Matkusteleeko joku oikeasti niin ettei syö ravintoloissa?
Normisti ainakin kaksi kertaa päivässä syödään ravintolassa.
Kommentit (229)
Huoneistohotelli Rhodoksella. 2 viikon safkat kahdelle about 200 eur. Ja hyvin syötiin. Aamulla tuoreet tuotteet paikallisesta leipomosta murukahvin kera. Illalla salaatit torilta ostetuista vihanneksista. Sekaan fetaa, halloumia yms. Jälkkäriksi torilta ostettuja hedelmiä ja mansikoita. Lounaalla maustamatonta jogurttia, tsatsikia, leipää, jäätelöä yms.
Vierailija kirjoitti:
Ennen matkaa jo suunnitellaan ravintolat illoiksi. Tsekataan viinilista, suositukset, kysellään paikoissa käyneiltä. Joskus on hulppea maisemakin bonuksena. No pari iltaa jätetään extemporen varaan. Lounaiksi yleensä sitä, mitä golfklubeilla tarjolla tai joku kiva bistro.
Me teemme miehen kanssa juuri näin. Suunnitellaan etukäteen, mitä tehdään joka päivä, ja sitten katsomme netistä ravintolasuosituksia siitä alueesta, missä satutaan olemaan kyseisenä päivänä. Varataan tarvittaessa myös ravintolapöydät etukäteen jo ennen lomaa. Toki jätetään jonkin verran tilaa myös spontaaneille jutuille. Esimerkiksi hiljattain kävimme Roomassa ja selvittelimme etukäteen, missä ravintolassa myydään kaupungin parasta pizzaa ja missä parasta gelatoa. Kävimme myös Rooman vanhimmassa kahvilassa sekä yhdessä Michelin-tähtiä saaneessa ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allergisena en mene enää ravintoloihin. Koko reissu on pilalla sen takia, että osa ravintoloiden väestä ei ymmärrä, mitä eroa on allergialla ja nirsoudella.
Teen valmiit ruuat kotoa lähtiessä. Esim. jotakin makeaa piirakkaa, täytettyjä leipiä, valmiiksi pilkottuja hedelmiä ja juureksia, kiisseliä, marjarahkaa, kylmiä ruokaisia salaatteja, smoothieta, teetä ja kahvia. Milloin mitäkin. Alkumatka menee niillä ja loput haetaan kaupasta ja sitä kautta soveltaen. Kaiken ikäiset jaksavat, eikä tarvitse miettiä ruokailuja.
Kyllähän se välillä tympii, mutta kun McDonald's on suunnilleen ainoa, mistä uskaltaa allergisena mitään ostaa, niin ennemmin näin.
Keliakian takia on parempi syödä all inclusivessa paremmassa hotellissa. Niissä osataan gluteeniton ruokavalio ja on myös monipuolista ruokaa. Jos menee ravintolaan, joutuu vääntämään joka k
Riippuu varmaan aika paljon lomakohteesta. Jossain Lontoossa, New Yorkissa tai Barcelonassa ei ole ongelma eikä mikään löytä gluteenitonta ruokaa.
Välillä kokkaan itse mutta enemmän syön ravintoloissa.
Syön hotellissa ähkyyn aamiaisella ja loppupäivän ryyppään kaljaa chillaillessa. Illalla jos tarvitsee, jotain streetfoodia.
Vierailija kirjoitti:
Kävisin mielelläni matkoilla enemmän ravintoloissa syömässä, mutta usein on käännyttävä ovelta melun takia. Kovaääniset seurueet ja taustamusiikki josta en useimmiten tykkää. Liian suolainen ruoka on toinen syy.
Jos tykkäät vähäsuolaisesta niin voit ainaa pyytää kokkia tekemään annoksesi vähemmällä suolalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Kerran eräs henkilö sanoi minulle, että häntä ahdistaa syödä ravintolassa. Oletan, että hän matkoillakin syö vain noutoruokaa hotellissa/majapaikassa.
Minä olen todella pieniruokainen, joten sillä hotellin aamiaisella pääsee jo todella pitkälle iltapäivään. Sitten syö yhden jätskin ja lopulta ehkä illalla jotain.
Sinä olet ehkä koko päivän osalta pieniruokainen, mutta pystyt syömään kerralla (aamiaisella) niin paljon, että sillä pärjää koko päiävn. Minä olen pieniruokainen joka aterialla. Jos syön aamiaisella yhden leivän, en pärjää sillä iltaan asti. Kumpikaan tapa ei ole toista huonompi.
En ehkä ole, vaan olen. Koko ketjun tarkoitushan on kertoa vain niistä omista tavoista.
Minä tosiaan pärjäisin varmaan ilman aamiasta ja muutamalla suklaapatukalla koko päivän. Siihen sitten vaan jotain juomista tietysti nesteytystä varten.
Minä olen pieniruokainen koko päivän ja syön vielä harvoin.
Höpsistä taas. Kun ihmiset kirjoittavat "hotellin aamiaisella pääsee jo todella pitkälle iltapäivään" he tarkoittavat (kuten sinäkin tarkoitit, vaikka nyt pyörrät puheesi), että he syövät tuhdisti ja vähän normalaia myöhempään aamulla. Kukaan ei kirjoita noin, jos oikeasti ei syökään juuri mitään, tai juovat pelkän kahvin. Kukaan ei todellakaan sanoisi, että "hotellin kahvilla pääsee jo pitkälle iltapäivään", tai "hotellin paahtoleipäviipaleella pärjää iltaan asti", ihan kuin hotellin ruoka olisi itsessään täyttävämpää kuin kotona syöty ruoka.
Aamupalat tehdään itse huoneistossa ja yleensä lounas tai päivällinen eli aina toinen sitten ravintolassa. Riippuu vähän loman luonteesta. Jos ihan on löhöloma eikä jaksa mitään itse niin pelkästään aamupala huoneessa. Meillä on oma paistinpannu ja kokkiveitsi mukana niin kiva tehdä itse.
Suomessa ei muuten ole suomalaisia ravintoloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lomalla on ihana kokata kun on vähän erilaisia raaka-aineita, itse tehty on parempaakin kuin ruoka turistiravintoloissa."
Toki, jos osaa vieraista raaka-aineista heti hyvää ruokaa tehdä. Keskivertokokki saattaisi onnistua pilaamaan ostamansa ruoka-aineet.
Lihatiskiltä voi kysyä ohjeet paikallisen lihan grillaamiseen. Kyllä neuvovat.
Ja netti on pullollaan ohjreita paikallisiin ruokiin myös. Saa olla aika tumpelo jos hyvät ainekset kämmää
Jep, kyllä minä osaan Tokiossa tehdä kotikokkina aivan yhtä hyvää sushia kuin japanilainen sushimestari, joka on tehnyt sitä kolmenkymmenen vuoden kokemuksella. Italiassa minä taas aina otan sellaisen hotellihuoneen, jossa on perinteinen pizzauuni.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei muuten ole suomalaisia ravintoloita.
Kappeli: Kappeli sijaitsee Helsingin Esplanadin puistossa ja on yksi kaupungin vanhimmista ja arvostetuimmista ravintoloista. Täällä voit maistaa esimerkiksi perinteistä kalakeittoa, lihapullia ja muita suomalaisia klassikoita.
Sipuli: Sipuli on tunnelmallinen ravintola Helsingin Kauppatorin läheisyydessä, joka tarjoaa perinteistä suomalaista ruokaa. Heidän listaltaan löytyy muun muassa poronkäristystä, ahvenfileitä ja muita perinteisiä annoksia.
Ravintola Aino: Aino on toinen perinteinen ravintola, joka on erikoistunut suomalaiseen keittiöön. Heidän ruokalistaltaan löytyy esimerkiksi paistettua siikaa, poronkäristystä ja muita perinteisiä herkkuja.
Sokeri-Jussin Kievari: Tämä ravintola sijaitsee Helsingin Kauppatorin kupeessa ja tarjoaa autenttista suomalaista ruokaa vanhan ajan tyyliin. Täällä voit maistaa esimerkiksi lihapiirakoita, karjalanpiirakoita ja muita perinteisiä suomalaisia välipaloja.
Savotta: Ravintola Savotta sijaitsee aivan Helsingin keskustassa ja tarjoaa perinteisiä suomalaisia ruokia modernilla twistillä. Täällä voit maistaa esimerkiksi poroa, kalaa ja muita perinneruokia kauniissa ympäristössä.
Juuri: Juuri on tunnettu suomalaisista juuristaan (pun intended) ja tarjoaa sesongin mukaisia suomalaisia makuja modernilla otteella. Täällä voit nauttia esimerkiksi savustettua siikaa ja muita paikallisia herkkuja.
Sea Horse: Sea Horse on legendaarinen helsinkiläinen ravintola, joka on erikoistunut perinteisiin suomalaisiin kalaruokiin. Täältä löydät muun muassa savustettua silakkaa ja muita merenherkkuja.
Ravintola Nili: Tampereella sijaitseva Ravintola Nili tunnetaan erityisesti perinteisistä suomalaisista ruuistaan, kuten lihapullista, muikuista ja poronkäristyksestä.
Lappi Ravintola: Rovaniemellä sijaitseva Lappi Ravintola tarjoaa Lapin herkkuja, kuten poronkäristystä, poronkäristyspiirakkaa ja muita pohjoisen makuelämyksiä.
Krouvi: Lahdessa sijaitseva Krouvi on perinteinen suomalainen ruokapaikka, jossa voit nauttia esimerkiksi paistettua maksaa, lihamureketta ja muita suomalaisia klassikoita.
Kosmos: Helsingin Kosmos on arvostettu ravintola, joka tunnetaan perinteisistä suomalaisista ruoistaan, kuten lohisopasta ja karjalanpaistista.
Puijo Tower Restaurant: Kuopiossa sijaitseva Puijo Tower Restaurant tarjoaa upeat näköalat ja perinteistä suomalaista ruokaa, kuten kalakeittoa, savustettua siikaa ja karjalanpiirakoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lomalla on ihana kokata kun on vähän erilaisia raaka-aineita, itse tehty on parempaakin kuin ruoka turistiravintoloissa."
Toki, jos osaa vieraista raaka-aineista heti hyvää ruokaa tehdä. Keskivertokokki saattaisi onnistua pilaamaan ostamansa ruoka-aineet.
Ja netti on pullollaan ohjreita paikallisiin ruokiin myös. Saa olla aika tumpelo jos hyvät ainekset kämmää
Ihan miten vaan. En siltikään usko, että onnistut ensimmäisellä kerralla valmistamaan eksoottista ulkomaan ruokaa, joka maistuisi samanlaiselta kuin paikallisen valmistama, jos et ole sitä koskaan ennen edes maistanut. Etkä edes osaa kaikkia kieliä sillä tasolla, että ymmärtäisit ohjeet, tai paikalliset eivät puhu englantia. Moniin resepteihin tarvitaan myös tukku mausteita, jotka sinun pitäisi myös ostaa. Mutta varmasti voit muutamassa maassa ostaa pihvilihat ja lisätä suolaa ja pippuria päälle ja kuvitella syöväsi paikalliseen tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kyllä minä osaan Tokiossa tehdä kotikokkina aivan yhtä hyvää sushia kuin japanilainen sushimestari, joka on tehnyt sitä kolmenkymmenen vuoden kokemuksella. Italiassa minä taas aina otan sellaisen hotellihuoneen, jossa on perinteinen pizzauuni.
Lol tämä. Ja en todellakaan rupea haaskaamaan lomaani siihen, että rupean opettelemaan miten paikalliset kokkaavat ruokansa kun voin paljon helpommin mennä ravintolaan ja löytää alan ammattilaisen, joka tekee tämän puolestani juuri oikealla tavalla sillä välin kun minä otan pari drinksua.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Thaimaassa tapaan syödä vain ravintoloissa, no aamupalat kyllä ostan seven elevenistä, jugurttia ja niitä salaattiannoksia tai crap stickejä. Ei jaksa herätä aamuisin kovin aikaisin, niin aamupalaa on hyvä olla condolla.
No nyt kuulostaa hyvältä, siis noi crap stickit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sinulla on kyllä itsevarmuutta oikein olan takaa. Uskotko todella, että voit tehdä ensimmäisellä kertaa yhtä hyvää paikallista ruokaa kuin henkilö, joka on ehkä tehnyt tuota ruokaa vuosikymmenien kokemuksella? Onnistuuko sinulta ranskalainen sous-vide -tekniikka ja soufflén tekeminen, tandooriuunin käyttö ja dim sumien valmistus tuosta vain?
Vierailija kirjoitti:
Minusta ravintoloissa syöminen ja uudet makuelämykset on matkustelussa parasta. Olemme pari kertaa käyneet ystäväperheen kanssa reissussa, ja harmittaa aina ihan vietävästi kun heidän lapsensa ovat nirsoja (ja suoraan sanottuna sen verran... vilkkaita... ettei heidän kanssaan oikein parempaan ravintolaan kehtaisikaan mennä) ja haluavat aina johonkin kansainväliseen pikaruokaketjuun syömään, mitä on kotimaisessakin tarjonnassa. No, kyllähän meidänkin lapset siitä tykkää ja mennään sitten aina seuraksi. Jotenkin siitä kuitenkin jää se matkustelun suola sitten pois.
Iitse en matkustelisi tuollaisen perheen kanssa tai sitten ainakin sopisi, että osa aterioista syödään erikseen.
Vierailija kirjoitti:
On mielenkiintoista kokkailla sellaisista aineksista, joita ei kotimaassa tai kotipaikkakunnalla ole tarjolla. Tai jos on puolihoito ei tarvitse käyttää aikaa ravintolan valitsemiseen.
Ravintolan valitsemiseen menee aikaa viisi minuuttia. Paikallisen ruuan aineksien ostamiseen, kokkaamiseen ja siivoamiseen voi mennä useampi tunti. Miksi menisin lomalle laittamaan ruokaa ja siivoilemaan? Tuota saan tehdä kotonakin ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Huoneistohotelli Rhodoksella. 2 viikon safkat kahdelle about 200 eur. Ja hyvin syötiin. Aamulla tuoreet tuotteet paikallisesta leipomosta murukahvin kera. Illalla salaatit torilta ostetuista vihanneksista. Sekaan fetaa, halloumia yms. Jälkkäriksi torilta ostettuja hedelmiä ja mansikoita. Lounaalla maustamatonta jogurttia, tsatsikia, leipää, jäätelöä yms.
No, onnea teille jos halpuus on eka kriteeri lomailussa. Just tässä yritän muistella miten meillä, lounaalla meni varmaan sellainen 20,- ja iltaruoalla 50,-, plus sitten jotain välijätskejä, hedelmäsalaattia, drinksuja ym. Kaksi aikuista siis, aamiaisbuffa hotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Aamupalat tehdään itse huoneistossa ja yleensä lounas tai päivällinen eli aina toinen sitten ravintolassa. Riippuu vähän loman luonteesta. Jos ihan on löhöloma eikä jaksa mitään itse niin pelkästään aamupala huoneessa. Meillä on oma paistinpannu ja kokkiveitsi mukana niin kiva tehdä itse.
En kyllä todellakaan jaksaisi raahata mitään painavia paistinpannuja matkatavoissa...
Kiva juttu, että teillä on aina grilli majapaikassa.