Etenkin okt-asujat. Häiritseekö sinua, kun ihmiset tuijottaa pihaan/pihassa olijoita ohi ajaessaan?
Minua ärsyttää ihan tosi paljon. Talo oli kauan tyhjillään ja nyt ollaan tässä asuttu ja remontoitu, ja hyvä ettei ihmisillä katkea niskat.
Aletaan rakentaa aitaa/porttia joka tulee niin korkeaksi, ettei henkilöautolla/pyörällä ajavat enää näe pihaan. Maksoi mitä maksoi...
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Asun yleisen tien vieressä ja minua ahdistaa, ärsyttää ja suututtaa ohiajavien toljotukset. Joskus tekisi mieli mennä auttamaan silmät takaisin kuoppiinsa, näyttävät niin ankeilta poskille pudonneina.
Teen mahdollisimman vähän pihatöitä torpan etupihalla ja lymyilen mieluummin kauempana metsän ja pihan välisellä vyöhykkeellä, minne ei ole tieltä näkyvyyttä. Pitkänomainen ulkorakennus näköesteenä.
Ulkosaunan kuistille näköyhteys tieltä, pari kertaa olen tissit paljaana kurotellut kuistilta pyyhettä ja juuri silloin on sattunut joku ajamaan ohi. Ajattelin vain että jos kahdessa sekunnissa ehtii innostua minun tisseistäni niin siitä vaan.
Lähin naapuri on uteliain ja juoruilevin ihminen jonka olen koskaan tuntenut. Talvella kun on pakko tehdä lumityöt pihassa, olen koko ajan kuin näyttämöllä. En tiedä mitä katsottavaa olisi lumikolaa lykkivässä vaivais-akassa? Silti tuntuu koko ajan että jokin silmäpari on
Että katsomattakin tietää, että ovat hyvin hoidettuja ne muiden pihat - siinäpä vasta taito!
Mä olen aina ajatellut, että katselivat ihailee kaunista pihaani.
Vielä itse en ole juurikaan katseita saanut 🤣. Kai sitä maastoutuu kukkaleningissä pihaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole niin utelias että kyttäisin muita enkä ole myöskään niin utelias että kyttäisin muita että kyttääkö ne minua enkä todellakaan kuvittele olevani universumin keskipiste missä kuvittelen kaikkien haluavan katsoa minua
Hyvä niin, sinulle. Mutta meitä on paljon, joilla on jokin trauma esim pahoista katseista, tai olemme muuten vain neuroottisempia kuin esim sinä ja kaltaisesi terveet ja reippaat. Me ihmiset ei olla samoja koettu eikä kukaan tiedä toisen elämästä mitään. Eivät nämä tuijottelijatkaan mitään syvällisempää tietoa toisen elämästä saa, vaikka moljottelisivat mennen tullen.
Usein se on hyvin arvosteleva katse, maaseudulla ainakin on hirveä kilpailu emäntien kesken että kenellä on komeimmat perennat ja tasaisin nurmikenttä.
Itse en kaipaa yhtäkään katsetta, mieluummin olisin näkymätön tai painuisin maan alle. Siitäkin yksi isäntä oli kärkevästi neuvomassa että ihmisiä ei saa pelätä niin että karkuun lähtee. Olisi pitänyt sanoa että mikä sinä olet määräämään mihin suuntaan saan juosta pihassani? Ja en tosiaankaan halunnut sinua ainakaan nähdä.
Turha ajatus on se, että yksin asuva nainen pärjäisi isännille yhtään missään lajissa. Se on käynyt selväksi. Traktorin pukilta alas kyyläävä katse - sekö merkitsee valtaa toisen yli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osin OT, ekan vastaajan kommentista tuli mieleen, meinasin revetä raivosta kun aikanaan myytiin taloa jossa aita ja portti, niin ihmiset tuli siitä portista suoraan sisälle pihaan, luvatta. "Koska tää talohan on myynnissä niin saahan sitä silloin katsomaan tulla!" 🤬
Toinen oli kun meillä oli pihassa kanoja, niin ihanan onnelliset pikku mummukat tuli, taas ihan ilman lupaa, portista pihaan katsomaan ihania kanoja! Ja sitten poistuessaan jättivät portin auki, hyvä ettei koirat juosseet autotielle 🤬
Jos talo on myynnissä, niin silloin olisi kyllä hyvä sietää satunnaiset pihalle kurkkaajat, koska sitä ei tiedä mistä se ostaja ilmestyy.
En todell siedä. Talo ja piha ei ole silti mitään julkista aluetta ja omaisuutta missä saa kulkea miten haluaa, availla portteja ja ehkä jättää vielä auki 🤬 Sitä paitsi talo myytiin ekalle oikeasti kiinnostuneelle, eli joka tuli sovitusti taloa katsomaan. Luvatta pihaan tulleelle en olisi myynyt, tietäisi ongelmia jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että katsomattakin tietää, että ovat hyvin hoidettuja ne muiden pihat - siinäpä vasta taito!
Kylässä asuu sukulaisia ja muita entisajan tuttuja, kai minä tiedän minkälaisia ihmisiä he ovat?
Eikä minua haittaa, vaikka olisin väärässäkin, ja heidänkin penkistään löytyisi etsimällä yksi rikkaruoho.
Minulle ei merkitse toisten tontit yhtään mitään. Elän ja antaisin mielelläni toistenkin elää - mutta kun herättää niin huomiota se niitten moljotus...
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa, antaa toljottaa. Toljotan takaisin.
Noin minäkin aluksi ajattelin ja teinkin. Lopetin homman mitä olin tekemässä, otin hyvän toljotus-asennon enkä lopettanut ennen kuin perävalot näkyivät kilsan päässä. Sitten väsyin moiseen pelleilyyn. He varmaan ehtivät kokea että ovat universumin keskipiste.
Ei häiritse. Siinähän tuijottavat. Kauniita pihoja katselen mielellään.
Miten te katselusta häiriintyvät yleensä itse kuljette liikkuessanne? Onko katse aina vain tiessä ja eikö mikään ympärillänne kiinnitä huomiota? Jos vilkaisu ohiajaessa on tuijotusta ja mielestäsi jokainen mennessään tuijottaa, niin olisi ehkä syytä miettiä sitä omaakin suhtautumista asiaan. On ihan turvallisuudenkin kannalta hyvä katsoa, ettei sieltä pihatieltä pensasaidan takaa ryntää vaikka taapero eteen.
Tuojottaminen on sitä, että jäädään paikalleen kyttäämään ja ehkä jopa osoittelemaan pihalle. Sellainen ei tietenkään ole ok.
Ei häiritse, ihminen on luonnostaan utelias. Pitää varmaan tähänkin kaivaa jokin kansainvälinen laki, vai rikkooko katselu jonkun ihmisoikeuksia.? 😂. Kun päästän Pulivarin irti, yleensä tuijottelu loppuu. 😁🐕🦺.
Meille ei näy kuin osa pihatiestä. Sitä saa tuijottaa jos haluaa.
Meillä on iso tontti ja paljon omenapuita sekä marjapensaita. Kukkia on paljon. Pihatieltä näkyy talon päädyn kulma, ei muuta. Pihaan ei näe, puutehakeinu syreenimajassa jossa saa istua ja nauttia täysin rauhassa. Emme asu avoimella kentällä.
Yksinkertainen tapa saada tuijottavat ohikulkijat kääntämään katseensa ja vaivautumaan on tervehtiä heitä joko ääneen tai heilauttamalla kättä. Niin moni inhoaa vieraiden kontaktointia ja puhumista heidän kanssaan, että vie vain hetki kun suurin osa teidän kulmilla kiertää teidän tontin kaukaa. Ja ne satunnaiset lenkkeilijät tai vastaavat varovat kulkemasta enää, jos satut olemaan pihalla. Ei siinä aitoja ja portteja tarvita.
Jos itse istun kyydissä ajellessa jossain maanteillä niin kyllä, voin vilkaista taloja ja piharakennuksia. Jos pihassa on joku, katson muualle. Eikä mua haittaa se jos vaikka matkailuauto ajaa ohi kahdeksaakymppiä ja vilkaisee pihaan. Mutta se että joku ajaa hiljaa ohi ihan varta vasten tuijottaakseen 😄
Meillä on keväästä syksyyn onneksi paljon lehtipuuta tien vieressä, eli ei ole kuin vain se portin kohta, josta näkee pihaan. Mutta kun lehdet tippuu ja kesäaikaan portin kohdassa, kyläläiset oikeasti ajavat viittäkymppiä ohi, joskus kaksikin kertaa, pihaan nähdäkseen. Tai pyöräilijät, joskus joku saattaa pysähtyäkin.
Tämä alkoi tuoreesti ärsyttää nyt, kun tehtiin aitaa ja oltiin tien vietessä puun alla niin, ettei meitä nähnyt tielle. Ensin yksi mies ajoi autolla hiljaa ohi, tuijotti, kävi kääntymässä ja ajoi takaisin hiljaa ohi, tuijottaen. Pian sen jälkeen ajoi nainen polkupyörällä, portin kohdalla hiljensi, tuijotti, ja lopuksi vielä irrotti toisen käden sarvesta että sai käännyttyä ja tuijotettua mahdollisimman kauan 😂 Ja tekevät tätä siis silloinkin kun näkevät meidät.
Nyt en ollut pyyhe päällä tulossa pihasaunasta, mutta joskus olen ja kyllä se ärsyttää. SIKSI nyt tulee sellainen portti, ja talvea ajatellen myös lauta-aita, että ei olla pelkästään lehtipuiden varassa. Ap
Munasilleen ajelen nurmikkoa ja otan aurinkoa. Antaa katsoa jos mieli tekee.
No jopas on aihe tämäkin.
Ollaan 34 vuotta asuttu tässä omakotitalossa, joka vielä sijaitsee omakotialueella ihan tien varressa, enkä ole ikinä huomannut, että meidän pihaa joku toljottaisi. Totta ihmeessä ihmiset nyt ympärilleen katsoo, kun tiellä kulkevat, mutta en koskaan ole huomannut mitään suoranaista toljottamista.
Meidän pihaan näkyy vielä ihan suoraankin, ollaan poistettu pensasaitakin jo ajat sitten.
Ihmiset vilkaisee ohimennen ja jos jotain erityistä mielenkiintoista näkevät, niin voivat sen hetken vähän tarkemmin katsoa, kun siitä ohi menevät. Kukaan ei ole koskaan pysähtynyt katsomaan saati tullut tuntemattomana pihaan.
En käsitä, että tämmöinen olisi noin yleistä, kuin mitä täältä luin. Asutaankohan me sitten tavallista fiksummalla paikkakunnalla.
Itsellekään ei koskaan tule mieleenkään tuijotella ihmisten pihoihin. Näkee hän sen nyt kerta vilkaisulla, että tuossa asutaan.
Ettei vain olisi kyse siitä, että jotkut luulee olevansa hirveän mielenkiintoisia ja heidän pihansakin niin erityisiä, että pienikin vilkaisu tulkitaan uteliaisuudeksi.
Näköjään moni kuvittelee, että talo tien varressa > haluaa näkyä muille. Siihen on muita syitä. Miettikää niitä jos ei uni tule.
Juntit tuijottaa. Normaalit sivistyneet ei, ellei ole tuttuja.
Kannattaisko tutkittaa se pää, jos traktorin pukilta alas luotu katse on valtaa toisen yli.
Traktorikuskin on kyllä erittäin hyvästä syystä aiheellista katsoa ympärilleen ja huomata muut ihmiset, muuten voi käydä huonosti.
Ja sinä saat pihassasi olla milloin ja miten tahdot. Jos sulla on paniikkihäiriö, ei sitä kuitenkaan kenenkään vieraan ihmisen tarvitse ottaa huomioon, jos ne ei kuitenkaan sun pihaasi tule. Meidän itse asiassa kuuluu tuolla tien päällä liikkuessamme huomata muut ihmiset. Ja sinne pihaankin on syytä katsoa, ettei sieltä kukaan ole tulossa päin, ihminen, eläin tai ajoneuvo.
Äidilläni on ollut kerran vaikean elämäntilanteen vuoksi pitkäkestoinen paniikkihäiriö tila, ja hän ei pystynyt olemaan ulkona lainkaan, koska muut ihmiset ei olisi saaneet nähdä häntä. Eli hirveä ihmispelko. Edes autoon häntä ei saanut. Se oli vaikeata hänelle mutta myös meille omaisille, asuin kotona vielä silloin. Siitä on niin kauan, että tällaista tilaa ei silloin vielä edes tunnistettu, puhuttiin vain sydänhermotaudista.
Ei haittaa, ei ne siinä pienessä hetkessä kerkeä mitään kriittistä nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osin OT, ekan vastaajan kommentista tuli mieleen, meinasin revetä raivosta kun aikanaan myytiin taloa jossa aita ja portti, niin ihmiset tuli siitä portista suoraan sisälle pihaan, luvatta. "Koska tää talohan on myynnissä niin saahan sitä silloin katsomaan tulla!" 🤬
Toinen oli kun meillä oli pihassa kanoja, niin ihanan onnelliset pikku mummukat tuli, taas ihan ilman lupaa, portista pihaan katsomaan ihania kanoja! Ja sitten poistuessaan jättivät portin auki, hyvä ettei koirat juosseet autotielle 🤬
Jos talo on myynnissä, niin silloin olisi kyllä hyvä sietää satunnaiset pihalle kurkkaajat, koska sitä ei tiedä mistä se ostaja ilmestyy.
En todell siedä. Talo ja piha ei ole silti mitään julkista aluetta ja omaisuutta missä saa kulkea miten haluaa, availla portteja ja ehkä jättää viel
"Luvatta" pihaan tulee kyllä paljon muitakin ihmisiä, kuin talon ostajia.
Mietipä vaan.
Kyllä sitä ovikelloa soittaa milloin kukakin. On sitten oikeata asiaa tai ei.
Pihalle ei näy kadulta. Simppeliä.