Voidaanko sairaalasta kotiuttaa vanhus, joka ei pääse itse edes vessaan?
Vaan makaisi yksin kotona koko päivän vaipoissa. Kodinhoitaja tulisi kolmesti päivässä.
Onko edes teoriassa mahdollista?
Kommentit (172)
Kotiin laitetaan jopa niin huonokuntoisia vanhuksia etteivät pääse edes taksista kotiin. Olen raahannut usean jalattoman muiden kanssa heidän kotiinsa. Järkyttävää jättää ne sinne yksin.
Muutamat kerrat soitin ambulanssin ja sanoin ettei tällaista vanhusta voi tänne jättää. Tulivat paikalle ja ilmoittivat että soittivat lääkärille, joka sanoi että kyllä se yksin pärjää. Jalaton, täysin avuton ihminen.
Hyvinvointiyhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan. Tätä on tapahtunut omalle vanhemmallenikin. Minuun ei oltu yhteydessä, vaan isä raahattiin kotihoidon toimesta kotiin. Eikä hän olisi ollut kotiutuskuntoinen.
Taatusti ei ollut kotihoidon toimesta. Kotihoito kun ei niihin kotiutuksiin voi vaikuttaa vaan päätökset tehdään lääkärin toimesta osastolla.
Joo, ja kotihoito ei haluaisi huonokuntoisia.
Kotiutuskuntoinen oli myös päänsä lyönyt sekava vanhus, kyllähän se muistisairaan vaimonsa kanssa pärjää kun kh käy pari kertaa päivässä katsomassa. Oli tunnin kotona ja kuoli pari tuntia myöhemmin sairaalan päivystykseen. Ei sillä, etteikö olisi kuollut osastollakin, mutta kotiuttaa nyt käytännössä katsoen ruumis :) Turhaa huolta ja rasitusta hänelle, vaimolle ja omaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kuuluu kokoomukselle tästäkin.
Kyllä se oli Marin joka veti soten tähän jamaan.
Laitospaikkoja on vähennetty jo huomattavasti aiemmin, nykyisin kun halutaan hoitaa vanhukset loppuun saakka kotona eikä vanhainkodeissa tai sairaaloiden pitkäaikaisosastoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kotiin laitetaan jopa niin huonokuntoisia vanhuksia etteivät pääse edes taksista kotiin. Olen raahannut usean jalattoman muiden kanssa heidän kotiinsa. Järkyttävää jättää ne sinne yksin.
Muutamat kerrat soitin ambulanssin ja sanoin ettei tällaista vanhusta voi tänne jättää. Tulivat paikalle ja ilmoittivat että soittivat lääkärille, joka sanoi että kyllä se yksin pärjää. Jalaton, täysin avuton ihminen.
Hyvinvointiyhteiskunta.
Ei sille vanhukselle jalkoja tule vaikka vieressä seisoisi joku 24/7. Pärjättävä vanhuksen on joka tapauksessa ja jos ja kun ei pärjää niin sitten ei enää pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Kotiutuskuntoinen oli myös päänsä lyönyt sekava vanhus, kyllähän se muistisairaan vaimonsa kanssa pärjää kun kh käy pari kertaa päivässä katsomassa. Oli tunnin kotona ja kuoli pari tuntia myöhemmin sairaalan päivystykseen. Ei sillä, etteikö olisi kuollut osastollakin, mutta kotiuttaa nyt käytännössä katsoen ruumis :) Turhaa huolta ja rasitusta hänelle, vaimolle ja omaisille.
Minusta kaikkein paras vaihtoehto olisi että se "lähes ruumis" saisi kuolla kotonaan. Mikä siinä kotona kuolemisessa aiheuttaa erityistä huolta?
Minua huolestuttaa eniten se, että hänet jätetään minun hoidettavakseni. Sairaalassa kuitenkin hän on jonkun muun vastuulla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikkein paras vaihtoehto olisi että se "lähes ruumis" saisi kuolla kotonaan. Mikä siinä kotona kuolemisessa aiheuttaa erityistä huolta?
Tarvis siellä kotona olla sitten jotain muutakin kuin dementoitunut aimo, joka ei osaa huolehtia edes itsestään. Ja millanen hätä sillä dementikolla on, kun viettää yönsä ruumiin vieressä.
Ei vaipan vaihtoa varten tarvitse sairaalahoitoa, joka maksaa jopa 1000 euroa päivä. Monet joutuvat ennen hoivalaitkokseen pääsyä jonottamaan kauan, ja siihen asti on hyvä, että kotihoito hoitaa nuo asiat.
Jos rahaa ajatellaan, niin sairaalapäivä jopa 1000 euroa, laitoshoito 6000 euroa kuukausi, kotihoitajien kuluja en osaa sanoa.
Se nyt vain ei ole mahdollista päästä pelkästään vaipanvaihdon tarpeen takia hoivalaitokseen, koska hoitajia ei ole tarpeeksi. Eikä tietysti rahaakaan, koska tarve olisi paljon.
On niin paljon hoitoa tarvitsevia vanhuksia, että kaikki budjetin rahat siihen voitaisiin laittaa. Mistä sitten työttömille ym tukia maksettaisiin? Jos siis saataisiin ulkomaila tarpeeksi työntekijöitä.
Monissa maissa omaiset hoitavat enemmän vanhuksiaan. Jopa asuntoa ostettaessa varataan huone äidille tai anopille. Ja halutaan asua lähellä perhettä, koska on hyvät välit, eikä vihaa täynnä, niin kuin tämäkin palsta osoittaa. Toki suurin osa meistäkin kykyjensä mukaan auttaa myös vanhuksia.
Tämä on ehkä enemmän kovin hyvin voivan kansan ongelma. Köyhemmissä maissa vanhuksia ei hylätä.
Jotain on tässä sosialismissa mennyt pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaipan vaihtoa varten tarvitse sairaalahoitoa, joka maksaa jopa 1000 euroa päivä. Monet joutuvat ennen hoivalaitkokseen pääsyä jonottamaan kauan, ja siihen asti on hyvä, että kotihoito hoitaa nuo asiat.
Jos rahaa ajatellaan, niin sairaalapäivä jopa 1000 euroa, laitoshoito 6000 euroa kuukausi, kotihoitajien kuluja en osaa sanoa.
Se nyt vain ei ole mahdollista päästä pelkästään vaipanvaihdon tarpeen takia hoivalaitokseen, koska hoitajia ei ole tarpeeksi. Eikä tietysti rahaakaan, koska tarve olisi paljon.
On niin paljon hoitoa tarvitsevia vanhuksia, että kaikki budjetin rahat siihen voitaisiin laittaa. Mistä sitten työttömille ym tukia maksettaisiin? Jos siis saataisiin ulkomaila tarpeeksi työntekijöitä.
Monissa maissa omaiset hoitavat enemmän vanhuksiaan. Jopa asuntoa ostettaessa varataan huone äidille tai anopille. Ja halutaan asua lähellä perhettä, koska on hyvät välit, eikä vihaa
Niissä maissa koko suku hoitaa. Vähän toista täällä, kun naisten pitää käydä töissä ja sen jälkeen hoitaa lapsensa. Burn out tulee, jos vielä pitää vanhuksetkin hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua huolestuttaa eniten se, että hänet jätetään minun hoidettavakseni. Sairaalassa kuitenkin hän on jonkun muun vastuulla.
ap
Ei hän sairaalassa ole kenenkään vastuulla sen enempää kuin kotonakaan. Ei ole sellaista tahoa yhteiskunnassa joka kantaisi samalla tavalla vastuuta kun esim. perheen jäsenet toisistaan. Ja jos äitisi noin suunnilleen on skarppi hän on kyllä vastuussa ihan itse itsestään ja myös siitä päätöksestä että hän lähtee kotiin. Sairaalassa ei edes voisi pitää väkisin jos potilas päättää sieltä lähteä ("omallavastuulla") vaikka lääkäri olisi sitä mieltä että se ei ole turvallista.
Tuota liikuntakyvyttömien kotiin laittamista tehtiin jo yli 10 vuotta sitten, varmaan aiemminkin. Jos on aiemmin ollut kotihoidon asiakas sairaala -tai luultavimmin omaiset- ovat kotihoidon kanssa sopineet siitä vaipanvaihdosta ja ruuan antamisesta 3kä kertaa/vrk. Jos asiakkuutta kotihoitoon ei ole, tilanne on vaikeampi. Olettavat omaisten järjestävän asian.
Että mikään Marinin keksintö tämä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
ap
Eikös sieltä oltu sanottu, etät kotihoito kävisi 3 kertaa? Mutta tohon sun huoleen niin teet heti alusta asti selväksi, että sinä et voi hoitaa äitiäsi. Mä sanoin ihan suoraan, että jos minä pystyisin työskentelemään vielä sairaanhoitajana, minä olisin töissä jossain sairaalassa enkä it-alalla. Ja että ei, minä en voi jättää laskujani maksamatta ja ryhtyä äitini omaishoitajaksi. Omaishoidon tuki kun ei riittäisi edes tän asunnon yhtiövastikkeeseen. Pitää olla aika jämäkkä ja ilmaista suoraan, että työn, perhetilanteen, oman terveydentilan, maantieteellisen etäisyyden tms vuoksi ei ole mahdollista, että minä hoitaisin omaistani.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi. Isäni ei ollut edes laskettavissa vanhukseksi, mutta niin hänet kotiutettiin vain päivän päästä avosydänleikkauksesta. Persuksen syöpäleikkauksesta ja siihen liittyvistä mielenkiintoisista käänteistä en kehtaa edes mainita. Tai no, kehtaan sen verran että koko vatsan pituudelta leikkaushaavasta niitit pois 1pvä toimenpiteen jälkeen, avanne väärässä paikassa ja minä siivosin niitä paskoja isäni sisuksista puoli vuotta.
Nykyään ihmisten hoito on täysin kuralla. Ei tarvitse olla edes ikäihminen, että kotiutetaan olosuhteisiin, joissa henkilö ei pärjää yksin.
Mutta miksi valehtelet?
Ketään ei kotiuteta vuorokauden kuluttua avosydänleikkauksesta!
-Terveisin sh (opiskelen työn ohessa uutta ammattia) sydänvalvomosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apEi hän sairaalassa ole kenenkään vastuulla sen enempää kuin kotonakaan. Ei ole sellaista tahoa yhteiskunnassa joka kantaisi samalla tavalla vastuuta kun esim. perheen jäsenet toisistaan. Ja jos äitisi noin suunnilleen on skarppi hän on kyllä vastuussa ihan itse itsestään ja myös siitä päätöksestä että hän lähtee kotiin. Sairaalassa ei edes voisi pitää väkisin jos potilas päättää sieltä lähteä ("omallavastuulla") vaikka lääkäri olisi sitä mieltä että se ei ole turvallista.
Vastuulla tarkoitin valvovia silmiä. Jos äiti tipahtaa sängystä lattialle, niin hänet noukitaan takaisin nopeammin. Kotona joutuu odottamaan aamuun, jolloin hoitajat löytävät hänet.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apEikös sieltä oltu sanottu, etät kotihoito kävisi 3 kertaa? Mutta tohon sun huoleen niin teet heti alusta asti selväksi, että sinä et voi hoitaa äitiäsi. Mä sanoin ihan suoraan, että jos minä pystyisin työskentelemään vielä sairaanhoitajana, minä olisin töissä jossain sairaalassa enkä it-alalla. Ja että ei, minä en voi jättää laskujani maksamatta ja ryhtyä äitini omaishoitajaksi. Omaishoidon tuki kun ei riittäisi edes tän asunnon yhtiövastikkeeseen. Pitää olla aika jämäkkä ja ilmaista suoraan, että työn, perhetilanteen, oman terveydentilan, maantieteellisen etäisyyden tms vuoksi ei ole mahdollista, että minä hoitaisin omaistani.
Joo, en ole käytettävissä, mutta en osaisikaan olla. En edes häntä istumaan osannut nostaa. Ei sen puoleen, sairaalassakin tarvitaan kaksi hoitajaa siihen hommaan. Pöntöltä nostamiseen tarvitaan kolme hoitajaa. Käykö kotihoidosta siis 2-3 hoitajaa?
Nro 157: "Joo, en ole käytettävissä, mutta en osaisikaan olla. En edes häntä istumaan osannut nostaa. Ei sen puoleen, sairaalassakin tarvitaan kaksi hoitajaa siihen hommaan. Pöntöltä nostamiseen tarvitaan kolme hoitajaa. Käykö kotihoidosta siis 2-3 hoitajaa?"
Tarvittaessa käy 2 hoitajaa. Oleellista tässä onkin se, että onko äitiäsi enää tarkoituskaan nostaa pöntöltä vai onko hän vaipoissa sänkypotilaana loppuun asti. Tämä on yksi niistä asoista, jotka keskustelussa lääkärin kanssa tulisi esille. Tarkoitan, että onko äitiäsi enää tarkoituskaan kuntouttaa yhtään millään tavalla. Jos elinaikaa on enää vain muutamia kuukausia muutenkin, on ihan mahdollista, että hänet hoidetaan loppuun asti vuodepotilaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apEi hän sairaalassa ole kenenkään vastuulla sen enempää kuin kotonakaan. Ei ole sellaista tahoa yhteiskunnassa joka kantaisi samalla tavalla vastuuta kun esim. perheen jäsenet toisistaan. Ja jos äitisi noin suunnilleen on skarppi hän on kyllä vastuussa ihan itse itsestään ja myös siitä päätöksestä että hän lähtee kotiin. Sairaalassa ei edes voisi pitää väkisin jos potilas päättää sieltä lähteä ("omallavastuulla") vaikka lääkäri olisi sitä mieltä että se ei ole turvallista.
Vastuulla tarkoitin valvovia silmiä. Jos äiti tipahtaa sängystä lattialle, niin hänet noukitaan takaisin nopeammin. Kotona joutuu odottamaan aamuun, jolloin hoitajat löytävä
Paitsi jos on turvapalvelu. Silloin hän kaatuessaan painaa rannekkeessa olevaa nappia ja turvapalvelusta tullaan nostamaan hänet ylös. Arvioivat myös, onko tarvetta ensihoidon käynnille. Jos on, soittavat 112:een. Äitisi onni on, että hän on kutakuinkin skarppi ja siten napin painaminen onnistuu vielä. Kotihoito myös arvioi, tarvitaanko äidillesi kotiin sairaalasänky, jossa on laidat. Ja jos tarvitaan, hommaavat sellaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuulla tarkoitin valvovia silmiä. Jos äiti tipahtaa sängystä lattialle, niin hänet noukitaan takaisin nopeammin. Kotona joutuu odottamaan aamuun, jolloin hoitajat löytävä
Haluatko äitisi olla kaiken aikaa valvovan silmä alla. Harva haluaa. Edelleen mä kuuntelisin (ja niin tekee myös lääkäri) mitä se potilas/asiakas haluaa. Häntä hoidetaan eikä omaista joka haluaa vastuun muille. Ja se vastuu päätöksistä ei jokatapauksessa ole sinulla.
Koti on monissa tapauksissa karmea vaihtoehto mutta vaihtoehtoa ei useinkaan ole koska hallitus.