Matkusteleeko joku oikeasti niin ettei syö ravintoloissa?
Normisti ainakin kaksi kertaa päivässä syödään ravintolassa.
Kommentit (229)
Lomatalon etu uima-altaalla:
Isommat tilat, oma rauha, oma meteli. Helppo syödä ja juoda kun nappaa keittiöstä, mitä haluaa. Ei tarvitse lähteä aina ulos syömään. Oma uima-allas iso etu. Lapset voi polskia ja vähän pitää hauskaakin. Ei tarvitse hyssytellä. Voivat leikkiä pihalla.
Hotellihuone ilman jääkaappia saattaa tulla kalliiksi, jos jokainen juoma käydään ostamassa ulkoa. Vaikka söisi ulkona kerran päivässä tulee juomiset ja syömiset halvemmiksi, kun osan aterioista voi kattaa lomataloon ostettavilla tuotteilla.
Miinukset:
Ei ole täyshoitoa eli osan kokkaat ja tarjoilet itse. Siivouksesta joku mainitsi ja ei sitä yleensä niin hirveästi siivoamista ole, kun loppusiivous kuuluu yleensä hintaan. Jos n. viikon on, niin harvoin likaan hukkuu, vaikka ei erityisemmin siivoaisi.
Kunhan nyt astiat pistää pesuun ja vaatteet kaappiin, niin se on siinä, mutta jonkin verran on siivousta enemmän, mitä olisi hotellissa.
Ihmettelimme loma-asuntoa, missä ei ollut astianpesukonetta. Muuten moderni ja siisti. No kertakäyttöastioilla vähön pelasimme. Emme mene lomalle tiskaamaan.
Monesti loma-asunnot sijaitsevat alueilla, missä auto välttämätön ja tosiaan, jos niitä elintarvikkeita perheelleen haluaa ostaa sinne lomataloon, niin viiden muovikassin kantaminen ei ehkä houkuttele lomallakaan.
Se villa uima-altaalla ei sitten tule välttämättä kalliimmaksi, kun pakettimatka, missä hotelli mukana. Riippuu ihan mihin hintaan saa lennot ja majoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me reissataan kaikki kesät täällä pohjois-Norjassa. Harvakseltaan on ravintoloita eikä oikein intoa pyöriä ihmisten ilmoilla. Vadsøssä on käymisen arvoinen thaimat, Altassa sushipaikka ja jossain Bodøn eteläpuolella kalaravintola, siinäpä ne vakiot. Aika vähän 3 kuukauteen, tosin eilen käytiin poikkeuksellisesti Hammerfestissa pizzalla, ei olisi kannattanut (ähky).
Norjassa oli tosi pahaa pizzaa
Toki siitä on jo 20 vuotta. Ei ollut muuta kun sellaista pannupizzaa ja ei lähelläkään pizza hutin tasoa.
Sellaisessa k-supermarketin kokoisessa kaupassa ei käynyt Master card.
Vähän ihmettelimme.
Jep, työtä saa tehdä jos meinaa löytää muuta kuin huoltoasemien Peppes pizzaa tai pullapohjaisia. Siksi tuon vakipaikan toivoisi pysyvän pystyssä. Lanssikuskit viettävät siellä ruokataukojaan joten eiköhän se pysy.
Eihän tämä pohjoinen ole muutenkaan mikään ruokakulttuurin Mekka.
Te jotka haukutte ketjuravintoloita
Ei ole niin mustavalkoisia Monesti lomapaikoissa on ollut todella huonoa tarjontaa niissä ei ketjuravintoloissa.
Suosituimmat ravintolat ovat ehkä täynnnä ja lasten kanssa ei jaksa hirveästi googlailla ja etsiä ravintolasuosituksia. Ja vaikka ei olisi kyseessä lapset joille vain hamppari ja pizza käy, on hieman riskiä tarjota jotain, mistä ei ole ollenkaan varma. Jos pikaisesti pitää saada tuttua ja turvallista, on ehkä se tylsä ketjuravintola ainoa vaihtoehto.
Tosin niissäkin on ollut hauska huomata, että esim. Mäkkärissä ei ole tasalaatuisia tuotteita.
Kunnon huoneistohotelli parvekkeella ja kunnon merinäköalalla. Paikallisesta litlistä jääkaappi pullollensa safgaa. Parvekkeella on mukava ruokailla ja katsella maisemia. Ravintoloissa ramppaaminen so laast season usein vielä röökin polttelijat häiriköimässä viereisissä pöydissä. Bonuksena säästää huikeasti fyrkkaa seuraavalle reissulle.
Tuossa taannoin olisin voinut syödä Malesialaista. Mies joka kehuu olevansa sofistikoituneempi ruuan suhteen ei halunnut koska klo 14 oli liian aikainen lounas hänelle.
No päädyille Hesburgeriin myöhemmin.
Kun reissataan, reissussa on koirat mukana. Varataan majoitus keittiöllä. Yksi vahtii kämpillä koiria, muut hakee kaupasta ruokaa ja sitte kokataan. Tehdään lopuista aineksista eväät päivän rientoihin.
Koiria ei voi jättää yksin. Sen ekan kerran kun reissussa valittiin hotelli ja jätettiin koirat huoneeseen ihmisten aterioinnin ajaksi, joku koirista oli saanut huoneen oven auki ja koko lauma juoksenteli vapaana käytävällä. Onneksi syötiin hotellin ravintolassa eikä kauempana.
Ryhävalaat juntit suomiläskit eivät voi kelarahoillaan käydä ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole niin mustavalkoisia Monesti lomapaikoissa on ollut todella huonoa tarjontaa niissä ei ketjuravintoloissa.
Suosituimmat ravintolat ovat ehkä täynnnä ja lasten kanssa ei jaksa hirveästi googlailla ja etsiä ravintolasuosituksia. Ja vaikka ei olisi kyseessä lapset joille vain hamppari ja pizza käy, on hieman riskiä tarjota jotain, mistä ei ole ollenkaan varma. Jos pikaisesti pitää saada tuttua ja turvallista, on ehkä se tylsä ketjuravintola ainoa vaihtoehto.
Tosin niissäkin on ollut hauska huomata, että esim. Mäkkärissä ei ole tasalaatuisia tuotteita.
Itse ainakin jo matkaa varatessa selvitän, että hotelli on sellaisella alueella mistä löytyy lukuisia hyviä ravintoloita. Ketjuravintoloita koitan vältellä, mutta kyllä esim. jostain Starbucksista tulee välillä kahvi ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Lomatalon etu uima-altaalla:
Isommat tilat, oma rauha, oma meteli. Helppo syödä ja juoda kun nappaa keittiöstä, mitä haluaa. Ei tarvitse lähteä aina ulos syömään. Oma uima-allas iso etu. Lapset voi polskia ja vähän pitää hauskaakin. Ei tarvitse hyssytellä. Voivat leikkiä pihalla.
Hotellihuone ilman jääkaappia saattaa tulla kalliiksi, jos jokainen juoma käydään ostamassa ulkoa. Vaikka söisi ulkona kerran päivässä tulee juomiset ja syömiset halvemmiksi, kun osan aterioista voi kattaa lomataloon ostettavilla tuotteilla.
Miinukset:
Ei ole täyshoitoa eli osan kokkaat ja tarjoilet itse. Siivouksesta joku mainitsi ja ei sitä yleensä niin hirveästi siivoamista ole, kun loppusiivous kuuluu yleensä hintaan. Jos n. viikon on, niin harvoin likaan hukkuu, vaikka ei erityisemmin siivoaisi.
Kunhan nyt astiat pistää pesuun ja vaatteet kaappiin, niin se on siinä, mutta jonkin verran on siivousta enemmän, mitä
Tuokin varmaan riippuu siitä onko paljon lapsia vai ei. Pariskunnan, joka matkustaa kaksistaan on paljon helpompi majoittua hotellissa ja syödä ravintoloissa kuin perheen, jolla on viisi muksua.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en lomalla halua syödä tuttua ja turvallista vaan jotain erikoisempaa, mitä en ole syönyt ennen.
Me syödään normisti kerran päivässä ravintolassa lomalla.
Hassua että jos on ulkomailla lomalla on ok syödä ravintolassa, mutta lomalla kotimaassa ei ole.
Ja auta armias jos menee niin överiksi että loma-aikojen ulkopuolella syö joskus vaikka 4 x kk ravintolassa.
Phyi mitä tuhlausta ja hömpötystä!
Missäpäin maailmaa ei löydy maidottomia vaihtoehtoja kohtuullisen helposti? Laktoosi-intoleranssi on Pohjoismaissa yleisempi kuin muualla mutta omalla kokemuksella melkein kaikkialla tunnetaan vaatimus maidottomuudesta ja se sopinee suurimmalle osalla laktoosi-intolerantikosta (pl. ne, joille pienikin määrä vaikka lääkekapselin sidosaineena tai mausteessa aiheuttaa oireita)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän se riittää. Mutta tosiasiassa siinä 125 g mozzarella pallossa on 290 kcalia. Mikä kyllä sekin on ihan tarpeeksi. Rasvaa siinä on 22g ja myös se sama 22 g proteiinia. Joten mitä parhain lomaruoka.
Syötkö lomallakin jotain lehmänmaitomozzarellaa? Eikö sitten ole parempi katsoa kuvia kohteesta kotona?
Kyllä syön, mutta jos ollaan ihan rehellisiä olisin kokonaan syömättä, jos se olisi käytännössä mahdollista. Minä en matkusta ruuan perässä, joten minulle tosiaan kelpaa Italiassa aivan mainiosti kaupasta ostettu mozzarella, muutama viipale prosciutto cottoa, hunajamelonia ja tuoretta leipää ja jälkiruuaksi jäätelöä. Turkissa minulle sopii vallan mainiosti balik ekmek ja muutama pala baklavaa jne, Jokaisessa maassa on näitä helppoja ruokia.
Vaikka sinusta ehkä se mozzarella di bufala on jotenkin hienompaa, niin lopulta kyse on makuasioista. Joku tykkää scamorzasta, joku gorgonzolasta. Minusta se ihan perus mozzarella on hyvää ja minulle kelpaa ihan hyvin se Galbanin versio. Mutta koska tuo nyt oli vain esimerkki, niin eihän mikään estä minua ostamasta ricottaa, joko suolaisena tai ei. En tiedä muista, mutta minun ruokaani ei lomalla varsinkaan tarvitse keittää, paistaa ja hauduttaa tunteja, vaan syön oikein mielelläni tuollaista ns. valmiita ruokia, jotka voi laittaa suoraan lautaselle.
Minä en vaan pidä syömisestä, enkä ruuanlaitosta, enkä ruokravintoloissa istumisesta. Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää?
Meidän lapset ihastuivat Japanissa ruokakauppojen valmisruokiin, niin syötiin sitten niitä melkein joka päivä. Siis sellaisia valmiita ramen-annoksia tai riisiä ja kanaa tms. Käytiin toki ravintoloissakin.
Kotimaassa yleensä teemme ruoat, kun Suomessa ravintolatarjonta on yleensä köyhää. Ei meidän kyllä tarvitse syödä koskaan kuin kerran päivässä.
Aina on omat eväät mukana reissussa. Ruisleipää, voita, meetvurstia, kahvia termospullossa, maitoa ja pullaa.
Työmatkustan 100 päivää vuodessa ja inhoan ravintolaruokaa. Syön aina kaupan ruokaa jos mahdollista.
Ruoka-allergisena ei halua ottaa riskiä siitä, että henki lähtee kokin virheiden takia.
Ensimmäisen kerran muutamaan vuoteen hotellissa. Kylän hienoin hotelli, upea paikka, kaunis kylä ja huippumaisrmat ympärillä.
Onneksi ollaan vain 1 yö! Kerrostslot ei ole mun juttu! Teinit juoksee käytävässä. Uima-altaalle tuli 9 henkinen tanskalaisperhe joka omi altaan ja piti meteliä muista piittaamatta:( Edes äänikirjaa ei pystynyt kunnolla kuuntelemaan!? Kökittiin sitten tunti huoneessa ennen illallista, otimme sen hotellin ravintolasta koska sitä oli kehuttu eikä jaksettu kävellä keskustaan. Ruoka oli osittain jopa oikein hyvää.
Aamiaista järvi/Alppimaisemissa kyllä odotan. Harmi että allas aukeaa vasta klo 10, olin haaveillut aamu-uinnista ennen aamiaista!
Luojan kiitos meillä on oma lomatalo!
Itsekin matkustan pienellä budjetilla, mutta mulle paikallinen ruoka on tärkeä osa sitä matkakokemusta. Osan ruuista ostan supermarketeista (en varsinaisesti kokkaa, mutta valmiita salaatteja ja teen täytettyjä leipiä) ja sitten selvittelen missä on kaupungin parhaat edulliset ravintolat (Googlen hakusanaksi 'best cheap eats in....') Katuruoka on usein myös edullinen vaihtoehto.