55+ vuotiaina työttömäksi jääneitä?
Luettiin aikamoiset madonluvut meidän firmassa viime viikolla kuukausikokouksessa. Tilanne on se, että talousluvut osoittavat päin p**settä. Jos ei syksyllä nopeasti hommat parane, niin irtisanomisia on luvassa.
Kuulun ikäryhmään 55-60v. Jos irtisanotaan, niin voi olla aika heikoissa kantimissa uuden työpaikan saanti. Olen työskennellyt datankäsittelyssä ja talon omilla ohjelmilla - samassa firmassa 24v. Ei ole mitään asiantuntemusta alan ohjelmistoista yleisemmin.
Onko täällä sellaisia, jotka on potkittu kilometritehtaalle 55+-vuotiaina? Mitkä on kokemukset työkkäristä? Oikeastiko yrittävät saada vanhuksia töihin? Antavatko olla rauhassa / Kuinka aktiivinen on itse oltava työnhaussa?
Itseäni ei haittaa, jos ei kovin äkkiä uutta työpaikkaa tule... Vähän on jäänyt sukanvarteen säästöjä ja asun Vantaan vuokra-asunnossa, jossa vuokra on hyvin kohtuullinen ja asumistukea saa varmasti sen minkä mahdollista on saada (asun yksiössä). Minulle on ihan ok, jos odottelen 10v eläkkeelle pääsyä työttömänä, jos nyt ei ihan olematonta toimeentulo ole.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä on se pakkotyönhaku. Toisaalta iäkkäällä melkein mahdoton saada työpaikkaa.
Teidän kannattaisi tehdä lista työpaikoista, jotka ikäsyrjivät, niin nämä jotka ei enää halua töihin, voisivat aina hakea niihin. Täysin turvallisesti, ei riskiä työhönotosta, mutta velvoite täyttyy. Olisihan siinä vielä se kiva kääntöpuolikin, että nämä ikävät työnantajat saisivat vähän lisäduunia käydessään läpi "turhia" työnhakuja...
Ohis
(Hupsista, olinpa minä nyt ilkeä. Mutta vihaan ikäsyrjiviä työnantajia.)
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi alle kuusikymppisenä. Työllistyin sen jälkeen myöhemmin puoleksi vuodeksi. Pääsin kuitenkin sen jälkeen eläkeputkeen ja otin varhennetun eläkkeen lisäksi. En uskonut työllistymiseen ja työkkäri oli armollinen ja joudun hakemaan vain yhtä paikkaa/kk. Virkailija sanoi, että kannattaa olla työnhakijana kuitenkin että saan sen ansiosidonnaisen eläkkeeseen asti.
Meille nuoremmille ei ole enää eläkeputkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös työtön 59v, yksin asuva, nyt 2 kk työttömänä. En kuitenkaan vielä ole luovuttanut, jotain kivaa voisi tehdä. Vaikka sitten joku yrittäjyyshomma, kahvila, verkkokurssien tekeminen tms. Kyllä maailmassa tekemätöntä työtä löytyy. Nyt marjastusaika alkamassa, viime kesän saalis oli 3000 euroa kun marjat myi.
En usko että pääsen 5 vuoden päästä eläkkeelle, tämä hallitus tuhoaa sosiaaliturvan ja eläkeikä nostetaan johonkin 70 vuoteen. Että kyllä tässä pitää pitempiaikaisia suunnitelmia tehdä, jotta leivän saa. Tsemppiä jokaiselle, oma aktiivisuus ja ajattelu on elämänkokemukseen liittyen suurin apu kun tulevaisuutta miettii.
Aktiivisuus onkin hyvä asia, aina jotain tekemistä keksii, mutta tämä hallitus tosiaan tuhoaa vähätkin mahdollisuudet työllistyä pätkätöihinkin nykyään. Ei mennyt kuten luulivat että leikkau
Helvetin idiootit. Ministeriksi kannattaisi valita vain ihmisiä, joilla on elämänkokemusta. Ei mitään aina poliitikassa ja hyväveli-viroissa roikkuneita tyhjäpäitä.
58 vuotis syntymäpäivä kun koitti, niin kenkää tuli firmasta 34 vuoden palveluksen jälkeen. Kuukausi kun mentiin eteenpäin niin tuo pirun Corona rantautui suomeen,eikä tehnyt työnhakua osaltaan helpommaksi. No puolitoista vuotta siinä meni työpaikkoja etsiessä,mutta eipä juuri tärpännyt saatikka ei tullut kutsuja haastatteluun.Sitten pääsin kaupungin työllistämisvelvoite ohjelman kautta puoleksi vuodeksi autokuskin hommiin. Kunnes taas alkoi vastoinkäymiset. Ensin tarjottiin 1,5 vuoden jatkopestiä muihin hommiin,mutta eikös viimemetreillä kaupunki laittoikin määrärahansa Sote palveluihin. Siinä romuttui omaltaosaltani jatkopesti silmänräpäyksessä. Sitten iski vielä pieni infarkti ja pallolaajennus,mutta täällä edelleen taaplataan.. Työkkärin hemmon kanssa ei suksi luistanut samaan suuntaan. Olin vielä sairauslomalla kun lompsin keskustelemaan hänen kanssa. Heti teki selväksi että neljä hakemusta sitten kuukaudessa tehtävä,vaikka kerroin että olen vielä sairauslomalla kuukauden. Paha siinä on laittaa anomuksia eteenpäin kun ei ollut tietoa tuleeko jotain mahdollisia rajoitteita lopputarkastuksen/rasituskokeen jälkeen. Sitten sain tutun kautta tietää eräästä firmasta joka etsi työvoimaa. Siispä soitto ja käynti kahvilla.Seurauksena palkkaus vakinaisella työsuhteella firmaan.Sitten kun yritti ottaa yhteyttä työkkärin kaverille kysyäkseni että mulla on työsopimus.Lukuisista soitoista huolimatta ei vastannut puhelimeen(minkä muuten teki selväksi jo ensikäynnillä),eikä myöskään viesteihin. Mutta annas olla kun kuukausi oli vierähtänyt, niin herra soitti kiukkuisena ja vaahtosi puhelimessa etten ole täyttänyt työnhakuvelvoitetta ja laittaa varoituksen laiminlyönnistä. Kun pääsin sanomaan että duunipaikka on jo ei mennyt jakeluun. Eli vaikka minulla oli jo työsopimus olisi silti pitänyt laittaa neljä hakemusta eteenpäin,hölmöläisten hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi alle kuusikymppisenä. Työllistyin sen jälkeen myöhemmin puoleksi vuodeksi. Pääsin kuitenkin sen jälkeen eläkeputkeen ja otin varhennetun eläkkeen lisäksi. En uskonut työllistymiseen ja työkkäri oli armollinen ja joudun hakemaan vain yhtä paikkaa/kk. Virkailija sanoi, että kannattaa olla työnhakijana kuitenkin että saan sen ansiosidonnaisen eläkkeeseen asti.
Kyllä , eikä velvoitetyötä kohta ole kun sekin lopetetaan, olin 3 kertaa, työkkäri ehdotti paikat ja sai palkkatuetuna, lomakin ja lomarahat. Harmittaa nuorempien puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä , eikä velvoitetyötä kohta ole kun sekin lopetetaan, olin 3 kertaa, työkkäri ehdotti paikat ja sai palkkatuetuna, lomakin ja lomarahat. Harmittaa nuorempien puolesta.
Velvoitetyö kuitenkin säilyy niille jotka ovat suostuneet siihen aiemmin. Mutta se voi olla totta, että siihen ei enää jossain vaiheessa pääse.
Vierailija kirjoitti:
58 vuotis syntymäpäivä kun koitti, niin kenkää tuli firmasta 34 vuoden palveluksen jälkeen. Kuukausi kun mentiin eteenpäin niin tuo pirun Corona rantautui suomeen,eikä tehnyt työnhakua osaltaan helpommaksi. No puolitoista vuotta siinä meni työpaikkoja etsiessä,mutta eipä juuri tärpännyt saatikka ei tullut kutsuja haastatteluun.Sitten pääsin kaupungin työllistämisvelvoite ohjelman kautta puoleksi vuodeksi autokuskin hommiin. Kunnes taas alkoi vastoinkäymiset. Ensin tarjottiin 1,5 vuoden jatkopestiä muihin hommiin,mutta eikös viimemetreillä kaupunki laittoikin määrärahansa Sote palveluihin. Siinä romuttui omaltaosaltani jatkopesti silmänräpäyksessä. Sitten iski vielä pieni infarkti ja pallolaajennus,mutta täällä edelleen taaplataan.. Työkkärin hemmon kanssa ei suksi luistanut samaan suuntaan. Olin vielä sairauslomalla kun lompsin keskustelemaan hänen kanssa. Heti teki selväksi että neljä hakemusta sitten kuukaudessa tehtävä,vaikka kerr
Ompa ikävä virkailija, mun aina soittaa takaisin kun olen soittanut, laitamme myös tekstareita. Onneksi yhdestä "laiminlyönnistä" vain huomautetaan, mullekin kerran kun tiesin aloittavani yli kk kuluttua työt niin ajattelin ettei tarvi laittaa kun työkkäri tiesi työn alkavan. Olisi saanut vähentää sun työhakumäärää puoleen. Mun vähensi kun todettiin nivelrikko.
Vankilassa saat ainakin mukavia kavereita sekä ajankulua. Siellä olo voittaa työttömänä olemisen.
Jaksaisitko kouluttautua vielä, vaikka lähihoitajaksi? Töitä riittää eikä koulutukseen mene kuin n. 2v. Muitakin 50+ ikäisiä alanvaihtajia löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vankilassa saat ainakin mukavia kavereita sekä ajankulua. Siellä olo voittaa työttömänä olemisen.
Sitten sun pitää tehdä ricohia pahempia jotta pääset sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, koska vihervassarit vei eläkeputken, eikä kukaan silloin valittanut, lakkoillut, järjestänyt miekkareita kun kaikki oli vaan niin ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Jaksaisitko kouluttautua vielä, vaikka lähihoitajaksi? Töitä riittää eikä koulutukseen mene kuin n. 2v. Muitakin 50+ ikäisiä alanvaihtajia löytyy.
Hoiva avustaja koulutus on lyhyempi. Alan vaihtajia on paljon hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Häh, miten tämä otsikkoon liittyy ?
Ei, mutta kohta voi olla, meillä kun myös muutosneuvottelut menossa ja syksyllä voi tulla kenkää.
Toisaalta ei hirveästi paina, jos niin käy jään sitten vaan oleilemaan ja odottelemaan eläkeikää, tuskin täs enää uusiin töihin joutuu lähes kuuskymppisenä.
Työt loppuivat muutama vuosi sitten. Täytän kohta kuusikymmentä.
TE-toimisto on ollut viranomaisista joustavin ja selväjärkisin. Aluksi kävin pari CV-kurssia ja ajoittain olen rustannut työpaikkahakemuksia muodon vuoksi, mutta yhteisymmärrys on se, että töihin ei ole pääsyä.
Työttömyyden aikana olen sairastunut niin pahasti, että en enää pysty liikkumaan asuntoni ulkopuolella. Pystyn käyttämään tietokonetta makuulta, joten lääkärin mielestä olen ihan työkykyinen. Rahaa ei ole, ja toimeentulotuesta pitää vääntää jatkuvasti. Tulis kuula ja tappais.
Kohta eläkeikä niin korkea ettei kukaan pääse eläkkeelle vaan kuolee ennen sitä.
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta yksi kaverini pääsi eläkeputkeen eikä ole työnhaullakaan enää hätyytelty sen jälkeen. Toinen oli nuorempi, mutta oli kuitenkin 55 ja hän opiskeli hoiva-avustajaksi. Vuoden koulutus. Tykkää työstään, vaikka aiemmin oli aivan eri alalla. Lähihoitajaksi ei halunnut opiskella, koska palkassa ei varsinkaan progressiivisen verotuksen vuoksi ole kovinkaan suurta eroa, mutta hoiva-avustajan vastuu on vain murto-osa lähihoitajan vastuusta. On töissä hoivakodissa, jossa siivoaa, keittää aamupuuroja, laittaa ruuat tarjolle, taluttaa vanhuksia ruokapöytään, tarvittaessa auttaa syömisessä, auttaa vanhuksia vessaan, hoitaa pyykkihuollon jne. On kertonut, että työ on suurimmaksi osaksi "kotitöitä" eli samanlaisia hommia kuin tekee kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
On se uliseminen kumma tauti kun se tarttuu niin herkästi, ei ole taidettu siihen mitään hoitoakaan keksitty, vai onko se sossupummien ihan oma tauti joka ei muihin tartu.
Ei ole keskenkasvuisten koulukiusaajien ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se uliseminen kumma tauti kun se tarttuu niin herkästi, ei ole taidettu siihen mitään hoitoakaan keksitty, vai onko se sossupummien ihan oma tauti joka ei muihin tartu.
Ei ole keskenkasvuisten koulukiusaajien ketju. Se oli sitä aikaa kun harhaiset pelkoja kokivat ja harhoja näkivät. Yritettiin kaikista tehdä mielenterveyspotilaita naton sotilaita.
Eipä onnistunut.
Olen työskennellyt datankäsittelyssä ja talon omilla ohjelmilla - samassa firmassa 24v.
Luultavasti tekoäly korvaisi, jos olisi tositarina.