Matkusteleeko joku oikeasti niin ettei syö ravintoloissa?
Normisti ainakin kaksi kertaa päivässä syödään ravintolassa.
Kommentit (229)
Minusta ravintoloissa syöminen ja uudet makuelämykset on matkustelussa parasta. Olemme pari kertaa käyneet ystäväperheen kanssa reissussa, ja harmittaa aina ihan vietävästi kun heidän lapsensa ovat nirsoja (ja suoraan sanottuna sen verran... vilkkaita... ettei heidän kanssaan oikein parempaan ravintolaan kehtaisikaan mennä) ja haluavat aina johonkin kansainväliseen pikaruokaketjuun syömään, mitä on kotimaisessakin tarjonnassa. No, kyllähän meidänkin lapset siitä tykkää ja mennään sitten aina seuraksi. Jotenkin siitä kuitenkin jää se matkustelun suola sitten pois.
Jos on pidempi reissu niin varmasti kokkailisin, mutta esim. viikon reissu laitan korkeintaan aamupalan, muuten kallis aika menisi hukkaan. Sitä paitsi ravintoloissa syöminen on melkein joka maassa huomattavasti halvempaa kuin Suomessa vähintään juomat. Muistaa vaan hakeutua vähän syrjempään turismi ravintoloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkona syöminen on lomareissujen parasta antia
Näin me ollaan erilaisia. Minä taas mielelläni skippaisin ruokailut kokonaan. Kahvilla tai drinkillä tykkään istua hetken, mutta haluan kävellä, kierrellä, nähdä ja kokea. Aina pitää kesken kaiken lähteä syömään. Olisipa joku ei-kielletty pilleri, millä saisi nälän pois.
Samoin. Jonku ravintolan etsiminen on niin turhauttavaa ja senkin ajan käyttäisi mielellään johonkin parempaan tekemiseen. Syödä pitää kuitenkin, että jaksaa, mutta ei siihen viitsi mitenkään panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pidempi reissu niin varmasti kokkailisin, mutta esim. viikon reissu laitan korkeintaan aamupalan, muuten kallis aika menisi hukkaan. Sitä paitsi ravintoloissa syöminen on melkein joka maassa huomattavasti halvempaa kuin Suomessa vähintään juomat. Muistaa vaan hakeutua vähän syrjempään turismi ravintoloista.
Meneehän siellä ravintolassakin aikaa hukkaa odottamiseen. Pitää odottaa, että saa tilattua ja sitten vielä odotetaan pitkään annosta ja lopuksi vielä pitää odottaa, että saa laskun maksettua. Tosi paljon aikaa voi mennä ravintolassa käymiseen. Paljon nopeammin tekee itse sapuskat ja ehtii vielä hyvin rentoutumaan ilman odotamista.
Itse teen budjettimatkoja kulttuuritapahtumiin, pääpaino on siinä tapahtumassa eikä syömisessä. Yleensä syön jotain kaupan paistopistetuotteita tai muuta edullista, jota ei tarvitse sen kummemmin valmistaa. Teen lyhyitä 1-4 yön reissuja ja sen ajan pärjään syömättä kunnon ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Matkustamiseen nimenomaan kuuluu ravintoloissa syöminen. Vapautus kaupassakäynnistä, vapautus keittiöhommista. Aina syödään reissuissa ravintolassa, aamiaisista illallisiin.
Me syödään arkenakin joka viikko pari kertaa ravintolassa. Siihenkin kyllästyy kun se on niin tavallista.
Silloin kun olen työmatkoilla yksin, en yleensä jää ravintolaan pariksi tunniksi sitä varten, että saisin syötyä. Ostan salaatin tai täytetyn patongin mukaan delistä ja syön hotellihuoneessa tai jossain puistossa. Tai tilaan hotellin ravintolasta annoksen suoraan huoneeseen. Näin tein esimerkiksi viimeksi eilen.
Perheen tai ystävien kanssa matkustaessa yleensä kyllä syödään ravintolassa. Välillä tehdään majoituspaikassa myös itse ruokaa, jos siihen on mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Allergisena en mene enää ravintoloihin. Koko reissu on pilalla sen takia, että osa ravintoloiden väestä ei ymmärrä, mitä eroa on allergialla ja nirsoudella.
Teen valmiit ruuat kotoa lähtiessä. Esim. jotakin makeaa piirakkaa, täytettyjä leipiä, valmiiksi pilkottuja hedelmiä ja juureksia, kiisseliä, marjarahkaa, kylmiä ruokaisia salaatteja, smoothieta, teetä ja kahvia. Milloin mitäkin. Alkumatka menee niillä ja loput haetaan kaupasta ja sitä kautta soveltaen. Kaiken ikäiset jaksavat, eikä tarvitse miettiä ruokailuja.
Kyllähän se välillä tympii, mutta kun McDonald's on suunnilleen ainoa, mistä uskaltaa allergisena mitään ostaa, niin ennemmin näin.
Keliakian takia on parempi syödä all inclusivessa paremmassa hotellissa. Niissä osataan gluteeniton ruokavalio ja on myös monipuolista ruokaa. Jos menee ravintolaan, joutuu vääntämään joka kerta, mitä gluteenittomuus tarkoittaa ja lopulta saa annoksen, jossa on salaatinlehti ja pala paistettua kanaa ilman mausteita. Silti ei voi olla varma, että se on gluteeniton, koska sen ravintolan ei tarvitse houkutella sinua enää ikinä takaisin, eikä välittää, mitä ylihintaisesta surkeasta ruuasta pidit, tai pelätä huonoa arvostelua, ravintoloissa käy yleensä satunnaisia kerta-asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Syödään makkaraa nuotiopaikoilla
Näin mekin tehdään aina kun käydään Lontoossa tai Pariisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneehän siellä ravintolassakin aikaa hukkaa odottamiseen. Pitää odottaa, että saa tilattua ja sitten vielä odotetaan pitkään annosta ja lopuksi vielä pitää odottaa, että saa laskun maksettua. Tosi paljon aikaa voi mennä ravintolassa käymiseen. Paljon nopeammin tekee itse sapuskat ja ehtii vielä hyvin rentoutumaan ilman odotamista.
Jännä. Minusta se ravintolassa istuminen ei ole mitään hukkaan heitettyä odotteluaikaa. Siinä ehtii rauhassa puolison ja perheen kanssa jutella, pohtia mitä tehdään tai minne mennään seuraavaksi ja vähän hengähtää jos on vaikka koko päivän kävellyt ympäri kaupunkia. Just parasta istua kiireettömästi hyvän ruuan ja lasillisen äärellä ja katsella katuelämää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me vuokrataan talo pariksi viikoksi. Käydään melkein joka päivä lounaalla, kun ajellaan pikku kylissä. Iltaisin ei enää huvita lähteä minnekään vaan kokataan itse. Usein laitetaan erilaisia tapaksia pöytään tai grillataan jotain tai ihan vain paistetaan kalaa pannulla tai keitetään pastaa.
Mikäs siinä jos tykkäätte kokata, mutta kyllä minun mielestäni se kokkaaminen vaatii kyll' paljon enemmän jaksamista kuin lähiravintolaan lähteminen tai takeawayn tilaaminen.
Minä, perheemme ruokavastaava, olen täysin kyllästynyt kokkailuun. Silti teen mieluummin ruoan itse kuin menen ravintolaan. Nopeammin pääsen syömään ja vielä parempaa ruokaa.
Minlla tiukkaa rahasta. Ravintolassa 2 krt päivässä syöminen tarkoittaisi, etten matkustaisi ollenkaan.
Mieluummin pihistelen, käytän mielikuvitusta ja pääsen joskus jonnekin.
Ennen matkaa jo suunnitellaan ravintolat illoiksi. Tsekataan viinilista, suositukset, kysellään paikoissa käyneiltä. Joskus on hulppea maisemakin bonuksena. No pari iltaa jätetään extemporen varaan. Lounaiksi yleensä sitä, mitä golfklubeilla tarjolla tai joku kiva bistro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me vuokrataan talo pariksi viikoksi. Käydään melkein joka päivä lounaalla, kun ajellaan pikku kylissä. Iltaisin ei enää huvita lähteä minnekään vaan kokataan itse. Usein laitetaan erilaisia tapaksia pöytään tai grillataan jotain tai ihan vain paistetaan kalaa pannulla tai keitetään pastaa.
Mikäs siinä jos tykkäätte kokata, mutta kyllä minun mielestäni se kokkaaminen vaatii kyll' paljon enemmän jaksamista kuin lähiravintolaan lähteminen tai takeawayn tilaaminen.
No ei todellakaan. Kyllä minusta on vaivalloisempaa laittautua ravintolaan lähtemiseen. Ruoan saa kokattua alle 15 minuutissa. Keittää kasviksia ja paistaa vaikka paikallista kalaa siihen lisäksi. Siinä ei mene montaa minuuttia.
Todellisuudessa ruoanlaittoon liittyy muitakin vaiheita, kuten ruokakaupassa käynti, raaka-aineiden valmistelu, ruoanlaitto itse sekä tiskaaminen ja siivoaminen jälkeenpäin. Erityisesti kasvisten pesu, kuoriminen ja pilkkominen voivat viedä aikaa, ja tämä kaikki on otettava huomioon arvioitaessa kokonaisaikaa ruoan valmistukseen. Lisäksi monet haluavat lomalla nimenomaan rentoutua eivätkä halua haaskata aikaa kotitöihin.
Kun patikoi kansallispuistossa viikon, niin siellä ei juuri ole ravintolatarjontaa.
Mutta tosi hyvää sapuskaa kyllä joka pysähdyksellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole hukkaan heitettyä aikaan kun saa rentoutua pöydässä istuen ja keskustella matkakumppanien kanssa. Drinkit ja alkupalat tulee yleensä varsin nopeasti ja viihtyisässä ravintolassa on kiva katsella maailmanmenoa.
"Jännä. Minusta se ravintolassa istuminen ei ole mitään hukkaan heitettyä odotteluaikaa. Siinä ehtii rauhassa puolison ja perheen kanssa jutella, pohtia mitä tehdään tai minne mennään seuraavaksi ja vähän hengähtää jos on vaikka koko päivän kävellyt ympäri kaupunkia. Just parasta istua kiireettömästi hyvän ruuan ja lasillisen äärellä ja katsella katuelämää :)"
Mulle se ruoanlaitto on rentoutumista ja rauhoittumista. Yhdessä vielä kokataan ja siivotaan, joten ei paljon rasita ja ehditään hyvin hengähtää ja jutella lomasuunnitelmista. Ravintolassa käyminen vaan rasittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan. Kyllä minusta on vaivalloisempaa laittautua ravintolaan lähtemiseen. Ruoan saa kokattua alle 15 minuutissa. Keittää kasviksia ja paistaa vaikka paikallista kalaa siihen lisäksi. Siinä ei mene montaa minuuttia.
Itse taas tykkään syödä ravintoloissa myös alkupaloja ja välillä jälkiruokana, ja pidän erityisesti paikallisesta ruoasta. Itse en ainakaan lomalla halua syödä sitä samaa ruokaa kuin kotona, vaan juuri jotain erikoisempaa paikallista ruokaa, johon paikallinen ravintola on erikoistunut.
Kävisin mielelläni matkoilla enemmän ravintoloissa syömässä, mutta usein on käännyttävä ovelta melun takia. Kovaääniset seurueet ja taustamusiikki josta en useimmiten tykkää. Liian suolainen ruoka on toinen syy.
Näin me ollaan erilaisia. Minä taas mielelläni skippaisin ruokailut kokonaan. Kahvilla tai drinkillä tykkään istua hetken, mutta haluan kävellä, kierrellä, nähdä ja kokea. Aina pitää kesken kaiken lähteä syömään. Olisipa joku ei-kielletty pilleri, millä saisi nälän pois.