Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

55+ vuotiaina työttömäksi jääneitä?

Vierailija
08.07.2024 |

Luettiin aikamoiset madonluvut meidän firmassa viime viikolla kuukausikokouksessa. Tilanne on se, että talousluvut osoittavat päin p**settä. Jos ei syksyllä nopeasti hommat parane, niin irtisanomisia on luvassa.

Kuulun ikäryhmään 55-60v. Jos irtisanotaan, niin voi olla aika heikoissa kantimissa uuden työpaikan saanti. Olen työskennellyt datankäsittelyssä ja talon omilla ohjelmilla - samassa firmassa 24v. Ei ole mitään asiantuntemusta alan ohjelmistoista yleisemmin.

Onko täällä sellaisia, jotka on potkittu kilometritehtaalle 55+-vuotiaina? Mitkä on kokemukset työkkäristä? Oikeastiko yrittävät saada vanhuksia töihin? Antavatko olla rauhassa / Kuinka aktiivinen on itse oltava työnhaussa?

Itseäni ei haittaa, jos ei kovin äkkiä uutta työpaikkaa tule... Vähän on jäänyt sukanvarteen säästöjä ja asun Vantaan vuokra-asunnossa, jossa vuokra on hyvin kohtuullinen ja asumistukea saa varmasti sen minkä mahdollista on saada (asun yksiössä). Minulle on ihan ok, jos odottelen 10v eläkkeelle pääsyä työttömänä, jos nyt ei ihan olematonta toimeentulo ole.

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

62v täällä ja rauhassa ei saa olla, vaan 3kk. välein kuulustelusoitto ja tuputtamista koulutukseen ja 9€ päivätöihin kokoajan.

Outoa. Minulle sanottiin 51-vuotiaana, ettei minua mihinkään työvoimakoulutuksiin valita, kun ikää on ja koulutustakin riittävästi. Kuulemma nuoremmat menee etusijalle.

Kaikkihan riippuu siitä millaisen te-toimiston asiakkaana olet. Jos sattuu paikallisen te-toimiston päällikkö olemaan joku kokoomuslainen niin työttömien kyykytystä riittää, kun mitään valtakunnalista yhtenäistä linjaa näissä asioissa ei tarvi olla.

Sen verran tuli nyt yhtenäistä linjaa, että jatkossa kunta ei voi välttyä sakoilta, jos työttömälle ei ole löytynytkään palkkatyötä. Aikaisemmin riitti, kun ne työnnettiin joh

Johonkin niitä tullaan yrittämään työntää, kun sakot alkaa uhata. Oma veikkaukseni on terveydenhuolto- ja kuntoutuspalvelut ja elähakemusten käsittely. Rahaa ja resursseja noihin on luonnollisesti varmaan varattu 0 euroa, jotta päästään yllättymään. Toisaalta ehkä jotain voi alkaa tapahtua, jos kunnat alkavat itkeä ja olla konkurssin partaalla, kun työttömät eivät saa hyvinvointialueelta tarvitsemiaan palveluita, jotta olisivat siinä kunnossa, että pääsisivät töihin. 

Vierailija
62/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta eläkeikä niin korkea ettei kukaan pääse eläkkeelle vaan kuolee ennen sitä.

En oikeasti usko tähän. Suuri osa elää yli 80-vuotiaaksi, enkä vaan jaksa uskoa, et sen ikäisenä pidettäisiin töissä. Tietenkin osa ehtii kuolla nuorempana, mutta iso osa ei.

Itse ajattelin jäädä viimeistään 65-vuotiaana eläkkeelle, saa nähdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2018 sanottiin irti tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Se oli helpotus, koska työ oli todella kuluttavaa. Olin tuolloin 55. Tuolloin ns. sain olla rauhassa TE-toimistolta. Soittelivat noin 3 kuukauden välein ja kyselivät kuulumisia. 

Mutta sitten alkoi tämä uusi tehostettu työnhakuvelvoitteinen aika, jolloin olin jo 59 vuotias. Sepäs olikin sitten menoa. Soittoja tuli kahden viikon välein ja asialla olivat sekä TE että kuntakokeilu. Olin kuin joku matalalla roikkuva hedelmä, jota loikkivat poimimaan kaikki mahdolliset. Ei siis oikeisiin palkkatöihin vaan pajalle kaupugille mm. imuroimaan sohvia ja repimään kirjankansia. Erään uskovaispohjaisen puljun avustaviin lattianlakaisutehtäviin yrittivät myös laittaa.

Palkkatuettuja paikkoja nihkeillä tunneilla ja mitättömillä korvauksilla. Tähän ikään on jokunen lantti säästössä ja työuraa takana yli 40 vuotta, niin anteeksi kovasti, ei oikein napannut. En olisi oppinut uutta ammattia, tai hionut entistä osaamista. Kovin tuli olo, että just jotain niitä sakkomaksuja yrittivät välttää. 

Nyt on ollut puolen vuoden ajan hiljaisempaa. Ikää karttuu, eikä kukaan halua oikeisiin töihin. Tosin en oikeastaan halua enää työmarkkinoille. Hain OVE:a joka astuu voimaan ensi kuussa. Saa nähdä, miten TE ja kuntakokeilu suhtautuvat siihen.

Vierailija
64/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2018 sanottiin irti tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Se oli helpotus, koska työ oli todella kuluttavaa. Olin tuolloin 55. Tuolloin ns. sain olla rauhassa TE-toimistolta. Soittelivat noin 3 kuukauden välein ja kyselivät kuulumisia. 

Mutta sitten alkoi tämä uusi tehostettu työnhakuvelvoitteinen aika, jolloin olin jo 59 vuotias. Sepäs olikin sitten menoa. Soittoja tuli kahden viikon välein ja asialla olivat sekä TE että kuntakokeilu. Olin kuin joku matalalla roikkuva hedelmä, jota loikkivat poimimaan kaikki mahdolliset. Ei siis oikeisiin palkkatöihin vaan pajalle kaupugille mm. imuroimaan sohvia ja repimään kirjankansia. Erään uskovaispohjaisen puljun avustaviin lattianlakaisutehtäviin yrittivät myös laittaa.

Palkkatuettuja paikkoja nihkeillä tunneilla ja mitättömillä korvauksilla. Tähän ikään on jokunen lantti säästössä ja työuraa takana yli 40 vuotta, niin anteeksi kovasti, ei oikein napannut. En olisi oppinu

Ei kuulosta erityisen uskottavalta, vaan enemmän kliseiltä, mitä aiheeseen liitetään. TE-toimisto ei soittele kahden viikon välein, eikä pakota ketään töihin.

Vierailija
65/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydentila kannattaa katsoa tarkkaan, sillä jos vaivoja löytyy, niin lääkäri voi kirjoittaa lausunnon, että on vajaatyökykyinen. Kaikki muuhan on nyt leikattu pois, myös ikääntyviltä työttömiltä eli ansiosidonnaisen jälkeen ei pääse enää iän perusteella esim. kunnalle töihin, jotta työssäoloaika karttuisi ja saisi uuden ansiosidonnaisen. Eli vaihtoehdot ovat joko uusi työpaikka tai sitten tippuu peruspäivärahalle. Mutta vajaatyökykyisenä voi päästä edes palkkatukityöhön, vaikka sekään ei juuri auta ansiosidonnaista saamaan Orpon aikana eli nyt syyskuusta 2024 lähtien. Lisäksi on hyvä olla kaikki taudit tarkkaan ylhäällä, jotta voi hakea sairaseläkettä, mikäli sellaiseen olisi mahdollisuus. Suosittelen olemaan mahdollisimman sairas ja raihnainen työkkärin suuntaan ja tosiaan hommaamaan sen lääkärinlausunnon vielä avuksi. Niitä pakkotyöhakuja ei pian enää tarvitse tehdä eikä mitään työpaikkoja muutenkaan oikeasti tarvi hakea, vaan kysymys on pelkästään siitä, että muistaa määräajoin kirjautua työkkärin nettiin ja keksii sinne, että mihin on hakenut. Lisäksi siihenkin voi saada huojennusta, jos on vanha ja raihnainen. Mutta oikeasti, jos töihin vaan pystyy ja pääsee, niin se on varmasti helpompaa kuin työttömänä oleminen työkkärin ja muun byrokratian panttivankina. Minäkin menisin heti, jos vaan pääsisin.

Vierailija
66/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajaksi kouluttautuminen taitaa olla ainoita vaihtoehtoja.

Vierailija
67/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millä alalla olet. Jos olet hoitoalalla niin koitetaan tuputtaa töihin koko ajan. Ystäväni oli lähellä eläkeikää, eli vain vuosi eläkkeeseen niin soittelivat työkkäristä koko ajan. Lopulta hän meni työkyvyn arviointiin ja sai sairaslomaa koko vuodeksi. Itse olen 59 v niin eivät enää soittele. Mulla on lääkärintodistus kroonisesta sairaudesta niin se vähän hidastaa. Eikä se aktiivisuusmalli minua koske. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu millä alalla olet. Jos olet hoitoalalla niin koitetaan tuputtaa töihin koko ajan. Ystäväni oli lähellä eläkeikää, eli vain vuosi eläkkeeseen niin soittelivat työkkäristä koko ajan. Lopulta hän meni työkyvyn arviointiin ja sai sairaslomaa koko vuodeksi. Itse olen 59 v niin eivät enää soittele. Mulla on lääkärintodistus kroonisesta sairaudesta niin se vähän hidastaa. Eikä se aktiivisuusmalli minua koske. 

Mä olen miettinyt, miten mulle kävisi, jos jäisin nyt työttömäksi. Alimpaan eläkeikään enää 2 vuotta. Mulla on kyllä sairaanhoitajan koulutus, mutta olen tehnyt sairaanhoitajan hommia viimeksi noin neljännesvuosisata sitten. Eli katsoisiko työkkäri, että mun pitäisi hakea hoitoalan työpaikkoja?

Vierailija
69/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin uuden ammatin 53- vuotiaana. Mukana koulutuksessa oli 60- vuotias nainen. Molemmat saimme oppisopimuspaikat ja työllistyimme. Näin se menee, joidenkin elämä päätyyy potkuihin ja ikään. Toiset sitten menevät eteenpäin rohkeasti ikään katsomatta. 

Vierailija
70/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä TE on hyvin aktiivinen heti kun jää työttömäksi Niinhän tämä uusi systeemi menee. Kahden viikon välein soitetaa, vai oliko peräti ensin naamatapaamisia. Sitten katsotaan montako työnhakuvelvoitetta laitetaan kuukautta kohti. Yleensä neljä, jollei jotain poikkeavaa ole olemassa. Sitten soitetaan kerran kuukaudessa. Joillekin kolmen kuukauden välein. Eikä tällä ole iän kanssa mitään tekemistä. Melkein kaikissa kaupungeissa on joku ry:ksi naamioitu juttu, kierrätyskeskus tai sen sellainen paja, jossa häärivät kuntakokeilun työhönohjaajat. Näille annetaan lista, jossa on pitkäaikaistyöttömät palkkatukikelpoiset. Näitä pyritään laittamaan pajoille ns. töihin. 

Iäkkäillä on tietenkin vielä se kuntouttavan mahdollisuus, siis uhka. Silloin voi joutua pajoille pilipalihommiin 9 euron päiväkorvauksella. 

Vierailija
71/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt, miten mulle kävisi, jos jäisin nyt työttömäksi. Alimpaan eläkeikään enää 2 vuotta. Mulla on kyllä sairaanhoitajan koulutus, mutta olen tehnyt sairaanhoitajan hommia viimeksi noin neljännesvuosisata sitten. Eli katsoisiko työkkäri, että mun pitäisi hakea hoitoalan työpaikkoja?

Kyllä. Ystäväni oli lastenhoitoalalla töissä. Ja kun on pulaa työntekijöistä niin koittavat savustaa nimenomaan sille alalle missä olet ollut. Työkkärille voi kyllä yrittää selittää että haluaisin mennä muuallekkin töihin. Jos on joskus jotakin hommaa tehnyt niin takertuvat siihen. Tiedän omasta kokemuksesta. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 71: "Kyllä. Ystäväni oli lastenhoitoalalla töissä. Ja kun on pulaa työntekijöistä niin koittavat savustaa nimenomaan sille alalle missä olet ollut. Työkkärille voi kyllä yrittää selittää että haluaisin mennä muuallekkin töihin. Jos on joskus jotakin hommaa tehnyt niin takertuvat siihen. Tiedän omasta kokemuksesta. "

Kiitos tiedosta. Mulle kyllä olisi yks hailee, missä tämän 2 vuotta olisin töissä. Töissä sitten tekisin sen, minkä terveydentilani puolesta (nivelreuma ja moninivelrikko) pystyisin tekemään. Voisin kyllä käydä työkkärin pupukurseillakin tai mennä vaikka kierrätyskeskukseen lajittelemaan romuja. Mulla on "henkisesti vasen jalka jo eläkkeellä", joten ei ole enää merkitystä, miten typerältä tai turhalta jokin homma tuntuisi.

Vierailija
73/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajillahan on nykyisin aika hyvät palkat, eli mene ihmeessä jos vain suinkin.

Vierailija
74/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas pärjäisi kyllä hyvin sote-alan neuvontatöissä ja vaativissa asiantuntijatöissä. Noissahan ei edes tehdä rankkaa fyysistä työtä. 

Vierailija
75/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ystäväni oli lastenhoitoalalla töissä. Ja kun on pulaa

Savustaa? Onko työpaikan tarjoaminen kuitenkin ikävä asia, savustusta? Onpa kumma asenne.

Vierailija
76/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 61+ ja en missään nimessä halua työkkärin pupukursseille enkä lajittelemaan romuja. Oikeesti, mulla on ihan kivasti kaikenlaista tekemistä. Ennenhän lama-aikaan päästettiin jo 58 vuotiaat jonkinlaiseen välitilaan odottamaan oikeaa eläkettä Sellainen pitäisi olla nykyäänkin niille, jotka eivät iäkkäänä työttöminä halua höpö-höpö -palveluja. Kohdistaisivat tarmonsa nuoriin työttömiin.

Meinasi mennä kuppi nurin, kun joku "pirkko" paikalliselta työllistävältä pajalta tarjosi palkkatuettua nappienlajittelijan paikkaa. En ollut ollenkaan iloisesti yllättynyt. Sanoi vielä, että : Jos minä vaan laitan sinut sinne. 

Enn mennyt, eikä tullut karenssia, sellastakin on käynyt. Se on kovasti henkilöistä kiinni, että kenestä tulee joku ns. oma työnvoimavirkailija. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajillahan on nykyisin aika hyvät palkat, eli

Tottakai menisin, jos jäisin työttömäksi ja joku mut hoitoalan työhon palkkaisi. En tosin pysty nostelemaan mitään painavaa enkä menemään kyykkyyn enkä juuri kumartelemaankaan, ennenkuin saan lonkkaani tekonivelen. En kyllä ole aikeissa siihen tekoniveltä vielä hankkiakaan. Vasta sitten eläkkeellä, jos silloinkaan. 8 vuotta sitten työterveyslääkäri ehdotti mulle työkykyarviointia, mutta sanoin, että niin kauan, kun pääsen sängystä vessaan, pääsen sängystä työpöydän ääreenkin. Vessa kun on 4 metriä  kauempana kuin työpöytäni. 

Lähinnä tosiaan ajattelin sitä, että kun ei ole neljännesvuosisataan tehnyt hoitoalan hommia, niin ajatteleeko työkkäri, että kyllä se edelleen osaa eikä mikään ole voinut unohtua ja jos onkin, niin ei se haittaa. 

Vierailija
78/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te yli 60 vuotiaat oikeesti laittaneet 4 työnhakua kuukaudessa? Tai onko teille yleensäkään määrätty 4 hakua, vai pääsettekö esim. kahdella haulla?

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas pärjäisi kyllä hyvin sote-alan neuvontatöissä ja vaativissa asiantuntijatöissä. Noissahan ei edes tehdä rankkaa fyysistä työtä. 

Niissä mä todennäköisesti pärjäisinkin. Mutta kun nyt sote-alalta koko ajan vaan säästetään, noita hommia ei taida kauheesti olla tarjolla vaan se työ, mitä on tarjolla, on nimenomaan potilastyötä. Tunnen sote-puolen lainsäädännönkin melkoisen hyvin, joten voisin tuurata vaikka potilasasiamiestä. Kelaan mua ei voisi päästää töihin, koska tunnen aivan liian hyvin asiakkaan lakisääteiset oikeudet ja rehellisenä ihmisenä en kykenisi antamaan asiakkaalle virheellistä tietoa :D

Vierailija
80/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että aiheutan ärsytystä olemalla 60+ työtön. Kas kun en enää haluaisikaan olla työelämässä. Talo maksettu, lapset maailmalla ja puoliso eläkkeellä. Pinkkakin kohtalaisessa kunnossa, ainakin vielä. Nyt kun työttömänäkin saa matkustella, niin ei tämä mitenkään kamalaa ole. En vai kuitenkaan näiden työvuosien ja veronmaksun jälkeen ole oikeutettu työmarkkinatukeen, jos en oikeasti halua mennä töihin.

Vaan kukapa oikeassa työelämässä haluaa yli 60 työntekijän.. Harvassa on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi