Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä marjat ensi talven puuroihin?

Vierailija
09.07.2024 |

Marjat mätänevät metsään, teollisuus tilaa ulkomailta tilalle, mutta puutetta on, keskieuroopan marjoissa voi olla myös loisia eli marjat on keitettävä ennen käyttöä.

Mitä sinä olet valmis maksamaan marjoista ensi talvena, vai lopetatko niiden käyttämisen? Tää on vakava paikka jota ei mietitty tarkemmin lainsäädäntöä tehdessä.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo kerännyt yli 50 litraa mustikoita ja ne myynyt,valmiiksi puhdistetut mustikat tekee helposti kauppansa markkinoilla.

Onko mennyt pitkään?

Mä olen ollut pari päivää ja saanut noin 10-15 litraa päivässä. Jonoa ja ostajia olisi kyllä.

Enemmän tulisi mutta hyönteiset on aivan perhanan ärhäköitä hyökkäämään tänä vuonna eikä niihin toimi sitten mikään myrkky.

Oletko kokeillut thermacelliä, vai onko sekin menettänyt tehonsa?

Vierailija
42/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi itse hakea ilmaiseksi metsästä.

Voi vaan ei pysty.

Nyt pitää vaan uskoa, että kaikilla meillä on mahdollisuus saada marjat puuroihin. Meillä on aivan kaikilla aivan samat lähtökohdat ja itsestä se vain on kiinni. Ja kuule! Kaikillahan meillä on rajoitteita! Metsään! Metsään! Liput liehuu! Metsään !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsämansikoita on aika hidas poimia, kasvavat harvassa. Ja miksihän villivadelmat on niin usein matosia?

Jos löytäisit sellaisen uuden paikan, jossa on vasta tullut vattua, ovat terveempiä. Viis madoista, eikö nyt ole muotia syödä toukkiakin, vai joko se villitys meni ohi? 

Vierailija
44/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita KELAAN;NE TOIMITTAA KYLLÄ KOTIOVELLE.

Vierailija
45/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mätäneminen on anaerobinen hajoaminen. 

Metsässä marjat päätyvät hyönteisten, lintujen ja muiden eläinten ruuaksi. Mitkä varisee maahan, menee pieneliöiden ruuaksi, kompostoituu aerobisesti, siis ei mätäne.   Kompostoituminen vapauttaa marjojen sisältämät aineet takaisin metsän erilaisiin ravintoketjuihin, mikä mm parantaa metsän hiilen sitomiskykyä.  Eläimet tietty hyötyy monin tavoin ja osallistuu samaan ketjuun, sekä levittää siemeniä pitäen marjakasvien levinneisyysalueita yllä.

Joten josko viimein lopetettais ulisemasta, että ainoastaan ihmisen poimintatyö olis jotenkin arvokasta?    Ja mene itse poimimaan omat puuromarjasi ja poimi naapurille myös, äläkä täällä ruikuta levittämässä vääriä käsitteitä

Vierailija
46/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi itse hakea ilmaiseksi metsästä.

Voi vaan ei pysty.

mansikka-ja mustikkakeittoa puuron kanssa

Vierailija
47/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhiä ei saa vaivata, niille tulee väsy 

Rikkaathan ne valittaa, kun ei saa halpoja orjatyöllä poimittuja marjoja. Pitää ihan itse mennä sinne metsään, niin näkee samalla senkin, kuinka kovan työn takana se ämpärillinen on. Hopihopi! Väsy siellä tulee sullekin.

Vierailija
48/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhiä ei saa vaivata, niille tulee väsy 

Tämä kyllä sai minut hymyilevä, mutta tottahan tämä on 😊

Käypä rikas extreme kokemus hankkimassa itsellesi. Kerää ämpärillinen mustikoita puhdista js pakasta tai hilloa, mehusta, mitä nyt haluatkin. Kerro sitten tuliko rikkaalle väsy, vai tuleeko vain köyhälle.

Vierailija
49/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siinä puurossa on aina ihan pakko olla marjoja? Ei niitä ennenkään puuroon tungettu, paitsi vispipuuroon.

Voisi kokeilla vaikka paloiteltua kotimaista omenaa, tai muita sesongin hedelmiä jos sinne nyt joku vihannes on saatava. 

Taas ihan itse keksitty ongelma.

Tai sitten todella vääntäytyy itse sinne metsään poimimaan ja pakastaa kotona.

Vierailija
50/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ostanut marjoja talvella kaupasta. Itse käyn metsästä poimimassa mustikoita (ja nyt niitä näyttää olevankin aika runsaasti). Viinimarjoja, karviaisia ja vadelmia poimin omasta puutarhasta. Mansikoita kyllä ostin, ts. kävin itsepoiminnassa paikalliselta viljelijän pellolta keräämässä pakastimeen. Puolukoista en niinkään välitä, joten niitä ei ole yleensä juurikaan tullut poimittua.

Vierailija
51/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siinä puurossa on aina ihan pakko olla marjoja? Ei niitä ennenkään puuroon tungettu, paitsi vispipuuroon.

Voisi kokeilla vaikka paloiteltua kotimaista omenaa, tai muita sesongin hedelmiä jos sinne nyt joku vihannes on saatava. 

Se on joku rikkaiden juttu, että pitää olla puuron päällä marjoja. Rikkaat/köyhät telkkariohjelmassa rikkaat aina kaupassa harmittelevat, ettei köyhän rahoilla ole vara ostaa marjoja puuroon. Huonekalukauppiaskin sitä harmitteli. Onneksi vain viikon joutuivat kärsimään.Tuskin ne nytkään metsään vääntäytyy.

Vierailija
52/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään marjassa, tuli äkkikiire pois. Kourallisen sain kerättyä, mutta hyttyset ja paarmat oli niin äkäsiä että oli pakko lähteä pois. Huomenna uusi yritys paremmin varusteltuna, onneksi metsä on kävelymatkan päässä.

Vierailija
53/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on joku rikkaiden juttu, että pitää olla puuron päällä marjoja. Rikkaat/köyhät telkkariohjelmassa rikkaat aina kaupassa harmittelevat, ettei köyhän rahoilla ole vara ostaa marjoja puuroon. Huonekalukauppiaskin sitä harmitteli. Onneksi vain viikon joutuivat kärsimään.Tuskin ne nytkään metsään vääntäytyy.

Köyhä laittaa puuroonsa vain lusikan. Rikas tunkee puuroonsa puoli jääkaappipakastinta; marjoja joka sorttia, maapähkinävoita, raejuustoa...

Vierailija
54/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää marjoista, joten ei ongelma. 

Vierailija
55/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikkapiirakat, rahkat, kuivatut, puolukkahillot, vadelmahillot jne jne. Kaupoissa myydään todella paljon talven aikana marjoja, hilloja ja marmeladeja. Mistä näihin saadaan marjat, sitä AP kai yritti kysyä. Ennen ovat nämä ulkomaiset poimijat poimineet. Miten nyt? Alkavatko mummot papat ja reippaat AV:n lukijat ihan myymään kaupoille marjoja? TIedän että lakkaa eli hillaa myydään pohjoisessa teollisuuteen asti, mutta miten muut marjat, onko poimijoita jotka myyvät? Hinta on varmasti aivan hurja...

Vierailija
56/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bajamajasta.

Vierailija
57/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä Turun seudulla marjojen myyjillä on metsämustikkaa myytävänä ihan normi hintaan. Itse tosin poimin itse. Vadelma paikkaa tosin tänä vuonna ei ole, pitänee vähän ostaa pakkaseen. Puolukat poimin metsästä. 

Vierailija
58/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla tontilla on enemmän mustikkaa kuin mitä jaksaa poimia. Sama juttu mökillä. 

Ei me olla koskaan mitään marjojen pakastamista harrastettu. Hyvähän se toki olisi, onhan metsämustikat todella terveellisiä. Mutta ei me olla pakastemarjoihin niin koukussa, etteikö ilman pystyttäisi elämään.

Uskoisin, että tulevana talvena pakastemarjojen hinta pitää huolen siitä, että kysyntä ja tarjonta kohtaa. Onhan nyt pitänyt mansikoistakin maksaa hampaat irvessä: 6,90€ sellainen 400g rasia. 

Reippaille nuorille kyllä hyvä tilaisuus kerätä mustikkaa ja tienata taskurahaa. Monet nuorethan ovat valittaneet, kun ei kesätöihin pääse. Nyt on heillä tilaisuus tienata marjanpoiminnalla.

Vierailija
59/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten josko viimein lopetettais ulisemasta, että ainoastaan ihmisen poimintatyö olis jotenkin arvokasta?

Tämä! Aina meitä suomalaisia syyllistetään siitä, ettei jakseta poimia otsa hiessä hyttysiä uhmaten metsiä tyhjiksi. Kaikki kunnia ahkerille poimijoille, mutta ei ne mustikat hukkaan mene, jos niistä jää eläimillekin syötävää!

Mökillä olen nähnyt ketunkin herkuttelevan niillä mustikoilla. Kyllä metsän eläimetkin ansaitsevat saada suunsa makeaksi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän