55+ vuotiaina työttömäksi jääneitä?
Luettiin aikamoiset madonluvut meidän firmassa viime viikolla kuukausikokouksessa. Tilanne on se, että talousluvut osoittavat päin p**settä. Jos ei syksyllä nopeasti hommat parane, niin irtisanomisia on luvassa.
Kuulun ikäryhmään 55-60v. Jos irtisanotaan, niin voi olla aika heikoissa kantimissa uuden työpaikan saanti. Olen työskennellyt datankäsittelyssä ja talon omilla ohjelmilla - samassa firmassa 24v. Ei ole mitään asiantuntemusta alan ohjelmistoista yleisemmin.
Onko täällä sellaisia, jotka on potkittu kilometritehtaalle 55+-vuotiaina? Mitkä on kokemukset työkkäristä? Oikeastiko yrittävät saada vanhuksia töihin? Antavatko olla rauhassa / Kuinka aktiivinen on itse oltava työnhaussa?
Itseäni ei haittaa, jos ei kovin äkkiä uutta työpaikkaa tule... Vähän on jäänyt sukanvarteen säästöjä ja asun Vantaan vuokra-asunnossa, jossa vuokra on hyvin kohtuullinen ja asumistukea saa varmasti sen minkä mahdollista on saada (asun yksiössä). Minulle on ihan ok, jos odottelen 10v eläkkeelle pääsyä työttömänä, jos nyt ei ihan olematonta toimeentulo ole.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
62v täällä ja rauhassa ei saa olla, vaan 3kk. välein kuulustelusoitto ja tuputtamista koulutukseen ja 9€ päivätöihin kokoajan.
Outoa. Minulle sanottiin 51-vuotiaana, ettei minua mihinkään työvoimakoulutuksiin valita, kun ikää on ja koulutustakin riittävästi. Kuulemma nuoremmat menee etusijalle.
Kaikkihan riippuu siitä millaisen te-toimiston asiakkaana olet. Jos sattuu paikallisen te-toimiston päällikkö olemaan joku kokoomuslainen niin työttömien kyykytystä riittää, kun mitään valtakunnalista yhtenäistä linjaa näissä asioissa ei tarvi olla.
niin kivahan se olis jos päälikkö olis vasemmistoliitosta niin vois asiakkaat maata ihan rauhassa koko elämän.muitten rahoilla.
Päälliköt on aina kokkareita, niillä kun ei ole empatiaa.
Minä jäin 51v vapaaehtoisesti pois töistä .olin 32vuotta samassa paikassa .. en enään mene koskaan töihin vaikka oon hyvässä kunnossa .enkä ole voittanut lotossa tai saanut perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi alle kuusikymppisenä. Työllistyin sen jälkeen myöhemmin puoleksi vuodeksi. Pääsin kuitenkin sen jälkeen eläkeputkeen ja otin varhennetun eläkkeen lisäksi. En uskonut työllistymiseen ja työkkäri oli armollinen ja joudun hakemaan vain yhtä paikkaa/kk. Virkailija sanoi, että kannattaa olla työnhakijana kuitenkin että saan sen ansiosidonnaisen eläkkeeseen asti.
Meille nuoremmille ei ole enää eläkeputkea.
Ei, koska vihervassarit vei eläkeputken, eikä kukaan silloin valittanut, lakkoillut, järjestänyt miekkareita kun kaikki oli vaan niin ihanaa.
Oikeisto nosti eläkeikää, eikä kukaan silloin valittanut, lakkoillut, järjestänyt miekkareita kun kaikki oli vaan niin ihanaa.
Mää irtisanouduin Stockalta kun en enää jaksanut niitä veemäisiä asiakkaita ja päälliköitä. 56-vuotiaana sain aivan ihanan osa-aikatyön, firmassa kohdellaan työntekijöitä ihmisinä.
Vierailija kirjoitti:
Sote-alan koulutukseen jos saa mahdollisuuden, ottavat töihin meitä iäkkäämpiäkin. Olen 57v, opiskelen sosionomiksi, nyt n. 70 opintopistettä koossa ja työmahdollisuuksia on.
Taitaa olla sosionomin työssä iästä vain etua. Ja vielä että on selväjärkinen. Vaikuttaa että tuonne menee aika heppoista porukkaa jotka eivät sitten jaksa/pärjää pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin työttömäksi alle kuusikymppisenä. Työllistyin sen jälkeen myöhemmin puoleksi vuodeksi. Pääsin kuitenkin sen jälkeen eläkeputkeen ja otin varhennetun eläkkeen lisäksi. En uskonut työllistymiseen ja työkkäri oli armollinen ja joudun hakemaan vain yhtä paikkaa/kk. Virkailija sanoi, että kannattaa olla työnhakijana kuitenkin että saan sen ansiosidonnaisen eläkkeeseen asti.
Meille nuoremmille ei ole enää eläkeputkea.
Ei, koska vihervassarit vei eläkeputken, eikä kukaan silloin valittanut, lakkoillut, järjestänyt miekkareita kun kaikki oli vaan niin ihanaa.
Näinhän se meni, Marin hallitus lakkautti putken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sote-alan koulutukseen jos saa mahdollisuuden, ottavat töihin meitä iäkkäämpiäkin. Olen 57v, opiskelen sosionomiksi, nyt n. 70 opintopistettä koossa ja työmahdollisuuksia on.
1. Kuinka mopeasti voi alkaa työskennellä opitojen alettua?
2. Missä työmahdollisuuksia on?
3. Palkka a) valmistuneelle b) opiskelijana?
Tähän ei ole tullut vastausta, kiinostelisi minuakin XD Aina voi lukea netistä mutta paras palaute on kentältä saatua. Netissä kun on pelkkää yleistystä ja sokerikuorrutettua tietoa.
Ei niissä mitään vähättelemistä olekaan, tärkeää hommaa. Siinäkin osut maaliin, toiset valitsevat alan ja ovat töissä koko työuransa.
Ymmärrät varmaan (toivon) eron siinä että joku kokee alan omakseen ja haluaa työskennellä sillä. joku toinen taas valitsee kokonaan toisen alan, viihtyy sillä ja haluaa tehdä sillä töitä eläkkeelle asti. Suunnitelmat vaan menee pieleen siinä kohtaa kun työnantaja keksii alkaa jaella potkuja kaikille 50v täyttäneille eikä kukaan enää palkkaa töihin. Huom! sille alalle jolla henkilö itse kokee tysökentelevänsä itseä kiinostavissa tehtävissä ja tuntee antavansa jotain. Ei ole kenenkään etu siinä kohtaa antaa ymmärtää tai sanoa ihan suoraaan että minnekään ei enää kelpaa vaikka olisi miten koulutettu, työkykyinen ja työhalukas, paitsi muiden jätöksiä korjaamaan ja jakelemaan puuroa. Kummasti tämäkin tuntuu koskevan vain naisia, paperimiehille pitäisi saada entistä vastaavaa työtä tai vähintään samalla palkalla. Ei puhettakaan että kuuttakymppiä lähestyvä äijä pistettäisiin apuhoitajakoulutukseen. Miksi, sitä kantsii miettiä hetki. Monelle miehelle tekisi pelkästään hyvää tehdä metatyötä muutama vuosi muiden käskytetttävänä.