Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

55+ vuotiaina työttömäksi jääneitä?

Vierailija
08.07.2024 |

Luettiin aikamoiset madonluvut meidän firmassa viime viikolla kuukausikokouksessa. Tilanne on se, että talousluvut osoittavat päin p**settä. Jos ei syksyllä nopeasti hommat parane, niin irtisanomisia on luvassa.

Kuulun ikäryhmään 55-60v. Jos irtisanotaan, niin voi olla aika heikoissa kantimissa uuden työpaikan saanti. Olen työskennellyt datankäsittelyssä ja talon omilla ohjelmilla - samassa firmassa 24v. Ei ole mitään asiantuntemusta alan ohjelmistoista yleisemmin.

Onko täällä sellaisia, jotka on potkittu kilometritehtaalle 55+-vuotiaina? Mitkä on kokemukset työkkäristä? Oikeastiko yrittävät saada vanhuksia töihin? Antavatko olla rauhassa / Kuinka aktiivinen on itse oltava työnhaussa?

Itseäni ei haittaa, jos ei kovin äkkiä uutta työpaikkaa tule... Vähän on jäänyt sukanvarteen säästöjä ja asun Vantaan vuokra-asunnossa, jossa vuokra on hyvin kohtuullinen ja asumistukea saa varmasti sen minkä mahdollista on saada (asun yksiössä). Minulle on ihan ok, jos odottelen 10v eläkkeelle pääsyä työttömänä, jos nyt ei ihan olematonta toimeentulo ole.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

61 lasissa ja kysellään kuntakokeilun suunnalta jatkuvasti, että eikö sieltä vapaista duunipaikoista mikkään kävisi 55+ palkkatettu kun olen. Vielä on kysytty nätisti. Olen kuullut, että kaikkia ei kohdella samoin, painostustakin on ollut. Olen ajatellut OVE:a, vieläkö niitä sittenkin haluttaisi laittaa minua leikkitöihin, muill kokemusta? 

Vierailija
82/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille nuoremmille ei ole enää eläkeputkea.

Ei ole ei monien lähes epäjumala tasolla palvoma mariini poisti sen. Kuten invalidivähennyksen, gluteenittomien ruokavalioiden korvaukset ja monet muut mutta silti pitää puhua narratiivia jossa punavihervasemmisto näyttäytyy täydellisenä eihän ne koskaan mitään ole heikentäneet - just.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko kaupunkikohtaista vai onko kohdalleni sattunut jotenkin yli-innokkaita virkailijoita, mutt  minua, 61+ on painostettu juurikin palkkatuettuihin pajahommiin. Epäilisin, että se on sen jonkun sakkomaksun takana se painostus. Nyt kun ei edes saa enää sitä 300 euron osuutta siihen työmarkkinatuen päälle, niin eipä hirvesti kiinnosta. Pajalta kun soittavat, kuntakokeilusta, niin niillä on sellaine ajatus, että olen jotenkin laidalla. Ei ole rahhaa, ei sosiaalisia kontakteja ja hygieniakin on hukassa. Sanoivat että palkkatukityössä voisi jämäköityä. Tai sitten kuntouttavassa. Mutta kun minussa ei ole mitään jämäköitettävää, tai kuntoutettavaa. 

Vajaan neljän vuoden päästä pääsen eläkkeelle. Onkohan kukaan sitten huolissaan, että onko eukko jämäkkä, vaiko ei ole? 

Vierailija
84/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös työtön 59v, yksin asuva, nyt 2 kk työttömänä. En kuitenkaan vielä ole luovuttanut, jotain kivaa voisi tehdä. Vaikka sitten joku yrittäjyyshomma, kahvila, verkkokurssien tekeminen tms. Kyllä maailmassa tekemätöntä työtä löytyy. Nyt marjastusaika alkamassa, viime kesän saalis oli 3000 euroa kun marjat myi.

En usko että pääsen 5 vuoden päästä eläkkeelle, tämä hallitus tuhoaa sosiaaliturvan ja eläkeikä nostetaan johonkin 70 vuoteen. Että kyllä tässä pitää pitempiaikaisia suunnitelmia tehdä, jotta leivän saa. Tsemppiä jokaiselle, oma aktiivisuus ja ajattelu on elämänkokemukseen liittyen suurin apu kun tulevaisuutta miettii.

Kahvila on huonoin business mitä voi olla, niitä on joka nurkalla ja edes pienen voiton tekeminen on miltei mahdotonta

Vierailija
85/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle lupasi omavirkailija, että ei tarvitse täyttää kuin yksi työnhaku kuukaidessa, jos on OVE:lla. Saas nähdä toimiiko?

Vierailija
86/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta eläkeikä niin korkea ettei kukaan pääse eläkkeelle vaan kuolee ennen sitä.

En oikeasti usko tähän. Suuri osa elää yli 80-vuotiaaksi, enkä vaan jaksa uskoa, et sen ikäisenä pidettäisiin töissä. Tietenkin osa ehtii kuolla nuorempana, mutta iso osa ei.

Itse ajattelin jäädä viimeistään 65-vuotiaana eläkkeelle, saa nähdä.

Työttömänä on jäätäväkin 65v, siihen asti voi olla työnhakija ja saada päivärahaa, mulla enää 5,h kk siihen.

Vierailija
87/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se uliseminen kumma tauti kun se tarttuu niin herkästi, ei ole taidettu siihen mitään hoitoakaan keksitty, vai onko se sossupummien ihan oma tauti joka ei muihin tartu.

Ei ole keskenkasvuisten koulukiusaajien ketju.

Juu, eikä täällä vaikuta olevan sossupummeja vaan asiallista väkeä jotka töitä tehneet, kiinnostus koulutukseen kun eläke ikään vielä n.10v aikaa.

Vierailija
88/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä ehtii kouluttautua työkkärin kurssilla vaikka hoitoapulaiseksi tai laitoshuoltajaksi. Hoitoapulaisen homma on ehkä hieman paremmin palkattu ja kevyempi. On se tyhjää parempi ja töitä riittää.

Ihan oikeita ja arvokkaita ammatteja kumpikin. Mistä tälläinen vähättely oikein nousee, moni on noissa koko työuransa. Ei mitään häpeämistä siinäkään.

Vierailija
89/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta eläkeikä niin korkea ettei kukaan pääse eläkkeelle vaan kuolee ennen sitä.

En oikeasti usko tähän. Suuri osa elää yli 80-vuotiaaksi, enkä vaan jaksa uskoa, et sen ikäisenä pidettäisiin töissä. Tietenkin osa ehtii kuolla nuorempana, mutta iso osa ei.

Itse ajattelin jäädä viimeistään 65-vuotiaana eläkkeelle, saa nähdä.

Työttömänä on jäätäväkin 65v, siihen asti voi olla työnhakija ja saada päivärahaa, mulla enää 5,h kk siihen.

Korjaus 5,5 kk työnhakua. Laite heittää joskus omiaan ....

Vierailija
90/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta yksi kaverini pääsi eläkeputkeen eikä ole työnhaullakaan enää hätyytelty sen jälkeen. Toinen oli nuorempi, mutta oli kuitenkin 55 ja hän opiskeli hoiva-avustajaksi. Vuoden koulutus. Tykkää työstään, vaikka aiemmin oli aivan eri alalla. Lähihoitajaksi ei halunnut opiskella, koska palkassa ei varsinkaan progressiivisen verotuksen vuoksi ole kovinkaan suurta eroa, mutta hoiva-avustajan vastuu on vain murto-osa lähihoitajan vastuusta. On töissä hoivakodissa, jossa siivoaa, keittää aamupuuroja, laittaa ruuat tarjolle, taluttaa vanhuksia ruokapöytään, tarvittaessa auttaa syömisessä, auttaa vanhuksia vessaan, hoitaa pyykkihuollon jne. On kertonut, että työ on suurimmaksi osaksi "kotitöitä" eli samanlaisia hommia kuin tekee kotonakin. 

Hyvä että tuollaistakin työnkuvaa on. Sopii monelle sellaiselle joka ei halua stressiä. Kuitenkin ihan eri summa tulee tilille kuin työttömänä.

Vierailija
91/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa veneessä ollaan. Tosin kuulun siihen sukupolveen joka ei saa lisäpäiviä eikä ovea. Ansiosidonnaisen päivät kuluu, töitä ei saa vaikka kuinka hakee. Opiskelen itsenäisesti lisää koko ajan ja jostain syystä nykyinen oamvirkailija puoltaa koulutuksia ja jaksaa kannustaa. Ensi vuonna tilanne onkin eri, vähän epäilen ettei ainakaan parempaan suuntaan mennä. Onneksi ei ole pajoja vielä ehdoteltu ja miksi ehdotettaisi, minulla on pari tutkintoa ja reilusti työkokemusta. En tarvitse päiväkotipaikkaa ja kykenen aktivoimaan itse itseni. Haluasiin vielä töihin edes pariksi vuodeksi, mieluiten eläkeikään saakka eli noin 7v ajaksi. Mitään syytä miksi minä tai kuka tahansa ikääntynyt ei työllisty ei ole kuin ikäsyrjintä. Kovin ruman kuvan antaa tästä ajasta ja työnantajista. 

Edellisen laman aikana ikääntyneet siivottiin kortistosta eläkkeelle suoraan. Kävisi hyvinkin minulla kun on valmiina sivutöitä mitä en nykyisessä tilanteessa voi tehdä. Rahaa noista tulisi kuukudessa muutamasta kympistä muutamaan tonniin, keskimäärin. Määrät vaihtelee rajusti joten pelkäksi tulonlähteeksi siitä ei ole. Sitäkin vähemmän koska pienikin oma-aloitteisuus tulkitaan yrittäjyydeksi.

Vierailija
92/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-alan koulutukseen jos saa mahdollisuuden, ottavat töihin meitä iäkkäämpiäkin. Olen 57v, opiskelen sosionomiksi, nyt n. 70 opintopistettä koossa ja työmahdollisuuksia on.

Vierailija
93/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sote-alan koulutukseen jos saa mahdollisuuden, ottavat töihin meitä iäkkäämpiäkin. Olen 57v, opiskelen sosionomiksi, nyt n. 70 opintopistettä koossa ja työmahdollisuuksia on.

1. Kuinka mopeasti voi alkaa työskennellä opitojen alettua?

2. Missä työmahdollisuuksia on? 

3. Palkka a) valmistuneelle b) opiskelijana?

Vierailija
94/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse lähtee munkusta paikasta tulee karenssi. Paketeissakin joku lakisääteinen +4 kk niin ota. Helpointa jos saa lapun. 

toinen juttu on tietysti uuden löytäminen. Vielä vanhempi, hyvä tutkinto ja kokemus ja vielä töissä, eivät edes vastaa hakemuksiin vaikkei ole työtön. Te keskuksessa kysyttiin haluaako päivärahaa, ei vaan duunia. Sinne jäi hakijaksi työssä vielä, ei kuulunut mitään vuoteen, lopetti senkin pelleilyn itse. He vain vahtivat päivärahaa, töistä tietoakaan.

ehkä henkilövuokraus, sijaisuudet tms. Tai hoitotyö jos on tutkinto. Käytetty 20 000 alanvaihtoa varten tutkintoon, eivät vastaa.

Vierailija
95/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun nuoremmat tietävät millaista on olla vanha työnhakija. Ja rekrytoijat tietävät että 55+ ei kuule näe osaa. Älkää siis nuoremmat tulko 55-65 vuotiaaksi. 

ulkolainen tosin kysyi että mitäs teet seuraavaksi. Eläkkeelle. Miksi. No kun tämä hanke loppuu niin töitä ei saa. No mutku sähän pystyt tekemään vielä 10 vuotta. Niinpä.

Vierailija
96/108 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen pitäisi pistää paukkuja työnantajien potkimiseen. On aivan käsittämätöntä että kun ohitat tietyn iän et enää kelpaakaan töihin minnekään. Ydinmahdin pressaksi kelpaa reilusti eläkeiän ylittänyt mutta normaali täysin työkykyinen ja työhaluinen ei vaan töitä saa. Ei voi edes puolustella työnantajan riskeillä koska ne on poistettu jo vuosia sitten.

Orpo & kumppanit, ei muuta kuin sanktioita joka firmalle joka ikäsyrjintään syyllistyy. Ihan ekana yritystuet perintään ja tietenkinmaksukieltoon.

Vierailija
97/108 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö löytyy lisää kokemuksia?

Vertaistukea hakemassa tjtn XD

Vierailija
98/108 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa unelmalta. Ota ilo irti!

Vierailija
99/108 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta yksi kaverini pääsi eläkeputkeen eikä ole työnhaullakaan enää hätyytelty sen jälkeen. Toinen oli nuorempi, mutta oli kuitenkin 55 ja hän opiskeli hoiva-avustajaksi. Vuoden koulutus. Tykkää työstään, vaikka aiemmin oli aivan eri alalla. Lähihoitajaksi ei halunnut opiskella, koska palkassa ei varsinkaan progressiivisen verotuksen vuoksi ole kovinkaan suurta eroa, mutta hoiva-avustajan vastuu on vain murto-osa lähihoitajan vastuusta. On töissä hoivakodissa, jossa siivoaa, keittää aamupuuroja, laittaa ruuat tarjolle, taluttaa vanhuksia ruokapöytään, tarvittaessa auttaa syömisessä, auttaa vanhuksia vessaan, hoitaa pyykkihuollon jne. On kertonut, että työ on suurimmaksi osaksi "kotitöitä" eli samanlaisia hommia kuin tekee kotonakin. 

Hyvä että tuollaistakin työnkuvaa on. Sopii monelle sellaiselle joka ei halua stressiä.

Nimenomaan hyvä että löytyy matalamman profiilin töitä niille jotka sellaista etsivät kuten vaikka osa-työkykyiset. Ymmärrät varmaan yhtä lailla että esimerkiksi talousalan/ markkinoinnin osaaja tai teknisellä/IT-alalla työuransa tehnyt harvemmin tuntee minkäänlaista kutsumusta siivoamiseen ja aamupuuron keittelyyn. Sekin mua aina näissä huvittaa että eipä vaan miehille ehdoteta puurojukan hommia eläkeiän alla. Samoin harvemmin kuulee että juristin tai lääkärin joku odottaisi kouluttautuvan tuottamattomaan taskurahoja maksavaan työhön. Ainiin kun juristit ja läääkärit voi tehdä töitään vaikka 80v asti eikä kukaan kyseenalaista osaamista. Kumma että muilla aloilla osaaminen lakkaa sinä päivänä kun (etenkin ikääntynyt) työntekijä jää työttömäksi XD

Ei ole mikään ratkaisu potkia ihmisiä päähän ja jonkinlaisena ikääntymisestä johtuvana rangaistuksena yrittää pakottaa matalan tason aloille niitä jotka ei sinne halua. Päinvastoin pitäisi potkia työnantajia ikäsyrjinnän takia. Tää maa ei kauaa pystyssä pysy jos suurin osa raapii niukan elantonsa toisensa paitoja pesten. Pitäisi satsata teknologisiin innovaatioihin, ulkomaalaisen pääoman houkuttamiseen ja vientiin. Tässä tarvitaan kaiken ikäisiä, konkareita kokemuksensa tuoden sekä nuorempia oppimaan aloja. 

Onko muuten joku kuulliut kansanedustajasta tai ministeristä joka olisi opskellut jotain minimipalkka-alaa sen sijaan että nostaa sopeutumiseläkettä? Joo en ole minäkään. 

Vierailija
100/108 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä ehtii kouluttautua työkkärin kurssilla vaikka hoitoapulaiseksi tai laitoshuoltajaksi. Hoitoapulaisen homma on ehkä hieman paremmin palkattu ja kevyempi. On se tyhjää parempi ja töitä riittää.

Ihan oikeita ja arvokkaita ammatteja kumpikin. Mistä tälläinen vähättely oikein nousee, moni on noissa koko työuransa. Ei mitään häpeämistä siinäkään.

Arvokkaita? Niiden arvon näkee sieltä tilinauhan viimeiseltä riviltä ja näyttää olevan huomattavastikin vähemmän arvokkaista kuten eräät toiset, mm. ne, joita olen koko työikni tähän asti tehnyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi