Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Kauramaito symboloi yhteiskunnan kahtiajakoa ja siksi se myös ärsyttää

Vierailija
07.07.2024 |

"

Salosen mukaan ihmisillä on perimmäinen tarve nähdä itsensä hyvänä tai vähintäänkin oikeuttaa oma toimintansa toisten silmissä ja sulkea moraaliset ristiriidat ulkopuolelle tai selittää ne jollain tavalla pois.

Yksi reaktio, mikä siitä syntyy, voi olla tarve hyökätä ja purkaa syyllisyyttä ja kiukkua niitä kohtaan, jotka niistä ristiriidoista muistuttavat.

Kauramaito voikin Salosen mukaan symboloida eräänlaista yhteiskunnallista jakolinjaa.

Ovat perinteistä elämäntapaa noudattavat talousmaidon juojat ja sitten ovat kaupunkilaiset, korkeasti koulutetut, tiedostavat ihmiset, jotka käyttävät kauramaitoa."

Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen, että kauramaitoa vastustavat ovat kouluttamattomia, tyhmiä maalaisia? He siis artikkelin mukaan kokevat oman hyvyytensä uhatuksi, jos esiin nousee tehotuotannon ongelmat tai maidon tarpeettomuus ruokavaliossa.

Kommentit (620)

Vierailija
221/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylen toimittajan vähä-älyisyydestä kertoo, että hän luokittelee ihmiset  koulutuksen tai yhteiskuntaluokan mukaan sen perusteella, mitä juomaa juovat.

Ylen ns. toimittajien taso on jotain käsittämätöntä.

Ylelle otetaan töihin kun oikean värinen ja jostain vähemmistöstä, CV ei ratkaise. Kertoo kyllä Ylen tasosta. Ylen toimittajat ovat kuraa, sama koskee Hesaria nykyään. Ennen oli toisin. Yle on myös edelleen kovin vasemmistolainen ja punainen, mielestäni tämä on ylimielistä ja törkeää, koska jokaisen suomalaisen on pakko maksaa Yle veroa, vaikka ei ajattelisikaan punaisesti ja vasemmalle. Mielestäni Yle pitää lopettaa kokonaan, ihmiset voivat sitten omilla rahoillaan tehdä mitä haluavat. Aivan naurettava selitys Yleltä, että kun rahoja leikataan tulee työttömiä, älä ihanko totta, sellaista se on, mutta ei Yleä pidä pitää olemassa vain sen takia että siivotaan työttömyystilastoja SUOJATYÖPAIKOILLA.

Vierailija
222/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nämä ongelmat ovat konservatiivisillä, takapajuisilla ja hiukan junteilla ihmisillä, joille lihansyönti on jokin miehisyyden/naiseuden merkki. Säälittävää.

Itse vedän toki lihaa, mutta paljon kasvisruokaa, menee maidot kaurasta lehmänmaitoon.

Syön vaikka kengänpohjaa jos se on hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko sen pitävän paikkaansa maaseudulla ainakaan vanhojen ihmisten keskuudessa, sillä he ovat tottuneet juomaan jo kauramaitoa lapsuudessa.

Kauramaito ei ole tämän päivän ilmiö, vaan se on ollut erityisen suosittua jo 1800-luvulla, kun lehmät oli talvet ummessa ja meijeri toimintaa vähän. 

Montako 1800 luvun ihmistä on vielä elossa ? Ei yhtään, kun siihen aikaan syntyneet elivät noin 40-50 vuotta. Minä olen käynyt lapsena maalla ja tällä vuosituhannella syntyneet ihmiset joivat lehmän maitoa, yksikään edes vanhukset puhuneet kauramaidosta. Minun mummot käyttivät lehmän maitoa ja olivat syntyneet 1915.

1800-luvulla Suomessa viljeltiin melko vähän edes viljeltiin kauraa. Ruis ja ohra oli yleisimmät. 1800-luvun lopulla kauran viljely ohitti rukiin. Ja totta oli että lehmät eivät tuolloin talvisin lypsäneet lainkaan, koska ravinto oli heikkoa. Silloin vain ei juotu maitoa. Ja ennen 1800-lukua kun karjan tuotto ja talviruokinta oli vielä onnettomampaa, maitoa ei talvella eikä kesällä ylipäätään juotu juuri lainkaan. Se kirnuttiin voiksi joka oli arvokkaampaa, säilyvämpää.

Mitä olen lukenut historiaa ja omien 1910-luvulla syntyneiden isovanhempien juttuja kuullu, mistään kauramaidosta ei ollut mitään tietoa. Ettäkö kauramaito "ollut erityisen suosittua jo 1800-luvulla"...p4skan marjat, tai näytä joku lähde.

Vierailija
224/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on pelkkää vettä, rypsiöljyä ja kauraa. Siksi se ärsyttää. Ärsyttää kun ihmisille myydään tuommosta naurettavaa lirua, joka ei ole edes mitään oikeaa ruokaa ja jotkut jopa ostaakin sitä.

Kahvin voi juoda mustana jos ei voi maitoa käyttää. Se on jopa parempaakin niin.

Me ostetaan sitä maun takia! Miksi se ärsyttää? En mä mun kahvimaidosta mitään "ruokaa" hae. Miks mun pitäis juoda kahvini mustana vaan siks, kun se sun mielestä muka maistuu paremmalta niin, jos se kerran mun mielestä ei maistu? 

Ei tässä sitä ihmetellä mitä ihmiset kahviinsa lisää vaan sitä miksi tuota pitää raivopäänä väittää maidoksi mitä se ei ole, ja toisaalta kuten jutussakin koittaa mainostaa tätä kauralitkun käyttöä jonain paremman ihmisen merkkinä.

Itse en pistä mitään kahviini

Kukaan ei "väitä sitä raivopäänä maidoksi", kyllä me kaikki tiedetään, että se on kaurasta valmistettua. Se nyt vaan on minun talouteni maito.

Tuossa luki, että ärsyttää kun ihmiset ostaa "litkua joka ei edes ole ruokaa". 

Vierailija
225/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaisia tosiaan pidetään juntteina, mutta hiljattain törmäsin Luomu-liiton tutkimukseen, jonka mukaan siellä asuvat käyttävät eniten luomutuotteita arjessaan. Suurin osuus oli idässä asuvilla, jopa yli pk-seudun!

Vierailija
226/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en käytä kauramaitoa kahvissa?

Siksi että siinä on pistävä kauran maku ja kahvi johon sitä on lisätty vähänkin maistuu sen jälkeen kauralle eikä kahville.

Jos joku pitää tuosta niin sen kuin käyttää minun puolestani mutta 99% näistä kauramaitoa kovaan ääneen jossain maakunnan esson paarissakin tivaavista rööperin jopohipstereistä haluaa vain pönkittää egoaan ja korostaa omaa uniikkia erinomaisuuttaan noudattamalla pilkuntarkasti kulloinkin somessa näille saneltuja trendejä.

Vähät siitä vaikka ultraprosessoitu elintarvike on taatusti epäterveellisempää kuin tavallinen maito ja nämähän innostuisivat kahta kauheammin jos jostain löytyisi 50€/l maksavaa, lentorahtina toimitettua tuorepuristettua artesaanikauramaitoa vain Salomonsaarilla kasvavasta lajikkeesta.

Vierailija
227/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen  monta  maalla  asuvaa, jotka  ovat  korkeasti  koulutettuja.

Ja laitetaan vielä kauramaitoa kahviimmekin. Ihan maallakin. 

Olet korkeasti koulutettu mutta et tiedä ettei kauramaitoa ole olemassakaan. Valmistajatkin kutsuvat niitä nimellä kaurajuoma. Kauramaidosta puhuvat vain sivistymättömät juntit.

Vierailija
228/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauramaito ei symboloi yhtään mitään. Kaurajuoma saattaa symboloida sitä, että maistuu kahvissa paremmalta.

Vierailija
229/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on pelkkää vettä, rypsiöljyä ja kauraa. Siksi se ärsyttää. Ärsyttää kun ihmisille myydään tuommosta naurettavaa lirua, joka ei ole edes mitään oikeaa ruokaa ja jotkut jopa ostaakin sitä.

Kahvin voi juoda mustana jos ei voi maitoa käyttää. Se on jopa parempaakin niin.

Myydäänhän kaupassa paljon muutakin mikä on lähes pelkkää vettä. Ja myydään ihan pelkkää vettäkin, kuplilla ja ilman. Miksei ne ärsytä sua? 

Vierailija
230/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juon vain ohrapirtelöä. Se on muuten täysin vegaaninen tuote joten hippien ei tarvitse minun lipittelystäni mieltänsä pahoittaa.

Vierailija
231/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet korkeasti koulutettu mutta et tiedä ettei kauramaitoa ole olemassakaan. Valmistajatkin kutsuvat niitä nimellä kaurajuoma. Kauramaidosta puhuvat vain sivistymättömät juntit.

Katsopas, kun pääsit  sivaltamaan.  Tuliko hyvä  mieli?

Vierailija
232/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun nyt noin mielesi pahoitit niin todellakin tuli.

Vierailija
233/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä ongelmat ovat konservatiivisillä, takapajuisilla ja hiukan junteilla ihmisillä, joille lihansyönti on jokin miehisyyden/naiseuden merkki. Säälittävää.

Itse vedän toki lihaa, mutta paljon kasvisruokaa, menee maidot kaurasta lehmänmaitoon.

Syön vaikka kengänpohjaa jos se on hyvää.

Mikä ongelma kauramaidossa on minulle, mikäli en sitä juo? Ei millään pahalla mutta sinä kategorisoit ihmiset kauramaidon juonnin perusteella. Oletko takapajuinen juntti?

Vierailija
234/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, taas ajetaan vegaaniagendaa, tällä kertaa vakuuttelemalla rahvaalle, että kauramaito on fiksujen valinta. 

Mulle on ihan sama mitä kukin juo, mutta esim. Oatly on ollut superaggressiivinen mainonnassaan täällä Suomessakin. Pääsivät otsikoihin kun mainostivat kouluikäisille lapsille, ettei lehmänmaitoa tarvitse juoda, heidän tuotteensa on parempi. Tuollaisesta valehtelusta en tykkää, lehmänmaito sisältää kuitenkin paljon sellaista, mitä ei saa kauramaidosta. 

Oatly on ollut superaggressiivinen markkinoinnissa? Eikö lehmänmaidon markkinointi muka ole ollut sellaista? 

Valio ei ole koskaan maalauttanut suuren hienon ei-kaupallisen muraalin päälle omaa mainostaan kuten Oatly teki Turun keskustassa. 

Vierailija
235/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sama se miten sitä käyttää. Maitoa se ei ole eikä sitä pidä maidoksi kutsua."

Sinä et onneksi määrää mitä sanoja toiset ihmiset saa käyttää. Minä olen puhunut viimeiset kolmekymmentä vuotta kauramaidosta maitoa, eikä mulla ole aikomustakaan alkaa kutsua sitä joksikin muuksi. 

Tää on just vasemmiston asenne totuuteen, eli jos vasuri katsoo tarpeelliseksi valehdella jostain asiasta vaikka kaikki faktat olisi just päinvastoin niin sitten vasuri valehtelee ja haukkuu kaikki jotka sitä kritisoi.

Ei ihme että teikäläisten tiedonvälityskin on pelkkää persuttelua ja pesukarhukravatteja. 

Vierailija
236/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen kauralle 😑

Onhan sitä manteli- ja soijamaitoakin.

Soija ei sovi miehille ja mantelimaito ei ole niin hyvää, vai onko tässä jutussa joku vegaani taka-ajatus

Minkä tutkimuksen mukaan soija ei sovi miehille?

Soija on kasviestrogeeni.

Kasviestrogeeni joka ei vaikuta ihmiseen. Mutta sen sijaan estrogeenillä pakattu toisen eläimen äidinmaito on ok? Aikuiselle miehelle jonka ei tarvitse enää kasvaa kuten vasikka, joten kasvu tapahtuu maidon avulla sivusuunnassa. Miksihän manboobsit on niin yleisiä?

Vierailija
237/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyydestähän se oikeasti kertoo. Suomessahan on nirsoiltu jopa nälkävuosina. Ei kelvannut kaura, jota pidettiin eläinten rehuna, eikä sienet tai moni muukaan raaka-aine. Jos on oikeasti niin asennevammainen, niin siitä vaan - sairastuttakoot itsensä millä haluaa. Mutta kaikilta näiltä pitäisi leikata samalla pois kaikki verokustanteinen terveydenhoito, tuet ja lisät. 

Viljojen puputus nimenomaan kertoo tyhmyydestä. Moni sairaus on lähtöisin nimenomaan viljojen syönnistä.

Jotain rajaa tähän disinformaatioon. Useimmat sairaudet johtuvat nimenomaan lihasta ja maitotuotteista. Jos pilaa suolistonsa ja hankkii syövän ihan vain koska on niin asennevammainen, että mikään kasvis ei kelpaa, kyllä se hoito pitäisi ihan itse maksaa.

Höpö höpö. Liha ja eläinrasva ovat nykyihmisen luotaista ravintoa ja se on tieteellisesti todistettu. Se mikä ei ole ihmisen luontaista ravintoa on hiilihydraatit ja sokerit jotka ovat kasvisperäisiä tuotteita. Lisäksi kasveissa on luontaisia antiravinteita jotka aiheuttavat ihmisille ongelmia. Jos vähänkään mietit, niin suurin osa allergioista on nimenomaan kasvisperäisiä ja kasvisten antiravinteet kuten gluteiini aiheuttavat ihmisille erilaisia sairauksia. Keliaakikoista ei ole Suomessa pulaa kuten ei myöskään 2 tyypin diabeteksesta kärsivistä. Molemmat ovat kasvisten aiheuttamia sairauksia.

Vierailija
238/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestisi kyllä viittaisi siihen, että sivistymättömyys kielenkäyttöön liittyvissä asioissa olisi nyt siellä päässä. Muuten ymmärtäisit, että vaikka lainsäädäntö aiheuttaa sellaista, että myynnissä on vaikkapa "hapatettu jogurtti kaltainen soijavalmiste", niin kyllä se ihan soijajogurttia normaalissa kielessä on. 

Vierailija
239/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmi  menee täällä  hukkaan,  liian  älykästä  huumoria.

Vierailija
240/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

👍🏼😆