Etenkin okt-asujat. Häiritseekö sinua, kun ihmiset tuijottaa pihaan/pihassa olijoita ohi ajaessaan?
Minua ärsyttää ihan tosi paljon. Talo oli kauan tyhjillään ja nyt ollaan tässä asuttu ja remontoitu, ja hyvä ettei ihmisillä katkea niskat.
Aletaan rakentaa aitaa/porttia joka tulee niin korkeaksi, ettei henkilöautolla/pyörällä ajavat enää näe pihaan. Maksoi mitä maksoi...
Kommentit (105)
Itsestään selvä asia varmaan kaikille kommentoiville on tämä, että on aivan eri asia asua omakotitaloalueella kaupunkiolosuhteissa kuin asua korpikylässä tien varressa. Nämä ovat kaksi eri asumismuotoa.
Korpikylässä asuminen on sitä, että riippumatta siitä miten kauan olet paikkakunnalta ollut pois, niin sinut tunnetaan, sinun isovanhempasi ja vanhempasi ja siskosi ja sukusi ja koirasi ja kissasi ja pässisi tunnetaan ja tiedetään, muistetaan tapahtumia sadan vuoden ajalta vähintään, ja osataan niitä kuvata ja kertoa tarkasti, jopa toistaa mitä joku sanoi jollekulle heittäessään lautaspinon lattialle.
En ole vieras kaupunkilaisnainen, joka on tyhmyyksissään jäänyt korpeen asumaan. Ei, vaan olen ihminen jonka elämänhistoriakin tiedetään, kaikki ihmissuhteet ja koulut ja pankkitilit ja työpaikatkin, riippuen miten aktiivinen on ollut ottamaan yksityiselämästäni selvää.
Niin että älkää sekoittako kahta aivan eri asumiskulttuuria toisiinsa. Kaupungissa ei olla sukua, ei tunneta toisen sukua, ei tiedetä ihmisen henkilöhistoriaa ja vaiheita ja avioeroja ja sairauksia ja taloustilannetta. Niinpä toiseen ihmiseen ei kohdistu sellaista sairaalloista uteliaisuutta kuin täällä korvessa ilmenee.
En kyttää ohikulkijoita niin pieteetillä, että näkisin, mihin ja miten kauan katsovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän tontin vieressä on metsää ja pari kertaa olen nähnyt jonkun hyypiön siellä. Mitä liikkuu ihmisen päässä joka kuljeskelee metsässä omakotitaloja tarkkailemassa? Seuraavasta voisi soittaa suoraan poliisille että outoja hiippareita pyörimässä tontin lähellä.
Mikähän rikos tässä olisi tapahtunut joka poliisia kiinnostaisi?
No ei se nyt normaalia toimintaa ole hiippailla omakotitalojen lähellä metsässä. Tiedoksi vaan poliisille nämä hiipparit että osaavat etsiä epäillyt kun tapahtuu jotain.
Itse pyöräillessä kuikuilen pihoja, en ihmisiä. Kiinnostaa kivat piharatkaisut, ja samanaikaisesti ihmetyttää toiset. Esimerkiksi, jos ei halua olla katseiden kohteena, miksi laittaa poreamme/palju terassille ilman mitään näkösuojaa? Se on monesti pyörätieltä katsoen kuin teatterilava. Ja koko piha saattaa olla nurtsia, ilman näkösuojia kuten koristehavuja tai vastaavia.
Ei kai ne tuijota. Mutta mua häiritsee se että kulkevat ylipäänsä. Vieressä kulkee yksityistie maatalon pihaan, mutta sen kautta pääsee metsätielle. Tosta on tullut yleinen kulkureitti hevosille, mopoille, mönkijöille, moottorikelkoille... kaiken kuulen sisälle kun 2 metrin päästä nurkasta mennään.
Pihaani tuli traktorilla isäntä, jota en tuntenut ennestään, olenhan ollut vuosikymmeniä muualla enkä joka ikistä isäntää tunne. Jätti ajokkinsa käyntiin liittymääni ja lähti tulemaan luokseni. Olin lievästi sanottuna ihmeissäni että mikähän hätä isännällä nyt mahtaa olla. Jäin odottamaan mitä hän minulta halusi.
Siitä on jo monta vuotta aikaa, joten en sanasta sanaan nyt pysty toistamaan mitä hän alkoi siinä jaaritella. Ei siinä mitään oikeaa asiantynkää kuitenkaan ollut. Sen muistan että hän kommentoi moneen otteeseen että miten hän on seurannut puuhiani ja miten on pannut merkille että ''taas olet keksinyt jotakin uutta''. Eli sanoi itse tarkkailleensa traktorin pukilta että mitä milloinkin maillani puuhaan. Ja antoi siitä nyt minulle palautetta.
Toisti tämän pihaan tulemisensa muutaman kerran ja viimeisellä kerralla sanoi että hän olisi kiinnostunut näkemään erään jutun kauempana pihastani. Siinä kohtaa minun olisi pitänyt sanoa se pieni sana EI. Mutta minä tyhmänä annoin luvan ja myöhemmin sain huomata että hän oli käynyt poissa ollessani kyyläämässä sen kohteen joka häntä kiinnosti.
Ja tämä henkilö siis minulle täysin ennestään tuntematon tyyppi.
Että tekisinkö minä saman, tunkeutuisin asiatta isännän tontille ajoneuvollani ja selittäisin miten olen vuosikaudet seurannut isännän tekemisiä omilla maillaan ja esittäisin mielipiteitäni ja arviointeja hänen toimistaan, ja sitten menisin hänen poissa ollessaan hänen yksityistontilleen ja kyyläisin siellä omiin nimiini.
En tekisi.
Näitähän riittää! Ennen asuimme suht rauhaisalla paikalla vanhalla asuinalueella päättyvän tien varressa, mutta auta armias kun muutimme uudelle/rakenteilla olevalle asuinalueelle, niin kyllä riittää uteliaita ohikulkijoita, joiden niskat meinaa nyrjähtää uteliaisuudesta:)
Meillä on rivarissa naapuri, joka möllää aina toisten asuntojen sisälle ohi kulkiessaan. Viime viikolla oli ihan paras, kun meille tuotiin viime viikolla uutta pesukonetta ja ulko-ovi oli toki auki, niin tuntui, että naapurilta nyrjähtää niskat, kun piti möllätä sisälle. En tykkää siitä yhtään, että möllätään sisälle.
Me asutaan uudella omakotialueella ja täällä etana-ajelijoita ja uteliaita riittää. Varsinkin rakennusaikana joka viikko useamman kerran satuin näkemään tielle pysähtyneen auton joko meidän, tai naapurin rakenteilla olevan talon edessä.
Ymmärrän, että se kiinnostaa ja moni saattoi olla rakentamista suunnitteleva tai sellaisesta haaveileva. Mutta siinä kohtaa minusta menee raja, että kaivetaan se kännykkä esiin ja aletaan kuvata. Yhden häädin pois kuvaamasta, kun lapset oli pihalla ja auton ikkuna auki kuvasi menemään.
Nyt kun kustannukset on nousseet ja harva enää rakentaa, ja talot on tällä kadulla valmiit, ei uteliaita ajele enää niin paljoa. Emme asu ns. luksusalueella, joten tavalliset Kannustalot sun muut ei ihmisiä kiinnosta 😅
Me asutaan yksityistien varressa, meistä eteenpäin on vain yksi talo, joka on kesämökkikäytössä. Meidän pihatie on 170m pitkä ja se mutkittelee hieman. Meidän pihaan ei näe, ennen kuin on ajanut hyvän matkaa meidän pihatietä.
Vasta vuoden verran ollaan tässä asuttu, sitä ennen kerrostalossa. Kerrostalossa asuessani aina mietin, eikö omakotitaloasukkaita vaivaa, että kuka tahansa näkee heidän pihaan ja jopa ikkunoista sisälle. Sehän on kuin eläisi näyteikkunassa. Nyt nautin siitä, että naapureita ei ole näköpiirissä ja voin kulkea pihassa vaikka yöpaidassa.
Kyllä häiritsee. Enpä tällaista osannut miettiä muuttaessamme uudelle asuinalueelle. Aiemmin asunut vain pienillä paikkakunnilla jossa ei kyylätä pihoja häiritsevästi. Nyt tuijotus on todella ärsyttävää. Talomme on vielä ihan näyttävän näköinen joten niskavääränä ohikulkijat tuijottavat tontille. Havut on istutettu mutta hetki menee että ne antavat näkösuojaa.
Joskus kun olen itse kävelyllä lähellä kotia, niin pistää kyllä silmään, kun ihmiset tuijottavan suoraan talon/pihan suuntaan. Mutta niin ne tuijottavat yleensä vähän joka talon kohdalla ja itsekin huomaan katselevani kävelyllä muiden pihoja. Tuijottamista pyrin välttämään enkä edes katso, jos siellä on ihmisiä. Itse katson monesti, olisiko pihoilla jotain meille sopivaa pensasta tms., kuistirakennetta, josta ottaa mallia jne., joten yritän ajatella, ettei muillakaan ole aina pahat mielessä katsoessaan.
Asutaan siten ettei naapureita näy. Pihalla ollaan usein ja paljon. Löytyy trampat, keinut ja täytettävät altaat, kiipeilytelinettä rakennetaan. Mikään ei häiritse.
t. Maalla on mukavaa
Entisessä asuintalossa asuessamme eräs miehen työkaveri oli sanonut, että teidän pitäisi kaataa se aita, kun sinne pihaan ei näe. Mies oli ollut niin ällistynyt, ettei osannut edes sanoa mitään nasevaa.
Miksi ihmeessä olisi pitänyt nähdä?
Nykyisessä ei häiritse sikäli, että tämän kadun varrella asuu vain joitain ihmisiä ja he tervehtivät aina ohikulkiessaan. Mitään toljottajia ei juuri näe liikkeellä.
Sithän varten kasvatetaan puskia että kesällä ainakin on näköestettä kun ulkona oleillaan. Mutta jos joku on halunnut avonaiset tontin reunukset niin ei sitten voi valittaa jos ihmiset katselee.
Sitten pitää itse alkaa kaivuuttaan puskaojat ja istuttamaan näköeste kasvillisuutta jos edellinen asukas ei ole sitä tehnyt.
""Luvatta" pihaan tulee kyllä paljon muitakin ihmisiä, kuin talon ostajia.
Mietipä vaan.
Kyllä sitä ovikelloa soittaa milloin kukakin. On sitten oikeata asiaa tai ei."
Siis mitä ihmisiä teillä ravaa ovikelloa soittamassa, ja miksi ihmeessä? Me ollaan nyt 19 vuotta asuttu omakotitalossa ja yksi ainoa ihminen on tullut kutsumatta ovikelloa soittamaan, se oli naapuri joka pyysi kommenttiamme rakennuslupaansa. Portti oli auki, ja siksi tuli pihaan. En tiedä montako ihmistä on käynyt portin takana vuosien varrella, eikä kiinnosta, mutta ei todellakaan niitä ihmisiä pihassa ramppaa 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmista, että kaava-alueella saat rakentaa niin korkean aidan.
Kaikki ei asu kaava-alueella.
Verkkoaita näkösuojana? Innovaatio.
Verkkoaitaan saa sen näkösuojan. Tiedoksesi.
Oli yksi niistä asioista joista en tykännyt omakotiasumisessa.
Vähän myös tiedostin että jos joku haluaa tulla ikkunasta sisään niin se tulee. Ei siihen olisi ihmeellisiä tikkaita tarvittu. Olisi tullut keskellä yötä riehumaan, tai sitten ihan murtovarkaana kun ollaan poissa.
Nyt kerrostalossa, Helsingissä. Viihdyn.
Ostettiin vanha talo mitä remontoitiin. Minusta oli vähän ikävää kun tuolla tontin reunalla tuntemattomat ihmiset tuijottivat pitkiä aikoja ja osoittelivat sormella tänne meitä kohti. Ei haittaa jos vilkaisee päin ja jalat liikkuu koko ajan. Mutta sellainen että seisotaan vartti ja tuijotetaan suoraan olohuoneen ikkunasta sisään samalla sormella osoittaen. Missä käytöstavat?