Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Kauramaito symboloi yhteiskunnan kahtiajakoa ja siksi se myös ärsyttää

Vierailija
07.07.2024 |

"

Salosen mukaan ihmisillä on perimmäinen tarve nähdä itsensä hyvänä tai vähintäänkin oikeuttaa oma toimintansa toisten silmissä ja sulkea moraaliset ristiriidat ulkopuolelle tai selittää ne jollain tavalla pois.

Yksi reaktio, mikä siitä syntyy, voi olla tarve hyökätä ja purkaa syyllisyyttä ja kiukkua niitä kohtaan, jotka niistä ristiriidoista muistuttavat.

Kauramaito voikin Salosen mukaan symboloida eräänlaista yhteiskunnallista jakolinjaa.

Ovat perinteistä elämäntapaa noudattavat talousmaidon juojat ja sitten ovat kaupunkilaiset, korkeasti koulutetut, tiedostavat ihmiset, jotka käyttävät kauramaitoa."

Voiko tästä siis vetää johtopäätöksen, että kauramaitoa vastustavat ovat kouluttamattomia, tyhmiä maalaisia? He siis artikkelin mukaan kokevat oman hyvyytensä uhatuksi, jos esiin nousee tehotuotannon ongelmat tai maidon tarpeettomuus ruokavaliossa.

Kommentit (620)

Vierailija
241/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä juon vain ohrapirtelöä. Se on muuten täysin vegaaninen tuote joten hippien ei tarvitse minun lipittelystäni mieltänsä pahoittaa.

Ei muuten ole. Useissa oluissa on eläinperäisiä lisäaineita käytetty esim. kirkastamiseen.

Vierailija
242/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sama se miten sitä käyttää. Maitoa se ei ole eikä sitä pidä maidoksi kutsua."

Sinä et onneksi määrää mitä sanoja toiset ihmiset saa käyttää. Minä olen puhunut viimeiset kolmekymmentä vuotta kauramaidosta maitoa, eikä mulla ole aikomustakaan alkaa kutsua sitä joksikin muuksi. 

Tää on just vasemmiston asenne totuuteen, eli jos vasuri katsoo tarpeelliseksi valehdella jostain asiasta vaikka kaikki faktat olisi just päinvastoin niin sitten vasuri valehtelee ja haukkuu kaikki jotka sitä kritisoi.

Ei ihme että teikäläisten tiedonvälityskin on pelkkää persuttelua ja pesukarhukravatteja. 

En edusta vasemmistoa, eikä ole valhe todeta, että kauramaito on puhekielessä aina ollut kauramaitoa, eikä mitään juomaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen allerginen kauralle 😑

Onhan sitä manteli- ja soijamaitoakin.

Soija ei sovi miehille ja mantelimaito ei ole niin hyvää, vai onko tässä jutussa joku vegaani taka-ajatus

Minkä tutkimuksen mukaan soija ei sovi miehille?

Soija on kasviestrogeeni.

Kasviestrogeeni joka ei vaikuta ihmiseen. Mutta sen sijaan estrogeenillä pakattu toisen eläimen äidinmaito on ok? Aikuiselle miehelle jonka ei tarvitse enää kasvaa kuten vasikka, joten kasvu tapahtuu maidon avulla sivusuunnassa. Miksihän manboobsit on niin yleisiä?

Suomalaisista soijalle on allergisia noin 20%.

Aasian maissa soija vaikuttaa ehkä suojaavan rintasyövältä, mutta toisaalta heikentää ihmisten libidoa valtavasti. 

Manboobsit eivät kasva kaikille edes mahan kasvaessa, kyllä siihen vaikuttaa syödyn ravinnon lisäksi myös geenit.

Vierailija
244/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä ongelmat ovat konservatiivisillä, takapajuisilla ja hiukan junteilla ihmisillä, joille lihansyönti on jokin miehisyyden/naiseuden merkki. Säälittävää.

Itse vedän toki lihaa, mutta paljon kasvisruokaa, menee maidot kaurasta lehmänmaitoon.

Syön vaikka kengänpohjaa jos se on hyvää.

Mikä ongelma kauramaidossa on minulle, mikäli en sitä juo? Ei millään pahalla mutta sinä kategorisoit ihmiset kauramaidon juonnin perusteella. Oletko takapajuinen juntti?

Varmaan sitäkin. Voi sitä olla juomatta tai juoda. Mutta ideologinen vastustus kertoo aina karua kieltään älykkyydestä.

Vierailija
245/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se EI ole maitoa, sillä ei ole maidon kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
246/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän vähitellen, miksi Suomessa on niin kova pula psykoterapeuteisya. Jengi saa kilarit jostain kauramaidosta, jota normi-ihminen ei käytä kuin max pari lusikallista kahviin päivässä, jos sitäkään. Koko identiteetti uhattuna jostain juomasta, jota ilmankin pärjää täysin.

Ei tässä kukaan ole edes puhunut siitä, kuinka epäeettistä on lapsosten varastaminen lehmiltä. Mutta kuuluu näköjään suomalaiseen umpiheteroon maailmankuvaan, että kaikkea mikä liikkuu mennään raiskaamaan ja vastustetaan kaikenlaista kehitystä.

Vierailija
247/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen allerginen lehmän maitoproteiinille.

Vierailija
248/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sama se miten sitä käyttää. Maitoa se ei ole eikä sitä pidä maidoksi kutsua."

Sinä et onneksi määrää mitä sanoja toiset ihmiset saa käyttää. Minä olen puhunut viimeiset kolmekymmentä vuotta kauramaidosta maitoa, eikä mulla ole aikomustakaan alkaa kutsua sitä joksikin muuksi. 

Tää on just vasemmiston asenne totuuteen, eli jos vasuri katsoo tarpeelliseksi valehdella jostain asiasta vaikka kaikki faktat olisi just päinvastoin niin sitten vasuri valehtelee ja haukkuu kaikki jotka sitä kritisoi.

Ei ihme että teikäläisten tiedonvälityskin on pelkkää persuttelua ja pesukarhukravatteja. 

En edusta vasemmistoa, eikä ole valhe todeta, että kauramaito on puhekielessä aina ollut kauramaitoa, eikä mitään juomaa. 

Sivistymättömille myös kaikki klassinen musiikki on sinfoniaa

Vierailija
249/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä ongelmat ovat konservatiivisillä, takapajuisilla ja hiukan junteilla ihmisillä, joille lihansyönti on jokin miehisyyden/naiseuden merkki. Säälittävää.

Itse vedän toki lihaa, mutta paljon kasvisruokaa, menee maidot kaurasta lehmänmaitoon.

Mikä ongelma kauramaidossa on minulle, mikäli en sitä juo? Ei millään pahalla mutta sinä kategorisoit ihmiset kauramaidon juonnin perusteella. Oletko takapajuinen juntti?

Varmaan sitäkin. Voi sitä olla juomatta tai juoda. Mutta ideologinen vastustus kertoo aina karua kieltään älykkyydestä.

Ei välttämättä. Kieltäytyminen ei tee minusta tyhmempää vaikka joku tuputtaa minulle elämänkatsomusta tai uutta tuotetta josta kieltäydyn. Muille elintavoista raivoaminen on eri asia, mutta tuohon harvemmin ei veget lankeavat.

Vierailija
250/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä juon vain ohrapirtelöä. Se on muuten täysin vegaaninen tuote joten hippien ei tarvitse minun lipittelystäni mieltänsä pahoittaa.

Ei muuten ole. Useissa oluissa on eläinperäisiä lisäaineita käytetty esim. kirkastamiseen.

Kuten missä ja mitä?

Vierailija
251/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyydestähän se oikeasti kertoo. Suomessahan on nirsoiltu jopa nälkävuosina. Ei kelvannut kaura, jota pidettiin eläinten rehuna, eikä sienet tai moni muukaan raaka-aine. Jos on oikeasti niin asennevammainen, niin siitä vaan - sairastuttakoot itsensä millä haluaa. Mutta kaikilta näiltä pitäisi leikata samalla pois kaikki verokustanteinen terveydenhoito, tuet ja lisät. 

Viljojen puputus nimenomaan kertoo tyhmyydestä. Moni sairaus on lähtöisin nimenomaan viljojen syönnistä.

Jotain rajaa tähän disinformaatioon. Useimmat sairaudet johtuvat nimenomaan lihasta ja maitotuotteista. Jos pilaa suolistonsa ja hankkii syövän ihan vain koska on niin asennevammainen, että mikään kasvis ei kelpaa, kyllä se hoito pitäisi ihan itse maksaa.

Ja kaikesta huolimatta ilman lihaa ja maitoa voi elää terveenä ja pitkään, mutta ilman kasviksia ei. Mystistä!

Vierailija
252/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän vähitellen, miksi Suomessa on niin kova pula psykoterapeuteisya. Jengi saa kilarit jostain kauramaidosta, jota normi-ihminen ei käytä kuin max pari lusikallista kahviin päivässä, jos sitäkään. Koko identiteetti uhattuna jostain juomasta, jota ilmankin pärjää täysin.

Ei tässä kukaan ole edes puhunut siitä, kuinka epäeettistä on lapsosten varastaminen lehmiltä. Mutta kuuluu näköjään suomalaiseen umpiheteroon maailmankuvaan, että kaikkea mikä liikkuu mennään raiskaamaan ja vastustetaan kaikenlaista kehitystä.

Työpaikoilla muutosvastarintaisimpia ovat tutkimusten mukaan keski-ikäiset naiset kuten sinä. 

Vierailija
253/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan juo kahvini mustana. Käytän soija, manteli ja kevytmaitoa pääosin, mutta mikäli ei mitään näistä ed mainituista ole tarjolla, joudun sitten kauramaitoa käyttämään. Kauramaito vaikuttaa kahvin makuun ikävästi. 

Vierailija
254/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä manteli- ja soijamaitoakin.

Soija ei sovi miehille ja mantelimaito ei ole niin hyvää, vai onko tässä jutussa joku vegaani taka-ajatus

Minkä tutkimuksen mukaan soija ei sovi miehille?

Soija on kasviestrogeeni.

Kasviestrogeeni joka ei vaikuta ihmiseen. Mutta sen sijaan estrogeenillä pakattu toisen eläimen äidinmaito on ok? Aikuiselle miehelle jonka ei tarvitse enää kasvaa kuten vasikka, joten kasvu tapahtuu maidon avulla sivusuunnassa. Miksihän manboobsit on niin yleisiä?

Millä logiikalla kasviestrogeeni vaikuttaa libidoon mutta nisäkkään lihasta tai maidosta saatu nisäkkään estrogeeni ei?

Eniten vaikuttaa ihmisen ikioman läskikerroksen tuottama estrogeeni. Siksi lihavilla miehillä ei muna toimi.

Aasiassa vaikuttaa sama ilmiö kuin länsimaissa: työ ja suorittaminen vie ihmisestä mehut.

Vierailija
255/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos nyt olet noin huolissasi siitä, miksi jotain tuotetta sanotaan, niin miksi saa mainostaa Pihlaja-marmeladia, jossa ei ole lainkaan pihlajaa? Ei edes aromiaineena.

Vierailija
256/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Kieltäytyminen ei tee minusta tyhmempää vaikka joku tuputtaa minulle elämänkatsomusta tai uutta tuotetta jos

Et ole Elokapinallisten toimintaa seurannut?

Vierailija
257/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa on saatu jakolinjaa aikaiseksi jo vuosikymmenten ajan esim. kahvijuonnilla - tai paremminkin kahvin juomattomuudella. Ja muillakin vastaavilla asioilla, jotka ovat täysin ihmisen omia valintoja. Kauramaito menee samaan tyhjät kiistat-sarjaan.

Vierailija
258/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun MINÄ olen sitä 30 vuotta kutsunut maidoksi niin se on silloin maitoa ja PISTE!

T: Ituhippi

Vierailija
259/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maito on valkoinen neste, jota tihkuu esim.  sienistä. Ei lehmän muuntuneen hikirauhasen eritteellä ole yksinoikeutta nimitykseen. 

Kauramaitoa on valmistettu Suomessa vähintään satoja vuosia, koska lehmät oli talvisin ummessa.

Vierailija
260/620 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, tiedän kyllä ihan paljon sellaisia ns. "juntteja" perus äijiä, jotka ovat vaihtaneet kahvimaitonsa kaura versioon ihan vain makusyistä. Ei siis ole mitään ideologista asiassa.