Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Kauramaito symboloi yhteiskunnan kahtiajakoa ja siksi se myös ärsyttää

Vierailija
07.07.2024 |

"

Salosen mukaan ihmisillä on perimmäinen tarve nähdä itsensä hyvänä tai vähintäänkin oikeuttaa oma toimintansa toisten silmissä ja sulkea moraaliset ristiriidat ulkopuolelle tai selittää ne jollain tavalla pois.

Yksi reaktio, mikä siitä syntyy, voi olla tarve hyökätä ja purkaa syyllisyyttä ja kiukkua niitä kohtaan, jotka niistä ristiriidoista muistuttavat.

Kauramaito voikin Salosen mukaan symboloida eräänlaista yhteiskunnallista jakolinjaa.

Ovat perinteistä elämäntapaa noudattavat talousmaidon juojat ja sitten ovat kaupunkilaiset, korkeasti koulutetut, tiedostavat ihmiset, jotka käyttävät kauramaitoa."

Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen, että kauramaitoa vastustavat ovat kouluttamattomia, tyhmiä maalaisia? He siis artikkelin mukaan kokevat oman hyvyytensä uhatuksi, jos esiin nousee tehotuotannon ongelmat tai maidon tarpeettomuus ruokavaliossa.

Kommentit (620)

Vierailija
601/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, nyt et enää toivottavasti sitten enää raivoa täällä muille siitä kun käyttävät oikein hyvää suomenkielen sanaa "kauramaito".

Eivät käytä oikein. Jos sinua ei häiritse se, että käytät tuotteesta virheellisesti väärää nimeä, on varmasti hyvä, että joku korjaa sen.

Käyttävät kielitoimiston hyväksi sanomalla tavalla, eli aivan oikein. Tuotetta markkinoidessa pätee eri säännöt.

Mutta minulle riitti tämä nyt. Todisteet on jo pöydässä että kauramaito on hyvää suomenkieltä. 

Vierailija
602/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat ja lapset tarvii maitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvat ja lapset tarvii maitoa.

Vauva tarvitsee äidinmaitoa. Lehmän tai muiden lajien maitoa ei lapset tarvitse.

Vierailija
604/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle, joka jankkaat, että kaurajuoma olisi maitoa.

Wikipedia: Maito on nisäkäsnaaraiden maitorauhasista jälkeläisten ravinnoksi erittyvää valkoista ravintonestettä.

Eli sinä olet väärässä. Kaurajuoma ei ole maitoa. Lehmänmaito on maitoa.

Wikipedia ei ole virallinen lähde. Kielitoimiston sanakirja on. 

Kielitoimisto ottaa tuossa artikkelissa kantaa puhekieleen. Saat kutsua kaurajuomaa vaikka kauraviiniksi jos haluat, kukaan ei estä. Ei se muuta sitä tosiseikkaa, että kaurajuoma ei ole maitoa.

Kauramaito on yleiskielessä aivan oikein sanottu, usko nyt jo. Sinä et yksinäsi voi päättää etteikö niin olisi.

Kaurasta tehtyä maitoa, eli valkoista nestettä. 

Tällä logiikalla valkoinen maali on maitoa, onhan se valkoista nestettä.

Vierailija
605/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, nyt et enää toivottavasti sitten enää raivoa täällä muille siitä kun käyttävät oikein hyvää suomenkielen sanaa "kauramaito".

Eivät käytä oikein. Jos sinua ei häiritse se, että käytät tuotteesta virheellisesti väärää nimeä, on varmasti hyvä, että joku korjaa sen.

Käyttävät kielitoimiston hyväksi sanomalla tavalla, eli aivan oikein. Tuotetta markkinoidessa pätee eri säännöt.

Mutta minulle riitti tämä nyt. Todisteet on jo pöydässä että kauramaito on hyvää suomenkieltä. 

Ei se ole hyvää suomen kieltä. Mutta kielitoimiston lupa siihen toki on puhekielessä, jos sellaisen tarvitset.

Vierailija
606/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 4v on siis ilmeisesti tiedostava yksilö ja korkeakoulutettu humaani, koska vinkuu aina kaupassa kauramaitoa. Huoh taas näitä juttuja

Vierailija
607/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylen toimitusjohtaja  Merja Ylä-Anttila  on  pelkästään  ylioppilas, ei  korkeakoulututkintoa.  Ei  varmaankaan tiedä kauramaidosta  mitään.

Ylioppilas tietää enemmän asioista kuin kouluttamaton, keskimäärin.

----

PAKOLLINEN KURSSI

1. Kemiaa kaikkialla (KE01)

Kurssilla käsitellään atomin rakennetta, alkuaineiden ja yhdisteiden ominaisuuksia, sekä tutustutaan jaksolliseen järjestelmään. Aineiden ominaisuuksia opetellaan selittämään kemiallisten sidostan avulla. Kursilla harjoitellaan turvallista kokeellista työskentelyä tutustumalla erotusmenetelmiin. Kurssin tavoitteena on antaa kokonaiskuva kemiasta yhteiskunnassamme ja jatko-opinnoissa.

Kurssi suoritetaan ensimmäisenä vuotena.

----

Lukion pakollisella kemian kurssilla opiskellaan nimenoma

Minä olen ylioppilas + siihen vielä  tutkinto,  mutta  koskaan ei  lukiossa  puhuttu sanaakaan kauramaidosta  tai  kaurajuomasta.

Vierailija
608/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen kauralle 😑

Onhan sitä manteli- ja soijamaitoakin.

Soija ei sovi miehille ja mantelimaito ei ole niin hyvää, vai onko tässä jutussa joku vegaani taka-ajatus

Minkä tutkimuksen mukaan soija ei sovi miehille?

Soija on kasviestrogeeni.

Niin mikä se tutkimus on, jonka mukaan soija ei sovi miehille? Odottelen yhä.

Kasvikunnan tuotteet eivät sovi ihmisille ylipäätään. Nykyihmisen luontainen ruokavalio on liha ja eläinrasva.

??? Ihminen on kyllä luonnostaan sekasyöjä, joten kyllä kasvikunnan tuotteet kuuluu siihen ruokavalioon myös.

609/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihan tyhmä päätelmä!

Vierailija
610/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unohdit nyt kokonaan härkiksen ja ötökkeleivät jotka katosivat yhtä nopeasti kuin somehype joka rummutti meidän kaikkien syövän näitä parin vuoden päästä. Aivan kuten 15 minuuttia julkisuudessa saanut tofu, nekin maistuivat niin pashalle että jopa se tiedostava töölön vuokrakoppiin muuttanut nuori maisteri jätti ne vähin äänin kauppaan kun somehype kuivui kokoon eikä tykkäyksiä tarvinnut kerjätä kuvilla lautasista jossa on hamsterin kuivikkeelta maistuvaa "ruokaa".

Tietysti sirkkaleipä hävisi, ei ruokahyönteisten kohtuuhintaista tuotantoa saada aikaan tyhjästä etenkään ilman takuuta siitä että tuote on tullut pysyäkseen. Vähän sama härkiksen kanssa, vaikka sitä vielä kaupoista löytyy. Mutta tofu on monella käytössä, siitä saa monella itämaisella reseptillä herkkua.

Tofusta ei saa herkkua millään reseptillä. 

Et vain ole koskaan saanut hyvää tofua. Suomesta ei saa. 

Vierailija
611/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just, oikein snobien snobi ja hifistelijä, luopunut jo kauramaidosta. Vaikka tottahan se on että Etelä-Suomen kaupungeissa kauramaito ja tummapaahtoinen kahvi on suuren keskiluokkamassan juttu. Edelläkävijöillä on varmaan jo muut trendit. Onkohan se nyt sitten tuo "fortified"?

Vierailija
612/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis melkein käsikopelolla koittaa, että miten pienet pallit täytyy ihmisellä olla, että tuollaisia "linjajakoja" uskoo pystyvänsä tekemään jostain noinkin tärkeästä asiasta kuin maito. 

Vierailija
613/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen korkeasti koulutettu ja varakas eteläsuomalainen. Käytin aikaisemmin enemmän kauramaitoa, mutta olen huomannut, että se on vähän ongelmallista painonhallinnan kannalta. 

Nykyään yleensä juon aamuisin ison mukillisen keski-tummapaahtoista kahvia, jossa puoli mukia kahvia ja puoli mukia Valion rasvatonta + -maitoa. Tämä pääasiassa siksi, että menopaussi-ikäisenä haluan turvata riittävän kalsiumin ja D-vitamiinin saannin ja näin se käy kätevästi ilman pillereitä. Tavallisen maidon kalsiumimäärä ei riitä, jos sitä käyttää vain noin 2 dl päivässä. Myöskään kauramaidoissa ei ole vielä ainakaan näkynyt näitä "fortified"-vaihtoehtoja, joissa olisi tuplamäärä kalsiumia. 

Iltapäiväkahvin juon useimmiten nykyään vaaleapaahtoisena ja ilman mitään maitoa. Tässäkin on tapahtunut muutos, sillä vielä pari vuotta sitten join melkein pelkästään tummapaahtoisia kahveja. Joskus kuitenkin iltapäivän kahvipöydässä, varsinkin jos on myös makeaa kahvileipää, saatan edelleen lorauttaa kahviin kauramaitoa, varsinkin jos kahvi on tyypiltään sellaista, että siihen sopii maito. Kauramaito on aika makeaa ja kaloripitoista, joten minusta se sopii harvoin käytettynä herkkuhetkiin mutta ei ainakaan minulle jatkuvaan arkikäyttöön."

Tähän vastauksena tuo edellinen snobiviesti. Lainaus toimii oudosti ja aina ei ollenkaan.

Vierailija
614/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä on kehitetty kaalimato. Tosin se tehdään vedestä ja liitujauhosta.

Vierailija
615/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 sivua raivoamista kauramaidon olemassaolosta. Ja vähän soijasta.

Tämä keskustelu osoitti tuon uutisen todeksi, näyttää menevän tunteisiin.

Vierailija
616/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 sivua raivoamista kauramaidon olemassaolosta. Ja vähän soijasta.

Tämä keskustelu osoitti tuon uutisen todeksi, näyttää menevän tunteisiin.

T. Ap

Vierailija
617/620 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siirtynyt mantelimaitoon jo vuosia sitten, koska vatsa ei kestä lehmänmaitoa. En koe sen vuoksi olevani parempi ihminen. En pidä kauramaidon makeudesta. 

Vierailija
618/620 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmänmaido juonti on junttia 

t. Persu

Vierailija
619/620 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lehmänmaido juonti on junttia 

t. Persu

Vasuri näyttää luulevan että kaikki vasuri-ituhippien aivopierut muuttuu järkeviksi jos vaan solvaa jotenkin persuja kun noita ideoita pitäisi perustella. Ei ihme että vasuri-ideologia ei etene pelkästään idioluutioon vaan tekee sitä kaasu pohjassa kiihtyvällä vauhdilla. 

Vierailija
620/620 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aikaa meni tajuta, että tässä puhutaan nyt kahvin juomisesta. Itse en sitä juo, niin ei heti sytyttänyt, miksi aikuiset käyttävät juuri maidonkaltaisia tuotteita, jos kuitenkaan eivät halua itse maitoa (eli nisäkkään eritettä).

Käytän itse juurikin maitotuotteita, koska niistä saa hyvin proteiinia. Monet juustot ovat myös edullisia. Ainoa juomani on vesi, ilman hiilihappoja tai makuaineita. Kauraa en syö enkä juo, koska se närästää minua niin pahasti.

Mulle on ihan sama, mitä muut ostavat kaupasta tai syövät, tai lisäävät kahviinsa. Ei hetkauta suuntaan eikä toiseen nähdä ostoskoreissa maitoa, kauramaitoa tai mitään muitakaan maidonkaltaisia asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän