Yle: Kauramaito symboloi yhteiskunnan kahtiajakoa ja siksi se myös ärsyttää
"
Salosen mukaan ihmisillä on perimmäinen tarve nähdä itsensä hyvänä tai vähintäänkin oikeuttaa oma toimintansa toisten silmissä ja sulkea moraaliset ristiriidat ulkopuolelle tai selittää ne jollain tavalla pois.
Yksi reaktio, mikä siitä syntyy, voi olla tarve hyökätä ja purkaa syyllisyyttä ja kiukkua niitä kohtaan, jotka niistä ristiriidoista muistuttavat.
Kauramaito voikin Salosen mukaan symboloida eräänlaista yhteiskunnallista jakolinjaa.
Ovat perinteistä elämäntapaa noudattavat talousmaidon juojat ja sitten ovat kaupunkilaiset, korkeasti koulutetut, tiedostavat ihmiset, jotka käyttävät kauramaitoa."
Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen, että kauramaitoa vastustavat ovat kouluttamattomia, tyhmiä maalaisia? He siis artikkelin mukaan kokevat oman hyvyytensä uhatuksi, jos esiin nousee tehotuotannon ongelmat tai maidon tarpeettomuus ruokavaliossa.
Kommentit (620)
Se on pelkkää vettä, rypsiöljyä ja kauraa. Siksi se ärsyttää. Ärsyttää kun ihmisille myydään tuommosta naurettavaa lirua, joka ei ole edes mitään oikeaa ruokaa ja jotkut jopa ostaakin sitä.
Kahvin voi juoda mustana jos ei voi maitoa käyttää. Se on jopa parempaakin niin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan normaali ihminen juo jotain kauralitkua. Kaurasta keitetään kaurapuuroa.
Kauranjyviä eli kaurasuurimoita voi käyttää riisin tapaan. On vaan terveellisemåpää kuin riisi. Kauramaitoa en käytä, se on ravitsemusmielessä turhaa litkua.
Vierailija kirjoitti:
En usko sen pitävän paikkaansa maaseudulla ainakaan vanhojen ihmisten keskuudessa, sillä he ovat tottuneet juomaan jo kauramaitoa lapsuudessa.
Kauramaito ei ole tämän päivän ilmiö, vaan se on ollut erityisen suosittua jo 1800-luvulla, kun lehmät oli talvet ummessa ja meijeri toimintaa vähän.
Montako 1800 luvun ihmistä on vielä elossa ? Ei yhtään, kun siihen aikaan syntyneet elivät noin 40-50 vuotta. Minä olen käynyt lapsena maalla ja tällä vuosituhannella syntyneet ihmiset joivat lehmän maitoa, yksikään edes vanhukset puhuneet kauramaidosta. Minun mummot käyttivät lehmän maitoa ja olivat syntyneet 1915.
Ehdoton ei tavalliselle maidolle, koska tehomaatalaouden etaanipäästöt ja lehmien ihmisoikeudet. Ympäristö ja humaanisuus ovat riittävät perusteet, normaali maito ei kuulu ihmisen ruokavalioon. Sen sijaan suosittelen Goalta lentorahtina tuotettua luomu-kookosmaitoa.
terv: Virheä Töölöstä
On niin Suomalainen ketju!
Entäs jos (kaura)maidonjuojat onkin oikeassa?
Silloin jäin kakkoseksi ja menetän ihmisarvoni, masennun, muutun alkoholistiksi ja pitkäaikaistyöttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jännittävää on se että vegaanit eivät koskaan juo mustaa kahvia. Heidän on pakko saada kahviin kauralitkua vaikka sen valmistuksessa eli kauran puonnissa kuolee miljoonia hyönteisiä ja myös pienjyrsijöitä.
Tämä on lähes yhtä selvittämätön mysteeri kuin se miten kaloepinan pikku pemput eivät koskaan jämähdä asfalttiin ellei säätiedotus ole luvannut 100% varmaksi vähintään 20 asteen lämpötilaa ja täysin kuivaa keliä myös kahdelle edeltävälle päivälle.
Terr..."mielenilmauksesta" ei tästä syystä koskaan ilmoiteta kahta päivää aiemmin kun niiden sääennusteisiin ei uskalla luottaa tuon pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hemmetin hyvä bisnes, kauramaidon valmistus on käytännössä ilmaista
kaura lilluu vedessä ja litku myydään kiskurihintaan
toisaalta oikein typerille vihervassareille
Mutta mieti kuinka hyvä bisnes on kierrättää vesi lehmän kehon kautta ja myydä se typerille maalaisille! Tiesitkö muuten, että maito oli alunperin sivutuote? Keksittiin vaan brändätä ja myydä se!
Btw, nisäkäs tai muukaan eläin (oli kyseessä ihminen, lehmä, delfiini tai kissa) ei tarvitse imeväisiän jälkeen tissimaitoeritettä.
Hae pakko-oireisiisi apua jos eläinten ja ihmistenkin luontaiset toiminnot noin kauheasti ällöttävät sinua.
Mites Koskenkorva ja kaikki oluet ym. Kai te vegevihaajat ymmärrätte kieltäytyä myös alkoholista, kun sekin on kaikki vegaanista eli ei kelpaa teille?
Se miksi kauramaito ja ylipäätään kasvis/vegesuuntaus herättää ärsytystä "lihiksissä" ja "maalaisissa", johtuu ihan siitä tuputuksesta ja moraalisaarnaamisesta. Vanhemmalla väellä toki myös vähän muutosvastaisuudesta ja tietämättömyydestäkin, mutta enimmäkseen siitä saarnaamisesta ja paasaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lehmänmaitokahvi = maitokahvi."
No ei, kun minä käytän kahvimaitona kauramaitoa, niin mulle kauramaitokahvi on maitokahvia, ja lehmänmaitokahvi lehmänmaitokahvia.
Jos nyt lähdetään siitä että elintarvikkeiden harhaanjohtava nimeäminen on tässä maassa kiellettyä, eli maitokahvi ilman maitoa ei ole maitokahvi vaan jotain muuta. Minua ei sinänsä kiinnosta mitä ihmiset kahviinsa lisää, oli se sitten siirappia, kaurajuomaa, kokakolaa tai vaikka etikkaa jos joku siitä tykkää. Nuo ei vaan ole maitokahvia koska maito puuttuu.
No minun ei ole kiellettyä kutsua kauramaitokahviani maitokahviksi. Ehkä ei kannata sotkea markkinointiin liittyvää lainsäädäntöä puhekieleen. Syyllistyn usein myös sellaiseen kiellettyyn asiaan, kun kolajuomien kokikseksi kutsumiseen, vaikka eivät olisi juuri Coca Colaa.
Vierailija kirjoitti:
Se on pelkkää vettä, rypsiöljyä ja kauraa. Siksi se ärsyttää. Ärsyttää kun ihmisille myydään tuommosta naurettavaa lirua, joka ei ole edes mitään oikeaa ruokaa ja jotkut jopa ostaakin sitä.
Kahvin voi juoda mustana jos ei voi maitoa käyttää. Se on jopa parempaakin niin.
Jep. Olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
On niin Suomalainen ketju!
Entäs jos (kaura)maidonjuojat onkin oikeassa?
Silloin jäin kakkoseksi ja menetän ihmisarvoni, masennun, muutun alkoholistiksi ja pitkäaikaistyöttömäksi.
Niin wokettajan kommentti. Oletetaan välittömästi että on olemassa oikea ja väärä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyydestähän se oikeasti kertoo. Suomessahan on nirsoiltu jopa nälkävuosina. Ei kelvannut kaura, jota pidettiin eläinten rehuna, eikä sienet tai moni muukaan raaka-aine. Jos on oikeasti niin asennevammainen, niin siitä vaan - sairastuttakoot itsensä millä haluaa. Mutta kaikilta näiltä pitäisi leikata samalla pois kaikki verokustanteinen terveydenhoito, tuet ja lisät.
Viljojen puputus nimenomaan kertoo tyhmyydestä. Moni sairaus on lähtöisin nimenomaan viljojen syönnistä.
Vierailija kirjoitti:
Mites Koskenkorva ja kaikki oluet ym. Kai te vegevihaajat ymmärrätte kieltäytyä myös alkoholista, kun sekin on kaikki vegaanista eli ei kelpaa teille?
Me nautimme prosessoimattomista kasviksista, hedelmistä ja marjoista, toisin kuin te vegakit.
Mieluummin kokonaan ilman kuin kauramaitoa lehmänmaidon korvikkeena. Ei se pahalta maistu, mutta sisältää paljon vähemmän proteiinia kuin lehmänmaito. Eli on "tyhjä" tuote.
Jaaha, taas ajetaan vegaaniagendaa, tällä kertaa vakuuttelemalla rahvaalle, että kauramaito on fiksujen valinta.
Mulle on ihan sama mitä kukin juo, mutta esim. Oatly on ollut superaggressiivinen mainonnassaan täällä Suomessakin. Pääsivät otsikoihin kun mainostivat kouluikäisille lapsille, ettei lehmänmaitoa tarvitse juoda, heidän tuotteensa on parempi. Tuollaisesta valehtelusta en tykkää, lehmänmaito sisältää kuitenkin paljon sellaista, mitä ei saa kauramaidosta.
Vierailija kirjoitti:
Ehdoton ei tavalliselle maidolle, koska tehomaatalaouden etaanipäästöt ja lehmien ihmisoikeudet. Ympäristö ja humaanisuus ovat riittävät perusteet, normaali maito ei kuulu ihmisen ruokavalioon. Sen sijaan suosittelen Goalta lentorahtina tuotettua luomu-kookosmaitoa.
terv: Virheä Töölöstä
No, minä olen korkeastikoulutettu, itsenäisesti ajatteleva töölöläinen, ja olen aina käyttänyt lehmänmaitoa kahvissa, leivonnassa ja ruuanlaitossa. Ja aion käyttää jatkossakin.
Mun kahvissani on kauraperäistä tuotetta, koska saan lehmäperäisestä vatsavaivoja. Jos se jotakuta ärsyttää, en voi auttaa. Enkä välitä.
Mun mielestä tässä näkyy kuilu nimenomaan maskunta-Suomen ja suurempien kaupunkikeskusten (lähinnä pk-seutu) välillä. Näin on ollut aina, ja kulttuurinen keskiluokka signaloi jollain tavalla paremmuuttaan ja telee pesäeroa rahvaaseen, vaikkakaan ei voi emuloida ns. ylluokkaa.
Luin jutun aamulla. Mielestäni se oli aika mauton kirjoitus. Kauramaitoa juovat ovat muka sivistyneitä ja akateemisia. Ja rivien välistä oli luettavissa, että maitoa juovat ovat tyhmiä ja kouluttamattomia. Ei kai ruokavalio kenenkään sivistystä määritä? Ihmisillä on allergioita, eivätkä kaikki tuotteet sovi kaikille.
Tunnen monia akateemisia, (kun itsekin olen sellainen) ja moni sivistynyt ihminen juo myös maitoa. Aika mustavalkoinen pitää maailmankuvan olla, että pelkkä maidon juonti tekee ihmisestä sivistymättömän. Sitä paitsi viljan kasvatuksessa käytetään paljon kasvinsuojeluaineita eli myrkkyjä, joten terveellisyydestä ja ekologisuudesta voi olla montaa mieltä. Paljonhan on puhuttu, miten hyönteiset häviävät maapallolta ja se johtuu juuri kasvinsuojeluaineiden käytöstä. Ulkomailla kasvatettavassa viljassa myrkyn käyttö on vielä Suomea suurempaa. Suomen pitkä talvi auttaa kasvitautien torjunnassa.