Voidaanko sairaalasta kotiuttaa vanhus, joka ei pääse itse edes vessaan?
Vaan makaisi yksin kotona koko päivän vaipoissa. Kodinhoitaja tulisi kolmesti päivässä.
Onko edes teoriassa mahdollista?
Kommentit (172)
Niitä on kyllä myytävänä mm. Apuväline nettikaupassa.
Kotona asuvat vähän terveemmätkin vanhukset tarvitsevat, mitä erilaisempia apuvälineitä.
Me on ostettu papalle noita isänpäivä, syntymäpäivä ja joululahjoiksi.
Kuten ihan vaan: kunnollinen, valolla lisätty, paljon suurentava suurennuslasi.
Kunnilliset varpaankynsisakset, vanhuksille tarkoitetut. Kylpyjakkkara suihkuun jne.
Itse hän ostanut sellaisen sängyssä pidettävän lukutelineen, kun hän tekee paljon ristisanoja. Ja käyttää tablettia.
Me päivitämme tabletin uudet käyttöjärjestelmät ym.
Samoin vanhuksille tarkoitettuja turvallisia keittiövälineitä, kuten veitsi ja sakset. Myös kuikan, ettei tarvitse yöllä kömpiä huonoilla jaloilla vessaan.
Myös pitkävartisen kenkälusikan ja muuta. Pää pelaa, jalat ja lonkat monta kertaa huonommin.
Yövalot pistokkeissa joka yö. Ei tarvitse vielä turvaranneketta eikä turvapuhelinta.
Ikää on 81.
Vierailija kirjoitti:
Sen vuoksi ei ketään jätetä kotiuttamatta että esim. makuuhuoneessa ei ole pöytää josta voi syödä. Tarvittaessa se pöytä hankitaan jostakin. Samoin kotii voidaan viedä myös sairaalasänky jos se mahdollistaa asiakkaan olemisen kotona. Meillä on olemassa monenlaisia apuvälineitä ei niiden puuttuminen ole syy sairaala/laitoshoidolle.
Syy sairaalahoidolle voi nykyisin olla toki se että kotiin ei kertakaikkiaan saa apua esim. kotihoitoa ja/tai asumispalveluiden lyhytaikaishoito on täynnä. Pitkittynyt sairaala-/laitoshoito lisää kuolemanriskiä. Elämänhalu useinkin katoaa laitoshoidossa ja niissä sairastutaan mm. infektioihin.
Just. Ne liikuntakyvyttömät ja vaipoissa olevat vanhukset kun eivät saa kuolla.
Tämä on sitä vanhusten tappamista. Ennen eskimot veivät vahuksensa jäälautalle,kun tulivat työkyvyttömäksi. Tässäpä nykyaikaistettu versio siitä.
Vierailija kirjoitti:
Niitä on kyllä myytävänä mm. Apuväline nettikaupassa.
Kotona asuvat vähän terveemmätkin vanhukset tarvitsevat, mitä erilaisempia apuvälineitä.
Me on ostettu papalle noita isänpäivä, syntymäpäivä ja joululahjoiksi.
Kuten ihan vaan: kunnollinen, valolla lisätty, paljon suurentava suurennuslasi.
Kunnilliset varpaankynsisakset, vanhuksille tarkoitetut. Kylpyjakkkara suihkuun jne.
Itse hän ostanut sellaisen sängyssä pidettävän lukutelineen, kun hän tekee paljon ristisanoja. Ja käyttää tablettia.
Me päivitämme tabletin uudet käyttöjärjestelmät ym.
Samoin vanhuksille tarkoitettuja turvallisia keittiövälineitä, kuten veitsi ja sakset. Myös kuikan, ettei tarvitse yöllä kömpiä huonoilla jaloilla vessaan.
nuo kaikki oli äidillänikin kun hän oli siinä kunnossa, että pystyi kotona elämään. Nyt hän vain makaa sängyssä silmät kiinni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen vuoksi ei ketään jätetä kotiuttamatta että esim. makuuhuoneessa ei ole pöytää josta voi syödä. Tarvittaessa se pöytä hankitaan jostakin. Samoin kotii voidaan viedä myös sairaalasänky jos se mahdollistaa asiakkaan olemisen kotona. Meillä on olemassa monenlaisia apuvälineitä ei niiden puuttuminen ole syy sairaala/laitoshoidolle.
Syy sairaalahoidolle voi nykyisin olla toki se että kotiin ei kertakaikkiaan saa apua esim. kotihoitoa ja/tai asumispalveluiden lyhytaikaishoito on täynnä. Pitkittynyt sairaala-/laitoshoito lisää kuolemanriskiä. Elämänhalu useinkin katoaa laitoshoidossa ja niissä sairastutaan mm. infektioihin.
kuka ne pöydät, sängyt ja hälytysnapit kotiin tilaa ja hankkii? Kotihoito?
Niin kai, jos läheisiä ei ole. Nuo apuvälineet pitää pääsääntöisesti ostaa itse. Sängystä en tiedä.
Hälytysnappi on kuukausi maksullinen turvaväline
Vanhoja ihmisiä saa kohdella miten huonosti tahansa. Ketä se kiinnostaa?
Ette sitten tiedä mitään tapahtumista kaikkialla suomessa. Pienten paikkakuntien palvelusunnot ovat lopetettuja samoin pienet tk:t. Asukkaat on sijoitettu kuka mihinkin muuhun pitäjään jossa omiakin olisi aivan pilvin pimein. Ei ole lääkärien vastaanottoja ei sairaanhoitajankaan näin kesällä, liekö sittenkään kun kesä loppuu. Nämä omahyväiset sairaanhoitopiirit ovat ajaneet alas kaikki vuosien saatossa kuntiin perustetut yksiköt. Säästää ja säästää pitää kaikki hengiltä. Hoitajat on sijoitettu näihin kuntiin jossa paikat ovat ja arvata saattaa ettei kaikkia tässä systeemissä tarvittu. Voitte miettiä kuin kaukana todellisuudessa vanhukset ovat kun piirit on suuria, keski suomesta pohjoisen ääripäähän voi joutua vuoteeseen makaamaan. Olen samaa mieltä siinä että vuoteessa makaaminen ei ketään paranna mutta kun hoitajat eivät kaikesta kouluttamisesta huolimatta nosta asukkaita seisomaan ja kävelytä tai harjoita yleensä mitään kuntoutuksee liittyvää niin eivät ne vanhukset sieltä sängyn pohjasta ikinä tule ylös pääsemään. Ja kuten yhdessä mielipiteessä sanottiin ovat omaiset kaukana ja kulkuyhteydet mitä ovat siis useinkaan ei ole, niin edes käyminen vanhuksen luona ei ole mahdollista. Siinä sitten huudellaan puhelimessa pitkien matkojen päästä, tai sitten ei kun vanhus ei edes sitä puhelinta osaa käyttää. Mutta periaate on että mahdollisimman vähän hoitopaikkoja sekä vanhainkotihoitoa että terveyskeskuksia ei maksa niin paljon valtiolle ja vanhus maksaa itse palveluistaan suuren osan. Hoitajat ovat mitä ovat, toisilla ihmisillä, hoitajillakaan ei ole sitä empatiaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kotihoito. Kotihoito nimenomaan arvioi, mitä kaikkea vanhuksen kotiin tarvitaan. Jos omaisia ei ole, kotihoito huolehtii, että terveyskeskuksen apuvälinelainaamosta joku tuo vanhuksen kotiin hänen tarvitsemansa apuvälineet yms. Olipa kyse sitten suihkutuolista, rollaattorista, sairaalasängytä tai mistä tahansa. Varsin usein vanhuksen kotoakin löytyy joku pieni taso, joka voidaan siirtää vaikka olohuoneesta makuuhuoneeseen sängyn viereen. Jos tällainen ei riitä, niin hommaavat nk vuodetarjottimen tai vastaavan apuvälinelainaamosta.
Vierailija kirjoitti:
Pitkittynyt sairaala-/laitoshoito lisää kuolemanriskiä. Elämänhalu useinkin katoaa laitoshoidossa ja niissä sairastutaan mm. infektioihin.
Tästä aina puhutaan ja varmasti osin pitääkin paikkansa. Omaa kokemustani on siitä, että parin kuukauden sairaala-/kuntoutusreissu oli omalle läheiselleni vaan hyväksi. Ruoka maittoi ja kuntoutuksessa fyssari opetti hyvät jumppaliikkeet ja rollaattorin käytön.
Kyllä voidaan ja niin tehtiinkin viime vuonna vanhemmalleni.
Lopulta kyllä pääsi hoivakotiinkin, kun kunto meni niin huonoksi, siellä kuoli muutamassa kuukaudessa.
Sen koettuani sivullisena ajattelen, että itse olisin mieluummin maannut sångyssä omassa kodissa. Ihan samalla lailla se vanhus makaa vaipoissa hoivakodissakin, se vain on ikävä laitosmainen ympäristö ja huoneessa on toinen potilas ja kaikki on ikävämpää kuin omassa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuoret ja aikuisetkin laitetaan kotiin vaikka selässä nikama mennyt tai kipuja ei pääse vessaan LAINAATTE rollaattorin hänelle kotiin sen avulla saa tukea siitä ja siitä voi syödä istuimelta muistakaa myös huumeijengien huumeet ne tykkää niitä ihmisiin kun varastavat saadakseen huumerahaa.Huumepiikki niskaan ja viedään kellot vaatteet astioita mitä voi myydä.Tämä on otettava huomioon lähiöissä.Rollaattori auttaa paljonkin.Samoin sänky missä nousee selkä noja.Kylmä ruoka pikkulusikka nokkamuki niitä saa apuväline kaupoista.Vesipulloja samoja kuin urheilijoilla mistä voi juoda selällään.Normi kaupoissa.Peskää vaatteet sairaille ja vaihtakaa aina pesun jälkeen.Hampaat pitää pestä.
Paljon nykyaikaa mutta paljon sitä että luullaan näin olevan. Kotihoidon henkilökunta on rajoitettu ei ole aikaa olla kuin se 15 minuuttia paikassaan, muu aika menee autolla ajeluun pitkin ja poikin pitäjää. Mitkä kriteerit ovat ne joilla saa esim. moottorisängyn, suihkutuolin ja muita apuvälineitä kotiin. Tämä sotepiirien meuhka johtaa katatsofaalisiin tilanteisiin. On kyllä vara kuljetella potilaita pitkin ja poikin sotealuetta taksilla ja kuljetella hoitotarvikkeita ja apuvälineitä ja ruokaa taksilla. Kukaan ei edes mieti tätä kokonaisuutta kuinka paljon rahaa menee tässä aivan hukkaan. Samalla entiset ympärivuorokauden hoitopisteet ammottavat tyhjinä ja kehitysvammaiset ja mielenterveyspotilaat seilaavat ympäri suomea hoitopaikkojen perässä. Paljon on kunnissa tyhjiä kiinteistöjä joissa korkeintaan hiiret juoksee. Ja paluuta ei ole mihinkään entiseen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin usealta naapurilta olen kuullut, kuinka heidän läheisensä on laitettu kuntoutumaan sairaalasta, johonkin lähikunnan hoitolaitokseen mm murtumahoidon jälkeen. Käytännössä kuntoutus on ollut vähäistä, mutta jonnekin on pitänyt sijoittaa kun katsottu ettei vielä kotioloissa pärjää. Omaisilla ei ole autoa, ei edes ajokorttia jotta pääsevät katsomaan läheistään. Jatkohoitopaikat on olleet n 100km säteellä.
Se 'kuntoutusosasto' oli juuri se, mikä romahdutti vanhempani kunnon. Siellä makuutettiin vain sängyssä. Kotonaan olisi kuntoutunut paremmin. Oikea nimi kuntoutusosastolle on säiläntöosasto.
Nro 15: "nuo kaikki oli äidillänikin kun hän oli siinä kunnossa, että pystyi kotona elämään. Nyt hän vain makaa sängyssä silmät kiinni.
ap"
Mä ymmärrän sun huolesi äidistäsi, mutta sun kannattaisi jutella äitiäsi hoitavan lääkärin kanssa. Äitisi vain makaa sängyssä silmät kiinni, mutta olettaako lääkäri, että äitisi tulisi vielä tekemään jotain muutakin? Ja jos olettaa, mitä ovat kotona ne toimenpiteet, joiden avulla äitisi kuntoutuu? Alkaako siellä käydä kotihoidon lisäksi esimerkiksi fyssari? Vai onko tilanne jo se, ettei äitisi koskaan enää oletetakaan nousevan sängystä tai kyseessä onkin jo saattohoito?
Mulle ei ketjusta selvinnyt, onko äitisi nyt erikoissairaanhoidon sairaalassa vai perusterveydenhuollon sairaalassa. Kirjoitin ketjuun jo aiemmin, että jos lääkäri katsoo, että vanhus tuosta vielä nousee ylös ja pystyy ainakin jotain asioita tekemään kotona itsenäisesti, niin silloin olisi erikoissairaanhoidosta järkevää siirtää perusterveydenhuoltoon kuntoutusosastolle ja vasta sieltä kotiin. Mutta näistä siirroista päättää lääkäri, ei hoitajat sairaaloissa eikä kotihoidon työntekijät. Sen vuoksi keskustelu lääkärin kanssa olisi nyt tärkeintä. Hoitajat harvoin sanovat potilaalle tai omaisille, että lääkärin päätös on aivan järjetön, vaikka olisivatkin itse sitä mieltä. Lääkäri määrää ja hoitaja toteuttaa lääkärin määräyksen. Sen vuoksi omaisen on syytä olla yhteydessä lääkäriin.
Olen hoitajana sisätautiosastolla jossa paljon vanhoja potilaita joita ei kiinnosta liikkuminen tippaakaan, siitä huolimatta että pystyisivät liikkumaan jos haluaisivat! Jos vanhus makaa kotonakin päivät pitkät sohvalla niin tottakai lihakset surkastuu. Sairaalassa sitten vaan haluavat maata ja ruoka pitäisi tuoda sänkyyn kun ei haluta liikkua. Nyt ei siis ole kyse liikuntakyvyttömistä joilla joku murtuma tai muu fyysinen este liikkumiselle. Ja moni on syönyt itsensä siihen kuntoon ettei lihavuuden takia jaksa liikkua, sairaalassa sitten pitäisi tapahtua ihmeitä, ainakin omaisten mielestä. Ihmetellään miksei omaista kanneta vessaan (kun on sennen sairaalan tuloa maannut vain kotona ja tehnyt tapeensa vaippaan).
Voidaan. Kotihoitotyössä nähnyt näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä.
Äitini kotiuttamista mietitään nyt sairaalassa. Hän ei pääse edes itse istumaan, kun on maaten. Wtf?
Niin, ja äiti asuu yksin.
Olisiko palvelutaloissa tilaa?
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta ovatko he vuoteenomina, vai onko vaipat vain vahinkoja varten?
Minä puhun vanhuksesta, joka ei omin avuin pääse sängystä ylös.
Kyllä , äitiäni oltiin kotiuttamassa ko.kunnossa ei eds päässyt istumaan itse . Onneksi kuoli ennen toteutusta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta ovatko he vuoteenomina, vai onko vaipat vain vahinkoja varten?
Minä puhun vanhuksesta, joka ei omin avuin pääse sängystä ylös.
Hänen paikka ei edelleenkään ole sairaala vaan hoitokoti. Eihän hänellä mitään sairautta ole olemassa vaan ei pääse sängystänsä yksinkertaisesti ylös. Vie vaan turhaan paikan oikeasti sairailta ihmisiltä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 15: "nuo kaikki oli äidillänikin kun hän oli siinä kunnossa, että pystyi kotona elämään. Nyt hän vain makaa sängyssä silmät kiinni.
ap"
Mä ymmärrän sun huolesi äidistäsi, mutta sun kannattaisi jutella äitiäsi hoitavan lääkärin kanssa. Äitisi vain makaa sängyssä silmät kiinni, mutta olettaako lääkäri, että äitisi tulisi vielä tekemään jotain muutakin? Ja jos olettaa, mitä ovat kotona ne toimenpiteet, joiden avulla äitisi kuntoutuu? Alkaako siellä käydä kotihoidon lisäksi esimerkiksi fyssari? Vai onko tilanne jo se, ettei äitisi koskaan enää oletetakaan nousevan sängystä tai kyseessä onkin jo saattohoito?
Mulle ei ketjusta selvinnyt, onko äitisi nyt erikoissairaanhoidon sairaalassa vai perusterveydenhuollon sairaalassa. Kirjoitin ketjuun jo aiemmin, että jos lääkäri katsoo, että vanhus tuosta vielä nousee ylös ja pystyy ainakin jotain asioita tekemään kotona itsenäisesti, niin
Äidilläni on sairaus, josta ei ole montaa kuukautta elinaikaa. Mutta ei hän vielä saattohoidossalaan ole.