Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Kauramaito symboloi yhteiskunnan kahtiajakoa ja siksi se myös ärsyttää

Vierailija
07.07.2024 |

"

Salosen mukaan ihmisillä on perimmäinen tarve nähdä itsensä hyvänä tai vähintäänkin oikeuttaa oma toimintansa toisten silmissä ja sulkea moraaliset ristiriidat ulkopuolelle tai selittää ne jollain tavalla pois.

Yksi reaktio, mikä siitä syntyy, voi olla tarve hyökätä ja purkaa syyllisyyttä ja kiukkua niitä kohtaan, jotka niistä ristiriidoista muistuttavat.

Kauramaito voikin Salosen mukaan symboloida eräänlaista yhteiskunnallista jakolinjaa.

Ovat perinteistä elämäntapaa noudattavat talousmaidon juojat ja sitten ovat kaupunkilaiset, korkeasti koulutetut, tiedostavat ihmiset, jotka käyttävät kauramaitoa."

Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen, että kauramaitoa vastustavat ovat kouluttamattomia, tyhmiä maalaisia? He siis artikkelin mukaan kokevat oman hyvyytensä uhatuksi, jos esiin nousee tehotuotannon ongelmat tai maidon tarpeettomuus ruokavaliossa.

Kommentit (620)

Vierailija
201/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites Koskenkorva ja kaikki oluet ym. Kai te vegevihaajat ymmärrätte kieltäytyä myös alkoholista, kun sekin on kaikki vegaanista eli ei kelpaa teille?

Kai ymmärrät etteivät oluet ole lähtökohtaisesti vegaanisia. Omat olueni kirkastan varmuuden varalta isinglassilla ja gelatiinilla.

Vierailija
202/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pappani Karjalan evakko, rintamalla taistellut Suomen puolesta söi puhdasta ruokaa. Eli 94-vuotiaaksi. Hän söi lihaa, voita, kasviksia, talkkunaa, LEHMÄNMAITOA jne. Harrasti liikuntaa koko ikänsä. Ei juonut alkoholia eikä polttanut tupakkaa. Tästä voitte vetää johtopäätökset. Itse elän pappani tyylillä ja voin hyvin, en ole lihava enkä sairas. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidanpa paistaa päivälliseksi ison paksun rasvaisen naudanpihvin, kyytipojaksi täysmaitoa.

Vierailija
204/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on pelkkää vettä, rypsiöljyä ja kauraa. Siksi se ärsyttää. Ärsyttää kun ihmisille myydään tuommosta naurettavaa lirua, joka ei ole edes mitään oikeaa ruokaa ja jotkut jopa ostaakin sitä.

Kahvin voi juoda mustana jos ei voi maitoa käyttää. Se on jopa parempaakin niin.

Me ostetaan sitä maun takia! Miksi se ärsyttää? En mä mun kahvimaidosta mitään "ruokaa" hae. Miks mun pitäis juoda kahvini mustana vaan siks, kun se sun mielestä muka maistuu paremmalta niin, jos se kerran mun mielestä ei maistu? 

Vierailija
205/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni tuntee turvallisuudentunnetta yhteinäiskulttuurissa, jossa kaikki tekevät asioita samoin. Ja sen yhtenäiskulttuurin pitäisi tietenkin olla se, mitä itse noudattaa. Pätee uskovaisiin, vegaaneihin ja moniin muihinkin ihmisryhmiin.

Moniarvoisuus on suurelle osalle kansaa liian haastavaa.

Kritisoitko nyt kauramaitoa juovia? Ainakin minulle on yksi ja sama mitä ihmiset tunkevat kurkustaan alas. Tilanne muuttuu jos he vaativat jotain minulta.

Vierailija
206/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, taas ajetaan vegaaniagendaa, tällä kertaa vakuuttelemalla rahvaalle, että kauramaito on fiksujen valinta. 

Mulle on ihan sama mitä kukin juo, mutta esim. Oatly on ollut superaggressiivinen mainonnassaan täällä Suomessakin. Pääsivät otsikoihin kun mainostivat kouluikäisille lapsille, ettei lehmänmaitoa tarvitse juoda, heidän tuotteensa on parempi. Tuollaisesta valehtelusta en tykkää, lehmänmaito sisältää kuitenkin paljon sellaista, mitä ei saa kauramaidosta. 

Oatly on ollut superaggressiivinen markkinoinnissa? Eikö lehmänmaidon markkinointi muka ole ollut sellaista? 

Vierailija
207/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurajuoma maistuu kahvissa jauholta. Siitä tulee sellainen jauhomainen koostumuskin.

Vierailija
208/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä "maidon korvikkeissa" on suurin osa pelkkää vettä ja loppu sisältö on täysin tarpeetonta ihmisen ravitsemuksen kannalta.

Mitä sitten lehmänmaito on, ellei suurin osa vettä? Esim. Valion kevytmaidossa on vettä lähes 90%. 

Vierailija
209/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen typeryydelle.

Vierailija
210/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä Ylen pyrkimystä kahtiajakaa kansaa ja leimata osa kansasta "tyhmiksi". Itse olen korkeakoulutettu hyvätuloinen ja melkoisen suvaitsevainenkin, ja itse päätän makuasioista enkä välitä mikä on muotia tai markkinamiesten mielestä hyvisten kuluttamista.

Ja kyllä, oikea suomalainen maito on paljon paremman makuista kuin kauramaito. Kauramaito on parempaa kuin lehmänmaito tai vesi mielestäni ainoastaan sämpylätaikinan nesteenä ja nokkoskeiton liemenä.

Vierailija
211/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen sensitiivisyysohjeistus ei näemmä yllä maaseudulla asuviin. Olen akateeminen, nainen, maalainen, ja talousmaidon kuluttaja.

Just tämä. Sensitiivisyysohjelmassa on nähtävästi maaseudun kokoinen aukko, koska me täällä maalla kyseenalaistamme asioita, joita toimittajan mielestä ei tule kyseenalaistaa. Minusta jokainen saa juoda kaurajuomia juuri niin paljon kuin haluaa, sama ohrajuomien kanssa, mutta kun tästä tehdään joku omituinen tiedostavuuskysymys, niin ollaan aika huonoilla poluilla.

Minä pidän maitoa ensisijaisesti monimuotoisuuskysymyksenä ja tiedostan, että kun karjankasvatus loppuu, kuolee noin 50 kovakuoriaislajia, koska niillä ei enää olisi luontaista elinympäristöä.

Vierailija
212/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesi, KAURA 10%, rapsiöljy, happamuudensäätöaine (dikaliumfosfaatti), kivennäisaineita (kalsiumkarbonaatti, kaliumjodidi), suola, vitamiinit (D2, riboflaviini, B12).

Eli sisältää vielä sydänsairauksia aiheuttavaa siemenöljyä sekä kemikaaleja - nam nam :D

Vierailija
213/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen  monta  maalla  asuvaa, jotka  ovat  korkeasti  koulutettuja.

Vierailija
214/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs me jotka eivät käytä kumpaakaan? Mihin me kuulumme?

Kermaan, ollaan kermajengiä

Tai niihin, jotka juovat kahvinsa mustana.

Naapurissani asuu yksi Abdi. Se juo kahvinsa aina mustana vaikka laittaisi siihen maitoa sekaan.

Vierailija
215/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen  monta  maalla  asuvaa, jotka  ovat  korkeasti  koulutettuja.

Ja laitetaan vielä kauramaitoa kahviimmekin. Ihan maallakin. 

Vierailija
216/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesi, KAURA 10%, rapsiöljy, happamuudensäätöaine (dikaliumfosfaatti), kivennäisaineita (kalsiumkarbonaatti, kaliumjodidi), suola, vitamiinit (D2, riboflaviini, B12).

Eli sisältää vielä sydänsairauksia aiheuttavaa siemenöljyä sekä kemikaaleja - nam nam :D

Tämähän näissä korvikkeissa on vikana eli ovat järkiään teollisesti tuotettua kuonaa jota milloin milläkin verukkeilla ihmisille markkinoidaan. Syökää puhtaita luonnontuotteita älkääkä tämmöistä sontaa.

Vierailija
217/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito on sentään oikeaa ravintoa. Sillä kasvaa niin vasikka kuin ihmislapsikin.

Sahan oatly toki keimotekoisia litkujansa mainostaa mutta on väärin, että yle lähtee siihen mukaan.

Vierailija
218/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pelkkää vettä, rypsiöljyä ja kauraa. Siksi se ärsyttää. Ärsyttää kun ihmisille myydään tuommosta naurettavaa lirua, joka ei ole edes mitään oikeaa ruokaa ja jotkut jopa ostaakin sitä.

Kahvin voi juoda mustana jos ei voi maitoa käyttää. Se on jopa parempaakin niin.

Me ostetaan sitä maun takia! Miksi se ärsyttää? En mä mun kahvimaidosta mitään "ruokaa" hae. Miks mun pitäis juoda kahvini mustana vaan siks, kun se sun mielestä muka maistuu paremmalta niin, jos se kerran mun mielestä ei maistu? 

Ei tässä sitä ihmetellä mitä ihmiset kahviinsa lisää vaan sitä miksi tuota pitää raivopäänä väittää maidoksi mitä se ei ole, ja toisaalta kuten jutussakin koittaa mainostaa tätä kauralitkun käyttöä jonain paremman ihmisen merkkinä.

Itse en pistä mitään kahviini mutta käytän muuten mieluummin aitoja maitotuotteita siellä mihin ne sopii. Ja maalaiset vois muistaa että suurin osa kaupunkilaisistakaan ei ole tuon vihervegaaniuden sekoittamia. Noilla aktivisteilla on vaan mediat joten media toitottaa tuota uskontoa kuin se olisi koko maan valtauskonto. 

Vierailija
219/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä Ylen pyrkimystä kahtiajakaa kansaa ja leimata osa kansasta "tyhmiksi". Itse olen korkeakoulutettu hyvätuloinen ja melkoisen suvaitsevainenkin, ja itse päätän makuasioista enkä välitä mikä on muotia tai markkinamiesten mielestä hyvisten kuluttamista.

Ja kyllä, oikea suomalainen maito on paljon paremman makuista kuin kauramaito. Kauramaito on parempaa kuin lehmänmaito tai vesi mielestäni ainoastaan sämpylätaikinan nesteenä ja nokkoskeiton liemenä.

Päätoimittajat kirjoittelee erilaisia lausuntoja mutta Ylen tuotanto toimii juuri kuin kirjoitit.

Vierailija
220/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyydestähän se oikeasti kertoo. Suomessahan on nirsoiltu jopa nälkävuosina. Ei kelvannut kaura, jota pidettiin eläinten rehuna, eikä sienet tai moni muukaan raaka-aine. Jos on oikeasti niin asennevammainen, niin siitä vaan - sairastuttakoot itsensä millä haluaa. Mutta kaikilta näiltä pitäisi leikata samalla pois kaikki verokustanteinen terveydenhoito, tuet ja lisät. 

Viljojen puputus nimenomaan kertoo tyhmyydestä. Moni sairaus on lähtöisin nimenomaan viljojen syönnistä.

Jotain rajaa tähän disinformaatioon. Useimmat sairaudet johtuvat nimenomaan lihasta ja maitotuotteista. Jos pilaa suolistonsa ja hankkii syövän ihan vain koska on niin asennevammainen, että mikään kasvis ei kelpaa, kyllä se hoito pitäisi ihan itse maksaa.