YLE:n mukaan jengillä ei oo rahaa, mites teillä?
On kyllä huomannu että varat on sulanu, ei tarvii ees puhua mistään festareista/matkoista, pelkkä hesessä käynti on liikaa, 10€ jostain hiton burgerista ja limusta...
Kommentit (295)
Toisilla raha polttaa perseen alla niin kovin että sitä pitää tuhlata koko ajan. Olen myös huomannut että ihmiset joilla ei olisi varaa niin rahaa menee esim. tupakkaan ja kaikkeen ns. hömppään. Ei osata suunnitella omaa rahankäyttöä.
Mun jengillä on vielä bisnekset sen verran alkuvaiheessa ettei ole fyrkkaa tullut. Mutta kyllä sitä tulee jos ei jäädä kiinni.
Ylellä on lomaporukka hommissa, samat hömelöt lomanaamat usean päivän ajan jo. Uutistenlukija takeltelee koko ajan,
En kuulu mihinkään jengiin. Kiitos kysymästä.
Mulla on pienehkö palkka (netto 1750) mikä ennen riitti kuitenkin hyvin esim ulkona syömiseen. Sain jopa pari sataa säästöön joka kuukausi. Nyt ei oikein jää säästöön tai ja kaikki ekstrajutut pitää harkita huolella.
no ainakin minulla varallisuus on karttunut alkuvuoden noin 5000 euron kuukausivauhtia, eli enemmän kuin on nettopalkkani. Kyllä se on niistä omista valinnoista kiinni että köyhtyykö vai vaurastuuko pitkällä aikavälillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 38v mies ja rahaa on! Kahdella eri säästötilillä ja myös kahdella muulla tilillä. 50k euroa tai alle. Olin tienannut koko elämäni alle mediaania ja vasta viime vuoden syksyllä muistaakseni sain ensimmäistä kertaa mediaani-palkkaa! Koskaan en ole saanut sosiaalitukia valtiolta! Olen SÄÄSTÄNYT ja sijoitellut rahojani. En tuhlaa rahojani yleensä turhiin asioihin. Moni tienaa minua enemmän ja on silti köyhempi. Katson kaupassa kilohinnat ja ostan pinnoissa olevia tuotteita. Rahaa menee ruokaan alle 250 € kk. Ymmärrän kyllä jos joku on työtön, niin rahaa ei ole. Mutta jos on aina tehnyt töitä ja tienaa edes 80 % mediaanista, niin ei ole mitään tekosyytä olla varaton. Silti jotkut vain elävät yli varojen ja ovat kateellisia niille, jotka pitävät jatkuvasti tiukkaa vyötä ja miettivät tarkasti mihin laittavat rahansa ja mihin eivät. Faktahan on, että rahojen tiukka käyttö vaatii jatkuvaa itsekur
"Mutta mihin sä oikein säästät?"
En mielestäni edes "säästä", vaan en vaan ole "tyhmä" joka tuhlaa kaiken. Ei mulla ole mitään tarvetta tuhlata, ei raha polttele taskua yms. Olen aina saanut ostettua kaiken tarpeellisen ja olen ihan tyytyväinen materiaaliseen hyvinvointiini. Jos tuhlaisin rahani kaikkeen turhaan, niin sittenpähän ei olisi varaa niihin tarpeellisiin asioihin.
"En ymmärrä tuota pihistelyä jos käy töissä ja rahaa kuitenkin on."Mitä pihistelyä edelleenkin? Ei ole pihistelyä säästää toisesta asiasta, jotta jää rahaa toiseen asiaan ja tulevaisuuteen, osa säästöön vaikkapa uudempaa autoa varten ja osa sijoituksiin (eli kaikkea en kuitenkaan sijoituksiin laita, vaikka siinä kyllä häviää rahaa inflaatioon, sillä sijoitus on aina kuitenkin riski).
"Itsekin käyn töissä, olen varmaankin melko hyvätulonenkin mutta aina ollut tarkka rahan suhteen. Katson kaupassa kilohintoja ja mietin hankintoja. Kuitenkin koen että elämää pitää voida myös elää, käydä festareilla, ravintoloissa, ostaa sitä parempaa juustoa, lohta tai vaikka artesaanijäätelöä. Reissatakin joskus."
Miksi sinä valitat minulle, jos kerran itse väität olevasi tarkka rahan suhteen? Oletko trolli?! Kävin minä tänäkin vuonna ulkomailla ja ei tehnyt tiukkaa! Ravintoloissa harvemmin käyn ja lounasravintolassa yleensä korkeintaan kerran viikossa. Mutta jos olen vaikka käynyt lomareissulla ja käteistä on jäänyt yli, niin käytän sitä rahaa sit ravintoloissa ym. "turhuuteen", sillä se raha on tarkoitus käyttää kuitenkin. En kuitenkaan tuhlaa turhuuksiin, jos ei ole pakko. Festareillakin olen käynyt sen verran mitä olen. Juustoa ostan sitä halvinta pala-goudaa tms. mitä kaupasta saa, elikä en osta itse viipaloitavaa, sillä se ehtii aina mennä pilalle, vaikka halvempi kilohinta. Jouluna tms. voi ostaa sit niitä kalliimpia juustoja. Lohta voi syödä muutamia kertoja vuodessa.
Mihin me tarvitaan Yleä ? Jos se pitää verorahoilla kustantaa ? Meille riittää ihan hyvin MTV
Vierailija kirjoitti:
On minulla rahaa koska olen säästänyt 20 vuotta. En tuhlaa rahaa mihinkään kalliisiin juttuihin kuten etelän lomaan.
Jos tälläinen säästämisen taito leviää tavallisilla ihmisillä, niin järjestetään massiivinen inflaatio ja rahasi katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minulla rahaa koska olen säästänyt 20 vuotta. En tuhlaa rahaa mihinkään kalliisiin juttuihin kuten etelän lomaan.
Jos tälläinen säästämisen taito leviää tavallisilla ihmisillä, niin järjestetään massiivinen inflaatio ja rahasi katoaa.
Jos ihmiset muuttavat osan rahoistaan kullaksi ja kryptovaluutaksi, niin mitenkäs ne sitten pöllitään? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset muuttavat osan rahoistaan kullaksi ja kryptovaluutaksi, niin mitenkäs ne sitten pöllitään? :D
Inflaatiolla ja verotuksella. Passiivinen pääoma on noiden puristuksessa tuhon oma, ainoastaan tuottavalla pääomalla on toivoa selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inflaatiolla ja verotuksella. Passiivinen pääoma on noiden puristuksessa tuhon oma, ainoastaan tuottavalla pääomalla on toivoa selvitä.
Kultaa on käytetty tuhansia vuosia valuuttana ja vieläkään sille ei ole keksitty kelpoa korvaajaa. Kulta ei menetä koskaan arvoaan, vaan säilyttää arvonsa inflaation kanssa. Nyky-koroilla puolestaan se korko korkotilillä on about sama prosentti kuin osakkeilla osinko. Mutta inflaatio on sitäkin suurempi! :D Kullan hinta on noussut ja vakiintunut puolessa vuodessa n. 2000 usd -> 2350 usd paikkeille, n. 17,50 % nousu vain puolessa vuodessa. Rahan arvo on nykyään melko kehno ja huononee huononemistaan, sillä petrodollarin soppari loppui Saudi-Arabian kanssa. Kannattaa muistaa, että osakkeet on kytketty euron ja dollarin arvoon, eli jos noiden arvo kyykkää, niin osakkeiden arvo "nousee", mutta tosi asiassa laskee, sillä et voi osakkeita myydä mihinkään muuhun valuuttaan kuin siihen johon valuuttaan se on kytketty siinä pörssissä josta sitä ostat ja kun rahan arvo on luokkaa "vessapaperi", niin mites sitten osakkeen? Kultaa ja kryptoja voi ostaa ja myydä millä valuutalla tahansa. Ja siinä vaiheessa yrityksiä alkaa mennä konkurssiin, mutta kulta ei mene koskaan. Vahvan fundamentin kryptotkin selviävät, BTC nyt ainakin, eikä sitä voida painaa mielin määrin, toisin kuin fiat-valuuttoja. Et sinä näköjään näistä paljoakaan tiedä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kultaa on käytetty tuhansia vuosia valuuttana ja vieläkään sille ei ole keksitty kelpoa korvaajaa. Kulta ei menetä koskaan arvoaan, vaan säilyttää arvonsa inflaation kan
Olet selkeästi oikeassa, aina ja kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kultaa on käytetty tuhansia vuosia valuuttana ja vieläkään sille ei ole keksitty kelpoa korvaajaa. Kulta ei menetä koska
"Olet selkeästi oikeassa, aina ja kaikessa."
https://www.macrotrends.net/1333/historical-gold-prices-100-year-chart
https://www.usgoldbureau.com/content/gold-vs-inflation
Niin olen. Ei ole koskaan mennyt nollaan. 100 vuoden aikana on kyllä monta yritystä mennyt konkurssiin. Ja fiat-rahan arvo vain laskee laskemistaan. Missä sinun todisteesi päinvastaisesta tai "aktiivisen pääoman" hienoudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kultaa on käytetty tuhansia vuosia valuuttana ja vieläkään sille ei o
Pankkitilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kultaa on käytetty t
"Pankkitilillä."
"The dollar had an average inflation rate of 1.45% per year between 1800 and today, producing a cumulative price increase of 2,392.61%. This means that today's prices are 24.93 times as high as average prices since 1800, according to the Bureau of Labor Statistics consumer price index."
Hyvä hyvä, makuuta koko omaisuutesi pankkitilillä! :D
Oma tilanne ei ole huono, kaupassa ei tarvitse ostaa halvinta ja puskuria on n. 15 000€ , oli enemmänkin, mutta tuli se "paha päivä".
Vuoden sisällä on mennyt n. 13 000€ "yllättäviin" menoihin. Mutta: palkkani on noussut merkittävästi kolmessa vuodessa, käytännössä ei juurikaan enempää jää käyttöön. Elintasoa en ole palkka kehityksen myötä nostanut, mutta säästöön ei saa yhtään sen enempää, koska ihan kaiken hinta on noussut.
Tämä aiheuttaa mm.sen, että kun mietin, menenkö kampaajalle vai värjäänkö hiukseni itse, valitsen itsevärjäyksen. Vielä kaksi vuotta sitten värjäys kampaajalla oli n. 130€, nyt kun kävin helmikuussa, hinta olikin 230€.
Varmasti kampaajankin kulut ovat nousseet, mutta itselle kipuraja ylittyi ja nyt lähtee kaupasta mukaan 8€ väripurkki ja mies leikkaa latvat.
Kävimme puolisoni kanssa yhden yön kotimaan matkalla, 1 yö hotellissa (Sokos hotel, perushuone) ja söimme ravintolassa. Tälle yhdelle illalle/yölle tuli hinta 750€... On sen verran hintavaa tämä kotimaan matkailu, että kesäloma reissut suunnataan lasten kanssa lähialueiden museoihin, uimarantoihin ja kaupasta ostettuun jätskiin.
Hinta/laatu ei vaan Suomessa kohtaa... Itse mietin todella tarkkaan mitä nykyään ostan ja pienyrittäjät jäävät nuolemaan näppejään.
Vierailija kirjoitti:
Oma tilanne ei ole huono, kaupassa ei tarvitse ostaa halvinta ja puskuria on n. 15 000€ , oli enemmänkin, mutta tuli se "paha päivä".
Vuoden sisällä on mennyt n. 13 000€ "yllättäviin" menoihin. Mutta: palkkani on noussut merkittävästi kolmessa vuodessa, käytännössä ei juurikaan enempää jää käyttöön. Elintasoa en ole palkka kehityksen myötä nostanut, mutta säästöön ei saa yhtään sen enempää, koska ihan kaiken hinta on noussut.
Tämä aiheuttaa mm.sen, että kun mietin, menenkö kampaajalle vai värjäänkö hiukseni itse, valitsen itsevärjäyksen. Vielä kaksi vuotta sitten värjäys kampaajalla oli n. 130€, nyt kun kävin helmikuussa, hinta olikin 230€.
Varmasti kampaajankin kulut ovat nousseet, mutta itselle kipuraja ylittyi ja nyt lähtee kaupasta mukaan 8€ väripurkki ja mies leikkaa latvat.
Kävimme puolisoni kanssa yhden yön kotimaan matkalla, 1 yö hotellissa (Sokos hotel, perushuone) ja söimme
No johan tuli pämpättyä, jos saitte tuhlattua yhteen iltaan 750 euroa!!! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävimme puolisoni kanssa yhden yön kotimaan matkalla, 1
Tai sitten ostettu hienompi pullo viiniä, 500€ menee äkkiä.
on huomattu jo vuosia sitten, ettei tämän banaanitasavallan eteen kannata laittaa tikkua ristiin. puolueesta riippumatta, kansa kärsii enemmän ja enemmän. kaikki poliitikot pitäisikin poistaa. ja kaikki valta pois rahaeliitiltä. onko ne tosiaan niin tyhmiä etteivät tajua, että kun kansa alkaa näkemään nälkää, niin ketä silloin joutuu ryöstelyjen kohteeksi? ei varmaan ne joilla ne verorahat on taskuissaan... suomi on taloudellisesti kehitysmaa, eikä siitä suosta äkkiä noustakaan. tätähän ihmiset eivät tajua lainkaan, tyhmiä kun ovat. mutta onnea kaikille köyhille, sillä kovat ajat koettelee, eikä tuleva sota helpota tilannetta. hyvää kesää kaikille persaukisille.