Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Kauramaito symboloi yhteiskunnan kahtiajakoa ja siksi se myös ärsyttää

Vierailija
07.07.2024 |

"

Salosen mukaan ihmisillä on perimmäinen tarve nähdä itsensä hyvänä tai vähintäänkin oikeuttaa oma toimintansa toisten silmissä ja sulkea moraaliset ristiriidat ulkopuolelle tai selittää ne jollain tavalla pois.

Yksi reaktio, mikä siitä syntyy, voi olla tarve hyökätä ja purkaa syyllisyyttä ja kiukkua niitä kohtaan, jotka niistä ristiriidoista muistuttavat.

Kauramaito voikin Salosen mukaan symboloida eräänlaista yhteiskunnallista jakolinjaa.

Ovat perinteistä elämäntapaa noudattavat talousmaidon juojat ja sitten ovat kaupunkilaiset, korkeasti koulutetut, tiedostavat ihmiset, jotka käyttävät kauramaitoa."

Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen, että kauramaitoa vastustavat ovat kouluttamattomia, tyhmiä maalaisia? He siis artikkelin mukaan kokevat oman hyvyytensä uhatuksi, jos esiin nousee tehotuotannon ongelmat tai maidon tarpeettomuus ruokavaliossa.

Kommentit (620)

Vierailija
501/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielen asiantuntijoiden mukaan on aivan OK käyttää sanaa kauramaito yleiskielessä. Jossain Ylen jutussa oli myös hatateltu kielitoimiston henkilöä joka kertoi siinä että kauramaito on aivan hyvää suomenkieltä. 

https://kielikello.fi/kauramaito-ja-kaurajuoma/

Ei se silti tee kaurajuomasta maitoa.

Vierailija
502/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkena juon tavallista maitoa, silloin kun vähän haluan itseäni hemmoitella niin ostan kauramaitoa. 

Kauramaito maistuu paremmalta mutta on ihan jokapäiväiseen käyttöön turhan hintavaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkena juon tavallista maitoa, silloin kun vähän haluan itseäni hemmoitella niin ostan kauramaitoa. 

Kauramaito maistuu paremmalta mutta on ihan jokapäiväiseen käyttöön turhan hintavaa. 

Mikset suoraan vain kaada rypsiöljyä kahviisi ja lisää sinne pari kaurahiutaletta? Vesihän siinä jo onkin.

Vierailija
504/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä koservatiivi kristitty, minä käytän ruuanlaittoon lehmänmaitoa mutta kahvissa kauramaitoa. Ihan vaan siks, koska tykkään kauramaidosta (Elovena barista) kahvissa. 

Typerää tehdä makuasioista joku ideologia/status kysymys. Hohhoijakkaa

Vierailija
505/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä koservatiivi kristitty, minä käytän ruuanlaittoon lehmänmaitoa mutta kahvissa kauramaitoa. Ihan vaan siks, koska tykkään kauramaidosta (Elovena barista) kahvissa. 

Kai uskiksen mielestä ajattelu ylipäätään on turhaa ja typerää. Huhuhhelihuijakkata!

Vierailija
506/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai uskiksen mielestä ajattelu ylipäätään on turhaa ja typerää. Huhuhhelihuijakkata!

Sä joudutki helvettiin. Itke siellä

Vierailija
507/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liian kiireinen ja elämäniloinen ahdistumaan muiden maitovalinnoista. T. Koulutettu kaupunkilainen, joka juo kahvinsa mahdollisimman herkullisella kunnon maidolla, mutta kaapissa vierasvarana kauramaidot heille joille se maistuu paremmin

Vierailija
508/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä tätäkään kohua. Meillä on sekä kauramaitoa että tavallista luomumaitoa. Kumpaakin käytetään vähän ja sen mukaan kumpi paremmin mihinkin sopii. Ei ole mietitty statusta, tuotteita siinä missä peruna tai leipäkin. Kummallakin korkeakoulututkinto tekniseltä alalta jos se nyt asiaan liittyy.

Vierailija
509/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylen toimittaja haluaa nyt nähdä omituisen kahtiajaon, jota ei edes ole. Enemmän me maalaiset ihmettelemme sitä, miksi jätevesissä on sitä enemmän amfetamiinijäämiä mitä enemmän jätevedenpuhdistuslaitoksen  vaikutusalueella myydään kaurajuomaa.

Kahtiajakoa jota ei edes ole? Oletko ihan daiju? Katso nyt tätä ketjuakin. Oletko sokea?

Oletko itse? Mitään Ylen toimittajan esittämää kahtiajakoa ei ole olemassakaan. Täällä on korkeastikoulutetut kaupunkilaiset kirjoittaneet käyttävänsä maitoa eikä mitään kauralitkua. Asuinpaikalla, koulutuksella, tulotasolla tai sukupuolella ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Joku kaurajuomasta - ja siitäkin virheellisesti - kirjoittaminen on ilmeisesti ainoa asia, mitä Ylen toimittaja osaa. Kaikki vähänkään tärkeämmät asiat menevät iloisesti yli Ylen toimittajan ymmärryksen.

Vierailija
510/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maito noin paljon ahdistaa,ilmasto ystävällisempää on  esim.juoda kahvi mustana kuin ruveta jollain kasvis peräisillä vaihtoehdoilla räpeltämään.

Vierailija
511/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin käyttää muuten mutta olen allerginen kauralla. Meinaa henki lähteä jos sitä saa elimistöön.

Vierailija
512/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, mitä kukakin kahviinsa lorauttaa tai on lorauttamatta. Ylekin on näköjään iltapäivälehtien tasolla, tai on vaan liikaa aikaa lässyttää jonninjoutavaa jargoniaa.

Vierailija
513/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maito noin paljon ahdistaa,ilmasto ystävällisempää on  esim.juoda kahvi mustana kuin ruveta jollain kasvis peräisillä vaihtoehdoilla räpeltämään.

Näyttää juntteja se kauramaito enemmän ahdistavan täällä. Jollet ihan sokea ole?

Vierailija
514/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää juntteja se kauramaito enemmän ahdistavan täällä. Jollet ihan sokea ole?

Eri-   Ei mua ainakaan ahdista, jos joku käyttää kauramaitoa. Kyllähän se on jokaisen oma asia ja makumieltymys, eikös niin?

Vierailija
515/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän punaista maitoa, en maitojuomaa tai mitään muutakaan litkua. Kahvissa menee kerma tai maito (mielelään punainen, mutta sininenkin kelpaa). Olen yrittänyt juoda kauramaitoa (kahvissa), mutta hyi jeesus se on pahanmakuista ja sama koskee muitakin maidonkaltaisia litkuja. Kaveri väitti, että kyllä siihen makuun tottuu, mutta ei totu, se hiton litku pilaa kahvin samalla tavalla kuin viisi palaa sokeria. Join kyseisellä kaverilla varmaan 10 kuppia kauramaidolla kunnes totesin että pakko juoda mustana.

Juodessani kahvia haluan nauttia siitä ja sen mausta, eikä kauralitku sovi tähän yhtälöön mitenkään.

Loppukaneetiksi mainittakoon, että kukin tyylillään, minä en ole millään tapaa oikeutettu tuomitsemaan muita. Ja jokainen nauttikoon kahvistaan siten kuin tykkää.

Vierailija
516/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheita lisäaineseoksia nämä kaurajuomat, samoin kyllä "ruokakermat" sun muut pitkälle prosessoidut sotkut. Aito maito ja kerma ilman lisäaineita on paras.

Olen sinänsä samaa mieltä, mutta itse käytän myös kauramaitoa (eettiset syyt, maku) lähinnä koska se aito maito ei ole ollut aitoa vuosikymmeniin. Sellaista litkua että on aivan sama vaihtaa kauramaitoon, säästyypä edes vähän ympäristöä ja makeudeltaan jopa sopii kahviin paremmin vaikka en usein juokaan. 

Vierailija
517/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Olen korkeakoulutettu kaupunkilainen ja juon lehmänmaitoa sen takia, että se maistuu paremmalta ja on luonnollisempaa. 

Vierailija
518/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen kauralle 😑

Onhan sitä manteli- ja soijamaitoakin.

Miksi?

Vierailija
519/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fazerin barista :P kokeilkaa sitä jos tykkäätte hylamaidosta. Ei häpeä maussa. Suuhun ei jää maidon inhottavaa jälkimakua tai sitä eläinrasvan tahmaa.

Mitä maidon jälkimakua tai eläinrasvan tahmaa?

Vierailija
520/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juon kauramaitoa kahvin kanssa (musta kahvi on pahaa). en voi käyttää maitotuotteita lainkaan.

Miksi juot väkisin kahvia jos et pidä sen luontaisesta mausta? Kofeiinitabletit tulevat halvemmiksi, jos et tiennyt. 

Sitä samaa olen ihmetellyt. Miksi sotkea kahviin mitään ylimääräistä, olkoon se maitoa, kermaa tai kaurauutetta? Tai sokeria?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä