Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Kauramaito symboloi yhteiskunnan kahtiajakoa ja siksi se myös ärsyttää

Vierailija
07.07.2024 |

"

Salosen mukaan ihmisillä on perimmäinen tarve nähdä itsensä hyvänä tai vähintäänkin oikeuttaa oma toimintansa toisten silmissä ja sulkea moraaliset ristiriidat ulkopuolelle tai selittää ne jollain tavalla pois.

Yksi reaktio, mikä siitä syntyy, voi olla tarve hyökätä ja purkaa syyllisyyttä ja kiukkua niitä kohtaan, jotka niistä ristiriidoista muistuttavat.

Kauramaito voikin Salosen mukaan symboloida eräänlaista yhteiskunnallista jakolinjaa.

Ovat perinteistä elämäntapaa noudattavat talousmaidon juojat ja sitten ovat kaupunkilaiset, korkeasti koulutetut, tiedostavat ihmiset, jotka käyttävät kauramaitoa."

Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen, että kauramaitoa vastustavat ovat kouluttamattomia, tyhmiä maalaisia? He siis artikkelin mukaan kokevat oman hyvyytensä uhatuksi, jos esiin nousee tehotuotannon ongelmat tai maidon tarpeettomuus ruokavaliossa.

Kommentit (620)

Vierailija
161/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen kauralle 😑

Onhan sitä manteli- ja soijamaitoakin.

Ja ihan on lehmä maitoa, vuohenmaitoa jne 

Vierailija
162/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Juon kauramaitoa piditte siitä tai ette.

Maito on yksinkertaisesti vasikan juomista, ei sitä ihminen mihinkään tarvitse. Valion lobbausta koko roska.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauramaito valmistetaan liottamalla jauhettua kauraa veteen, ja teollisiin tuotteisiin lisätään

usein makuaineita ja vitamiineja tuotteen tehostamiseksi. Teollinen valmistus alkaa kauran ja

veden sekoittamisella. Lionnut ja pehmennyt kauraseos jauhetaan ja siirretään

uuttotankkeihin. Tässä vaiheessa teollisessa valmistuksessa käytetään usein entsyymejä (alfa-

ja beeta-amylaasia) hajottamaan tärkkelystä, jolloin muodostuu maltodekstriinejä.

Maltodekstriinit kestävät tärkkelystä paremmin lämpökäsittelyä, sillä ne gelatoituvat

(muodostavat geelin) vasta huomattavasti korkeammassa lämpötilassa kuin tärkkelys. Tämä

on tärkeää ottaa huomioon kauramaidon lämpökäsittelyssä ja steriloinnissa, sillä kauran

tärkkelyspitoisuus on korkea (50 - 60 %). Kauramaito voidaan myös fermentoida

maitohappobakteerien avulla aromin ja viskositeetin parantamiseksi (eksopolysakkaridien

muodostus). Teollisessa kauramaidon valmistuksessa käytetään myös erilaisia kemiallisia,

pH:ta kohottavia katalyyttejä tai lämpökäsittelyä, joilla voidaan nopeuttaa ja tehostaa

ravintoaineiden erottumista kaurajauheesta (uuttumista nesteeseen). Erotteluvaiheessa

leseet/kiinteät ainesosat poistetaan liuoksesta siivilöimällä, suodattamalla, dekantoimalla tai

sentrifugoimalla. Täten saadaan valmis kauramaitopohja, joka sisältää kauran kuidun

(beetaglukaani) ja ravintoaineet (rasvat, proteiinit, hiilihydraatit). Valmistusprosessin lopussa

lisätään kauramaitopohjaan tarpeen mukaan makeutus ja makuaineita tai muita juomaa

tehostavia aineksia (öljyt, suola, kalsium, vitamiinit). Ennen pakkausta valmis kauramaito

homogenoidaan ja steriloidaan (pastörointi tai UTH) säilyvyysajan lisäämiseksi.

Homogenoinnilla pyritään parantamaan tuotteen laatua, sillä koska ohramaito valmistuu

kasvimateriaalia hajottamalla, se sisältää hyvinkin erikokoisia partikkeleja (rasva- ja

proteiinimolekyylejä).

Vierailija
164/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauramaito, soijamaito, mantelimaito? Eivät nuo ole mitään maitoa, korkeintaan maidon korvikkeita. Maito on naaraspuolisen nisäkkään rintarauhasten tuottama aine!

Maito-sanaa käytetään viittaamaan muihinkin vaaleisiin aineisiin, kuten esimerkiksi kookosmaitoon tai magnesiamaitoon, jotka eivät ole peräisin nisäkkäiden rintarauhasista. 

Ei se silti tarkoita, että kaurajuoma olisi maitoa. Maito on tässä tapauksessa harhaanjohtava nimitys.

Sinä taidat nyt olla ainoa, joka luulee, että joku luulee kauramaidon tulevan lehmän utareista! Miksi et nosta samanlaista äläkkää muista sanoista, joissa käytetään takaliitteenä sanaa MAITO!? Miksi vain tämä KAURAmaito herättää tunteita? On soijamaito, riisimaito, kookosmaito, mantelimaito ja sit tämä hirveä KAURAMAITO. Taitaa olla oma lehmä ojassa? Tiedätkö kuule, kun ei nämä lehmän tissin eritteet ja kaurasta valmistetut nesteet toisiaan kumoa. Molemmille on tarpeensa ja käyttäjänsä. Monen talouden jääkaapissa ne on rintarinnan ihan sulassa sovussa. Eikä tarvii tulla kaupunkilaiseksi haukkumaan, navettahommat on ihan tarpeeksi tuttuja... 

Vierailija
165/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaura-sokeri-rypsilitku on maitoa sopiiko myös että kutsun vehnäjauhoon ja vanhaan joulupuuroon tehtyjä mikrossa paistettuja juttuja KARJALANPIIRAKOIKSI?

Vierailija
166/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sama se miten sitä käyttää. Maitoa se ei ole eikä sitä pidä maidoksi kutsua."

Sinä et onneksi määrää mitä sanoja toiset ihmiset saa käyttää. Minä olen puhunut viimeiset kolmekymmentä vuotta kauramaidosta maitoa, eikä mulla ole aikomustakaan alkaa kutsua sitä joksikin muuksi. 

Vierailija
167/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvitti viime kesänä kun yksi, omasta mielestään huippu älykäs, asiakas kyseli kauramaitoa kahviin ja sanoin ettei ole kun ei ollut. No tämä siihen mitä lehmän maito allergiset pistää kahviin, sanoin että sitä samaa mitä pistivät viisi sitten 

Kuulostat huippuälykkäältå.

Vierailija
168/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi, KAURA 10%, rapsiöljy, happamuudensäätöaine (dikaliumfosfaatti), kivennäisaineita (kalsiumkarbonaatti, kaliumjodidi), suola, vitamiinit (D2, riboflaviini, B12).

Vierailija
169/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maito on yksinkertaisesti vasikan juomista, ei sitä ihminen mihinkään tarvitse. Valion lobbausta koko roska.

Vegakki tuli ulisemaan. Itke sinä vaan kun Maija mehiläiseltä VARASTETAAN hunaja! 😆

Vierailija
170/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lehmänmaitokahvi = maitokahvi."

No ei, kun minä käytän kahvimaitona kauramaitoa, niin mulle kauramaitokahvi on maitokahvia, ja lehmänmaitokahvi lehmänmaitokahvia. 

Jos nyt lähdetään siitä että elintarvikkeiden harhaanjohtava nimeäminen on tässä maassa kiellettyä, eli maitokahvi ilman maitoa ei ole maitokahvi vaan jotain muuta. Minua ei sinänsä kiinnosta mitä ihmiset kahviinsa lisää, oli se sitten siirappia, kaurajuomaa, kokakolaa tai vaikka etikkaa jos joku siitä tykkää. Nuo ei vaan ole maitokahvia koska maito puuttuu. 

Vierailija
171/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän kumpaankin, olen siis kastiin kuulumaton ja outo.

Vierailija
172/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sama se miten sitä käyttää. Maitoa se ei ole eikä sitä pidä maidoksi kutsua."

Sinä et onneksi määrää mitä sanoja toiset ihmiset saa käyttää. Minä olen puhunut viimeiset kolmekymmentä vuotta kauramaidosta maitoa, eikä mulla ole aikomustakaan alkaa kutsua sitä joksikin muuksi. 

Saathan sinä nimittää vaikka kasvimargariinia voiksi. Kukaan ei kiellä. Ei se silti tarkoita, että käyttämäsi nimitys olisi oikein.

Vierailija
173/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hemmetin hyvä bisnes, kauramaidon valmistus on käytännössä ilmaista

kaura lilluu vedessä ja litku myydään kiskurihintaan

toisaalta oikein typerille vihervassareille

Mutta mieti kuinka hyvä bisnes on kierrättää vesi lehmän kehon kautta ja myydä se typerille maalaisille! Tiesitkö muuten, että maito oli alunperin sivutuote? Keksittiin vaan brändätä ja myydä se!

Btw, nisäkäs tai muukaan eläin (oli kyseessä ihminen, lehmä, delfiini tai kissa) ei tarvitse imeväisiän jälkeen tissimaitoeritettä.

Vierailija
174/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauran siemenet on kauran lisääntymistä varten, ei sitä ihminen mihinkään tarvitse. Fakefood teollisuuden lobbausta.

Vierailija
175/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö ajattele yhtään kauranpoikasten kohtaloa kun juotte niille tarkoitetun maidon? 

Yhyy

Vierailija
176/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei, kun minä käytän kahvimaitona kauramaitoa, niin mulle kauramaitokahvi on maitokahvia, ja lehmänmaitokahvi lehmänmaitokahvia. 

Ei ole olemassa kauramaitoa. On vain kaurajuoma.

Onpas. Se on vakiintuneesti puhekielessä kauramaitoa, ollut jo vuosikymmeniä (vuosisatojakin). Kaurajuoma se on vain myyntipakkauksessa. 

Luuletko, että myyntipakkauksessa on virheellistä tietoa? 🤣 Ei ole. Kyllä se nimi on kaurajuoma. Jos sinulla on kova tarve kutsua sitä maidoksi, herää kysymys miksi?

Myyntipakkauksessa on lain vaatima nimitys. Minkään virheellisen tai virheettömän tiedon kanssa sillä ei ole mitään merkitystä. 

Minä kutsun sitä maidoksi, kun olen tehnyt niin vuosikymmeniä, ja kuulostaisi ihan oudolta kaataa kahviin "juomaa". 

Vierailija
177/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittävää on se että vegaanit eivät koskaan juo mustaa kahvia. Heidän on pakko saada kahviin kauralitkua vaikka sen valmistuksessa eli kauran puonnissa kuolee miljoonia hyönteisiä ja myös pienjyrsijöitä. 

Kun vaihtoehto nimenomaan olisi nautinnollinen kahvin aitoa makua kunnoittava musta kahvi. 

Vierailija
178/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mihin ihmeeseen tarvitset valkoista vesiöljyseosta?

Vierailija
179/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyydestähän se oikeasti kertoo. Suomessahan on nirsoiltu jopa nälkävuosina. Ei kelvannut kaura, jota pidettiin eläinten rehuna, eikä sienet tai moni muukaan raaka-aine. Jos on oikeasti niin asennevammainen, niin siitä vaan - sairastuttakoot itsensä millä haluaa. Mutta kaikilta näiltä pitäisi leikata samalla pois kaikki verokustanteinen terveydenhoito, tuet ja lisät. 

Vierailija
180/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt lähdetään siitä että elintarvikkeiden harhaanjohtava nimeäminen on tässä maassa kiellettyä, eli maitokahvi ilman maitoa ei ole maitokahvi vaan jotain muuta. Minua ei sinänsä kiinnosta mitä ihmiset kahviinsa lisää, oli se sitten siirappia, kaurajuomaa, kokakolaa tai vaikka etikkaa jos joku siitä tykkää. Nuo ei vaan ole maitokahvia koska maito puuttuu. 

Jos joku myy tai tarjoaa kauramaitokahvia maitokahvina ilman, että tekee selväksi mitä siinä on, se on väärin. Mutta jos kutsuu omaa kauramaitokahviaan maitokahviksi, se ei haittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä