäni köyhemmät tai huonommat rahankäyttäjät pärjäävät tässä maailman tilanteessa. 

Vierailija
286/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän jokainen opettajaksi kouluttautunut, ole ollut tietoinen alan haasteista, palkkauksesta, lomista ym. Jos tietää, että kesäkuukausilta ei makseta, niin silloin elää ne muut kuukaudet säästeliäästi, jotta rahaa jää kesälle. Lisäksi pitäisi miettiä niitä lasten harrastuksia. Harrastaa voi halvempiakin lajeja. Aika moni vinkumisen aihe on itse aiheutettu, ja aina voi vaikka vaihtaa alaa. 

Ap teki aloituksen siitä, että ennen raha riitti oikein hyvin lasten kalliimpiinkin harrastuksiin, kahvilakäynteihin ja muuhun pikkumukavaan. Nyt ei riitä enää muuhun kuin laskuihin ja ruokaan, vaikka tekee samaa työtä ja saa samaa palkkaa kuin ennen. Kyse ei ole siitä, että ap olisi alun alkaen elänyt yli varojensa.

Jep. Ap:n aloitus on ihan hyvä ja ajankohtainen, mutta Ihmiset ei omaa mitään sisäänluku

Tuo aihe on aina ollut ajankohtainen, ammatista huolimatta. Ei mitään uutta muuta kuin nuorille jotka on viimein heränneet todellisuuteen. Ja nyt harmittaa kun ei tullut säästettyä vaan elettiin kuin viimeistä päivää.

Vierailija
287/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit vaan kuvitella miten tiukilla se on meillä minimisairaseläkkeellä elävillä, joilla on paljon sairastamisen kuluja ja jotka jo valmiiksi elettiin kädestä suuhun. Terveydenhuollon maksujakin on kaiken lisäksi korotettu.

Itselläni tuli tänään kaksi poliklinikkakäyntiä. Mitähän ne on, 50€ kipale? Siihen päälle taksimatkat 2*25€ ja B-todistus ehkä jotain 40€? Melkein 200€ lasku yhdestä reissusta. Näitä kun tekee muutaman kuukaudessa tai edes yhden kuussa, niin ei jää paljon rahaa ruokaan, vaikka ne kattosummat sitten aikanaan täyttyykin. Ja lääkkeisiin menee myös 50-100€ kuussa. 

Vierailija
288/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on typerää jokaisessa työntekoa sivuavassa ketjussa sanoa, että palkkataso ja työtilanne ja työnkuva on ollut tiedossa jo alaa valitessa. En usko, että yksikään ysiluokkalainen hahmottaa, mitä eläminen maksaa, mitä kaikkea johonkin työhön kuuluu ja miten sitä tehdään tai miten pitkään voi joutua tekemään pätkää tai joutuuko muuttamaan satojen kilometrien päähän työn perässä. Vaikka kyseessä olisi ala, jolla omat vanhemmat ovat, siltikään ei sitä omakohtaisesti pysty tietämään. Opettaja on voinut valita alansa, koska on ollut kiinnostunut jostain tietystä aiheesta ja ajatellut, että opettajana voisi olla kiva työskennellä. Luokanopettaja on ehkä ajatellut, että alakouluikäiset lapset ovat mukavia, ja hänellä saattaa itsellä olla mukavia muistoja omasta opettajasta. 

Itse aloin opiskella minua kiinnostavaa alaa. Kun piti loppuvaiheessa päättää, mitä teen työkseni, päätin hommata myös pedagogisen pätevyyden siltä varalta, että teen joskus keikkaa opettajana. Kun en sitten löytänytkään työtä varsinaiselta kohdealaltani, hakeuduin vakituisesti opettajaksi. Siihen vaikutti se, että vaikka palkka on kehnompi kuin kohdealallani, työssä on kuitenkin pitkä kesäloma. Silloin vielä kuvittelin, että jos opetustuntien määrä on 20, se tietää huiman heppoista työviikkoa. En tajunnut, että todellisuudessa se on 50-tuntinen viikko, jolla kuitenkin saa vain sen peruspalkan + ikälisät + luokanvalvojalisän.

Lisäksi palkka riitti oikein hyvin sinkkuna vastavalmistuneena, kun oli sitä ennen joutunut pärjäämään pelkällä opintotuella. Nyt kun on perhe ja omakotitalo, melko nihkeäksi tämä on mennyt. Pärjätään kuitenkin, vaikka tuli valittua heikkotuloinen puoliso. Jos haluatte elää leveästi opettajana, älkää tehkö lapsia.

Vierailija
289/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja korotetaan lisää ensi vuonna kun poliklinikkamaksut nousee, lääkekorvaukset pienenee ja aivan satavarmasti myös kelataksimaksut nousee. Ja lääkkeiden ALV taitaa nousta myös.

Vierailija
290/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi elämänviisauksia oikein täällä lähellään. Täytyy paskaa suurin osa. Mä voin kertoa teille rikoksista, jotka sisältää vainoa, seuraamista, valheita, väärennyksiä ja uskomattomia rikoksia sairaalassa liittyen ihmisten terveyteen!

Kyllä kaikki tämä Suomessa, Tosiin ihan ulkomailla asti pyörinyt tämä rumba erään perheen ympärillä. Burn in hell sibä idari joka yrität kertoa hyvin elämän totuuksia raha-asiotsta jq onnettomuuksista tai yllättävistä tilanteista 

Rikokset eivät ole niitä.

Eikå gang stalking. Eikö salakuuntelun, salakatselu, seuraaminen, maalittaminen.

Oksettavan sairasta tuo kaikki. 

Ja moni ei edes tiedä, että näiden kaikkien pelkeilleilyjen  lisäksi että oikeastii joku on ollut hengenvaarassa. 

Jotkut tietää ja silti hymyilyttää. 

Älä nyt paljasta sun olinpaikkaa.

Vierailija
291/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vasta sivulla kolme, mutta voi sissus mitä typeryyttä taas.

Avaus koskee sitä, että palkka ei riitä kun kustannustaso on noussut. Miksi va ti päät juuttuu väittelemään opettajien liian pitkistä lomista viestitolkulla! Ketään ei kiinnosta! Tehkää oma ketju!

Vierailija
292/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on inflaation ja korkojen nousun aikana palkka noussut about 1200 euroa ja asunnon menot laskeneet puoleen. Sitä vaan ihmettelee, kun ihmiset ympärillä valittaa ja köyhäilee, itse pärjäsin ihan hyvin paljon vähemmällä aikaisemmin. 

Vierailija
293/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja korotetaan lisää ensi vuonna kun poliklinikkamaksut nousee, lääkekorvaukset pienenee ja aivan satavarmasti myös kelataksimaksut nousee. Ja lääkkeiden ALV taitaa nousta myös.

No tottakai. Tiukille ajetaan ihmiset kaikin keinoin. 

Vierailija
294/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on typerää jokaisessa työntekoa sivuavassa ketjussa sanoa, että palkkataso ja työtilanne ja työnkuva on ollut tiedossa jo alaa valitessa. En usko, että yksikään ysiluokkalainen hahmottaa, mitä eläminen maksaa, mitä kaikkea johonkin työhön kuuluu ja miten sitä tehdään tai miten pitkään voi joutua tekemään pätkää tai joutuuko muuttamaan satojen kilometrien päähän työn perässä. Vaikka kyseessä olisi ala, jolla omat vanhemmat ovat, siltikään ei sitä omakohtaisesti pysty tietämään. Opettaja on voinut valita alansa, koska on ollut kiinnostunut jostain tietystä aiheesta ja ajatellut, että opettajana voisi olla kiva työskennellä. Luokanopettaja on ehkä ajatellut, että alakouluikäiset lapset ovat mukavia, ja hänellä saattaa itsellä olla mukavia muistoja omasta opettajasta. 

Itse aloin opiskella minua kiinnostavaa alaa. Kun piti loppuvaiheessa päättää, mitä teen työkseni, päätin hommata myös pedagogisen pätevyyden

Älkääkä menkö naimisiin rakastamanne ihmisen kanssa vaan sellaisen jolla on muhkea tilipussi.

Nämä keskustelut menee aina ihan älyttömäksi, kun porukka tulee kertomaan mitä olisi kannattanut tehdä. Suurin osa varautuu kyllä kaikenlaiseen. Mutta kun elämä vain tapahtuu eikä aina ole osannut kaikkeen varautua.

Ja ilmeisen yllätyksenä tämä talouden alamäki tuli kaikille, kun monet on tilanteessa että palkalla saa maksettua tasan pakolliset, ei ekstraa.

Vierailija
295/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloin opiskella minua kiinnostavaa alaa. Kun piti loppuvaiheessa päättää, mitä teen työkseni, päätin hommata myös pedagogisen pätevyyden

Eli sinulla on omakotitalo, lapsia ja pienituloinen puoliso? Ihan hyvinhän opettajan palkalla siis pärjää. Kaksi pienituloista ei varmaan asuisi lapsineen siinä teidän talossa.

Vierailija
296/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi. Semmosta se elämä on. Mun lapset ovat selvinneet oikein hyvin, vaikka huvipuistossa käydään vain muutaman vuoden välein, ei olla matkusteltu ulkomaille, eikä vietetty talvilomia Lapissa. Harrastukset ovat kohtuuhintaisia, joiden kanssa ei jouduta vararikkoon maksujen noustessa.

Ovat fiksuja muksuja, koulunumerot ysiä ja kymppiä. Aktiivisuutensa takia ovat päässeet koulun kansainvälisyyskasvatuksen myötä käymään ulkomailla. Perheen kanssa on reisattu Suomessa lähinnä historiaan, taiteeseen ja luontoon tutustuen. Suomessakin voi reissata edullisesti majoittuen, jos muukin kelpaa kuin hotellit, ja ruokaa on valmis tekemään myös itse.

Brutto ~2100 €/ kk, puolison kanssa ~6000 €/ kk. 

Vierailija
297/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on inflaation ja korkojen nousun aikana palkka noussut about 1200 euroa ja asunnon menot laskeneet puoleen. Sitä vaan ihmettelee, kun ihmiset ympärillä valittaa ja köyhäilee, itse pärjäsin ihan hyvin paljon vähemmällä aikaisemmin. 

Kivat sulle. Luuletko että kaikki voi vaan itse päättää, että mun palkka/eläke/whatever nousee nyt tän ja tän verran?

Vierailija
298/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö nyt vuodattaa joku empaattinen kyynel, kun olet opettaja?! Tee työsi, nauti lomastasi, mutta älä jaksa valittaa, koska kaikki muutkin ovat samassa veneessä eivätkä valita. 

Sinä ainakin näytät valittavan.

Vierailija
299/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta sivulla kolme, mutta voi sissus mitä typeryyttä taas.

Avaus koskee sitä, että palkka ei riitä kun kustannustaso on noussut. Miksi va ti päät juuttuu väittelemään opettajien liian pitkistä lomista viestitolkulla! Ketään ei kiinnosta! Tehkää oma ketju!

Ja kun aloitus on vielä yhteiskuntaan vaikuttavan ilmiön pohdintaa. Ei edes sitä omasta tilanteesta valittamista, eikä sitä mitä pitäisi tehdä.

Mutta nopeasti nämä av:n neropatit sai tämänkin keskustelun pois raiteiltaan kun äo ei riitä sisälukutaitoon.

Vierailija
300/463 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ajatellut muuttaa USA:n siellä keskiluokkaisella on OECD:n tutkimuksen mukaan  yli 50% parempi nettoelintaso ja siihen on laskettu kaikki verovaroin saadut palvelut mukaan mm. terveydenhuolto ja koulutus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Median_income

Vasemmisto tuhosi suomen talouden, keskiluokkaiset joutuvat maksamaan kaiken kun rikkaitakin on Suomessa äärimmäisen vähän.

Muistahan aloittaa lasten college-säästäminen sitten, kun niitä tulee. Puoli miljoonaa on sopiva summa. Eläkkeelle pääsee, kun säästöjä on tarpeeksi. Useimmilla työnantajilla ei ole eläkerahastoja. Työpaikat keskittyvät, kuten Euroopassa, kasvukeskuksiin, ja kasvukeskuksissa ovat kasvukeskusten vuokrat. Asuntosäästäminen on karannut alemman keskiluokan ulottuvilta. Sairasvakuutus maksaa sekin. Ilman

Amerikassa alkaa olemaan jo yhtä paljon köyhyysrajalla eläviä kuin Suomessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi