Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku postata mitä juristi neuvoo iltasanomissa, miten turvaat testamentissa ettei eksä peri

Vierailija
11.07.2024 |

Tämä olisi hyvä tietää

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ette ole tosissanne? Siis eksähän perii puolet lapsenne omaisuudesta, jos lapsi kuolee lapsettomana ennen eksää ja itse olet jo kuollut.

Miten niin puolet? Tuossa tilanteessa perii lapsen kokonaan.

Ei, vaan puolet. Exä eli toinen vanhempi perii puolet lapsen omaisuudesta. Toinen puolet menee periaatteessa toiselle vanhemmalle, mutta koska tämä on kuollut, niin sitten tämän kuolleen vanhemman perintökaaren mukaisille perillisille.

Olin juuri tässä tilanteessa viime syksynä, kun lapseton veljeni kuoli ja isäni on kuollut jo 20 vuotta sitten. Äitini peri puolet veljeni omaisuudesta ja me jäljelle jääneet sisarukset jaoimme toisen puolen eli kuolleen isäni osuuden.

Vierailija
42/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ette ole tosissanne? Siis eksähän perii puolet lapsenne omaisuudesta, jos lapsi kuolee lapsettomana ennen eksää ja itse olet jo kuollut.

Ei, vaan puolet. Exä eli toinen vanhempi perii puolet lapsen omaisuudesta. Toinen puolet menee periaatteessa toiselle vanhemmalle, mutta koska tämä on kuollut, niin sitten tämän kuolleen vanhemman perintökaaren mukaisille perillisille.

Olin juuri tässä tilanteessa viime syksynä, kun lapseton veljeni kuoli ja isäni on kuollut jo 20 vuotta sitten. Äitini peri puolet veljeni omaisuudesta ja me jäljelle jääneet sisarukset jaoimme toisen puolen eli kuolleen isäni osuuden.

Hmm, entä jos kuolleella isällä ei olisi ollut ketään perillisiä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ositusta ei tehty kun elettiin toimeentulotuella, minä olin ulosotossa. Ei tullut mieleenkään että jostain kirppariromusta ja diakonilta saaduista rytkyistä olisi pitänyt tehdä ositus.

Vierailija
44/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä millä perusteella ex voisi vaatia mitään kun koti myytiin, pankki hoiti kaupan, velan kuoletuksen ja loppusumma jaettiin molempien tileille?? Kaikki dokumentointu pankin arkistossa. 

Peritty kesämökki oli vain mun nimissä joten siihen ei myöskään oikeutta

Toivottavasti perimästäsi mökistä on testamentissa maininta ettei se kuulu avio-oikeuden piiriin. Muutoin puolisollasi on oikeus saada siitä jälkikäteenkin puolet jos ositusta ei ole tehty jossa hän luopuu oikeudestaan. Ihan sama kumman nimissä se omaisuus on, puoliksi niiden arvo jaetaan avioeron myötä ilman avioehtoa tai testamentin estoja. 

Vierailija
45/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistappas laki. Se miten asiasta puhutaan, ei ole laki. Lain mukaan kaikki samasta isästä syntyneet ovat täyssisaruksia.

Täällä oppii kaikkea uutta wokekulttuuri on levinnyt jo lainsäätämisenkin puolelle kun lapset syntyvät isästä.

Vierailija
46/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä onkin erikoinen juttu joten heitän minäkin kysymykseni ilmoille:

Olin parikymppisenä naimisissa hetken, ei lapsia. Erosimme, emme tehneet ositusta koska emme omistaneet mitään kun irtaimistoa. 

Sain sen jälkeen avoliitossa kaksi lasta (nyt jo aikuisia).

Nyt jo 15 v naimisissa, ei yhteisiä lapsia. 

Kysymys: ei kai tuo eka avioliittoni mies nyt mitenkään sotkeudu omaisuuteni jakoon sitten kun kuolen? 

Vierailija
47/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti avioerossa on ositus tehty, ellei, niin voi voi sentään. Muistettakoon että avopuolisolla ei ole mitään perintö- tai muutakaan osuutta avopuolisonsa omaisuuteen mahdollista testamenttia lukuun ottamatta. Mutta silloinkin verotus on ankarampaa kuin rintaperillisillä!

Vierailija
48/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt perukirjan, jossa täysin tuntemattomat isän puolelta olevat sisarukset (joilla eri äiti) perivät suurimman osan. Näitä sisaruksia ei vainaja ollut tavannut kertaakaan elämänsä aikana.

Sama isä, eri äidit = sisaruksia

Sama äiti, eri isät= sisaruspuolia

Mitä ihmettä sä sekoilet? Jos kumpi tahansa vanhemmista on eri, nämä on sisaruspuolia. Täyssisaruksia vai ne joilla molemmat vanhemmat samoja. Ei vanhemman sukupuoli ratkaise yhtään mitään. 

Tarkistappas laki. Se miten asiasta puhutaan, ei ole laki. Lain mukaan kaikki samasta isästä syntyneet ovat täyssisaruksia.

No nyt oli mielenkiintoinen! Yleensä myhäilen näille epämääräisille lakiviittauksille vain itsekseni, mutta tämän lain minäkon haluan tarlastaa. Mistä laista siis on kyse?

ps. Tiedän, mitä laki asiasta oikeasti sanoo, ja vanhemman sukupuolella ei tosiaan ole merkitystä.

Vierailija
49/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin parikymppisenä naimisissa hetken, ei lapsia. Erosimme, emme tehneet ositusta koska emme omistaneet mitään kun irtaimistoa. 

Kysymys: ei kai tuo eka avioliittoni mies nyt mitenkään sotkeudu omaisuuteni jakoon sitten kun kuolen? 

Kyllä hän voi sotkeutua. Tosin siinä tilanteessa ruvettaisiin sitten selvittämään, mitä omaisuutta sinulla on jo ollut avioeron aikana ja mitä olet hankkinut sen jälkeen. Exälläsi on avio-oikeus vain siihen omaisuuteen, mitä olet omistanut jo erotessanne sekä tämän omaisuuden tuottoon ja sen sijaan tulleeseen omaisuuteen.

Suosittelen kovasti, että otat yhteyttä exääsi ja kirjoitatte paperin, jossa sanotte, että olette jakaneet omaisuutenne erotessanne eikä kummallakaan ole enää vaatimuksia toisen omaisuuteen. Alle sitten molempien ja kahden ulkopuolisen todistajan allekirjoitukset. Tämä säästää paljon vaivaa lapsiltasi siinä vaiheessa, kun kuolet. Ihan vastaavalla tavalla tämä paperi on myös exäsi perillisten etu.

Vierailija
50/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ex-puolisoilla on yhteinen lapsi voi vastaan tulla tilanne, jossa ex-puoliso periikin puolison. Näin voi tapahtua, jos lapsi perii kuolleen puolison, mutta kuolee ilman omia lapsia, jolloin lapsen toinen vanhempi perii lapsen. Tämäntapaiselta tilanteelta voidaan välttyä, jos esimerkiksi ex-puoliso poissuljetaan testamentilla. Tämä voidaan tehdä määräämällä omaisuudelle toinen saaja, jos lapsi kuolee.

Eli ei.

Vierailija
51/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exän pitää erikseen hakea osuuttaan jos ositusta ei ole tehty.  Tässä tilanteessa itse olen. Olen kysymällä kysynyt ja jankannut mieheltä onko ositus tehty, muttei osaa sanoa enkä ole sellaista paperia löytänyt, että tosi kiva.  Toisaalta ex:llä on aika iso omaisuus, joten kuvittelisin hänenkin haluavan olla aika hiljaa tästä. 

Tiedän tällaisen tapauksen kun puolison kuolemna jälkeen tuli yllätys leskelle.

Vierailija
52/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sotkeutua, jos kerran sopimusta osituksesta ei ole. Voi väittää jotain, mikä ei pidä paikkaansa. Aina kannattaa tehdä sopimus, vaikka ei olisi mitään jaettavaa.

Vierailija
53/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään ositusta ei tehty kun elettiin toimeentulotuella, minä olin ulosotossa. Ei tullut mieleenkään että jostain kirppariromusta ja diakonilta saaduista rytkyistä olisi pitänyt tehdä ositus.

Siinäkin jos sattuu tulemaan jotain omaisuutta huomioidaan, vain ennen eroa ollut varallisuus 

Vierailija
54/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten eksä perisi mitään? Rintaperilliselle menee perintö. Säätiöittämällä voi tehdä rintaperillisetkin pennittömiksi, jos se on oma juttu

Ex-puolisolla on tietyissä tilanteissa oikeus perintöön. Esimerkiksi jos ositusta ei avioeron jälkeen ole tehty, voi tämä aiheuttaa ongelmia puolison kuoltua, sillä entinen puoliso on kuolinpesän osakas, jos ositusta ei avioeron jälkeen ole toimitettu. Lisäksi jos entisillä puolisoilla on yhteisiä lapsia, voi eloonjäänyt puoliso periä kuolleen puolison, jos puolisoiden yhteinen lapsi kuolee ilman omia lapsia.

Niin että kun ja jos eroatte,  huolehtikaa että se ositus on lainmukaisesti tehty!  Sillä huolehditte ettei eks pääse perimään. Muuten voi todellakin tulla ikäviä ylllätyksiä.

Vierailija
55/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuus, joka ei kuulu ositukseen

Ositukseen otetaan mukaan vain omaisuus, jonka osapuolet omistivat jo ennen ositusperusteen syntymistä eli kun avioero oli laitettu vireille tuomioistuimeen tai kun puoliso kuoli.

Myös vaatteet ja muu omaisuus, joka on tarkoitettu toisen puolison henkilökohtaista käyttöä varten, erotetaan hänelle osituksessa. Tämä on kuitenkin mahdollista vain sen verran, mikä on kohtuullista.

Omaisuus, jonka puoliso on:

ansainnut

saanut lahjana

saanut perintönä

saanut testamentin nojalla

ei kuuluu avio-oikeuteen, jos tämä omaisuus on saatu sen jälkeen, kun avioliitto on jo purkautunut toisen puolison kuoleman takia tai, kun avioero on jo laitettu vireille käräjäoikeuteen.

Vierailija
56/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiedä millä perusteella ex voisi vaatia mitään kun koti myytiin, pankki hoiti kaupan, velan kuoletuksen ja loppusumma jaettiin molempien tileille?? Kaikki dokumentointu pankin arkistossa. 

Peritty kesämökki oli vain mun nimissä joten siihen ei myöskään oikeutta

Toivottavasti perimästäsi mökistä on testamentissa maininta ettei se kuulu avio-oikeuden piiriin. Muutoin puolisollasi on oikeus saada siitä jälkikäteenkin puolet jos ositusta ei ole tehty jossa hän luopuu oikeudestaan. Ihan sama kumman nimissä se omaisuus on, puoliksi niiden arvo jaetaan avioeron myötä ilman avioehtoa tai testamentin estoja. 

Testamentissa oli rajaus

Vierailija
57/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei peri. Vaan saa avio-oikeuden mukaisen osuutensa mahdollisena tasinkona osituksessa.

Jos perisi, joutuisi maksamaan perintöveroa.

Vierailija
58/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei peri. Vaan saa avio-oikeuden mukaisen osuutensa mahdollisena tasinkona osituksessa.

Jos perisi, joutuisi maksamaan perintöveroa.

Millä perusteella väität, että elossa oleva vanhempi ei perisi lapsettomana ja ilman testamenttia kuollutta lastaan? Siitähän tässä on kysymys, ei osituksesta.

Vierailija
59/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole juttua lukenut maksumuurin takaa, mutta tärkeintähän aina on, että löytyy virallinen osituskirja omaisuuden jaosta avieron jälkeen. Muuten ex pääsee osille perinnönjaossa.

Joo juttua en ole lukenut enkä tosiaankaan ole lakityyppi, mutta sen tiedän että erossa pitää olla osituspaperi tai muuten voi tulla perillisille ylläreitä jos sitä ei ole erossa tehty. 

Vierailija
60/63 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene ihan noin yksinkertaisesti. Jos lapsella on sisaruksia tai isovanhempia elossa, puolet jaetaan heidän kesken. Lue perintökaari. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän