55+ vuotiaina työttömäksi jääneitä?
Luettiin aikamoiset madonluvut meidän firmassa viime viikolla kuukausikokouksessa. Tilanne on se, että talousluvut osoittavat päin p**settä. Jos ei syksyllä nopeasti hommat parane, niin irtisanomisia on luvassa.
Kuulun ikäryhmään 55-60v. Jos irtisanotaan, niin voi olla aika heikoissa kantimissa uuden työpaikan saanti. Olen työskennellyt datankäsittelyssä ja talon omilla ohjelmilla - samassa firmassa 24v. Ei ole mitään asiantuntemusta alan ohjelmistoista yleisemmin.
Onko täällä sellaisia, jotka on potkittu kilometritehtaalle 55+-vuotiaina? Mitkä on kokemukset työkkäristä? Oikeastiko yrittävät saada vanhuksia töihin? Antavatko olla rauhassa / Kuinka aktiivinen on itse oltava työnhaussa?
Itseäni ei haittaa, jos ei kovin äkkiä uutta työpaikkaa tule... Vähän on jäänyt sukanvarteen säästöjä ja asun Vantaan vuokra-asunnossa, jossa vuokra on hyvin kohtuullinen ja asumistukea saa varmasti sen minkä mahdollista on saada (asun yksiössä). Minulle on ihan ok, jos odottelen 10v eläkkeelle pääsyä työttömänä, jos nyt ei ihan olematonta toimeentulo ole.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
62v täällä ja rauhassa ei saa olla, vaan 3kk. välein kuulustelusoitto ja tuputtamista koulutukseen ja 9€ päivätöihin kokoajan.
Outoa. Minulle sanottiin 51-vuotiaana, ettei minua mihinkään työvoimakoulutuksiin valita, kun ikää on ja koulutustakin riittävästi. Kuulemma nuoremmat menee etusijalle.
Kaikkihan riippuu siitä millaisen te-toimiston asiakkaana olet. Jos sattuu paikallisen te-toimiston päällikkö olemaan joku kokoomuslainen niin työttömien kyykytystä riittää, kun mitään valtakunnalista yhtenäistä linjaa näissä asioissa ei tarvi olla.
niin kivahan se olis jos päälikkö olis vasemmistoliitosta niin vois asiakkaat maata ihan rauhassa koko elämän.muitten rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vielä ehtii kouluttautua työkkärin kurssilla vaikka hoitoapulaiseksi tai laitoshuoltajaksi. Hoitoapulaisen homma on ehkä hieman paremmin palkattu ja kevyempi. On se tyhjää parempi ja töitä riittää.
Hoitoapulaiseksi ei kouluteta, ns kotityö tyyppisiä töitä palvelukodeissa, ruuanjakoa, , tiskausta, pyykkäystä, petausta tms. Hoiva avustajaksi on koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Töitähän saa kunhan vaan kävelee tehtaan portista sisään ja käy kättelemässä johtajaa.
80-Luvun lopussa pääsin Rajamäen viinatehtaalle pullottamoon noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ehtii kouluttautua työkkärin kurssilla vaikka hoitoapulaiseksi tai laitoshuoltajaksi. Hoitoapulaisen homma on ehkä hieman paremmin palkattu ja kevyempi. On se tyhjää parempi ja töitä riittää.
Hoitoapulaiseksi ei kouluteta, ns kotityö tyyppisiä töitä palvelukodeissa, ruuanjakoa, , tiskausta, pyykkäystä, petausta tms. Hoiva avustajaksi on koulutus.
aina joku syy löytyy maata kotona. ja olla menemättä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
62v täällä ja rauhassa ei saa olla, vaan 3kk. välein kuulustelusoitto ja tuputtamista koulutukseen ja 9€ päivätöihin kokoajan.
Outoa. Minulle sanottiin 51-vuotiaana, ettei minua mihinkään työvoimakoulutuksiin valita, kun ikää on ja koulutustakin riittävästi. Kuulemma nuoremmat menee etusijalle.
Minulle ehdotettiin vielä 62v hoiva avustaja koulutusta, sanoin etten enää kouluttaudu, teen mitä pätkätyötä on saatavilla ja jään eläkkeelle tänä vuonna kun täytän 65v
Nyt sitten realisoituu äänestäminen tai nukkuvien puolueessa oleminen.
49 vuotiaana tuotannollisista ja taloudellisista syistä irtisanottu.
Tätä tapahtuu uusille työttömille: noin 3 kk sisään olet työvoimaviranomaisen haastattelussa ja taitojen kartoituksessa.
Sen jälkeen työnhaku ja CV-kurssilla. Sittenpä ei muuta kuin teet hakemuksia ja tehtäviä ettet saa karenssia. (Jotka tulevat joskus työvoimavirkailijan omista virheistä) mutta yhtäkaikki sinun vikasi lopulta koska olet työtön. Tervetuloa todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aina joku syy löytyy maata kotona. ja olla menemättä töihin.
Ai, miten niin, hoitoapulainen ei tarvitse koulutusta jota teen määräaikaisina sopimuksin.
Hoito apulainen hoiva avustaja on eri koulutuksia taas kuin ennen oli hoitotyön tekijöitä koulutettu hoito apulaiseksi tyyliin apuhoita linjaa ja taas laitos apulaiset laitoshuoltaja sairaala apulainen vaatii koulutukset.Mutta pelkkiä normi siivoojien paikkoja on tehtaissa keikka luonteisesti ja erilaisia kuljetus töitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös työtön 59v, yksin asuva, nyt 2 kk työttömänä. En kuitenkaan vielä ole luovuttanut, jotain kivaa voisi tehdä. Vaikka sitten joku yrittäjyyshomma, kahvila, verkkokurssien tekeminen tms. Kyllä maailmassa tekemätöntä työtä löytyy. Nyt marjastusaika alkamassa, viime kesän saalis oli 3000 euroa kun marjat myi.
En usko että pääsen 5 vuoden päästä eläkkeelle, tämä hallitus tuhoaa sosiaaliturvan ja eläkeikä nostetaan johonkin 70 vuoteen. Että kyllä tässä pitää pitempiaikaisia suunnitelmia tehdä, jotta leivän saa. Tsemppiä jokaiselle, oma aktiivisuus ja ajattelu on elämänkokemukseen liittyen suurin apu kun tulevaisuutta miettii.
siis hallitus tekee niitä ratkaisuja, jotka olisi pitänyt tehdä jo aikaa sitten, että syöksykierre olisi edes hidastettavissa. jos itse ei suostu toimimaan suunnitelmallisesti ja orientoitumaan, niin syy on...?
Vierailija kirjoitti:
On se uliseminen kumma tauti kun se tarttuu niin herkästi, ei ole taidettu siihen mitään hoitoakaan keksitty, vai onko se sossupummien ihan oma tauti joka ei muihin tartu.
Mitä sinä täällä uliset, painu sinne töihin vai työajallako olet täällä vinkumassa?
TE-toimiston tehtävä on huolehtia työnhakuvelvoitteesta ja antaa lausuntoja edelleen kassoille. Ei sieltä kautta työpaikkoja järjestellä, ainoastaan pyöritetään byrokratiaa.
Ikärasismi on tosiasia, tietenkin joku aina työllistyykin iästä huolimatta. Riippuu alasta, suhteista jne.
Ihmettelen tuota yhtä kommentoijaa, joka pääsi eläkeputkeen jo kuusikymppisenä, mielestäni ei ole mahdollista vielä silloin.
Ystävän ystävä jäi työttömäksi 01/23. Ei mitään. Keikkatöitä saanut kesällä, mutta tosi pientä vaan. Hakee joka viikko töitä, haastatteluja 0.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös työtön 59v, yksin asuva, nyt 2 kk työttömänä. En kuitenkaan vielä ole luovuttanut, jotain kivaa voisi tehdä. Vaikka sitten joku yrittäjyyshomma, kahvila, verkkokurssien tekeminen tms. Kyllä maailmassa tekemätöntä työtä löytyy. Nyt marjastusaika alkamassa, viime kesän saalis oli 3000 euroa kun marjat myi.
En usko että pääsen 5 vuoden päästä eläkkeelle, tämä hallitus tuhoaa sosiaaliturvan ja eläkeikä nostetaan johonkin 70 vuoteen. Että kyllä tässä pitää pitempiaikaisia suunnitelmia tehdä, jotta leivän saa. Tsemppiä jokaiselle, oma aktiivisuus ja ajattelu on elämänkokemukseen liittyen suurin apu kun tulevaisuutta miettii.
Aktiivisuus onkin hyvä asia, aina jotain tekemistä keksii, mutta tämä hallitus tosiaan tuhoaa vähätkin mahdollisuudet työllistyä pätkätöihinkin nykyään. Ei mennyt kuten luulivat että leikkaukset työllistää, kun tukitöitäkin vaikeutettiin. Eipä töitä tarjolla ole vaikka työttömät hakevat 1-4 paikkaa /kk.
Itse irtisanouduin tuon ikäisenä (no 58), vaimo kesti kotona viikon ja sanoi, että mene töihin. Kävelin vuokrafirmaan ja samalla viikolla olin töissä ja kolmen kuukauden jälkeen ottivat vakituiseksi. Nyt jäin eläkkeelle, mutta edelleen tulee muutamasta firmasta kyselyjä tulisinko töihin, joten uskon sinunkin helposti saavan työpaikan.
Mistä meinasit asumistukea saada? Noin pitkällä työuralla ansiosidonnainen tulee olemaan sen suuruinen, että pärjäät kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi alle kuusikymppisenä. Työllistyin sen jälkeen myöhemmin puoleksi vuodeksi. Pääsin kuitenkin sen jälkeen eläkeputkeen ja otin varhennetun eläkkeen lisäksi. En uskonut työllistymiseen ja työkkäri oli armollinen ja joudun hakemaan vain yhtä paikkaa/kk. Virkailija sanoi, että kannattaa olla työnhakijana kuitenkin että saan sen ansiosidonnaisen eläkkeeseen asti.
Juu, jos on työuraa tarpeeksi saa lisäpäivät, itsekään en jäänyt varhennetulle, eläke pienenisi joten olen liiton rahoilla eläkkeelle asti ja haen 2 paikkaa/kk.
Mulla vähennettiin työnhakupaikkoja kahteen, kun asuinalueella työpaikat vähissä. Enpä olisi saanut työtä, vaikka missä asuisin. Koulutukseni on vanha, valmistumisvuosi - 90-luvun lopussa, ikää 60-v.
Vierailija kirjoitti:
Mistä meinasit asumistukea saada? Noin pitkällä työuralla ansiosidonnainen tulee olemaan sen suuruinen, että pärjäät kyllä.
Ansiosidonnainen lasketaan viimeisen 6kk tuloista. Se on ihan sama, onko työhistoriaa 1 vuosi vai 40 vuotta.
Ansiosidonnaisella ovat voivat olla ulkomailla työttömänä työnhakijana mutta kun se loppuu niin et voi olla ulkomailla työttömänä työnhakijana.
Kannattaa käyttää tuo etu kun siihen on mahdollisuus.
Jäin työttömäksi alle kuusikymppisenä. Työllistyin sen jälkeen myöhemmin puoleksi vuodeksi. Pääsin kuitenkin sen jälkeen eläkeputkeen ja otin varhennetun eläkkeen lisäksi. En uskonut työllistymiseen ja työkkäri oli armollinen ja joudun hakemaan vain yhtä paikkaa/kk. Virkailija sanoi, että kannattaa olla työnhakijana kuitenkin että saan sen ansiosidonnaisen eläkkeeseen asti.