Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä marjat ensi talven puuroihin?

Vierailija
09.07.2024 |

Marjat mätänevät metsään, teollisuus tilaa ulkomailta tilalle, mutta puutetta on, keskieuroopan marjoissa voi olla myös loisia eli marjat on keitettävä ennen käyttöä.

Mitä sinä olet valmis maksamaan marjoista ensi talvena, vai lopetatko niiden käyttämisen? Tää on vakava paikka jota ei mietitty tarkemmin lainsäädäntöä tehdessä.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun melkein 80v vanhempi on kerännyt jo monta monta litraa. Tyrkyttää niitä jo mullekin. Mutta mulla mätänee vielä edellisetkin pakkasessa.

Vierailija
22/59 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukko viettää koko loppukesän ja syksyn marjametsällä, ostamme häneltä marjat.

Fb on täynnä marjan myynti-ilmoituksia, jos ei itse jaksa mennä metsään, niin kyllä noita myyjiä löytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta pensasmustikoita.

Ei ole sama asia kuin metsämustikka, ravintoarvo heikompi.

Ostin viime talvena pakastemustikoita muutaman kerran ja kun ne sulaa, on pytyn pohjalla nestettä ja pieniä kurttuisia mustikanrääpäleitä. En osta niitä enää, vaan syön ainoastaan pensasmustikoita. Ravintoarvo ei niissä pakastetuissa varmasti ole enää sama kuin tuoreissa.

Vierailija
24/59 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa voit ostaa.

Miksi odotat halpatyövoimaa kun voit tukea kotimaista?

Vierailija
25/59 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse ajattelin omin pikku kätösin kerätä. Kerään itselleni, tyttären perheelle, vanhemmilleni ja myyntiinkin vielä jos ehdin.

Vierailija
26/59 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerään pakastealtaasta, kolmessa sekunnissa kerään jo kilon 🤗

Vierailija
27/59 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, nyt poimimaan itse metsästä marjat. Kukaan muu ei niitä sinulle hae.

Vai olisiko työttömille poimintapakko 5 litraa päivä elokuun loppuun asti? Myynnistä saatu raha pienentää ansiosidonnaista, tottakai.

Siis miksi ihmeessä jotkut on työntämässä työttömiä ilmaistöihin? Miksi siitä ei voi maksaa?

Minkälaisen työtuloksen sä annat ilmaiseksi?

Onneksi ostajat osaa arvostaa sitä työtä, useimmat sanoo että heistä ei itsestään siihen olisi ja mielellään maksaa kun tietää mikä urakka se on.

Tuolla metodilla ne marjat vasta jäiskin sinne metsään ihan tyystin.

Vierailija
28/59 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei moni tajua kuinka meillä on hyvin marjojen suhteen,jos tulee sopiva sato puhdasta luonnon vitamiineja ja kaikki on ilmaista.Toki vaivan se vaatii ja ja muutaman litran polttoainetta jos on autolla liikeellä.Täällä lapissa pääsee helposti marjojen ääreen jo jalkaisin,pyörällä.

Vierailija
29/59 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kippo käteen ja keräämään!

Kerron oman tarinani:

Voi kuinka lapsena inhosinkaan niitä marjankeruupäiviä! Meidän seitsenhenkisessä perheessämme mentiin marjametsään koko päiväksi. Minä istuin kannonnokassa ja hyttyset söivät, ällötti koko touhu. Kun se oli niin työleiriä.

Vaan kylläpä talvella maistui mustikkakeitto ja ja mustikkahillo...

Näin aikuisemmalla iällä itselläni on rennompi ote:

Lähden patikoimaan/lenkille pieni pussi mukanani. mitä sattuu löytymään, kerään talteen. On ollut keltaisia vadelmia, punaisia vadelmia, metsämansikoita, mustikoita, juolukoita...

Tuollaisista pienistä heti pakastetuista pikkupusseista olen joka vuosi kerännyt kuin ohimennen yli 20 litraa suomalaista kultaa.Tämä Varsinais-Suomessa.

Vierailija
30/59 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jo kerännyt yli 50 litraa mustikoita ja ne myynyt,valmiiksi puhdistetut mustikat tekee helposti kauppansa markkinoilla.

Onko mennyt pitkään?

Mä olen ollut pari päivää ja saanut noin 10-15 litraa päivässä. Jonoa ja ostajia olisi kyllä.

Enemmän tulisi mutta hyönteiset on aivan perhanan ärhäköitä hyökkäämään tänä vuonna eikä niihin toimi sitten mikään myrkky.

Vierailija
31/59 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kippo käteen ja keräämään!

Kerron oman tarinani:

Voi kuinka lapsena inhosinkaan niitä marjankeruupäiviä! Meidän seitsenhenkisessä perheessämme mentiin marjametsään koko päiväksi. Minä istuin kannonnokassa ja hyttyset söivät, ällötti koko touhu. Kun se oli niin työleiriä.

Vaan kylläpä talvella maistui mustikkakeitto ja ja mustikkahillo...

Näin aikuisemmalla iällä itselläni on rennompi ote:

Lähden patikoimaan/lenkille pieni pussi mukanani. mitä sattuu löytymään, kerään talteen. On ollut keltaisia vadelmia, punaisia vadelmia, metsämansikoita, mustikoita, juolukoita...

Tuollaisista pienistä heti pakastetuista pikkupusseista olen joka vuosi kerännyt kuin ohimennen yli 20 litraa suomalaista kultaa.Tämä Varsinais-Suomessa.

Näin. Mulla on autossa pino tyhjiä pestyjä jugurttiämpäreitä kansineen. Kun lähden metsään, nappaan muutaman mukaan ja kerään mitä kerään. Ja taskussa on aina rulla koirankakkapusseja. Joskus löytynyt sieniä niin paljon, ettei pussitkaan riittäneet, piti mennä toinen reissu korin kanssa.

Vierailija
32/59 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Lapissa menee vielä aikaa varmaan kuun loppuun kun marjat alkaa kypsymään ,hilloja tulee kuulema runsaasti,en ole vielä käynyt katsomassa tilannetta.

Vierailija
33/59 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Lapissa menee vielä aikaa varmaan kuun loppuun kun marjat alkaa kypsymään ,hilloja tulee kuulema runsaasti,en ole vielä käynyt katsomassa tilannetta.

Menee vielä aikaa, hilloja jo hoppusimmat poimii myyntiinkin mutta tykkään että kypsää ja makiaa pitää olla. En kelpuuta mitään puolikypsää, en ilkeäisi ikinä myydä sellaista. Moni tuttu harmitteli viime syksynä kun ostamansa mustikat oli huonoja, raakoja, savipuolia ja paljon roskia :(

Vierailija
34/59 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerättiin tyttöystävän kanssa 24 litraa mustikkaa. Käydään vielä keräämässä 50 litraa ainakin.

Vierailija
35/59 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ostaa suoraan joltain poimijalta, saa tuoretta ja halvemmallakin kuin kaikkien välikäsien kautta. Ja ne ei todellakaan jää keräämättä, jos vain työstä saa kohtuullisen palkkion.

Vierailija
36/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhiä ei saa vaivata, niille tulee väsy 

Tämä kyllä sai minut hymyilevä, mutta tottahan tämä on 😊

Vierailija
37/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun melkein 80v vanhempi on kerännyt jo monta monta litraa. Tyrkyttää niitä jo mullekin. Mutta mulla mätänee vielä edellisetkin pakkasessa.

Pakastin on rikki, jos marjat mätänee.

Vierailija
38/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus otsikon kysymykseen: metsästä marjat saadaan. Niin on saatu ennenkin. Lapsena lähdettiin koko perhe (paitsi äidin mies) päiväksi poimimaan mustikoita, ja toiseksi päiväksi puolukoita. Siinä talven marjat. Hillat olivat niin kalliita, että niitä myivät niin lapset kuin aikuiset. Kyläkaupassa ostettiin, mutta nyt ei suomalaisilta osteta kuin Ranualla.

Vierailija
39/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai olisiko työttömille poimintapakko 5 litraa päivä elokuun loppuun asti? Myynnistä saatu raha pienentää ansiosidonnaista, tottakai.

Muita typeriä ehdotuksista. Teetkö sinä pakolla orjatyötä?

Vierailija
40/59 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi ihmeessä jotkut on työntämässä työttömiä ilmaistöihin? Miksi siitä ei voi maksaa?

Minkälaisen työtuloksen sä annat ilmaiseksi?

Onneksi ostajat osaa arvostaa sitä työtä, useimmat sanoo että heistä ei itsestään siihen olisi ja mielellään maksaa kun tietää mikä urakka se on.

Tuolla metodilla ne marjat vasta jäiskin sinne metsään ihan tyystin.

Marjojen myynti ei pienennä työttömyyskorvausta, vaikka myisi 5000 litraa. Kunhan vaan on työmarkkinoitten käytettävissä. Jotenkin tämä hirmuinen työvoimapula ei ole vielä tavoittanut ainakaan niitä ikääntyneempiä ( lue: 50+) syrjäseutujen työttömiä, jotka ovat poimineet marjoja ennenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän