Matkusteleeko joku oikeasti niin ettei syö ravintoloissa?
Normisti ainakin kaksi kertaa päivässä syödään ravintolassa.
Kommentit (229)
Budjettimatkalla ollessa en yövy kalliissa hotelleissa tai syö ravintoloissa. Ainoa isompi kulu on lennot.
Allergioiden takia on pakko syödä itse kokattua ruokaa, varsinkin maissa joissa liian iso kielimuuri. Kerran olen joutunut allergiakohtauksen takia sairaalaan ulkomailla ja kerran istunut vessassa puoli lomaviikkoa.
Vierailija kirjoitti:
"Täytyyhän sun suunnitella ja käydä kaupassa. Ja vielä siivota jäljet."
No kaupassa käy muutenkin vaikka ihan vain ostamassa vettä eikä ruoanlaitossa ole hirveästi suunnittelemista. Tiskikone tiskaa astiat ja aika nopeasti jonku paistinpannun itse tiskaa.
Kokkaaminen loma-asunnossa on huomattavasti hankalampaa kuin kotona. Ensimmäinen haaste on raaka-aineiden puute; kotona sinulla on yleensä varastossa erilaisia öljyjä, mausteita ja kuivatuotteita, mutta loma-asunnossa näitä ei ole. Tämä tarkoittaa, että joudut ostamaan kaiken tarvittavan, mikä voi olla työlästä ja kallista. Lisäksi et voi olla varma, että majapaikasta löytyy kaikki tarvitsemasi keittiövälineet, kuten teräviä veitsiä ja sopivan kokoisia kattiloita tai paistinpannuja. Tämä voi vaikeuttaa tiettyjen ruokien valmistamista. Jos et osaa paikallista kieltä, voi olla hankalaa löytää oikeat raaka-aineet kaupasta.
Höpsistä taas. Kun ihmiset kirjoittavat "hotellin aamiaisella pääsee jo todella pitkälle iltapäivään" he tarkoittavat (kuten sinäkin tarkoitit, vaikka nyt pyörrät puheesi), että he syövät tuhdisti ja vähän normalaia myöhempään aamulla. Kukaan ei kirjoita noin, jos oikeasti ei syökään juuri mitään, tai juovat pelkän kahvin. Kukaan ei todellakaan sanoisi, että "hotellin kahvilla pääsee jo pitkälle iltapäivään", tai "hotellin paahtoleipäviipaleella pärjää iltaan asti", ihan kuin hotellin ruoka olisi itsessään täyttävämpää kuin kotona syöty ruoka.
Teille joilla tuntuu aina olevan jotain ruokaa suussa, tuntuu aina niin vaikeilta ymmärtää se tosiasia, että on olemassa suuri määrä ihmisiä, jotka eivät pidä syömisestä ylipäätään. Ettei heillä ole suuremmin nälkä, eikä todellakaan tarvetta ahmia. Minä en juo koskaan kahvia. Saatan aamulla juoda vettä tai mehua. Minun ns. tuhti aamianen saattaa olla muutama viipale kurkkua, minisämpylä ja sen päällä vähän munakokkelia hotellissa. Jos siellä on croisantteja, niin sellaisen sitten sellaisen siihen päälle ja sillä pärjää kyllä todella pitkälle iltapäivään. Joku muffinssi tai suklaapatukka lounaaksi ja sillä aamiaisella pärjää iltaan asti.
Vihaan kaikenlaisia hotellien leikkeleitä, pekoneja ja makkaroita. Ne ovat järestään ihan kauheita. Ja ne juustot? Ihan kauheita kumiläpysköjä. Ehkä syön jonkun. hedelmän, jos vaikuttavat hyviltä. Mutta usein ei ota hotellia aamiaisella, jolloin saatan tosiaan syödä ehkä jäätelön ensimmäisen kerran joskus kahdelta tai kolmelta iltapäivällä . Illalla syön sitten jonkun ruuan, mutta sekin mielellään streetfoodia. En lähes koskaan ravintolassa. Jos kyseessä on joku iso kebab, säästän puolet seuraavaan päivään.
Minun ruokani on yhtä tyydyttävää matkalla kuin kotona, jossa en lähes koskaan tosiaan syö aamiaista, Jos on kuumaa saatan syödä mehujään aamiaiseksi. Ihan vaan huviksi, en nälkään. Juon vettä ja mehuja ja kylmiä teetä näin kesällä. Ruokia ja juomia, joita en koskaan syö on kahvi ja alkoholi, kaikki paneerattu ja suurin osa friteeratuista ruuista. Lihat missä on jänteitä tai rustoja, Liha, joka on kastikkeessa paitsi jauhelihakastike ja kanalla tehty. Ulkomailla, valmiit salaatit. Makkarat sekä leikkeleet paitsi muutamat italialaiset, kuten cotto ja bresaola.
Itse ihmettelen sitä, kun toisilla on koko ajaan nälkä. Juuri söivät ja taas on etsittävä ruokapaikkaa ja syötävää. Koko päivä ja muutaman tunnin välein. Eikö teitä kyllästytä se?
Sori mutta matkustelu tuhoaa maapallon ilmaston söitte sitten missä tahansa
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se syöminenkin tuhoaa maapalloa, varsinkin lihan syönti.
Vierailija kirjoitti:
Päästöt tuhoavat saman verran ilmastoa, tulivat ne miten tahansa. Toiset matkustelee, toiset ajaa työmatkaa ja toiset pitää vaikkapa mökkiä lämpimänä talvellakin. Vaikeaa on esittää kenellekään, mitä saa tehdä ja mitä ei. Tuho pitää vaan hyväksyä osana kiertokulkua.
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä taas. Kun ihmiset kirjoittavat "hotellin aamiaisella pääsee jo todella pitkälle iltapäivään" he tarkoittavat (kuten sinäkin tarkoitit, vaikka nyt pyörrät puheesi), että he syövät tuhdisti ja vähän normalaia myöhempään aamulla. Kukaan ei kirjoita noin, jos oikeasti ei syökään juuri mitään, tai juovat pelkän kahvin. Kukaan ei todellakaan sanoisi, että "hotellin kahvilla pääsee jo pitkälle iltapäivään", tai "hotellin paahtoleipäviipaleella pärjää iltaan asti", ihan kuin hotellin ruoka olisi itsessään täyttävämpää kuin kotona syöty ruoka.
Teille joilla tuntuu aina olevan jotain ruokaa suussa, tuntuu aina niin vaikeilta ymmärtää se tosiasia, että on olemassa suuri määrä ihmisiä, jotka eivät pidä syömisestä ylipäätään. Ettei heillä ole suuremmin nälkä, eikä todellakaan tarvetta ahmia. Minä en juo koskaan kahvia. Saatan aamulla juoda vettä tai mehua. Minun ns. tuhti aamianen saattaa olla muutama viipale k
Mitä sinä sitten päivän aikana teet, jos et juurikaan kuluta energiaa? Makat sohvalla katsoen televisiota ja somettaen? Minun ainakin pakko saada kaksi tukevaa ateriaa päivässä, koska kulutan niin paljon energiaa. Enkä ole mikään ylipainoinen läski, vaan urheilullinen isokokoinen (pituutta 196 cm) mies, joka lomallakin harrastaa esimerkiksi laitesukellusta, melontaa, laskettelua tms. kohteesta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle itselleni on lomassa parasta se, että ei tarvitse kokata ja keksiä ruokia. Itselleni ankein loma olisi se, että jossain huoneistohotellissa keittäisin sitä samaa puuroa ja spagettia kuin kotonakin ja keksisin, että mitä tänään kokataan. Voi ostaa salaattia, hedelmiä jne. supermarketista mutta missään nimessä en ala itse kokkailla. Joillekin se itse kokkaaminen on parasta lomassa, minulle ei. Ei se ole minulta pois, jos joku haluaa itse laittaa ruokaa lomalla, minulle parasta lomaa on just se, että minun ei tarvitse tehdä niin.
Mulle olis aika hassua että lomalla alkaisin kokkailla jossain vieraassa ja puutteellisessa kyökissä, kun en kokkailua kotonakaan hirveesti harrasta. Mulla ehkä toi "loma, lomareissu"- käsite on vähän horjuva kun en ole työelämässä mutta kuitenkin,
Todella kätevää. Ruoka loppu tai revintola niin täynnä ettei mahdu, sekavat menut, tarjoilijat kerjää tippejä ja laskuttaa väärin. Siinä sitten syöt "rennosti" kun tyrkytetään jotain kokoajan.
Me vuokrataan joka vuosi villa kaveriporukalla ja kokataan aamiaiset ja illalliset useimmiten itse, se paikallista ihanista raaka-aineista kokkaaminen on osa lomaelämästä. Lounas syödään ravintolassa jos ollaan vaikkapa rannalla tai retkellä jossain lähikaupungissa.
Jos majoitun hotellissa tulee ravintoloissa syötyä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Teille joilla tuntuu aina olevan jotain ruokaa suussa, tuntuu aina niin vaikeilta ymmärtää se tosiasia, että on olemassa suuri määrä ihmisiä, jotka eivät pidä syömisestä ylipäätään. Ettei heillä ole suuremmin nälkä, eikä todellakaan tarvetta ahmia. Minä en juo koskaan kahvia. Saatan aamulla juoda vettä tai mehua. Minun ns. tuhti aamianen saattaa olla muutama viipale k
Mitä pitäisi tehdä kun on nälkä?
Ruoka hifistelijät näyttävät vallanneen ketjun. Minulla on kotona vain oliiviöljyä. Mausteina käytän vain suolaa ja mitä tämä kuivatuote on? Jauhoja? Pastaa? Ne on helppo ostaa kaupasta. Ei kai kukaan sentään lomalla leivo, joten se vehnäjauhokin on aika turhaa. Yksi kattila ja paistinpannu riittää kyllä huoneistohotellikokkaamiseen. Ehkä olen vaan helppo syöjä. Minulle riittää siihen lautaselle mozzarellapallo, tomaatti, vähän leipää, hunajamelonia ja vaikka kinkkuleikkele viipale tai kalapihvi tai kanapihvi.
Ihan sama kokataanko itse vai käydäänkö ravintoloissa, mutta pääasia on se, ettei tehdä, kuten lapsuudessani. Jossa kotona tehdään valmiiksi eväät ja niitä sitten roudataan mukana kaikkialle. Tosi kiva järjiä jotain vetisiä voileipiä jossain penkillä istuen samalla kun muut käyvät syömässä jotain oikeaa ruokaa jossain.
Mitä sinä sitten päivän aikana teet, jos et juurikaan kuluta energiaa? Makat sohvalla katsoen televisiota ja somettaen? Minun ainakin pakko saada kaksi tukevaa ateriaa päivässä, koska kulutan niin paljon energiaa. Enkä ole mikään ylipainoinen läski, vaan urheilullinen isokokoinen (pituutta 196 cm) mies, joka lomallakin harrastaa esimerkiksi laitesukellusta, melontaa, laskettelua tms. kohteesta riippuen.
Ymmärrän täysin, ettet sinä pärjää minun ruokavaliolla. Mutta kai sinä ymmärrät, että minä keski-ikäisenä naisena lihoisin muodottomaksi, jos minä söisin kuten sinä? Minä en lähde lomalle urheilemaan. Sen teen kotona ollessani. Mutta en yhtään epäile etteikö sinulle sinun sporttilomasi ole unelmiesi täyttymys.
Lomalla minä lähinnä kävelen ja istun. Kiertelen kaupunkia, nähtävyyksiä ja shoppailen. Ajelen metrolla, istun puistossa. Veneilen, istun jossain lautasta, seison jonossa johonkin museoon. Jos menen rantakohteeseen niin olen lähinnä vain vedessä kellumassa. En minä minnekään ui, saatikka urheile. Minun lomani ei ole koskaan ollut mikään triatlonloma, joten minun ei myöskään sen tyyppisestä tarvitse syödä. Eikä minulla ole isoja lihaksia ruokittavana, vaan pikemmin vyötärörengasta näännytettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Paikallisissa ruokakaupoissa käyminenhän on parasta koko reissussa.
Itselläni oli hauska tapaus ranskalaisessa ruokakaupassa. Joku mies katseli samoja tuotteita kuin minä ja alettiin jutella. Yhteistä kieltä ei löytynyt. Ehdotin vaikka mitä. Lopulta ilmeni, että hän oli suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka hifistelijät näyttävät vallanneen ketjun. Minulla on kotona vain oliiviöljyä. Mausteina käytän vain suolaa ja mitä tämä kuivatuote on? Jauhoja? Pastaa? Ne on helppo ostaa kaupasta. Ei kai kukaan sentään lomalla leivo, joten se vehnäjauhokin on aika turhaa. Yksi kattila ja paistinpannu riittää kyllä huoneistohotellikokkaamiseen. Ehkä olen vaan helppo syöjä. Minulle riittää siihen lautaselle mozzarellapallo, tomaatti, vähän leipää, hunajamelonia ja vaikka kinkkuleikkele viipale tai kalapihvi tai kanapihvi.
Mozzarellapallossa on yli 500 kilokaloria. Tuollainen mättö pitääkin riittää kelle tahansa.
Mitä pitäisi tehdä kun on nälkä?
No, syöt. Toisilla on tosiaan kokoajaan nälkä, joten ei kai heidän auta muuta kuin sitten syödä. Meillä joilla ei ole lähes koskaan sitä nälän tunnetta, niin meidän on siinä suhteessa ehkä helpompaa lomalla. Ruoka vie todella pienen osan siitä päivästä. Ei tarvitse miettiä, eikä ruoka tule edes mieleen, paitsi kun muut muistuttavat siitä tai se on suoraan edessäni.
Kun pakkaan laukkuani, minulle ei tulisi edes mieleen miettiä, jotain paistinpannua ja leikkuuveitsiä. Naurattaa myös jotenkin tuo mausteistakin kohkaaminen. En mausta koskaan ruokaani millään mausteilla, paitsi joskus suolalla. Miksi ihmeessä sen ruuan maku pitää peittää mausteilla tai että niiden puute jossain lomapaikkassa olisi ongelma?
Elätkö oikeasti ilman aivoja, AP?
up